Holdet 2022 SP/g2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Jan Solvang
Hold 2022 SP/g2 (2g SP2, 3g SP2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Repetition
Titel 2 Un mes en Málaga
Titel 3 México
Titel 4 Den spanske borgerkrig
Titel 5 Género y jóvenes latinoamericanos
Titel 6 Los jóvenes españoles [EKSAMENSTEMA]
Titel 7 Cuba - el sistema y la gente [EKSAMENSTEMA]
Titel 8 Las pandillas de Centroamérica [EKSAMENSTEMA]
Titel 9 Chile y el golpe militar [EKSAMENSTEMA]
Titel 10 Repetition mm.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Un mes en Málaga

Emne om en dansk piges rejse og oplevelser i Sydspanien.
Interkulturel forståelse og introduktion til skriftlige genrer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 México

Forløb om Frida Kahlo + introduktion til datider med La princesa del guisante
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Género y jóvenes latinoamericanos

Emne om unge i den spansktalende verden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Los jóvenes españoles [EKSAMENSTEMA]

Vi arbejder med unge i Spanien og har i dette forløb fokus på de problemer og udfordringer, som de står overfor.
Udvekslingsbesøg hos partnerskole i Valsequillo på Gran Canaria i uge 44

Materiale:
España mañana: Alba / Adriana / Guillermo / Nadia (+ gruppearbejde om personportrætter)
Tapas: Las jóvenes españoles / España no es un país para los jóvenes
Voces en protesta: 15.maj bevægelsen / La generación perdida / Bernat García / El día de la suerte /
Nuevos retratos: Tamara / La generación de los mil euros
Supplerende materiale
Film: Perdiendo el norte
El País: Testimonios
Gran Canaria: Udveksling med Valsequillo / interview mm. / presentaciones de los canarios
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spanskaflevering 1 09-09-2024
Information sheet 19-09-2024
Spanskaflevering 2 19-09-2024
Spanskaflevering 3 30-10-2024
LYDOPYTAGELSE fra GC 19-11-2024
Spanskaflevering 4 24-11-2024
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Cuba - el sistema y la gente [EKSAMENSTEMA]

Samfunds- og kulturelle forhold på Cuba behandles ud fra nedenstående tekster. Vi arbejder med økonomiske, sociale og kulturelle forandringer på Cuba, og et formål med emnet er at kunne redegøre for forskellige sociale relationer og karakterer, der er opstået efter 1991.
20 moduler

Tekster / Materiale:
Habana Blues i 2.g – introduktion til Cuba, la música, el sistema

Somos Cuba, Ole Loumann, Eduvision 2015:

- Wendy – la habanera (p.85-96)
- Introducción – Cuba – Una isla en el Caribe (p.24-32)
- Jóvenes en La Habana (p.78-83)
- Jinetear ya es parte de la cultura nacional
- Dennys – el rapero (p.131-139)

Caminando: Unidad 6c: Cuba

Cuba en cambio (R.C. López og B.D. Frederiksen, Gyldendal, Kbh. 2016):
- Los personajes de la crisis económica- Maceta, jineteras y mantenidas (p.9-12)
- Adela (p.13-15)
- Carlos – el maceta (p.16ff)
Texto A: Delprøve - Jineteras
………………………………………………………….
Supplerende materiale:
Retratos Cubanos: Ole Loumann, Gyldendal uddannelse 2000:
- Patricia-la jinetera
Kapitalist i Cuba – bl.a om Flor fra modelbureauet DeFlores
Novellefilm: Yuma (fra 7 días en La Habana)/ Billedbeskrivelser: https://stevemccurry.com/blog/colors-cuba

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spanskaflevering 5 17-12-2024
Terminsopgave - delprøve 2 - 3gSP2 24-01-2025
Spanskaflevering 7 07-02-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Las pandillas de Centroamérica [EKSAMENSTEMA]

Forløb om bander og banderkriminalitet i Mellemamerika. Vi undersøger baggrunden for banderne, deres interne regler og de personlige konsekvenserne.

Tekster /Materiale

Sin nombre
https://www.lectio.dk/lectio/262/lc/71427410953/res/71427410954/En%20la%20pandilla.docx)
-Entra si quieres y sales si puedes (tekst: Transskription af dokumentar) + https://www.youtube.com/@udenrigsministeriet/search?query=entra%20si%20quieres + + (fra Danidas Verdensbilledlegat)
-Fábrica de oportunidades (Ahora - Mary Glasgow)
…………………………………………………………………………….
Supplerende materiale:
Arbejdshæfte: Las pandillas (Se fællesmappen på Google drev)
Billedmateriale til filmen Sin nombre
Los Ángeles og banderne (Retratos de California, p.115-117)
DR – Horisont: Det berygtede superfængsel: https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-det-berygtede-superfaengsel-indefra_509331
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Chile y el golpe militar [EKSAMENSTEMA]

Vi arbejder med militærkuppet i Chile i 1973. I tekstmaterialet er der fokus på oplevelsen af kuppet set gennem et barns øjne – i Machuca. Derudover læses tekster, hvor forskellige personer både fortæller om Chile i dag og kigger bagud på kuppets betydning

Materiale / Samlet i teksthæftet:
Nicolás de Chile: Estoy orgulloso de mi país + Nicolás: un joven apasionado (IN La identidad contrastada, Gyldendal)
Chile – un país en América del sur + Don Fernando, un chileno de Santiago (IN Tapas)
Machuca - Drejebog/manuskript, Andrés Wood v/ M. Clausen, Gyldendal
Machuca – film; Min ven Machuca https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000002565/min-ven-machuca)
Retratos chilenos, (Gyldendal, C.B. Jacobsen, J. S. Martinsen) – følgende to tekster…
En chile tenemos muchos desafíos por delante, Martin Echenique 18 años, p.111-120
Claudio – Dinamarca es mi país, Chile es mi cultura

Supplerende materiale:
Dokmentar:
Baggrundstekst om Chile; Machuca, p. 65ff
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer