Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2020/21
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Mette Hjuler Hansen
Hold 2020 mu/g1 (1g mu1)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A Grundlæggende musikteori, instrumentkendskab+spil
Titel B Folkemusik
Titel C Julesammenspil
Titel D Virtuelt bluesforløb
Titel E Kunstmusik
Titel F Melodisk analyse og kunstmusikken efter 1945
Titel G Eksamensprojekt og eksamenssammenspil

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A Grundlæggende musikteori, instrumentkendskab+spil

Forløbet er primært et grundlæggende node- og rytmelære-forløb med øvelser hertil på teoriprogrammet "Musicality".

Forløbet veksler mellem teori og praksis, idet der spilles tre sammenspilsnumre i små bands og indeholder således grundlæggende instrumentkendskab indenfor klaver, trommer bas og guitar.

Sekundært arbejdes der auditivt med grundlæggende instrumentkendskab indenfor det klassiske symfoniorkestrets instrumentgrupper og de udvalgte instrumenters sound - fagot, obo, clarinet.

Fællessang indgår også i forløbet
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B Folkemusik

Dansk folkemusik og arbejde ved "Valravnen" dels i original udgave og dels i "Sorten Mulds" version. Tekstlæsning (side 13-22) i kompendium for Music C af Mette Rigtrup Haaning og Susanne Christiansen (2019).

Fællessang indgår også i forløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C Julesammenspil

Last Christmas udsat for gruppearbejde i grupper med 3 personer ved ét klaver, som tilsammen afkoder noder+rytmer og spiller klaverstrum i 1. modul.

I sidste modul spiller hele holdet sammen og der udvides med vokal, bas og trommer på scenen i lille sal.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D Virtuelt bluesforløb

I forlængelse af dansk folkemusik, arbejder vi i denne periode virtuelt med bluesmusik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel G Eksamensprojekt og eksamenssammenspil

Eksamensprojekt: "populærmusik" - rock og pop.

Tekstlæsning om populærmusik fra kompendium samt analyse af tre numre: "Kiss" af Prince, "A sky full og stars" af Coldplay og "The Show must go on" af Queen.
Komparative analyser af grooves. "Musikteori på Video" af Anders Aare (Systime) om grooveanalyse set på  klassen.

Hook, break og gimmick samt (i mindre omfang) melodik, harmonik, form og sound. PPT om hook, break og gimmick fra bogen "Rockmusik i tid og rum" (Systime) set på klassen.

Eksamenssammenspil i fire grupper:
1. Egen komposition
2. Millionær af Rasmus Seebach
3. Sommer i Europa af Rasmus Nøhr
4. Viva la Vida af Coldplay
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer