Holdet 2022 SP/g1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Anne Toft Vestergaard
Hold 2022 SP/g1 (1g SP1, 2g SP1, 3g SP1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderspansk
Titel 2 Begynderspansk fortsat
Titel 3 Cuentos en español
Titel 4 Un mes en Málaga
Titel 5 Las pandillas de Centroamérica (EKSAMEN)
Titel 6 La familia
Titel 7 Spontant spansk
Titel 8 Los jóvenes españoles (EKSAMEN)
Titel 9 La guerra civil en España
Titel 10 Cuba en cambio (EKSAMEN)
Titel 11 Identidad y sexualidad (EKSAMEN)
Titel 12 eksamensrepetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderspansk

Hverdagsliv i Spanien og introduktion til den spansktalende verden. Begynderspansk.

Der arbejdes med begyndersystemet "Caminando" (Unidad 1-4b) med henblik på at sætte eleverne i stand til at:

1) Læse op på spansk.
2) Oversætte og refere et emne på dansk.
3) Opbygge et basalt ordforråd.
4) Bruge den basale grammatik, som er knyttet til emnerne.
5) samtale på spansk om emnerne.

Arbejdet med "Caminando" suppleres med forskelligt materiale som sange, billeder, videoer m.v. og information om de spansktalende samfund.

Skriftligt arbejde. Eleverne laver skriftlige øvelser på klassen og hjemme. Deruover indgår der i årets løb 5 skriftlige afleveringer, som afleveres og rettes elektronisk.

Undervisningen inddrager it i det daglige arbejde, idet der arbejdes intensivt med diverse websteder (bl.a. Quizlet og Min Læring). Opgaver afleveres online, og derudover introduceres eleverne for grammatik- og stavekontrol og får adgang til diverse websteder med bl.a. grammatiske øvelser.

Som afbræk i arbejdet med begyndersystemet arbejdes med mindre temaer, så som lande i Latinamerika og jul i den spansktalende verden.


Supplerende stof:
Egne arbejdsark.
Musik
Film: "El laberinto del fauno" (Guillermo del Toro, 2006), første afsnit af "Élite", kortfilm: En la azotea

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega 1 19-12-2022
Entrega 2 06-02-2023
Entrega 3 06-03-2023
Entrega 4 03-04-2023
Entrega 5 01-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Cuentos en español

For at komme i gang med tekstlæsning på spansk læser vi tre korte eventyr: Folkeeventyrene "Los tres osos", "Caperucita Roja" og H.C. Andersens "La princesa y el guisante", som også introducerer datiderne på spansk (funktionel grammatik). Vi arbejder også med at skrive vores egne eventyr.
Forløbet afsluttes med arbejde med filmen "Coco"

Eleverne skiftes til at præsentere "La canción del día".

Supplerende stof:
Filmen "Coco" (Lee Unkrich, 2017)




Omfang: 40 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega 2: La casa 26-09-2023
Entrega 3: Un cuento 24-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Un mes en Málaga

Vi arbejder med i-bogen "Un mes en Málaga" som udgangspunkt for viden om spansk kultur, samtaleøvelser, repetition af grammatik og central ordforråd.
Ud over kulturelle emner fra Spanien, fx unge familie, flamenco, traditioner mm.) er forløbet også en introduktion til de skriftlige genrer som artikel, blog, email, brev mm.)
Træning af interkulturelle kompetencer.


Læste tekster:
Lærke Marie Ryge og Camilla Jørgensen: Un mes en Málaga kap. 1-4, MitDigitaleGym, 2018
Españoles en el mundo: Dinamarca, espíritu Hygge | RTVE Play

Supplerende tekster:
Sang: Marc Anthony: "Vivir mi vida"
Sang: La Santa Cecilia: Calaverita: https://www.youtube.com/watch?v=yBSIyN1XuRo
"Spise med Price: Eviva España"
Elevoplæg om spansksprogede Netflix-serier
Elevoplæg om "La canción del día"
Video: Málaga ciudad genial 2023: https://www.youtube.com/watch?v=GhrDRcLRVf8
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega 4 21-11-2023
Entrega 5: Un mes en Málaga cap. 1-3 19-12-2023
Entrega 6: Un mes en Málaga cap. 4 08-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Las pandillas de Centroamérica (EKSAMEN)

Med udgangspunkt i filmen "Sin nombre" studerer vi bandefænomenet i Mellemamerika. Vi arbejder med tekstpræsentationer og personbeskrivelser. Eleverne udarbejder delprøve 1-opgaver til hinanden.

Kernestof:
Tekst om Honduras fra "Retratos Centroamericanos desde Dinamarca", Gyldendal 2013, s. 72-80
Dokumentaren "Entras si quieres y sales si puedes" (Udenrigsministeriet, 2006) + dialogliste
Filmen "Sin nombre", Carlos Fukuyaga, 2008
Marguerite Cawley: "Las mujeres mara: Roles de género  en pandillas de Centroamérica", 6/9 2017


Supplerende stof:

Filmen "La vida loca", Cristian Poveda, 2008
Maná: Pobre Juan (sang)


Estimeret omfang:: 30 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega 7 27-02-2024
Entrega 8 16-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 La familia

Som afslutning på skoleåret arbejder vi med Eva Rosenkildes "Mi querida familia" kap. 1-5 med tilhørende videoer.
Eleverne repeterer dagligdags- og familiegloser og central grammatik.
Forløbet afrundes med 1. afsnit af serien "Un cuento perfecto" (Netflix) og elevoplæg om selvvalgte spansksprogede serier.

Estimat: 20 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega 9 07-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Los jóvenes españoles (EKSAMEN)

Vi arbejder med forskellige videointerviews af spanske unge. Der arbejdes med personkarakteristikker og billedbeskrivelser, og vi sammenligner med unges liv i Danmark.

Sideløbende med forløbet arbejder eleverne med den uformelle samtale og gloser som i "Spontant spansk" og arbejder med at præsentere sig selv. Forløbet afsluttes med udarbejdelse af en  artikel eller videoaflevering om "Los jóvenes españoles"

Kernestof:
Eva Rosenkilde: "La buena vida". Gyldendal, 2008, med tilhørende videoer.  
Estrella de Sevilla (7-20)
David de Valls (s. 71-82)

"Los jóvenes españoles  bebemos mucho, pero sabemos controlarlo" (s. 16-19), "De las plazas al parlamento: La política de la calle es más importante", "La generación perdida: ”Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir” og "Niños en lugar de coches: ”Han devuelto la calle a la gente” fra "España en la calle"

Videoer + tilhørende tekster fra "España Mañana" om Alba, Nahia, Gio og Guillermo. Eleverne har øvet præsentationer af personerne.

Supplerende stof:
tekst om "Los jóvenes españoles" fra "Tapas"
Div. hjemmesider
lærerudarbejdede power points
øvelser om daglig rutine
"Occupy din by" og "I byen på spansk" (danske indledninger fra "España en la calle" s. 6-11

  
Estimeret omfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega 2: delprøve 2 10-09-2024
Entrega 3: Min læring screening + træning 08-10-2024
Entrega 4: Diario de Lugo 22-10-2024
Entrega 5: Los jóvenes españoles 19-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 La guerra civil en España

Vi arbejder med tiden op til, under og efter den spanske borgerkrig. Der arbejdes med gloseark a la opsætningen i "Spontant spansk".

Kernestof:
Kapitlet "Fortidens spøgelser" fra "España en la Calle" s. 60-77. Den danske indledning + teksterne "El dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte", "Símbolos franquistas en la calle de España: Polémica y viejas heridas"
Helene Caprani: "Fosas comunes" fra "La guerra civil española", Colombus, 2024. S. 119-121
Almodóvar: Filmen "Madres paralelas" (2018) + opgaveark
Skolebogstekster om La familia, El colegio, Amigos y compañeros og Nuestra Patria

Supplerende stof:
Billeder fra "El laberinto del fauno"
Podcast om glemslens pagt: https://politiken.dk/podcast/dulyttertilpolitiken/art6721799/Franco-og-Glemslens-pagt
21 Søndag, DR1 25.11.18 (Om åbning af massegrave, Spaniens stjålne babyer og flytningen af Francos grav)
Dokumentar: "Spain's Stolen Babies"
Gammel eksamensopgave om "Los niños robados"
La mujer española durante el franquismo: Textos de la revista de la Sección Femenina + billeder
Borgerkrigsplakater

Estimeret omfang: 50 sider

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega 6 17-12-2024
Entrega 7: delprøve 1 09-01-2025
Entrega 8: terminsprøve 24-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Cuba en cambio (EKSAMEN)

Vi arbejder med nyere tekster fra og om Cuba (avisartikler, interviews, sange, fagbøger, film).

Læste tekster:
"El período especial" (s. 6-8), "Macetas, jineteras y mantenidas" (s.9-12) og "Entrevista con una madre soltera, Adela" (s. 13-15) fra López og Frederiksen: Cuba en Cambio, Gyldendal 2016
Filmen "Habana Blues" med tilhørende opgaver
Carlos Eire: "Miami y mis mil muertes" s. 26-31 i "Cuba en Miami" af Aase Kledal og Ulla Ringgard, Gyldendal, 2015

Supplerende materiale:
Lærerudarbejdet ppt bl.a. med sangene "Mi tierra" (Gloria Estefan) og "Guantanamera"

diverse fotos fra Cuba
Anne M. Sørensen: "Forskers tal viser, at knap hver fjerde cubaner er rejst fra øen". Politiken, 31.10.24
Sang: Carlos Varela: "Como los peces" med tilhørende opgaver
Sang: Willy Chirino: "La jinetera" med tilhørende opgaver
Podcast: Latinamerika Fortalt: Det umulige oprør i Cuba - Del 1: Rufinas Far (25.03.24)
Horisont (DR): "Kapitalist i Cuba", 12.08.2019
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega 9 04-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Identidad y sexualidad (EKSAMEN)

Vi studerer køn og kønsnormer i den spansktalende verden.

Kernestof:
"Mariángeles de Argentina" fra Identidad contrastada, 2018
Anuncio de los años 50: Coñac Soberano
"¿Cómo eran las mujeres en el franquismo?" fra "Diario de Sevilla"
Rebecca Lane: "Ni una menos" (2017, rap)
"Introducción a los esterotipos y al machismo" fra "El sexo en proceso" i-bog kap. 1
"El sexo en proceso" i-bog: "Ser gay en el deporte"



Supplerende stof:
tegneserier "El camello"
Bebe: "Malo"
Diverse reggaetón-tekster
ppt om verdensmål: lighed mellem kønnene
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega 10: Artículo sobre Cuba 25-03-2025
Entrega 11: Raperos dp2 30-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer