Skive Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Skive Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/g1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Skive Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Anne Toft Vestergaard
Hold
2022 SP/g1 (
1g SP1
,
2g SP1
,
3g SP1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderspansk
Titel 2
Begynderspansk fortsat
Titel 3
Cuentos en español
Titel 4
Un mes en Málaga
Titel 5
Las pandillas de Centroamérica (EKSAMEN)
Titel 6
La familia
Titel 7
Spontant spansk
Titel 8
Los jóvenes españoles (EKSAMEN)
Titel 9
La guerra civil en España
Titel 10
Cuba en cambio (EKSAMEN)
Titel 11
Identidad y sexualidad (EKSAMEN)
Titel 12
eksamensrepetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderspansk
Hverdagsliv i Spanien og introduktion til den spansktalende verden. Begynderspansk.
Der arbejdes med begyndersystemet "Caminando" (Unidad 1-4b) med henblik på at sætte eleverne i stand til at:
1) Læse op på spansk.
2) Oversætte og refere et emne på dansk.
3) Opbygge et basalt ordforråd.
4) Bruge den basale grammatik, som er knyttet til emnerne.
5) samtale på spansk om emnerne.
Arbejdet med "Caminando" suppleres med forskelligt materiale som sange, billeder, videoer m.v. og information om de spansktalende samfund.
Skriftligt arbejde. Eleverne laver skriftlige øvelser på klassen og hjemme. Deruover indgår der i årets løb 5 skriftlige afleveringer, som afleveres og rettes elektronisk.
Undervisningen inddrager it i det daglige arbejde, idet der arbejdes intensivt med diverse websteder (bl.a. Quizlet og Min Læring). Opgaver afleveres online, og derudover introduceres eleverne for grammatik- og stavekontrol og får adgang til diverse websteder med bl.a. grammatiske øvelser.
Som afbræk i arbejdet med begyndersystemet arbejdes med mindre temaer, så som lande i Latinamerika og jul i den spansktalende verden.
Supplerende stof:
Egne arbejdsark.
Musik
Film: "El laberinto del fauno" (Guillermo del Toro, 2006), første afsnit af "Élite", kortfilm: En la azotea
Indhold
Kernestof:
¡Bienvenidos a clase de español! Linksene er ikke lektie, men nogle vi skal arbejde med i modulet.
Juanes - Una Flor | Music Video, Song Lyrics and Karaoke
Caminando grundbog s. 11: Øv dig i at læse op og oversætte. Lydfilerne findes på det vedhæftede link. Opret dig som bruger på Quizlet - se link. Hvis du har fem minutter til overs, må du gerne øve Lyricstraining (se ondagens lektion).
Som forberedelse til modulet skal I øve jer i at læse dialogerne på side 11-12 i Caminando Grundbog
Padlet 1gSP1
Husk en bog til SG læser! Hjemme skal I høre talsangen og øve tallene 1-20 så I kan dem næsten udenad. Numbers Song in Spanish. Canción de los números de BASHO & FRIENDS
Presentaciones
Som forberedelse til modulet har alle lavet øvelse 5, 6 og 7 i ØB s. 7
Pablo Alborán - Pasos De Cero | Music Video, Song Lyrics and Karaoke
Som forberedelse til modulet skal du lave øvelse 11 i ØB s. 8. Brug stykket i grundbogen til hjælp. Brug også 5 min. på Lyricstraining (link)
Caminando - lydfiler. Hør nr. 16
Derhjemme skal I øve oplæsning og oversættelse af Unidad 1c s. 19-20 i GB. Medbring genitiv-arket fra tirsdag.
Som forberedelse til modulet skal I øve sættet "Caminando 1c" på Quizlet (10 min.) + øve bøjningen af ESTAR så I kan den udenad.
Ingen lektie. Linket er et vi skal bruge i timen. Minlæring
Øv Quizlet-sættet "Gloser til Unidad 1" i 15 min. Gloser til Unidad 1
Trabajo en grupos 1g.rtf
Øv Quizlet-sættet tal 1-100 i 15 min :-) quizlet
Øv gerne tallene på Quizlet en ekstra gang, så du er klar til bingo :-) Husk materialerne til jeres juleoplæg + bog til SG læser.
Vi begynder på Unidad 2a i Caminando. Hjemme skal du høre lydfil nr. 18 på linket og øve dig i at læse s. 28 op på spansk. Forbered også tre spørgsmål til Flo, vores nye udvekslingselev, der skal gå på holdet. Caminando - lydfiler
Dibuja tu árbol genealógico: Som forberedelse til modulet skal I tegne et stamtræ over jeres familie inkl. abuelos og tíos.
Øvelse 2 + 4 i ØB s. 12-13 er lektie.
https://lyricstraining.com/play/prince-royce/darte-un-beso/HilzhbW1Ki#b7c
Lektie er øvelse 6+7 s. 14 i ØB. Lær også bøjningen af "tener" udenad (s. 32 i GB). Linket er et, vi skal bruge i timen.Verbebingo modul 12
Alle kan bøje verberne tener, hablar, estudiar, trabajar, bailar og caminar i alle personer udenad. Kig fx i boksen s. 32 i GB. Linket er et, vi skal bruge i timen.
Verbebingo modul 12
Øv oplæsning en español af Unidad 2b s. 33-34 i GB + 15 min. Quizlet med gloserne til kapitlet: Quizlet Caminando 2b
Som forberedelse til modulet skal I 1) lave øvelse 3 s. 17 i ØB. 2) se den vedhæftede video og lave øvelse 5 s. 17 i ØB. Hvis I har ekstra tid, må I gerne øve jer på øvelse 4 s. 17 i ØB, som vi skal arbejde med i modulet.
Los días y meses en español
Gør dine fem sætninger med "gustar" færdige. Du kan evt. finde hjælp i grundbogen s. 175.
Manu Chao - Me Gustas Tu | Music Video, Song Lyrics and Karaoke
Titel
Caminando GB s. 37-38. Øv oplæsning af stykket + gloser på Quizlet i 10 min. La ropa y los colores Quizlet
Øv høflighedsfraserne til tøjbutikken og medbring et stykke tøj til vores "butik". Hvis du har brug for det, må du gerne øve tøjgloserne på Quizlet.
Øv tøj- og farvegloser på Quizlet i 10 min. Titel
Som forberedelse til modulet skal I lave lektien om ir a + infinitiv på Min læring. Minlæring
Som forberedelse til modulet har alle lavet øvelse 7 s. 21 i ØB.
Vi arbejder med Entrega 3. Forbered jer hjemme på ØB s. 93-97 og husk skriveredskaber. Tag øvebogen med til time.
Opg. 5a og 6 s. 25 i ØB er lektie. Lyt også gerne til Unidad 3a på den vedhæftede lydfil. I får afleveringer tilbage - tjek jeres kommentarer på Google Drev.
https://lyricstraining.com/play/marc-anthony/vivir-mi-vida/HA9pBOe1hA#b7c!annetoftvestergaard
Quizlet
Som forberedelse til modulet skal du øve oversættelse til dansk af Unidad 3a s. 46-47 i GB. Brug også gerne 5 min på familiegloser på Quizlet.
Lav lektien på Min læring om bøjning af verber i nutid (link). Jeg får en rapport om, hvem der har lavet lektien. Minlæring
I holder jeres præsentationer om Latinamerika i dag. Husk også Caminando-bøgerne
¿Cómo se dice la hora en español?
Forberedelse hjemme er oversættelse til dansk af Unidad 3b s. 51 i GB + Øvelse 1 s. 28 i ØB. Medbring høretelefoner
https://www.profedeele.es/actividad/la-hora/
I skal arbejde parvis med aflevering 4. Til sidst i modulet skriver I under elevfeedback hvor langt I er kommet, så jeg kan følge med. Aflevering 4 1gSP1.docx La prima de Chile tekst.pdf
Hjemme skal I lave øvelse 8 og 9 i øvebogen s. 31. I skal arbejde selv, da min søn er syg. Der kommer en fra kontoret og fører fravær. Se sammen episode 1, sæson 1 af "Élite" på Netflix. Begynd derefter på de vedhæftede opgaver. ¡Buenas vacaciones!
Élite, opgaver 1g.docx
Vi arbejder videre med Élite og samler op på lektien fra før ferien. Medbring "Caminando".
Lektie til i dag er øvelse 10 s. 32 i ØB.
Caminando - lydfiler
lektie til i dag er øvelse 5, 6 og 9 i ØB s. 34-35. Der er hjælp til gloserne på s. 59-60 i GB.
Som forberedelse skal I øve oversættelse af Unidad 4a s. 64-65 i GB.
Som forberedelse til i dag skal I bruge 15 min. på Quizlet (se link)
www.semana.es
Vamos a ver una película! Som forberedelse skal I øve 15 min. Quizlet: Vocabulario para el aspecto/la personalidad/las emociones. Øv et eller flere af sættene.
Vi ser resten af "El laberinto del fauno" og arbejder med opgaver til filmen. Som forberedelse til modulet skal I skrive to sætninger til hvert spørgsmål: 1) ¿Qué va a hacer Ofelia? 2) ¿Qué tiene que hacer Ofelia?
Vi har set ind til minut 1.13.30 på linket. Brug bibliotekslogin. Pans labyrint
Vi arbejder videre med opgaver til El laberinto del Fauno + personbeskrivelse. Lad bogen blive hjemme :-) Som forberedelse skal I læse artiklen om "El laberinto del fauno" på den vedhæftede opgave. Det er den samme I har i papirform - husk at have pa
delprøve 1 El laberinto del fauno.doc
Juan Magán & Belinda - Te Voy A Esperar | Music Video, Song Lyrics and Karaoke
Som forberedelse hjemme skal I lave opgave 12 + 14 i El laberinto del fauno-opgaverne. I behøver ikke tage bøger med, men husk El laberinto del fauno-opgaverne på papir.
Minlæring
Øv 15 min. Quizlet til Caminando Unidad 4b (link). Medbring Los amigos-arkene fra sidste gang + Caminando-bøgerne.
Som forberedelse til modulet skal du svare på de samme spørgsmål (i kursiv) som Eloy får stillet i Unidad 4b s. 68-69 i GB. Hvad laver du selv i din fritid?
Ingen lektie, men medbring Caminando :-)
Som forberedelse til modulet skal du svare på de tre spørgsmål på s. 4 til kortfilmen "En la azotea": Quién es el personaje principal? Cuál es el conflicto del cortometraje, en tu opinión? Qué piensas que va a pasar? Husk at tage opgavearkene med til
De paseo 1gSP1.pptx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Entrega 1
19-12-2022
Entrega 2
06-02-2023
Entrega 3
06-03-2023
Entrega 4
03-04-2023
Entrega 5
01-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 48
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
Begynderspansk fortsat
Vi fortsætter arbejdet med Caminando (Unidad 4a-5b) og repeterer gloser og grammatik fra 1.g
Indhold
Kernestof:
¡Bienvenidos a clase de español!
Qué has hecho durante las vacaciones.doc
Medbring Caminando-bøgerne + Tag tyren ved hornene. Som lektie skriver I tre linjer på jeres historie om superhelten.
Som forberedelse til modulet har alle lavet opg. 1a, 1b og 1c s. 42 i ØB. Anne - Karl svarer på spm 1-5 s. 69 i GB og Karoline - Victor svarer på spm. 5-9 s. 69 i GB.
Medbring Caminando-bøgerne og jeres hæfter :-)
Som forberedelse til modulet har alle lavet øvelse 2 s. 47 i GB (find hjælp til bøjningen s. 78 i GB) og ENTEN øvelse 3 s. 48 ELLER 5 s. 49 i ØB.
Som forberedelse skal du tegne en grundplan over dit hus. Sæt rummenes navne + enkelte møbler på. Brug s. 84-85 i GB som hjælp.
Titel
Medbring Caminando-bøgerne
https://app.minlaering.dk/login/opret?code=0TOGmEee
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Entrega 1
29-08-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Cuentos en español
For at komme i gang med tekstlæsning på spansk læser vi tre korte eventyr: Folkeeventyrene "Los tres osos", "Caperucita Roja" og H.C. Andersens "La princesa y el guisante", som også introducerer datiderne på spansk (funktionel grammatik). Vi arbejder også med at skrive vores egne eventyr.
Forløbet afsluttes med arbejde med filmen "Coco"
Eleverne skiftes til at præsentere "La canción del día".
Supplerende stof:
Filmen "Coco" (Lee Unkrich, 2017)
Omfang: 40 sider
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på et nyt forløb om eventyr: Øv gloserne til "Los tres osos" 10 min. på Quizlet. Lad Caminando blive hjemme.
Øv oplæsning på spansk af "Los tres osos" l. 1-45. Los tres osos.doc Hvis du har ekstra tid, må du meget gerne øve gloser på Quizlet.
Lea præsenterer "La canción del día"
Som forberedelse til modulet skal I øve oplæsning af resten af "Los tres osos" (fra linje 46) Los tres osos.doc
Som forberedelse til modulet skal I lave opgave 18 og 20 på det vedhæftede ark om genitiv. Tjek reglerne i grammatikken s. 29.
genitiv Vild med tyren.pdf
Victor præsenterer "La canción del día". Vi arbejder videre med Los tres osos-speaks og spiller et spil :-) Som lektie skal I lave de sidste oversættelser til "Los tres osos": Eleverne tættest på vinduet laver sætning 11-15, og eleverne tættest på dø
Som forberedelse til modulet skal I lave første øvelse i det vedhæftede dok. Find min. 15 ord som er centrale for "Den lille rødhætte" og oversæt dem til spansk. La Caperucita Roja_før læsning.docx Husk lydfilerne til Los tres osos
Som forberedelse til modulet skal I læse resten af s. 1 i Caperucita Roja og øve 10 min. gloser til teksten på Quizlet
Caperucita Roja tekst.pdf
Ingen lektie, men medbring Caperucita Roja-tekst og arbejdspapirer. Vi arbejder med at lave vores egne eventyr.
Minlæring træning
Hacer un cuento de hadas.docx
Isabella præsenterer "La canción del día"
Husk jeres "Caperucita roja"-papirer. I skal arbejde med at skrive jeres egne eventyr. Hjemme skal I øve 10 min. Quizlet til Caperucita roja: Quizlet I får afleveringer tilbage.
CAPERUCITA ROJA arbejdsark.doc
Vi arbejder med "Prinsessen på ærten" + med jeres egne eventyr.
Quizlet
Anne præsenterer "La canción del día". Som forberedelse har alle forsøgt at lave øvelse 5 til "La princesa del guisante".
La princesa del guisante + da version.doc opgaver final version - Prinsessen på ærten (2).doc
Ingen lektie. Medbring "La princesa del guisante"-papirer. I får ½ time til at skrive jeres eventyr.
Som forberedelse til modulet skal du lave øvelse 9 til La princesa del guisante. Lav den uden ordbog - det er sjovest, og det lærer du mest af :-) opgaver final version - Prinsessen på ærten (2).doc
Un cuento en pasado.pptx
Helena præsenterer "La canción del día". Vi ser filmen "Coco". Medbring gerne slik :-)
Vi ser resten af "Coco" og arbejder med opgaver til filmen. Hvis man var fraværende torsdag, kan man se filmen (ind til 1.14) på Disney Plus. Medbring "Caminando" grund- og øvebog til aflevering. I får afleveringer tilbage, så tjek rettelserne på Lec
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Entrega 2: La casa
26-09-2023
Entrega 3: Un cuento
24-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 4
Un mes en Málaga
Vi arbejder med i-bogen "Un mes en Málaga" som udgangspunkt for viden om spansk kultur, samtaleøvelser, repetition af grammatik og central ordforråd.
Ud over kulturelle emner fra Spanien, fx unge familie, flamenco, traditioner mm.) er forløbet også en introduktion til de skriftlige genrer som artikel, blog, email, brev mm.)
Træning af interkulturelle kompetencer.
Læste tekster:
Lærke Marie Ryge og Camilla Jørgensen: Un mes en Málaga kap. 1-4, MitDigitaleGym, 2018
Españoles en el mundo: Dinamarca, espíritu Hygge | RTVE Play
Supplerende tekster:
Sang: Marc Anthony: "Vivir mi vida"
Sang: La Santa Cecilia: Calaverita:
https://www.youtube.com/watch?v=yBSIyN1XuRo
"Spise med Price: Eviva España"
Elevoplæg om spansksprogede Netflix-serier
Elevoplæg om "La canción del día"
Video: Málaga ciudad genial 2023:
https://www.youtube.com/watch?v=GhrDRcLRVf8
Indhold
Kernestof:
Mathilde præsenterer "La canción del día". Som forberedelse til modulet skal I øve 15 min. gloser til "Un mes en Málaga" Gloser cap. 1
Titel
Som forberedelse til modulet skal du læse om nær fremtid i "Tag tyren ved hornene" s. 138. Lav tre sætninger med udtrykket i tre forskellige personer. Hvad skal du lave i morgen? Hvad skal din ven lave? Hvad skal dine forældre lave?
Un mes en Málaga: Brug 15 min på at øve gloser til cap. 2: El aspecto físico, la personalidad, las emociones. Se under "vocabulario" til kapitel 2. Isabella præsenterer la canción del día
Alle har skrevet om deres héroe eller heroína på sliden i Google Drev. Brug gloserne og skemaet i Un mes en Málaga cap. 2
Emil præsenterer la canción del día. Alle medbringer et billede (på telefonen) af et rum i deres hus og øver 10 min. møbelgloser på Quizlet La casa y los muebles quizlet I får lidt tid i modulet til at arbejde på næste aflevering.
Annesofie præsenterer la canción del día. Forberedelse til modulet er Un mes en Málaga cap. 2 vocabulario øv. 3. Øv familiegloser + at svare på spørgsmål om din egen familie: Cap 2 Vocabulario - unmesenmalaga
Rockalingua
Som forberedelse til modulet skal i lave quizzen til Un mes en Málaga cap. 2 Quia - Cap.2 – Vivir con una familia española, tage et screenshot af resultatsiden (sidste side) og sætte det ind under elevfeedback.
Johanne Kahr præsenterer la canción del día. Vi laver øvelse 3 til aflevering 5 på klassen, så brug forberedelsestiden på den.
Husk bog til SG læser :-) Mathilde præsenterer la canción del día. Vi laver øvelse 4 til afleveringen på klassen. Og så er der en hyggelig juleøvelse :-) Træn gerne tidsudtryk til brug for øvelse 4 her: quizlet tidsudtryk
Johanne Gyldenløve præsenterer la canción del día. Vi spiller bingo, så alle medbringer en lille pakke til en værdi af max. 10 kr. Øv tal på Quizlet: Los números 1-100
Skim cap. 3 i Un mes en Málaga som forberedelse til modulet: Cap 3 - unmesenmalaga
Karoline præsenterer la canción del día. Vi arbejder med entrega 6. Som forberedelse til modulet skal du arbejde 15 min. på dit brev om "Un día típico en Skive" skrevet på baggrund af kap. 3 i Un mes en Málaga
Som forberedelse til modulet skal I lave grammatikøvelse 1 til kapitel 4 i "Un mes en Málaga": Cap 4 Grámática - unmesenmalaga Brug "Tag tyren ved hornene" eller Min læring.
Laura præsenterer la canción del día. Vi arbejder med entrega 6. Som forberedelse til modulet skal du træne ordforråd (15 min.) til Un mes en Málaga cap. 4 på Quizlet: Quizlet
Vi laver delprøve 1 til entrega 6
Cap. 4 - delprøve 1.docx Tekst til delprøve 1.docx
Mille præsenterer la canción del día
Rebecca præsenterer la canción del día
Find tre nye gloser til "Dinamarca, espíritu hygge" og svar på følgende spørgsmål til afsnittet 3.00-9.20 om Cristina:
Españoles en el mundo: Dinamarca, espíritu Hygge | RTVE Play
Sarah præsenterer la canción del día. Vi skal arbejde med at skrive breve til jeres spanske gæster og skal også se resten af "Dinamarca, espiritu hygge"
Ingen lektie. Vi afrunder forløbet om "Un mes en Málaga"
Thomas præsenterer la canción del día
Som forberedelse har alle svaret på spørgsmålene til Un mes en Málaga cap. 5
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Entrega 4
21-11-2023
Entrega 5: Un mes en Málaga cap. 1-3
19-12-2023
Entrega 6: Un mes en Málaga cap. 4
08-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Las pandillas de Centroamérica (EKSAMEN)
Med udgangspunkt i filmen "Sin nombre" studerer vi bandefænomenet i Mellemamerika. Vi arbejder med tekstpræsentationer og personbeskrivelser. Eleverne udarbejder delprøve 1-opgaver til hinanden.
Kernestof:
Tekst om Honduras fra "Retratos Centroamericanos desde Dinamarca", Gyldendal 2013, s. 72-80
Dokumentaren "Entras si quieres y sales si puedes" (Udenrigsministeriet, 2006) + dialogliste
Filmen "Sin nombre", Carlos Fukuyaga, 2008
Marguerite Cawley: "Las mujeres mara: Roles de género en pandillas de Centroamérica", 6/9 2017
Supplerende stof:
Filmen "La vida loca", Cristian Poveda, 2008
Maná: Pobre Juan (sang)
Estimeret omfang:: 30 sider.
Indhold
Kernestof:
Vi skal arbejde med filmen "Sin nombre". Kast et blik på jeres bandegloser fra fredag og medbring hæftet "En la pandilla". Se traileren til filmen hjemme og skriv tre sætninger på spansk om hvad filmen handler om: La película trata de... Sin Nombre -
Samme lektie som til mandag
Brug første del af timen på at lave klare aftaler om hvem der gør hvad med hvem hvornår mens spanierne er på besøg. Snak også om menuen til sammenskudsgilde torsdag. Se derefter den lille film "Entra si quieres y sales si puedes" på YouTube: https://
Medbring bande-kompendiet
Vi begynder på filmen "Sin nombre". Medbring bande-kompendiet
Sin nombre (bandekompendiet): Øv de danske og spanske gloser (opgave 1) på s. 2 om filmen til minutos 30.35-40.03
En la pandilla_Martin.docx
Vi arbejder med opgaver og afleveringen til Sin nombre. Som forberedelse skal du øve gloser i 15 min. på Quizlet: QuizletHusk bande-kompendiet
Afsnit
Vi arbejder med afleveringen om Sin nombre og spiller spil :-)
Ingen lektie. Linket er til brug i modulet, hvor vi drager på fotosafari eller ser film afhængig af vejret. Obituary | Documentary film-maker | Christian Poveda
Medbring bande-kompendiet. Som forberedelse til modulet skal I læse artiklen "Las mujeres mara". Øv oplæsning, skriv transparente ord ned og prøv at stykke sammen, hvad teksten handler om.
Pobre Juan - Maná.pdf Las mujeres mara.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Entrega 7
27-02-2024
Entrega 8
16-04-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
La familia
Som afslutning på skoleåret arbejder vi med Eva Rosenkildes "Mi querida familia" kap. 1-5 med tilhørende videoer.
Eleverne repeterer dagligdags- og familiegloser og central grammatik.
Forløbet afrundes med 1. afsnit af serien "Un cuento perfecto" (Netflix) og elevoplæg om selvvalgte spansksprogede serier.
Estimat: 20 sider
Indhold
Kernestof:
Vi afslutter bandeforløbet og begynder på et nyt forløb om familier. Medbring bande-kompendiet + et billede af din familie (på papir/telefon/computer). Repetér gerne familie-gloser
Mi querida familia: 1) Læs "Guión del capítulo 1" på det udleverede ark igennem 2) Forbered 3 spørgsmål på spansk om emnet familie, som du kan stille til vores gæst 3) Medbring et billede (gerne digitalt) af din familie
Ingen lektie. Medbring arbejdsarket fra onsdag + høretelefoner. Links er til brug i modulet. I får ½ time til at arbejde med næste aflevering. Olga Lucía Vives, Yaneth Waldman - La Familia Madrigal | Music Video, Song Lyrics and Karaoke Fusa Nocta, D
Lav 10 min. Lyricstraining med sangene på sidste modul
Minlæring
Virtuelt arbejde - se det vedhæftede dokument. Gruppearbejde om serier.docx I kan fange mig på Meet i løbet af modulet hvis I har spørgsmål. Kode: ATV spansk
Man må meget gerne se første afsnit af "Un cuento perfecto" på Netflix, så man kan følge med i dagens modul. De sidste skal huske tilmeldingssedler til udvekslingsrejse!
1. Tom skabelon til delprøve 1 opgaver.docx
Un cuento perfecto foto.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Entrega 9
07-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Spontant spansk
Vi arbejder med samtaleøvelser ud fra bogen "Spontant spansk" og forbereder os på udvekslingsrejse til Lugo i Spanien.
Indhold
Kernestof:
Bienvenidos a clase de español!
Kig de vedhæftede hitverber igennem og se om du kan huske deres betydning og bøjning. Vi har set de fleste af dem før. Brug evt. ordbogen til hjælp. hitverber kort.rtf
Øv hitverberne på Quizlet eller vha. de små kort i 10 min. https://quizlet.com/join/wE6v9YMJe
Spontant spansk ibog.docx Vi laver delprøve 1 til entrega 1. Jeg har vedhæftet sider fra Spontant spansk - lav gerne jeres eget layout og gør siderne til jeres egne.
Kig jeres delprøve 1 på Min læring igennem og notér evt. spørgsmål ned.
Hvis I har tid, må I gerne kigge lidt på teksterne. Link på opgaven i Lectio eller på Min læring
Arbejd 10 min. på Quizlet med sættene til Spontant spansk som forberedelse
hitverber skabelon.pptx Program for 3g SP1 2024.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Los jóvenes españoles (EKSAMEN)
Vi arbejder med forskellige videointerviews af spanske unge. Der arbejdes med personkarakteristikker og billedbeskrivelser, og vi sammenligner med unges liv i Danmark.
Sideløbende med forløbet arbejder eleverne med den uformelle samtale og gloser som i "Spontant spansk" og arbejder med at præsentere sig selv. Forløbet afsluttes med udarbejdelse af en artikel eller videoaflevering om "Los jóvenes españoles"
Kernestof:
Eva Rosenkilde: "La buena vida". Gyldendal, 2008, med tilhørende videoer.
Estrella de Sevilla (7-20)
David de Valls (s. 71-82)
"Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo" (s. 16-19), "De las plazas al parlamento: La política de la calle es más importante", "La generación perdida: ”Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir” og "Niños en lugar de coches: ”Han devuelto la calle a la gente” fra "España en la calle"
Videoer + tilhørende tekster fra "España Mañana" om Alba, Nahia, Gio og Guillermo. Eleverne har øvet præsentationer af personerne.
Supplerende stof:
tekst om "Los jóvenes españoles" fra "Tapas"
Div. hjemmesider
lærerudarbejdede power points
øvelser om daglig rutine
"Occupy din by" og "I byen på spansk" (danske indledninger fra "España en la calle" s. 6-11
Estimeret omfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Som forberedelse skal du lave et emnekort om emnet "familie". Brug skabelonen I fik tirsdag. De vedhæftede tekster arbejder vi med i modulet, de er ikke lektie
Los jóvenes españoles_Tapas.docx La buena vida kap 1-3.pdf
Medbring papirteksten fra i går og kig på jeres emnekort om jóvenes españoles. Kan der fyldes lidt flere ord på?
I har lavet jeres emnekort om el tiempo libre færdige. I får tid til at forberede aflevering i modulet.
I skriver jeres entrega 2/delprøve 2 i modulet. Medbring jeres noter. I må skrive på computer og har lov til at bruge ordbog. Husk at sende mig et billede af jeres pas til atv@skivegym.dk
programa intercambio 2024.doc
Læs den danske indledning på den vedhæftede tekst. España en la calle - I byen på spansk.pdf
Ingen lektie. Vi arbejder med grammatik + den vedhæftede tekst i modulet. Hvis du ikke allerede har gjort det, skal du læse den danske indledning. España en la calle - I byen på spansk.pdf
Læs teksten "Los jóvenes españoles bebemos mucho..." og besvar de fem spørgsmål til teksten i opgave 1. Se vedhæftning på tirsdagsmodulet. Medbring papirteksten + grammatikarket om direkte objektspronominer.
La buena vida kap 1-3.pdf Som forberedelse til modulet skal I læse om punkterne a-e s. 2-3 i det vedhæftede dokument ekstensivt, dvs. følge de store linjer. Hvordan præsenteres Sevilla? (læs ned til "resumen)
Estrella de Sevilla: lektie er afsnittene Sevilla, los caballos y la moda. Lea, Sarah og Johanne G + drengene har fokus på Sevilla, Laura, Anne, Isabella, Rebecca, Johanne K og Helena har fokus på los caballos, og Annesofie, Mathilde, Mille og Karoli
Jeg glæder mig til at se jer :-D Som forberedelse til modulet skal du øve gloser til David de Valls på Quizlet: David de Valls
La buena vida kap 1-3.pdf
Forberedelse: I har læst teksten om David de Valls (ligger på sidste modul) færdig og svaret på forståelsesspørgsmålene s. 27. Husk at trække gloser ud til jeres emnekort om teksten.
Afsnit
Ingen lektie, men medbring arket om objektspronominer fra sidste gang
Vi skal lege med ChatGPT og se om den kan hjælpe med at gøre jeres seneste aflevering (endnu) bedre. Ingen lektie, men medbring teksten om Alba, computer og dokumentet "Diario de Lugo".
Feedback på aflevering fra ChatGPT.docx
Medbring Alba-teksten og find hjemmefra 5 eksempler på brug af direkte og indirekte objekts-pronominer i teksten. Brug "Tag tyren ved hornene" som hjælp.
Ingen lektie, men tænk gerne lidt over hvad du ved om Día de muertos og hvilke gloser til emnet du kender.
Oplæg om verbalperifraser Victor og Thomas: Oplæg om verbalperifraser Nahía la pastora: Læs s. 1 + "Más pastores jóvenes" på s. 2. Skriv to sætninger om det vigtigste indhold i hvert afsnit.
Nahia, la pastora.docx
Oplæg om verbalperifraser: hay que + inf s. 233 Anne og Laura. Medbring teksten om Nahia la pastora (færdiglæst) + grammatikbogen
Oplæg om verbalperifraser: acabar de + inf s. 234 Karoline og Annesofie. Vi arbejder med at lave præsentationer af hhv. Guillermo og Gio. Vælg EN af teksterne og læs første afsnit af den som forberedelse til i dag. Besvar spørgeskemaet på Lectio sene
Gio_Si no paramos el cambio climático.docx Guillermo_Quiero que la gente cante mis canciones.docx
1) Vi gør jeres tekstpræsentationer færdige 2) Oplæg om verbalperifraser: llevar + tid + gerundium Sarah. 3) Vi arbejder med grammatik i de tre foregående tekster om Nahia, Guillermo og Gio. Medbring papirteksterne. Som forberedelse skal I læse parag
Minlæring
Oplæg om verbalperifraser: ponerse a + inf s. 234: Johanne, Isabella. Medbring teksten om Guillermo, hvis du har den. Lektie er 15 min. arbejde på Min læring (se onsdagens lektion) om datid. Medbring grammatikbogen
Occupy din by dansk intro.pdf España en la calle - Occupy din by.pdf
Oplæg om verbalperifraser: volver a + inf s. 234 Anne og Laura. Vi arbejder med præsentationerne om "Occupy din by". Anne, Laura, Victor og Thomas er i én eller to grupper og beslutter sig for 1) hvem der arbejder sammen og 2) hvilken af de vedhæfted
España en la calle - Occupy din by.pdf
Oplæg om verbalperifraser: dejar de + inf s. 234 Lea
Vi arbejder med jeres præsentationer og spiller brætspil
Oplæg om verbalperifraser: quedar en + inf s. 234 Johanne G. I holder jeres oplæg om Occupy din by-teksterne. Husk alt materiale!
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Entrega 2: delprøve 2
10-09-2024
Entrega 3: Min læring screening + træning
08-10-2024
Entrega 4: Diario de Lugo
22-10-2024
Entrega 5: Los jóvenes españoles
19-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvtillid
Initiativ
Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 9
La guerra civil en España
Vi arbejder med tiden op til, under og efter den spanske borgerkrig. Der arbejdes med gloseark a la opsætningen i "Spontant spansk".
Kernestof:
Kapitlet "Fortidens spøgelser" fra "España en la Calle" s. 60-77. Den danske indledning + teksterne "El dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte", "Símbolos franquistas en la calle de España: Polémica y viejas heridas"
Helene Caprani: "Fosas comunes" fra "La guerra civil española", Colombus, 2024. S. 119-121
Almodóvar: Filmen "Madres paralelas" (2018) + opgaveark
Skolebogstekster om La familia, El colegio, Amigos y compañeros og Nuestra Patria
Supplerende stof:
Billeder fra "El laberinto del fauno"
Podcast om glemslens pagt:
https://politiken.dk/podcast/dulyttertilpolitiken/art6721799/Franco-og-Glemslens-pagt
21 Søndag, DR1 25.11.18 (Om åbning af massegrave, Spaniens stjålne babyer og flytningen af Francos grav)
Dokumentar: "Spain's Stolen Babies"
Gammel eksamensopgave om "Los niños robados"
La mujer española durante el franquismo: Textos de la revista de la Sección Femenina + billeder
Borgerkrigsplakater
Estimeret omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Oplæg om verbalperifraser: estar + ger s. 235: Johanne, Isabella
quizlet join link
Oplæg om verbalperifraser: ir + ger 235 s. 235 Mille + Mathilde. Som forberedelse til modulet skal I læse den danske indledning om fortidens spøgelser s. 62-65 + s. 66 på spansk ned til "Con los años..." i det vedhæftede dokument Guerra Civil_España
La mujer española durante el franquismo.pdf
Husk de papirtekster, I fik udleveret onsdag. Oplæg om verbalperifraser: seguir + ger s. 236 Rebecca og Helena
Som forberedelse til modulet skal I øve oplæsning og oversættelse af teksten "Símbolos franquistas en las calles..." s. 70
Oplæg om verbalperifraser: volver a + inf s. 234 Anne og Laura. Som forberedelse til afleveringen ser og arbejder vi med dokumentaren "Spain's Stolen Babies"
Vi arbejder med teksterne til afleveringen + grammatik om verbalperifraser. Hjemme må I meget gerne læse teksterne og opgaveformuleringen igennem. Los niños robados_tekster.pdf Tarea escrita_Los niños robados.docx
Vi mødes i lokale 55. Husk jeres papirtekster :-)
Vi julehygger og ser en film
Ingen lektie, men medbring julearkene fra i går
Feliz año nuevo! Tag teksten om fosas comunes + grammatikarket om verbalperifraser med, hvis du stadig har det. Husk også bog til SG læser
Minlæring
Vi ser "Madres paralelas". Medbring notepapir og evt. snacks. Brug gerne 15 min. på at arbejde med verbalperifraser på Min læring: Minlæring
Afsnit
Brug 15 min. hjemme på at finde gode gloser til en personkarakteristik af Janis og Ana fra filmen. Vi ser slutningen af "Madres paralelas" og arbejder med opgaver til den. Forberedelse til terminsprøve.
Alle har lavet øvelse 1 + 4 på arkene til "Madres paralelas". Læs det udleverede hæfte om skriftlig eksamen/terminsprøve igennem
Vi arbejder med gode råd til delprøve 1 + billedbeskrivelse. Brug gerne 15 min hjemme på at øve gloser til billedbeskrivelse (se nederst på siden under "Bliv endnu bedre til billedbeskrivelse": Billedbeskrivelse - unmesenmalaga
Medbring borgerkrigsplakater fra sidste gang. Brug 15 hjemmefra på at øve og forberede gloser til plakaterne s. 7-11 i kompendiet. Den spanske borgerkrig MGA plakater s.7-11.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Entrega 6
17-12-2024
Entrega 7: delprøve 1
09-01-2025
Entrega 8: terminsprøve
24-01-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
IT
Lectio
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 10
Cuba en cambio (EKSAMEN)
Vi arbejder med nyere tekster fra og om Cuba (avisartikler, interviews, sange, fagbøger, film).
Læste tekster:
"El período especial" (s. 6-8), "Macetas, jineteras y mantenidas" (s.9-12) og "Entrevista con una madre soltera, Adela" (s. 13-15) fra López og Frederiksen: Cuba en Cambio, Gyldendal 2016
Filmen "Habana Blues" med tilhørende opgaver
Carlos Eire: "Miami y mis mil muertes" s. 26-31 i "Cuba en Miami" af Aase Kledal og Ulla Ringgard, Gyldendal, 2015
Supplerende materiale:
Lærerudarbejdet ppt bl.a. med sangene "Mi tierra" (Gloria Estefan) og "Guantanamera"
diverse fotos fra Cuba
Anne M. Sørensen: "Forskers tal viser, at knap hver fjerde cubaner er rejst fra øen". Politiken, 31.10.24
Sang: Carlos Varela: "Como los peces" med tilhørende opgaver
Sang: Willy Chirino: "La jinetera" med tilhørende opgaver
Podcast: Latinamerika Fortalt: Det umulige oprør i Cuba - Del 1: Rufinas Far (25.03.24)
Horisont (DR): "Kapitalist i Cuba", 12.08.2019
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på et nyt forløb om Cuba. Som forberedelse til modulet skal I svare på det vedhæftede spørgeskema Cuba spørgeark intro.docx
Forskers tal viser.pdf
Cuba en cambio: Læs om El período especial s. 6-8. Husk boksene med opgaver undervejs (minus dem på s. 8)
CUBA.ppt
Cuba en cambio_el perído especial.pdf
Lektie er sidste halvdel af podcasten om Rufinas far: Latinamerika Fortalt: Det umulige oprør i Cuba - Del 1: Rufinas Far I skal høre fra minut 6 - de fraværende tirsdag fra minut 00 :) Medbring Cuba-bogen
Læs jeres terminsprøve-respons igennem (ligger under opgaven på Lectio). I får selve opgaven tilbage i dag. Øv også gloser til "Entrevista con una madre soltera" på Quizlet. Husk Cuba-bogen
Som forberedelse til modulet skal du arbejde 15 min. på Min læring med træningen i verber: Minlæring Medbring "Cuba en cambio"
Cuba en cambio s. 13. Brug "Spansk skriftlig eksamen oversigter" vedhæftet tirsdagens præsentation og skriv tre sætninger om "Adela, una madre soltera" Brug 10 min. på at bøje verberne i Cuba-teksten fra tirsdag/bøje verber på Min læring
Vi fortsætter med "Habana Blues". I har færdiggjort "Sus vidas" på opgavearkene side 3. Husk bog til SG læser
Habana Blues: Skriv 5-7 sætninger om det stykke af filmen vi så torsdag. Hvad vil (ir a + infinitiv) og skal (tener que) hhv. Tito, Ruy, Caridad og los españoles (producerne)? Vi ser resten af filmen i dag.
