Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jens Gosvig, Rikke Madsen
|
Hold
|
2022 id/u (1u id, 2u id, 3u id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Boldbasis og spiludvikling
Vi arbejder med basale færdigheder i boldspil, boldspilsfamilierne og læringsmodellen.
Ud fra spilhjulet udvikles nye spil i grupper. Disse afprøves, evalueres og justeres af hele holdet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk Opvarmning
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
Der udføres en test af opvarmningens effekt.
Materiale: Yubio 1181-1201
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Høre musikkens tælling.
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Floorball
I dette floorballforløb arbejdes der med:
- Greb
- Afleveringer og trækskud
- Driblinger
- Diverserse kaosspil
- Diverse kombinationsspil
- Tekniske og taktiske færdigheder generelt.
Fokuspunkter - hvad skal jeg kunne:
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atletik
Atletikforløb
I forløbet arbejder vi med: længdespring, højdespring, kuglestød, spydkast, 100 m og stafet.
Eleven skal efter forløbet:
- Have en vis forståelse for teknikken i alle seks discipliner
- Være i stand til at lave de tekniske forøvelser i de seks discipliner
- Kunne udføre et spring, et kast/stød og et løb, der bygger på den rigtige teknik
- Have en god fysisk kapacitet og øget teknisk fokus i de tre udvalgte discipliner
I Yubio: s. 885-889 og 893-907.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Crossfit
Faglige mål
Formålet med crossfit forløbet er en grundlæggende indføring i crossfit som træningsform, kendskab
til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes
på. Herunder hvordan crossfit kan bruges som grundtræning.
I de første lektioner vil fokus primært være på øvelser med egen kropsvægt, og i de følgende
lektioner vil der blive inddraget forskellige redskaber. I hver lektion skal I desuden lære en ny
måde at sammensætte træningen på.
I slutningen af forløbet skal eleverne udarbejde deres egen WOD og kunne argumentere for valg af øvelser/sammensætning ud fra formålet med træningen.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere og korrigere for dine klassekammerater
- Kunne forklare de 10 fysiske domæner i crossfit
- Kunne forklare hvordan crossfit kan bruges som grundtræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rytmisk gymnastik
Formål med forløbet:
I forløbet rytmisk gymnastik arbejdes der gradvist frem mod ”klassens opvisning”, som afslutning
på forløbet. Basal teknik indenfor gymnastikkens rytmiske genrer, bevægelse i takt til musik samt
koreografi-opbygning er centrale elementer i forløbet. Eleverne skal lære fælles koreografier, men
også være kreative og udvikle egne koreografier.
Fokuspunkter i forløbet
• Bevægelseskvalitet/teknik indenfor de rytmiske genrer
• Basal teknik indenfor sjippetov som håndredskab
• Musikforståelse og musikoptælling.
• Opbygning af visuel varieret koreografi, herunder intro, outro, synkron og asynkronbevægelse. At skabe rammer som eleverne kan være kreative indenfor.
• Sammensætning af et helt opvisningsprogram med indmarch, overgange mm.
• Idrætshistorie: Gymnastikken udvikling
Eleverne skal kunne
- Udføre bevægelser med kvalitet indenfor de fire bevægelseskvaliteter: markerede, svingende, førende og bølgende bevægelser.
- Kunne udføre simple bevægelser hen over gulv
- Gøre brug af redskaber på fornuftig måde
- Tælle musik og bevæge sig i takt til musikken
- Huske, udvikle samt udføre koreografier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Badminton
Formålet med forløbet er en grundlæggende indførsel i teknikken og reglerne for badminton. Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige
slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, og en del kamplignede spil.
Eleverne forventes at kunne:
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Basketball
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball. Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer,
driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at ”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og løbemønstrespil.
Der er hovedsageligt blevet spillet 3 mod 3 basket-
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- kunne udføre cuts (backdoor, v-cut, cut mod kurv)
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Materiale:
Yubio s. 534-543, plus ark om forsvarsspil, grundspil og gennembrudsspil-
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojektet
I dette forløb har eleverne selv udarbejdet og fuldt (logbog) et 8 ugers træningsprogram. De har selv ud fra udført polititest valgt hvilket fysiologisk parameter de har ville forbedre.
Teoretisk er der i forløbet arbejdet med:
- Styrketræning
- Konditionstræning
- motivationsteori
Sammen med træningsprojektet er der blevet arbejdet med dans, med udgangspunkt i Labans BESS(R) princip. Her er der blevet udviklet en filmdans.
Grupperne udvælger hver en filmdans, som de skal lave koreografi ud fra. Herefter videreudvikler de ud fra BESS(R) skemaet på deres koreografi.
Eleven skal kunne:
- Lave en sammenhængende koreografi ud fra de retningslinjer der er givet
- Lave en koreografi der afspejler labans principper om flow, rum/planer, tid og tyngde/lethed
- have rytmefornemmelse og derved tydeligt vise at de kan følge musikken
- have kvalitet i udtrykket af deres bevægelser (og have "attituden" fra filmen/musikken med)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Dans og Les lanciers
Formålet: med forløbet er at give eleverne en grundlæggende indsigt i Labans principper BESS samt forståelse for brug af musik i dans og hvordan dette kan bruges til videreudvikle en filmdans. Grupperne udvælger hver en filmdans, som de skal lave koreografi ud fra, hvorefter videreudvikler de ud fra BESS(R) på deres koreografi.
De faglige mål der arbejdes med i forløbet er:
- Gøre brug af musikken
- Lave en sammenhængende koreografi ud fra de retningslinjer der er givet.
- Lave en koreografi der afspejler Labans principper om flow, rum/planer, tid og tyngde/lethed
- Have rytmefornemmelse og derved tydeligt vise at de kan følge musikken.
- Have kvalitet i udtrykket af deres bevægelser (og have ”attituden” fra filmen/musikken med)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#9
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522570217",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522570217",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522570217"
}