Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Jens Gosvig
|
Hold
|
2022 Id/SG (1SG Id, 2SG Id, 3SG Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Boldbasis og spiludvikling
Vi arbejder med basale færdigheder i boldspil, boldspilsfamilierne og læringsmodellen.
Ud fra spilhjulet udvikles nye spil i grupper. Disse afprøves, evalueres og justeres af hele holdet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk Opvarmning
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
Der udføres en test af opvarmningens effekt.
Materiale: Yubio 1181-1201
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Høre musikkens tælling.
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Floorball
I dette floorballforløb arbejdes der med:
- Greb
- Afleveringer og trækskud
- Driblinger
- Diverserse kaosspil
- Diverse kombinationsspil
- Tekniske og taktiske færdigheder generelt.
Fokuspunkter - hvad skal jeg kunne:
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Softball
Vi arbejder med Kaste-gribe teknikker, Batting og spillet som helhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ultimate og drejebøger
Faglige mål:
I den praktiske del arbejder vi med:
- Spillets regler
- Teknisk udførsel af Kast
o forhånds/baghåndskast og overhåndkast.
- Teknisk udførsel af Gribninger:
o Klappegribning,
o to håndsgribninger høj og lav.
- Pivotering, cuts og løb i det frie rum.
- Taktik: Grundlæggende angrebs og forsvarstaktik.
- Samspil
I teorien arbejder vi med Fairplaybegrebet, samt Ultimates historie.
Vi kigger ligeledes på udarbejdelse af en drejebog.
Materiale: Yubio Ultimate
Dokument "Ultimate afslutning" Spillets historie, regler, Fairplay og drejebøger.
Fokuspunkter - Hvad skal jeg kunne?
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Badminton
Vi arbejder med de grundlæggende slag, herunder serv, clear, drop, lop, smash og spilsekvenser hvor slagene kombineres. Vi har fokus på single og spilcentrum.
Fokuspunkter - Hvad skal jeg kunne?
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Laban og Filmdans
Labans bevægelseslære BESS introduceres og afprøves.
I Grupper laves en serie med udgangspunkt i en filmscene og musik. Denne laves med udgangspunkt i BESS.
● om I har lavet en sammenhængende koreografi ud fra de retningslinjer, der er givet
● om koreografien afspejler Labans principper om flow, rum/planer, tid og tyngde/lethed
● om koreografien er blevet indstuderet og øvet
● om I har rytmefornemmelse og derved tydeligt viser, at I kan følge musikken
● kvaliteten af og udtrykket i jeres bevægelser*
● sværhedsgraden/kvaliteten af jeres koreografi**
● hvor godt I har instrueret jeres makkergruppe***
● hvorvidt I deltager aktivt i gruppearbejdet omkring at udforme jeres koreografi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Volleyball
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball. I forløbet vil hovedvægten være på at få lært de forskellige slag, samt at bruge 3 berøringer i de færdige spil.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb.
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden.
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane.
- Forståelse af stående smash.
- Forståelse for regler og rotationssytem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere.
I teori arbejder vi med Idrætspsykologi, Her arbejder vi med forståelse af begreberne:
Motivation og Målsætninger (Resultat, præstations -og procesmål)
- Motivation (ydre og idre)
- Spændingsregulering
- Det velfungerende team
- Sammenhold og Kohæsion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
X-fit
I dette forløb arbejder vi med grundlæggende træningsfysiologi.
I grupper skal I udarbejde en WOD efter Tabataprincippet.
Materiale:
Vejledning til udarbejdelse af program.
Yubio X-fit.
Fokuspunkter - Hvad skal jeg kunne?
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Padel
Vi arbejder med grundslagene, forhånd, baghånd, serv og spil ved nettet (flugtninger). I den forbindelse fokuseres på at indarbejde slice i slagene.
Vi spiller kampe efter Americanoturneringsprincippet og ikke de normale padel regler. Dette gøres pga. rotationsprincippet og nødvendigheden af at have oversiddere.
Sideløbende arbejdes med idrætspsykologi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Hiphop
Formålet med hiphop-forløbet er:
Eleverne skal arbejde med at lave en hiphop-koreograf.
De skal i løbet af forløbet lære nogle basic hiphopmoves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans.
Der arbejdes med freestyle, freezes, battles, poses og rytme.
Vi arbejder teoretisk med hiphoppens historie og idrættens organisering.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
Hiphop:
- Kropsbeherskelse, herunder: - Balance i freezes - Styrke til at udføre freezes
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude)
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreograf
- Flow og rytme, herunder: - Kunne bevæge dig i takt til musikken
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Træningsprojektet
Med udgangspunkt i polititesten udvælges en af testene, der ønskes forbedret ved hjælp af træningsprojektet.
Der opsættes et mål for træningsprojektet, der evt. suppleres af andre tests.
Der udføres før og eftertest
Som afslutning laves en rapport, hvor de relevante fysiologiske parametre forklares ved hjælp af relevante figurer fra Yubio.
Afleveringen er en videoaflevering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Skisport og rulleskøjter (idræspsykologi)
Vi øver rulleteknik i hallen og tager efterfølgende til Østrig på skisportstur, hvor fokuspunkterne i undervisningen er:
Grundstilling
Dalorientering
Kantning
Vertikalebevægelser
Carving og korte sving(Skolesving)
Sideløbende arbejdes med Idrætspsykologi hvor vi har fokus på:
Motivation og målsætning
Spæningsregulering
Holdets toppræstation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Pickelball og idrætshistorie
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i reglerne, teknikken og taktikken i
pickleball. Først læres grebet og de forskellige slag. Herefter sættes slagene sammen i forskellige
slagserier, og der spilles en masse kampe.
Mange af slagene øves på halv bane for at få så mange boldberøringer som muligt, men der
spilles ofte doublekampe.
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes egenfærdigheder inden for nogle isolerede
øvelser testes. Desuden bedømmes eleverne på deres evne i kamp.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning/smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
- Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og dropshot (både i for- og baghånd)
- Rimelig beherskelse af serv, returnering og smash i forhåndssiden
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Forløbet køres sideløbende med Idrætshistorie, hvor fokus er på:
Gymnastikkenshistorie (land/by)
Sportens udvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Les Lanciers
Vi arbejder med alle 5 ture frem mod skolens Gallafest.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre de forskellige trin såsom chassétrin, gåtrin samt danse fx polka i takt til musikken
- Opøve musikforståelse så du kan høre, hvornår sekvenser i folkedansene starter og slutter
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne huske de forskellige danse udenad, så du kan danse med passende udtryk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522485399",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522485399",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522485399"
}