Øv 15 min. gloser på Quizlet: Habana Blues Quizlet
Paroversættelse Habana Blues.doc
Vi samler op på Habana Blues, så hav personkarakteristikkerne klar. Habana Blues-arkene: Repetér bøjningen af ser og estar (opgave 178 på ark nummer 3). Repetér alle personer og medbring arkene til modulet også vedhæftet her: Cuba-brochure 2g.pdf
Miami y mis mil muertes_Peter Pan.pdf I skal arbejde selv med den vedhæftede opgave. Læs den danske introduktion, selve teksten og lav opgaverne til "después de leer". Svarene på opgaverne lægges ind under elevfeedback, så jeg kan føre fravær. Vi sam
Medbring materialerne fra ugen, så vi kan samle op. Habana Blues-arkene, jeres Cuba-billeder + Peter Pan fra i går.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Entrega 9
04-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Identidad y sexualidad (EKSAMEN)
Vi studerer køn og kønsnormer i den spansktalende verden.
Kernestof:
"Mariángeles de Argentina" fra Identidad contrastada, 2018
Anuncio de los años 50: Coñac Soberano
"¿Cómo eran las mujeres en el franquismo?" fra "Diario de Sevilla"
Rebecca Lane: "Ni una menos" (2017, rap)
"Introducción a los esterotipos y al machismo" fra "El sexo en proceso" i-bog kap. 1
"El sexo en proceso" i-bog: "Ser gay en el deporte"
Supplerende stof:
tegneserier "El camello"
Bebe: "Malo"
Diverse reggaetón-tekster
ppt om verdensmål: lighed mellem kønnene
Indhold
Kernestof:
Brug 15 min. hjemme på at øve gloser til det nye emne om køn og identitet: https://quizlet.com/dk/880823833/genero-e-identidad-flash-cards/?i=40q3x&x=1jqt
El sexo en proceso-hæftet: Lav opgave 1 (glosearbejde) s. 6
El sexo en proceso: Lektie er at skrive læserbrevet s. 9 i hæftet. Skriv i alt 10 sætninger.
Lektie er øvelse 1b + 3 på højresiden af det udleverede ark om dativstyrende verber. Vi skal også arbejde med reggaetón-tekster
Brug 10 min. hjemme på at øve gloser til den nye tekst, vi skal arbejde med: Mariángeles de Argentina
Medbring Mariángeles-teksten fra i går
Brug forberedelsestiden på at arbejde på afleveringen. Medbring teksten fra i går: Introducción a los esterotipos y al machismo
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Entrega 10: Artículo sobre Cuba
25-03-2025
Entrega 11: Raperos dp2
30-04-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
eksamensrepetition
Vi arbejder med 1) billedbeskrivelser og chunks 2) genrer til den skriftlige eksamen 3) tekstpræsentationer til den mundtlige eksamen på baggrund af diverse lærerudarbejdet materiale samt kapitlerne om billedbeskrivelse og tekstpræsentation i "Un mes en Málaga"
Indhold
Kernestof:
Medbring teksterne fra ugen. Vi arbejder med billedbeskrivelse og afrunder temaet om Sexo og identidad med at lave mindmaps/gloseoversigter. Læs undervisningsbeskrivelsen igennem og tænk over hvilke 4 temaer vi skal vælge til evt. mdt. eksamen
Læs undervisningsbeskrivelsen for spansk igennem og tjek at du ved, hvad den går ud på / at du har alle materialer. Svar derefter på afstemningen om valg af eksamensemner. Vi laver en delprøve 1 i modulet. Medbring jeres tekst A (Raperos) + velspidse
Læs undervisningsbeskrivelsen igennem og tjek at I har alle materialer til eksamensemnerne. Tænk over, hvordan vi bedst repeterer frem mod eksamen, både mdt og skr.
Hultekst 3g.docx
Kig 10 min. hjemme på gloserne på A3-arket og øv dig i at bruge dem. Tal fx med din hund eller kat. Medbring hæftet "Spansk oversigter til skriftlig eksamen" fra terminsprøven, hvis du har det
Gennemgang af delprøve 1 + Ved det grønne bord
paginadelespanol.com
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Entrega 12: Raperos dp 1
06-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522432079", "T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522432079", "H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522432079" }