Skive Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Skive Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/g2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Skive Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Jan Solvang
Hold
2022 SP/g2 (
2g SP2
,
3g SP2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Repetition
Titel 2
Un mes en Málaga
Titel 3
México
Titel 4
Den spanske borgerkrig
Titel 5
Género y jóvenes latinoamericanos
Titel 6
Los jóvenes españoles [EKSAMENSTEMA]
Titel 7
Cuba - el sistema y la gente [EKSAMENSTEMA]
Titel 8
Las pandillas de Centroamérica [EKSAMENSTEMA]
Titel 9
Chile y el golpe militar [EKSAMENSTEMA]
Titel 10
Repetition mm.
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Repetition
Repetition af emner og grammatiske områder fra 1.g
Indhold
Kernestof:
Vi starter med repetition af gloser i Caminando p. 85 (medbring tekstbogen Caminando): La casa & los muebles (lydfiler + træn Quizlet) + repetér bøjningen i perfektum/ førnutid (se pkt 3)
Vi starter repetitionsforløb. Medbring hæftet tekstlæsning (udleveret i sidste modul) og træn Quizlet-gloserne (se link - de passer til teksterne, som vi skal arbejde med). Hvis du er usikker på gloserne med 'casa & muebles', må du gerne træne dem og
Vi arbejder videre på klassen med hæftet Repaso (repetition-teksthæfte)...
Lektie: Genlæs hjemme cap 3 & 4 (Un chico español + Una chica española) og medbring dine svar på opgaver og oversættelser til kapitlerne.
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Un mes en Málaga
Emne om en dansk piges rejse og oplevelser i Sydspanien.
Interkulturel forståelse og introduktion til skriftlige genrer.
Indhold
Kernestof:
Lektie; Cap 1 - Mis primeros días en Málaga. 1) Lyt til teksten (find lydfil under teksten), 2) læs selv teksten højt på spansk & 3) Find og skriv svarene på spørgsmålene
Arbejd hjemme på afleveringen til den 31/8; fx. MinLæring om førnutid (perfektum) https://app.minlaering.dk/lektier?vis=218609 / Medbring gerne spørgsmål til formulering af sætninger, grammatikspørgsmål mm.; dvs. alt det, som du er i tvivl om og gern
Træn / repetér gloserne til udseende, personlighed og sindstilstand, samt faste udtryk med TENER. (Repetitionen er optakt til det næste kapitel, som vi starter på i modulet)Find links her:
Forbered cap2 i Un mes en Málaga; dvs. 1) Lyt til oplæsningen, 2) læs selv højt, 3) Oversæt to tilfældige afsnit fra kapitlet (ca. 6 sætninger). 4) Find svar på mindst 6 af spørgsmålene til kapitlet
1) Genlæs cap2 - Un mes en Málaga, 2) Læs om Modalverber §291-294 (Grammatikbogen: Tag tyren ved hornene(se vedhæftet)) & 3) Kig på det vedhæftede dokument med eksempler med modalverber
Repetér bøjningen af refleksive verber (tilbagevisende udsagnsord: cap3/gramática/opgave1abc (se herunder)) + repetition af familiemedlemmer; cap2/vocabulario/opgave 3 "Los miembros de la familia (se herunder) - diverse links til gloser virker også
Forbered cap3 i Un mes en Málaga; dvs. 1) Lyt til teksten, 2) læs selv teksten højt på spansk 3) find svarene til spørgsmålene i teksten:
Vi arbejder med aflevering i modulet
Ingen lektie - arbejd gerne hjemme på den kommende aflevering. Tag eventuelle spørgsmål til aflevering med til modulet. (I modulet starter vi på cap4 i Un mes en Málaga)
Forbered cap4 i Un mes en Málaga; dvs. 1) Lyt til én af lydfilerne under teksten (lento/normal), så du ikke er i tvivl om udtale, 2) Læs selv teksten højt på spansk, 3) Find og skriv svaret på mindst 5 af de 9 spørgsmål til teksten (Ekstra: træn evt
Lav en billedbeskrivelse: Vælg enten opgave 11 eller 12 hæftet med delprøve 1 til cap4 (Se vedhæftet dokument) + løs også opgave 14 i hæftet/dokumentet. (Tag gerne spørgsmål til den kommende aflevering med til modulet)
I modulet starter vi på det næste kapitel i Un mes en Málaga; LEKTIE: Træn derfor hjemme gloser til cap5 + gloser om fritidsaktiviteter (se links) + læs paragrafferne om muy/mucho & om perfektum i grammatikbogen (Tag tyren ved hornene)
Forbered cap5 i Un mes en Málaga; dvs. 1) Lyt til teksten 2) Læs selv teksten højt på spansk & 3) Oversæt sidste halvdel til dansk + træn gerne gloser til dagens kapitel på Quizlet (se link)
Forbered hele cap5; dvs. 1) Lyt, 2) læs højt, 3) oversæt sidste halvdel til dansk & 4) find svar på mindst 5 af de 8 spørgsmål
Repetition af adjektiver (bøjning) & gradbøjning: Se videoen om adjektiver (link her under) & læs om gradbøjning af adjektiver på MinLæring eller i grammatikken (Tag tyren ved hornene)
Løs opgave 1 + 2 til kortfilmen "Con la boca cerrada". Find opgaven i dette dokument (Lektie - Con la boca cerrada.docx) eller i det udleverede hæfte. (Kortfilmen kan ses her under...
Træn gloserne i 15 min på links herunder, så er du klar og godt forberedt til aktiviteterne i modulet, hvor vi også starter på CAP6
[VIGTIGT: Medbring Caminando tekst-&øvebog => de skal videre til de nye 1.g'ere] Arbejd hjemme på Spanskopgave 3 (Afleveringen). + Opgaver på Min læring (Minlæring - Gustar mm)
Forbered cap 7 i Un mes en Málaga; dvs. 1) lyt til lydfilen, 2) læs selv højt, 3) find svar på mindst 5 af spørgsmålene til cap7 + repetér gerne verbalperifraserne (2 min - se link)
I modulet skal vi arbejde videre med Un mes en Málaga - vi kigger på kulturforskelle, billedbeskrivelser mm.
Medbring svarene til verbalperifraserne fra sidste modul (se her under)
Tener que + navneform - At skulle / være nødt til at…Acabar de + navneform - Lige at have gjort nogetVolver a + navneform - At gøre noget igen Quedar en + navneform - At aftale at…Hay + que + navneform - Man skal… /man må… / man er nødt til at…Dejar
Læs, forstå og oversæt første del af Cap8 (Un mes en Málaga) om 'Los estereotipos...; dvs. de 12 linjer med 7 punkter/forestillinger (se herunder) + Arbejd derudover hjemme 10 minutter med MinLæring (Verbalperifraser)
Forbered resten af Cap 8 (Un mes en Málaga); dvs. "6 comentarios" på på Maries blogindlæg om 'Los Estereotipos...': 1) Træn gloserne til cap 8 i ca. 5 min (se link), 2) Lyt til lydfilen, 3) læs selv højt på spansk
Vi afslutter CAP 8: Forbered resten af Cap 8 (Un mes en Málaga); dvs. "6 comentarios" på på Maries blogindlæg om 'Los Estereotipos...': 1) Træn gloserne til cap 8 i ca. 5 min (se link), 2) Lyt til lydfilen, 3) læs selv højt på spansk
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
México
Forløb om Frida Kahlo + introduktion til datider med La princesa del guisante
Indhold
Kernestof:
Arbejd på Spanskopgave4 hjemme (dvs. afleveringen). Skriv de spørgsmål ned, som måtte dukke op og tag dem med til modulet
Vi starter et forløb om datid. Det fører os blandt andet til México ¡Qué interesante! ¿No? :-)
Medbring hæftet om La princesa del guisante (Princessen på ærten) + træn "Hitverber" (se link til Quizlet) + Åbn word dokumentet og bøj mindst 8 hitverber i nutid (8 af 25 stk.)
Se videoen hjemme om de to datider (link herunder) & kig følgende paragraffer i gennem i grammatikken (Ta tyren ved hornene) § 191-199 (præteritum) & §200-206; dvs. side 149-159
Arbejd hjemme med Spanskopgave 5 (Tag dine spørgsmål til afleveringen med til modulet)
I modulet skal vi se film om den mexikanske maler Frida Kahlo (...derfor ingen lektie)
Lektie hjemme: Gennemgå gloserne til Frida Kahlo teksten (enten på side 1 eller vha. Quizlet-link) + læs og forstå teksen om Frida Kahlo (side 2) [Medbring hæftet om FK]
1) Læs teksten om Frida Kahlo igen og 2) sæt P / I ved verberne (dvs. præteritum/imperfektum), 3) Find svar på spørgsmålene i teksten. Skriv dine svar i nutid, selvom teksten står i datid
Træn tallene mellem 0-100 (fx 10-tabellen) til årets julebingo (medbring gerne en lille gave (max 5 kr.)) + brug 5 min med gloser på Quizlet om Frida K (Vi slutter forløbet om Frida Kahlo med nogle billedbeskrivelser) - Feliz Navidad
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Den spanske borgerkrig
Forløb om fortidens skygger; Den spansk borgerkrig / Pans labyrint
Indhold
Kernestof:
Vi starter til nyt mini-emne på spanskholdet om Den spanske borgerkrig. Læs hjemme de to sider på dansk om "Fortidens spøgelser" og find svar på følgende spørgsmål i teksten:
Forbered hjemme følgende opgaver i hæfte til Pans labyrint: 1) Opgave 2 på side 10 (adjektiver til personbeskrivelser) + 2) Indsæt gloserne i skemaet i opgave 2 på side 11 nederst i hæftet
Løs hjemme de indledende opgaver til filmens tredje del; dvs. opg 1-2-3 på side 15 (find dem i hæftet eller i dokumentet)
Forbered hjemme: 1) Skriv de manglende danske gloser i skemaet Gloser til OPGAVEN Las redes sociales.docx + 2) Vælg ét af billederne her underog beskriv det (brug gerne nogle af gloserne fra 1 i beskrivelsen)
image.png
Skriv hjemme mindst 5 sætninger til punkt B/C i Spanskopgave 6. I modulet har du mulighed for at spørge og få hjælp.
Repetér hjemme gloser fra hæftet om Pans Labyrint; dvs. studér skemaerne side 6, 7, 9, 10, 11, 15 & 17 (Vi skal bruge gloserne til samtale om personer og handling. Her efter kigger vi på plakater fra borgerkrigen)
Medbring hæftet La guerra civil española og beskrivelser af plakater fra sidste modul
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Género y jóvenes latinoamericanos
Emne om unge i den spansktalende verden
Indhold
Kernestof:
Forbered hjemme teksten El país de Mariángeles (i den nye eBog - se link); dvs. 1) Lyt til teksten (Markér tekststykker om få det læst op), 2) Læs selv teksten højt på spansk & 3) Skriv samtidig 3-5 stikord på dansk til de seks små tekstafsnit
Forbered hjemme teksten om Mariángeles (Una chica diferente); dvs. 1) Træn/studér først gloserne til teksten på Quizlet (se link her under), 2) lyt & forstå (markér tekst og få den læst op), 3) læs selv teksten højt til spansk,
Spørgsmål som vi arbejder med i modulet:
I modulet arbejder vi med afleveringer og billedmateriale (ingen lektie)
Læs hjemme teksten: Un deportista que 'sale del armario' sigue siendo una noticia (Find den i det udleverede hæfte El sexo en proceso eller vedhæftet her:)
I modulet skal vi arbejde med en spansk film (Arbejd også gerne hjemme med afleveringen, så du kan få svar på eventuelle spørgsmål på timen)
Skriv hjemme sætninger på spansk om filmens hovedpersoner (brug gerne punkterne fra mindmap)
Løs opgave 2 & 3 til historien om Carmen y Lola; dvs. skriv hjemme kommentarer til billederne (find dem i hæftet / vedhæftet dok eller herunder)
Besøg af spaniere - snak på engelsk & spansk om forskellige emner (se herunder)
Forberedelse hjemme: Læs på spansk (højt) og oversæt den vedhæftede tekst "Empantallados" (bemærk gloser på side 2)
Arbejde hjemme på afleveringen - Du skal have lave mindst 2/3 af besvarelsen. => Medbring spørgsmål og tvivl til afleveringen
Forbered teksten om Mario de Colombia (se Link); dvs. 1) få teksten oplæst, 2) læs selv teksten højt på spansk (træn hjemme inden oplæsning for Jan :-)), 3) Find svar på spørgsmålene herunder, 4) se video om forskellen på muy><mucho (Vi skal arbejde
Rutinas y rituales 2024.docx
Træn efter behov...
Medbring svar på Muy/mucho-opgave + samt oversættelsen fra sidste modul (se links) + vælg 8 hitverber og læs om deres betydning/anvendel i Spontan Spansk (link herunder) og lær deres bøjning udenad i nutid
Forbered hjemme teksten om Hector: de la calle a los volcanes (se link); dvs. 1) lyt og forstå, 2) læs selv teksten højt + 3) du skal mundtligt kunne give et resumé på dansk af teksten
Vi arbejder videre med Héctor-de la calle a los volcanes; dvs. 1) Læs teksten igen & 2) medbring hæftet (delprøve til teksten)
Forbered teksten om Nicolás - un joven apasionado (se link); dvs. 1) lyt til og forstå teksten, 2) Læs selv teksten højt på spansk, 3) Find svar på spørgsmålene her under:
image.png
Vi arbejder med teksten om Nicolás sammen med María Jesús - Forbered derfor følgende 1) lyt evt. til teksten igen, 2) Læs selv teksten højt på spansk, 3) Medbring svarene på spørgsmålene her (fra sidste modul) - (I modulet vil vi også snakke om famil
I modulet skal du laver alle opgaverne i det udleverede hæfte eller i dokumentet "Nicolás-delprøve-skriftligt arbejde" (se herunder) (Besvarelser tjekkes den 13. af JSO => Fuld besvarelse = tilstedeværelse/ %fravær). ................................
I modulet i dag arbejder vi med MinLæring, dagbog & spanskaflevering
I modulet ser vi på resultater fra MinLæring + udfylder skemaer + arbejder med Spontan spansk (= ingen lektie til modulet)
I modulet arbejder vi med forskellige tilgange til billedbeskrivelse
Repetition / hygge / Gran Canaria /
Omfang
Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Los jóvenes españoles [EKSAMENSTEMA]
Vi arbejder med unge i Spanien og har i dette forløb fokus på de problemer og udfordringer, som de står overfor.
Udvekslingsbesøg hos partnerskole i Valsequillo på Gran Canaria i uge 44
Materiale:
España mañana: Alba / Adriana / Guillermo / Nadia (+ gruppearbejde om personportrætter)
Tapas: Las jóvenes españoles / España no es un país para los jóvenes
Voces en protesta: 15.maj bevægelsen / La generación perdida / Bernat García / El día de la suerte /
Nuevos retratos: Tamara / La generación de los mil euros
Supplerende materiale
Film: Perdiendo el norte
El País: Testimonios
Gran Canaria: Udveksling med Valsequillo / interview mm. / presentaciones de los canarios
Indhold
Kernestof:
Vi starter med repetition af perfektum(førnutid) + brugen af Gustar og begynder på første emne om Los jóvenes españoles
Forbered teksten om Alba (España mañana - se link) [lyt, læs højt + tjek gloselisten] + svar skriftligt på spørgsmålene til teksten
Gloser til Alba
Lyt, læs og forstå de første tre afsnit i teksten om Adriana; dvs. Adriana Yter estudia.. / Conocer otras cultura.../La importancia del periodismo...
Forbered teksten om Adriana; dvs. "Adriana Yter estudia.." / Conocer otras cultura.../La importancia del periodismo...; dvs. træn oplæsning + find & skriv svarene på spørgsmålene til teksten:
Klik på linket og se videoen om Guillermo (España mañana - cap 12) + læs det første afsnit om Guillermo (vedhæftet her)
:::::::: Una canción ::::::::::::::Prince Royce, Shakira - Deja vu
Forbered cap 12 om Guillermo; dvs. 1) lyt & læs selv højt, 2) Find svar på spørgsmålene til teksten, & 3) lav de sidste opgaver om gerundium på MinLæring
Præteritum-imperfektum Grammatikbogen.pdf
Vi spiller vores nye spil El juego (Et escape-room spil til spansk) i modulet + derefter arbejder vi med datiderne P & I
Forbered de første tre tekstblokke om Nadia "Me gusta estar en el campo con los animales" (Cap 7); dvs. minus afsnit om El pais Vasco. FORBERED betyder 1) Træn gloser til teksten (se Quizlet link), 2) Lyt til teksten, 3) læs selv højt... Du skal kunn
7. Nahia, 18 años: “Me gusta estar en el campo con los animales. Para mí, la naturaleza significa tranquilidad.”
Læs og forstå den vedhæftede tekst. (I modulet introduktion til aflevering)
Gruppearbejde om portræt + arbejde med aflevering + dialog
Arbejd hjemme videre med portræt og den tekst, som hører til (opgaver delt mellem medlemmer) => Der bliver præsentationer for JSO i sidste halvdel af modulet.
Læs teksten i det vedhæftede dokument om I) Los jóvenes españoles & II) España no es un pais para jóvenes + find svar på spørgsmålene til tekst II (se herunder)
Træn gloserne på Quizlet (se link) + Forbered teksten om 'Los jóvenes españoles' & 'España no es un país para jóvenes'; dvs, læs selv højt + find svarene på spørgsmålene nedenfor til tekst II
¿Qué pasa en España en 2008?¿Cómo es la situación de casi la mitad de las personas de entre 16 y 24 años?¿Cómo se refleja (afspejles) la situación difícil de los jóvenes? ¿Cuáles son las consecuencias?¿Qué es una persona "ni-ni"?¿Qué han hecho más de
I modulet tager vi en bid mere af den spanske film "Perdiendo el norte" + starter på aflevering
I modulet ser og arbejder vi med den spanske film "Perdiendo el norte" + [Arbejd gerne hjemme med afleveringen og medbring eventuelle spørgsmål eller sætninger, som du vil have hjælp til]
Beskrivelse af billede (Opgave 5) + beskrivelse af person (se dokument)
Information sheet - los daneses.docx
Medbring udfyldt Information Sheet (+ evt. spørgsmål). I modulet arbejder vi med hæftet til Perdiendo el norte
Find materialehæfte til emnet Los jóvenes españoles og læs den danske tekst om 15.maj bevægelsen; dvs. side 6 & 7 (se hæftet herunder)
Forbered hjemme: La generación perdida / Bernat García (side 8-9); dvs. 1) læs teksten højt, 2) tjek at du har forstået og kan oversætte de sidste 5 afsnit, 3) Find og skriv svar til de 5 spørsmål til teksten.
Genlæs gerne teksten om La generación perdida I modulet laver vi opsamling på de portrætter (los jóvenes), som vi har arbejdet med, samt på filmen Perdiendo el norte + intro til næste tekst. (=> samt kigger frem mod GranC)
Læs og forstå side 30 & 31 i det vedhæftede dokument: El día de la suerte
Forbered hele teksten El día de la suerte (side 30, 31, 32) & løs opgave 2 & 3 (Ejercicios side 33)
Ingen ny lektie. Vi kigger på den nye tekst og opsamling på Testiminios
Rutinas - actividades - horario.docx
Forbered teksten De las plazas al parlamento (teksten er i materialehæftet om Los jóvenes españoles + vedhæftet hér): a) lyt, b) læs selv højt, c) find svar til spørgsmålene
Lav billedbeskrivelsen hjemme (Åbn dokument og punkter til billedbeskrivelsen):
Arbejd evt. hjemme med Spanskaflevering 3 (Ingen ny lektie til modulet)
Forbered teksten om Tamara; dvs. 1) læs højt på spansk & 2) find svar på mindst 12 spørgsmålene til teksten
Valg af billede til aflevering + medbring spørgsmål og sætning, som du gerne vil have hjælp til.
Vedhæftet er vores spørgeskema. Forberedelse: Du skal selv kunne svare på alle spørgsmålene! (Skift her Gran Canaria ud med Skive, Danmark mm. :-)) - Arbejd også hjemme på afleveringen.
Træn laaaange svar til spørgeskemaet. Forberedelse: Du skal selv kunne svare på alle spørgsmålene! (Skift her Gran Canaria ud med Skive, Danmark mm. :-)) - Arbejd også hjemme på afleveringen. Preguntas para las entrevistas.docx
Forberedelse hjemme: Find tre billeder fra turen til Gran C, og skriv 4-5 sætninger på spansk til hver (I alt ca. 12.sætninger) [Vælg mellem besøg med fotoopgave; fx Gáldar, Valsequillo/Telde, Agüimes, Puerto Rico]
Faser i billedbeskrivelsen - Un mes en Málaga.docx
Lektie: Start på Spanskaflevering 4; 1) vælg fx tre billeder, som du gerne vil have med i dagbogen, 2) Vælg mindst 5 verber fra kassen nederst og skriv sætninger, hvor de indgår, 3) lav disposition ud fra program; dvs. hvilke aktiviteter / forskelle
Skriv 10 sætninger til din aflevering & medbring eventuelle spørgsmål til sætninger, grammatik mm. (Du skal kunne vise dit forløbige arbejde med afleveringen)
Vamos a presentar a los canarios: Hjemme skriver I de sidste punkter til præsentation af 'jeres' spanier. Præsentation på klassen.
Vamos a presentar a los canarios: Find og genlæs hjemme præsentationen af 'jeres' spanier, lyt evt. igen til interviewet og læs transcriptionen
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Spanskaflevering 1
09-09-2024
Information sheet
19-09-2024
Spanskaflevering 2
19-09-2024
Spanskaflevering 3
30-10-2024
LYDOPYTAGELSE fra GC
19-11-2024
Spanskaflevering 4
24-11-2024
Omfang
Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Cuba - el sistema y la gente [EKSAMENSTEMA]
Samfunds- og kulturelle forhold på Cuba behandles ud fra nedenstående tekster. Vi arbejder med økonomiske, sociale og kulturelle forandringer på Cuba, og et formål med emnet er at kunne redegøre for forskellige sociale relationer og karakterer, der er opstået efter 1991.
20 moduler
Tekster / Materiale:
Habana Blues i 2.g – introduktion til Cuba, la música, el sistema
Somos Cuba, Ole Loumann, Eduvision 2015:
- Wendy – la habanera (p.85-96)
- Introducción – Cuba – Una isla en el Caribe (p.24-32)
- Jóvenes en La Habana (p.78-83)
- Jinetear ya es parte de la cultura nacional
- Dennys – el rapero (p.131-139)
Caminando: Unidad 6c: Cuba
Cuba en cambio (R.C. López og B.D. Frederiksen, Gyldendal, Kbh. 2016):
- Los personajes de la crisis económica- Maceta, jineteras y mantenidas (p.9-12)
- Adela (p.13-15)
- Carlos – el maceta (p.16ff)
Texto A: Delprøve - Jineteras
………………………………………………………….
Supplerende materiale:
Retratos Cubanos: Ole Loumann, Gyldendal uddannelse 2000:
- Patricia-la jinetera
Kapitalist i Cuba – bl.a om Flor fra modelbureauet DeFlores
Novellefilm: Yuma (fra 7 días en La Habana)/ Billedbeskrivelser:
https://stevemccurry.com/blog/colors-cuba
Indhold
Kernestof:
Følg vejledningen (vedhæftet) for at få adgang til det nye materiale fra Cuba & læs den danske indledning; dvs Cuba i dag,(p.6-21) [Hvis man har problemer med at logge på har jeg også vedhæftet teksten som pdf]
Cuba_i_dag_2020.pdf
Forbered hjemme teksten: Cuba- una isla en el Caribe (find den i SomosCuba - link herunder). 1) Lyt til teksten (brug højtaler-ikon + se gloser), 2) Læs selv teksten højt, 3) Kombinér 1-8 med a-h (se øvelsen herunder)
Skriv 8 sætninger om Cuba: Brug information fra materialet Somos Cuba (introtekst + Una isla en el Carribe) + teksten fra Caminando + eller dokumentar om Flor til at samle, hvad du ved om Cuba i 8 - 15 enkle spanske sætninger (se herunder):
Describe a Ruy y Tito
image.png
Opgaver på MinLæring om Præteritum laves færdige hjemme
Åbn det vedhæftede dokument, og skriv om hvad der sker for personerne Ruy, Tito y Caridad. Hvilken beslutning tager de? / Er det den korrekte/rigtige beslutning (Por qué / por que no...)
Ingen lektie - Åbn evt. låge nr. 18 (se link) // I modulet laver vi afslutning på Habana Blues & kigger frem mod den nye tekst i SomosCuba
Navidad - navidad - navidad
Forbered teksten om Jóvenes en La Habana (se link); dvs. 1) se først videoen og 2) læs derefter teksten højt (husk gloser findes på linket øverst på siden)
Forbered hjemme første del af historien om Wendy (SomosCuba-link) på side 85-91 øverst; dvs. 1) lyt / tjek gloser, 2) læs selv højt
Forbered hjemme sidste del af historien om Wendy (SomosCuba-link) Øverst på side 91-95; dvs. 1) lyt (tryk på højtalerikon)/ tjek gloser, 2) læs selv højt
Læs & forstå den vedhæftede eksamenstekst - Understregede ord er oversat som gloser på side 2 (Prøv, om du kan forstå hovedindholdet uden at bruge hjælpemidler)
El deporte - eksamenstekst.docx
Læs tekst B & kig på billederne = tekst D til delprøve 2 "El deporte" (Vedhæftet herunder)
Spanskaflevering 6 - personlig blog om sport.docx
Forbered teksten om Denny i SomosCuba (p.131-138 - link og pdf herunder)
Læs og forstå den vedhæftede fil om Carlos - el maceta (maceta=sugardaddy) + den danske tekst om La prostitución på side 149-151 i SomosCuba
Læs teksten om Personajes de la crisis actual på side 9-12 & skriv kommentarer/definitioner til jinetero/a - maceta/mantenida - extranjero/a (Find teksten i det udleverede hæfte -Nuevas relaciones' eller se vedhæftet dokument)
Cuba en cambio - Nuevas relaciones sociales.pdf
PERSONAJES DE LA CRISIS ECONÓMICA
Læs teksten Entrevista con una madre soltera, Adela; dvs. side 13-15 + løs opgaverne på side 14 + 'Comprensión'-opgave på side 15
Quizlet-gloser til Adela-teksten
Løs opgaverne 1-8 i delprøve 1 om Las jineteras i det udleverede hæfte (...også vedhæftet her)
Delprøve 1 og 2%2c jineterismo.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Spanskaflevering 5
17-12-2024
Terminsopgave - delprøve 2 - 3gSP2
24-01-2025
Spanskaflevering 7
07-02-2025
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Las pandillas de Centroamérica [EKSAMENSTEMA]
Forløb om bander og banderkriminalitet i Mellemamerika. Vi undersøger baggrunden for banderne, deres interne regler og de personlige konsekvenserne.
Tekster /Materiale
Sin nombre
https://www.lectio.dk/lectio/262/lc/71427410953/res/71427410954/En%20la%20pandilla.docx
)
-Entra si quieres y sales si puedes (tekst: Transskription af dokumentar) +
https://www.youtube.com/
@udenrigsministeriet/search?query=entra%20si%20quieres + + (fra Danidas Verdensbilledlegat)
-Fábrica de oportunidades (Ahora - Mary Glasgow)
…………………………………………………………………………….
Supplerende materiale:
Arbejdshæfte: Las pandillas (Se fællesmappen på Google drev)
Billedmateriale til filmen Sin nombre
Los Ángeles og banderne (Retratos de California, p.115-117)
DR – Horisont: Det berygtede superfængsel:
https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-det-berygtede-superfaengsel-indefra_509331
Indhold
Kernestof:
Genlæs teksten Málaga dice basta al turismo de masas... og løs hjemme de første 1-8 opgaver til delprøve1 i det udleverede hæfte
Læs de danske tekster med baggrundsinfo & oplysninger om banderne MS13 & Barrio 18; dvs. samlet siderne 5-7 i hæftet En la pandilla
Skriv en kort tekst på spansk, hvor du med egne ord fortæller om Carlos & Isabel (side 8 i hæftet)
En la pandilla.docx
Oversæt sætningerne på side 12 (refleksive pronominer) i 'Pandilla'-hæftet + find svar på Spørgsmålene til første del af filmen (se vedhæftet dokument, side 1)
Sin nombre- arbejdsark.docx
Brug centrale gloser til at svare på spørgsmål til handlingen og personerne (Jeg forventer, at alle svare på spørgsmålene og dermed fortælle om personer & handling i filmen)
Svar på spørgsmålene til den sidste del i Sin nombre: dvs a-g
Opgaver fra hæftet En la pandilla; Siderne 15+16+20 & træn gloser til Sin Nombre vha. link (til samtale i modulet)
Repetition Sin nombre (1).docx
Medbring udfyldt svar på delprøve 1. [I modulet samler vi op på Sin nombre: Vi bruger opgaverne fra hæftet En la pandilla, billedserien (vedhæftet) + svar fra delprøven] (*fraværende fra sidste gang finder delprøven herunder + link til dokumentaren o
Træn gloser til Sin Nombre
Forbered teksten La fábrica de las oportunidades; dvs. læs højt & find svar på fælles spørgsmål til teksten (se herunder...)
Preguntas...
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Chile y el golpe militar [EKSAMENSTEMA]
Vi arbejder med militærkuppet i Chile i 1973. I tekstmaterialet er der fokus på oplevelsen af kuppet set gennem et barns øjne – i Machuca. Derudover læses tekster, hvor forskellige personer både fortæller om Chile i dag og kigger bagud på kuppets betydning
Materiale / Samlet i teksthæftet:
Nicolás de Chile: Estoy orgulloso de mi país + Nicolás: un joven apasionado (IN La identidad contrastada, Gyldendal)
Chile – un país en América del sur + Don Fernando, un chileno de Santiago (IN Tapas)
Machuca - Drejebog/manuskript, Andrés Wood v/ M. Clausen, Gyldendal
Machuca – film; Min ven Machuca
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000002565/min-ven-machuca
)
Retratos chilenos, (Gyldendal, C.B. Jacobsen, J. S. Martinsen) – følgende to tekster…
En chile tenemos muchos desafíos por delante, Martin Echenique 18 años, p.111-120
Claudio – Dinamarca es mi país, Chile es mi cultura
Supplerende materiale:
Dokmentar:
Baggrundstekst om Chile; Machuca, p. 65ff
Indhold
Kernestof:
Vi starter et nyt emne - Arbejd hjemme på afleveringen (Lydoptagelse & Mafalda-tegneserie)
Læs den danske baggrundstekst om Chile
Læs i Machuca følgende scener: Scene 3 (p.9-11) & scene 7 (p.14-15) + medbring kommentarerne til billedserie 1 (se herunder) [Kommentar til fraværende elever - se til minuttal 19:30/ jvnf. besked i Lectio]
I modulet ser vi resten af filmen Machuca (Arbejd evt. hjemme med afleveringen og medbring spørgsmål) - Fraværende elever ser selv frem til 01:01:00; dvs. ca en time inde i filmen (se instruks herunder...)
Medbring bogen Machuca + arbejdshæftet
Skriv 10 sætninger hjemme til Spanskaflevering 9 om Machuca.
Forbered teksten om Claudio - Dinamarca es mi país, Chile es mi cultura i Chile hæftet (siderne 7-9) / (se vedhæftet hæfte) & find svar på de 10 spørgsmål i teksten
Forbered teksten om Martín Echenique - En Chile tenemos muchos desafios por delante (p.111-115) i Chile-hæftet + medbring evt. spørgsmål til Machuga-afleveringen
I modulet arbejder vi med: Afrunding af Chile-forløb (teksten om Martín Echenique - En Chile tenemos muchos desafios por delante (p.111-115) i Chile-hæftet) + Opgavetyper i delprøve 1 + Genrer (til delprøve 2)
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Repetition mm.
Repetition - forberedelse til skriftlig og mundtlig eksamen
Indhold
Kernestof:
Beskriv billedet + læs og forstå teksten til materialet Ved det grønne bord (se vedhæftede dokumenter)
Gambitter:
Flere gambitter.pdf
I modulet - tips og tricks til skriftlig eksamen + repetition af forløbet ‘ los jóvenes españoles
Repetition af Cuba-forløbet. Orientér jer i det materiale, som indgår i forløbet + tjek notater & afleveringer, som er tilknyttet forløbet
Sidste spanskmodul med hygge :-)
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522458877", "T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522458877", "H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522458877" }