Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
Martin Gyldenlev Andersen
|
Hold
|
2022 FR/g (1g FR, 2g FR)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb (begyndersprog)
Emnefokus
I dette grundforløb er der fokus på følgende tre hovedområder inden for fremmedsprogstilegnelse:
Fonetik og fonologi: Eleverne introduceres til grundlæggende fransk fonetik og fonologi med fokus på udtaletræning i praksis. Der lægges fra begyndelsen vægt på de udtalefænomener, som typisk volder danske sprogbrugere problemer, herunder nasalvokaler og stemte lyde.
Eleverne introduceres løbende for de mest almindelige ortoepiske regler samt reglerne for obligatorisk og forbudt liaison. Derudover skal eleverne beherske de mest gængse fagbegreber inden for fonetik og fonologi, herunder hævet og sænket ganesejl (velum), ordfinale konsonanter, oralvokaler, nasalvokaler, grafisk åben stavelse mv.
Basal grammatik: Eleverne introduceres gennem tekstlæsning og bundne kommunikationsøvelser for grundlæggende fransk grammatik i praksis (jf. den funktionelle grammatik). Tilegnelsesrækkefølgen er tilrettelagt på en sådan måde, at eleverne præsenteres for grammatiske fænomener og regler, når disse er nødvendige for at kunne kommunikere i en given situation (for at løse en given sproglig "task").
Mere konventionel regelgennemgang begrænses, indtil eleverne har erhvervet sig basale sprogkundskaber, som de kan holde de grammatiske regler op imod. Derfor henlægges størstedelen af den regulære undervisning i grammatik til 2.-3.g.
Ordforrådstilegnelse: Eleverne skal have opbygget et basalt ordforråd på fransk gennem arbejde med konstruerede og didaktiserede tekster, enkle lytteøvelser, videoklip og bundne kommunikationsøvelser.
Der tages udgangspunkt i begynderbogsystemet Bonjour Lyon (iBog), og der suppleres løbende med diverse lytte- og kommunikationsøvelser fra undervisningssystemerne Français Formidable (Alinea) og Franskbogen (Systime) samt videoer fra YouTube.
Derudover præsenteres eleverne løbende for samfundsmæssige, kulturelle og historiske forhold i den fransksprogede verden gennem såvel dansksprogede som engelsksprogede videoer og TV-udsendelser (jf. fagets kulturelle/interkulturelle dimension).
At synge sange (fx. Savez-vous planter les choux og Sur le pont d'Avignon) anvendes løbende i undervisningen som en integreret del af fonetik- og glosetræningen.
Kernetekster
Maria Hassing: Bonjour Lyon (iBog) - kap. 1-8 læses intensivt
Vibeke Gade: Franskbogen (iBog) - kap. 11-12, 18 læses intensivt
Alinea: Français Formidable (bog+CD) - diverse lytteøvelser
Laurent Cantet: Entre les murs (2008) - spillefilm
Supplerende tekster
Alors parle ! - undervisningsprogrammer fra UR Play
Alors grammaire ! - undervisningsprogrammer fra UR Play
Horisont (DR1): Stéphanie og de gule veste (2019)
DR2: Stéphanies Frankrig (2017)
DR2: Le Pens unge vælgere (2017)
French Connections (programmer om fransk kultur fra France24)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
47 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
La vie des jeunes en France
Emnefokus
I dette første tematiske forløb stiller vi skarpt på ungdomslivet i Frankrig. Eleverne arbejder hovedsageligt med nyhedsreportager og videomateriale, så de har mulighed for at anvende bl.a. billedsiden i deres afkodning af de første autentiske tekster. Pædagogisk er der derfor fokus på den forståelsesorienterede læsemetode (top down-metoden), hvor eleven indtager rollen som meningssøgende læser ud fra billeder (visuel kontekst), forhåndsviden om verden mv.
Tematisk arbejder eleverne med franske unges fritidsinteresser, fremtidsdrømme og udfordringer økonomisk og socialt, og tanken er, at eleverne løbende skal drage paralleller til ungdomslivet i Danmark (jf. fagets interkulturelle dimension).
En del af forløbet fokuserer desuden på det franske skolesystem samt forskelle og ligheder mellem det franske og danske skolesystem.
Ungdomsserierne Rendez-vous à Nice og Quatre amis (med tilhørende hæfte) anvendes til at repetere centrale glosefamilier fra grundforløbet i 1.g og til at styrke elevernes lytte- og talefærdigheder.
Kernetekster
Français – Journal des ados : L’école (Link 1)
Français – Journal des ados : À la ferme (Link 2)
Français – Journal des ados : Paris rollers (Link 3)
Français – Journal des ados : Étudiants des beaux-arts (Link 4)
Français – Journal des ados : Le parapente (Link 5)
Nyhedsreportage (RTL TV): Je suis Tanguy ! (Link 6)
Félix Macherez: Dans la chambre des jeunes Français qui vivent (...) (artikel)
Parole francophone: Un des meilleurs systèmes éducatifs au monde ? (2015)
TV-serie (2010): Quatre amis (DVD + hæfte m. manuskript)
TV-serie (2014): Rendez-vous à Nice (DVD + hæfte m. manuskript)
Eksterne links til videomateriale
Link 1: https://www.youtube.com/watch?v=s3BuKsZldj4&t=91s
Link 2: https://www.youtube.com/watch?v=TjhEQy1vXNA
Link 3: https://www.youtube.com/watch?v=sGnHiUi1AHY
Link 4: https://www.youtube.com/watch?v=mGdOop3mmuA
Link 5: https://www.youtube.com/watch?v=b1O9Pa_ZCfw
Link 6: https://www.youtube.com/watch?v=gQ_QC0au0QE
Link 7: https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/sport-416
Link 8: https://www.fransksprog.dk/wp-content/uploads/2016/06/MatieresCollege_Olivia.mp3
Link 9: https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/ma-petite-maison-en-bois
Supplerende tekster
Le sport (undervisningsmateriale fra TV5Monde) (Link 7)
Lytteøvelse (om skolefag) (Link 8)
TV5Monde: Ma petite maison en bois (Link 9)
Français Formidable (Alinea): Une jeune famillle franco-danoise
Mikaël Libert: Campus Market aide les étudiants en galère de meubles (2018)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Les contes de fées francophones
Emnefokus
I dette forløb fokuserer vi på eventyr og fantastiske fortællinger fra den frankofone verden. Vi arbejder med klassiske eventyr og fortællinger såvel som moderne fortolkninger heraf.
Eleverne introduceres til den strukturalistiske læsemetode i form af A.J. Greimas' aktantmodel (le schéma actantiel), som anvendes i arbejdet med udvalgte tekster.
Derudover introduceres eleverne til klassiske eventyrtræk, som vi efterfølgende identificerer i forbindelse med tekstlæsningen.
Jean-Pierre Jeunets film Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain, der også indgår i forløbet "La grande ville de Paris", analyseres som et moderne eventyr med afsæt i aktantmodellen.
Som afrunding på forløbet skal eleverne skrive deres egne små eventyrfortællinger med inddragelse af klassiske eventyrtræk (kreativ skrivning).
Kernetekster
Charles Perrault: Le Petit Chaperon rouge (1697) - tekst og oplæsning (Link 6)
Geoffroy de Pennart: Chapeau rond rouge (2004) - tekst og oplæsning (Link 7)
Jean de la Fontaine: Le Corbeau et le Renard (1668) (Link 9)
La publicité Eram: Cendrillon moderne (1990) (Link 2)
Téléphone: Cendrillon (1982) (Link 8)
Jean-Pierre Jeunet: Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain (2001)
Agnant Marie-Célie: L'oranger magique - conte d'Haïti
Ukendt: L'hyène et l'aveugle - conte du Sénégal - tekst og animationsfilm (Link 1)
Eksterne links til videomateriale
Link 1: https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/lhyene-et-laveugle
Link 2: https://www.youtube.com/watch?v=xbTLRrPML8o
Link 3: https://www.youtube.com/watch?v=-FaqsB9ffbo
Link 4: https://www.youtube.com/watch?v=F2babJP2U5c
Link 5: https://www.youtube.com/watch?v=R1rYGFnXkOI
Link 6: https://www.youtube.com/watch?v=aHZoFpRfH90
Link 7: https://www.youtube.com/watch?v=lWE4_AwhsnI
Link 8: https://www.youtube.com/watch?v=_tHbSMQeCdk
Link 9: https://www.youtube.com/watch?v=czs1NpGptk0
Supplerende tekster
Fransk baggrundstekst om eventyrgenren (kap. 1.1) fra Les contes de fée à nouveau (Systime)
Diana Goldstein: Snowy (2008) - billede fra serien Fallen Princesses
Diana Goldstein: Cinder (2007) - billede fra serien Fallen Princesses
Disney: La Belle et la Bête (1991) - prologue (passé simple vs. imparfait)
Franske reklamevideoer baseret på klassiske eventyr - (Link 3, 4, 5)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
La Cinquième République et la vie politique
Emnefokus
I dette samfundsfaglige forløb stiller vi skarpt på det franske præsidentvalg og det politiske klima i Frankrig.
Som optakt til forløbet introduceres eleverne til Republikkens symboler og kerneværdier, hvorefter vi analyserer kampagnevideoer fra partierne "Front National" ("Rassemblement National") og "En Marche !".
Eleverne arbejder i forløbet med grundlæggende retoriske begreber med afsæt i den retoriske pentagon, som de også kender fra dansk- og engelskundervisningen.
Afslutningsvis berører vi ultrakort Frankrigs rolle i og betydning for det europæiske samarbejde.
Kernetekster
Video om Republikkens symboler (Link 1)
Emmanuel Macrons kampagnevideo (2017) - inkl. transskription (Link 2)
Marine Le Pens kampagnevideo (2017) - inkl. transskription (Link 3)
Paroles française: Se trouver et se placer (2013)
Paroles française: L’Europe, c’est nous, c’est pas juste les institutions qui sont loin à Bruxelles (2013)
Link 1: https://www.youtube.com/watch?v=uqRQ06qhEcU&t=117s
Link 2: https://www.youtube.com/watch?v=psfbQL_L0GA&t=109s
Link 3: https://www.youtube.com/watch?v=FYWnuQc5mYA
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522423285",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522423285",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522423285"
}