Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2018/19 - 2020/21
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) May-Britt Hestehauge
Hold 2018 SP/g2 (1g SP2, 2g SP2, 3g SP2)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A 1 - Begynderspansk (1g)
Titel B 2 - Tiempo libre (2g)
Titel C 3 - Los niños de la calle (2g) - EKSAMENSEMNE
Titel D 4 - Cataluña (2g)
Titel E 5 - La guerra civil española (2g)
Titel F 6 - Latinos en los EE.UU. (3g) EKSAMENSEMNE
Titel G 7 - Amor y desamor (3g) EKSAMENSEMNE
Titel H 8 - Eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A 1 - Begynderspansk (1g)

Kernestof:
- Begyndersystemet Ole Loumann: "Aprende.dk", kapitel 1-15.
- Forlag: difusión "Gente jóven 1" side 60 "Hacemos deporte" og side 61 "Dos deportistas especiales".
- Inge Margrethe Clausen: "Caminando - tekstbog" cap. 4b "Tiempo libre"
- Magasinet Ahora, setiembre-octubre 2018, side 12-13 "Día de los muertos"
- Fra bogen "Fiestas" af Lone Madsen & Grethe Abildgaard Christensen "La Semana santa de Marina", 2007.


Supplerende stof:
- Filmen "Coco", Adrian Molina, Lee Unkrich - 2017
- Filmen "Pans labyrint", Guillermo del Toro, 2007.
- Kortfilmen "Fabrizios første gang", 2015, 16 min. Instruktør: Mariano Biasin
- Kortfilmen "Drengene på taget", Filmcentralen, 2015, 11 min. Instruktør: Damiá Serra Cauchetiez
- DR Nyheder, Betina N. Garcia, 5. november 2018: "Trumps uønskede latinoer"
Link: https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/latino?fbclid=IwAR0Cp-otbu19Xy2ExHc9oqIL2P7DEqVQlYd66k7-UgOt2OcCUMYeBe-ZT8c

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 45,00 moduler
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B 2 - Tiempo libre (2g)

[b[Kernestof[/b]:
- Ole Loumann: "Aprende.dk", kapitel 16-22
- Inge Margrethe Clausen: "Caminando" kap. 4b "Tiempo libre", 2010, Gyldendal

Supplerende stof:
- Video med Ana
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C 3 - Los niños de la calle (2g) - EKSAMENSEMNE

Kernestof:
- Bogen "Con un vaso de pega en la mano". Kapitlerne 1-5, 7.
- Artikel fra EFE Servicios, 30.03.3010: "Combatiendo el hambre desde el basurero más grande de Managua" (La Chureca).Link: https://efs.efeservicios.com/reportaje/combatiendo-hambre-basurero-mas-managua/4000039990


Supplerende stof:
- Dokumentarfilmen "Dødens gade", Produceret af Horizon for Danmarks Radio og Ulandssekretariatet i 2005
- Filmen "Sin nombre", instruktør: Cary Fukunaga, 2009
- Cooperación Española AECID: "La Chureca - Historia de una transformación" - testimonios, 2013.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D 4 - Cataluña (2g)

Emnet er gennemført under corona.

Kernestof:
- Eva Rosenkilde: "La buena vida", cap. 6 "David de Valls", Gyldendal , 2008
- BBC News Mundo, Video: "Independencia en Cataluña, dos chicas discuten sus visiónes a favor y en contra", 2017, link: https://www.youtube.com/watch?v=xMwcXzSsmsA&ab_channel=BBCNewsMundo
- Kasper Kloch, Martin Tønner Jørgensen: "España en la calle", Gyldendal, side 52, 54-55. Teksten "Cataluña, un nuevo país en Europa".
- Dan Albertsen & Lasse-Emil Paulsen. Teksten "Anna" fra bogen "Gente que cuenta"

Supplerende stof:
- VideoELE: El conflicto de Cataluña. Nivel B1
- Podcast (se 30/3)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel E 5 - La guerra civil española (2g)

Emnet er gennemført under corona.

Kernestof:
- Manuel Rivas: "La lengua de las mariposas". Fra bogen "Espacios", side 127-134.
- Maleriet Guernica

Supplerende stof:
- Filmen "La lengua de las mariposas"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel F 6 - Latinos en los EE.UU. (3g) EKSAMENSEMNE

Emnet er delvist gennemgået under corona

Kernestof:
- Maná: "Pobre Juan", Ulla Ringgard og Aase Kledal: "Retratos latios en California". Side 113-114.
- BBC Mundo, Marcia Facundo: ¿Cómo vive un indocumentados en los EE.UU? 26 de agosto de 2010. Link: https://www.bbc.com/mundo/america_latina/2010/08/100825_eeuu_inmigrantes_indocumentados_mf
- Teksten "Cajas de cartón" af Franzisco Jiménez, side 26-31. Fra bogen "Somos latios en the US"af Laursen og Kledal, 2007.
- Af Silvia Becerra Bascuñan, Julie Højgaard, Sigrid Østergaard: "Viva la vida", 2017.
  - Teksten "Los hispanos en Estados Unidos", side 116-118.
  - Teksten "La historia de Astrid", side 119.
  - Teksten: "Hispano, latino, chicano o americano", side 124.
  - Teksten: "Spanglish", side 125
  - Teksterne: "Textos en spanglish - El mensaje de Lisandra + En el barrio
+ Soy Joaquín/I am Joaquín". Side 126-127.
  - Teksten: "Amo las enchiladas al igual que el apple pie", side 130
  - Teksten: "Del Bronx al tribunal supremo", side 131
  - Teksten: "J Balvin + Ay vamos", side 134-135
- Video NTN24, 29.06.2013 -  Juan Saldíval:  “Reveladora historia de inmigrante mexicano exitoso en Estados Unidos” Link: https://www.youtube.com/watch?v=lbgGV1nrSpQ&ab_channel=NTN24
- Video Univision 23.02.2015, Yoleidi, Link: “La historia de éxito de una inmigrante hondureña”
https://www.youtube.com/watch?v=kLCNha4Av8s&ab_channel=Univision
- Ulla Ringgard og Aase Kledal: "Retratos latinos en California". Teksten "Marco Valadez", side 98-105


Supplerende stof:
- Ulla Ringgard og Aase Kledal: "Retratos latios en California". Kapitlet "Nyere migration", side 106-112.
- Silvia Becerra Bascuñan, Julie Højgaard, Sigrid Østergaard: "Viva la vida", 2017. Side 110-115.
- "Latinos i USA – Pind og Holdt i USA 2" (4) – 2013, DR2
- BBC Mundo Video: "¿What the hell is espanglish y cómo se habla en Estados Unidos?", 26. november 2019.
- Filmen "Un día sin mexicanos", instruktør: Sergio Arau, 2004.
- "Horisont: Karavanen mod USA - vanvidstur forude", DR1,  januar 2021
- Podcast "Har latinamerikanerne i virkeligheden magten i USA?", https://jv.dk/ring-hjem-emil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 33,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel G 7 - Amor y desamor (3g) EKSAMENSEMNE

Delvist gennemført under corona

Kernestof:
- "El amor" (El porqué de las cosas), Quim Monzó, 1994, Editorial Anagrama S.A. De El porqué de las cosas (1994).
- Tina Lindgreen: "Yo soy el puente que le une con España" - Systime, 1999 s. 9-18 (i uddrag)
- 3 sange:  
  1) Prince Royce: “El amor que perdimos”, Link: https://www.youtube.com/watch?v=OST41MmjdTQ&ab_channel=PrinceRoyceVEVO
  2) Camilo: “Vida de rico”. Link: https://www.youtube.com/watch?v=qKp1f7Vn9dM&ab_channel=CamiloVEVO
  3) Nicky Jam: “Te boté”. Link: https://www.youtube.com/watch?v=9jI-z9QN6g8&ab_channel=FlowLaMovie
- "Patricia, la jinetera" fra Ole Loumann: "Retratos Cubanos". Gyldendal 2001
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel H 8 - Eksamenstræning

Repetition af eksamensemnerne
- Los niños de la calle
- Latinos en los Estados Unidos
- El amor y desamor
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer