Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Erik Pold
|
Hold
|
2022 id/x (1x id, 2x id, 3x id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløbet
Løb og kondition
Løbetræning med bl.a. der formål, at alle i grundforløbsklassen deltager i Skiveløbet (september). Grundforløbsklassen skal ved en fælles løbetur med pauser introduceres til fag, lokaliteter, normer og regler. Teoretisk introduktion til kredsløb og kondition. It tracking introduceres via Strava og evt. pulsur. Distance- og intervaltræning påbegyndes bl.a. via app’en ”10-20-30”
Ultimate:
I den praktiske del arbejder vi med:
Spillets regler
Teknisk udførsel af kast: forhånds-, baghånds- og overhåndkast(upside-down).
Teknisk udførsel af gribninger: Klappe-gribning, to-hånds-gribninger (høj og lav)
Pivotering, cuts og løb i det frie rum.
Taktik: Grundlæggende angrebs og forsvarstaktik.
Samspil
I teorien arbejder vi med Fairplaybegrebet og holdspil/spiltype
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Boldbasis
Forløbet giver en grundlæggende forståelse af boldspil. Der arbejdes med boldspils tekniske, taktisk samt sociale og psykiske fundament. Herudover skal alle elever have en fysisk fornemmelse af boldspil. Eleverne får både sprogligt og praktisk kendskab til spilhjullet: afleveringer, gribninger og boldkontrol, spilbarhed - herunder tempo- og retningsskift, kommunikation, rollefordeling Man får redskaber til en grundlæggende analyse af boldspil og evt. ændre og optimere det centrale i spillet. Eleverne konstruerer egne spil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Musik og bevægelse
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til
musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere holdet i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Floorball
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. Indledningsvis med vægten på basale boldtilvænningsøvelser, driblinger, afleveringer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fodbold
Formålet med fodboldforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale bestanddele af fodboldspillet. Hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele kombineres med elementer knyttet til holdet i form af sammenspil og forsvars- og angrebstaktiske aspekter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Amerikansk sport
Udgangspunktet er organiseringen af den amerikanske sport set i forhold til den danske foreningsmodel. I forløbet arbejdes med idrætsgrenene softball, flagfootball og cheerleading
Softball: regelkendskab, kaste-gribe teknikker, bat-teknik og forskellige slagformer samt taktiske elementer
Flagfootball: regelkendskab, gribe- og kasteteknik, elementær taktik
Cheerleading: dans, akrobatik og gymnastikelementer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Grundtræning
Forløbet skal give en forståelse af den fysiologiske grundtræning og det idrætsteoretiske udgangspunkt for denne. Der indgår ligeledes en arbejdskravsanalyse af en udvalgt idrætsgren, cirkeltræning samt udfærdigelse af et grundtræningsprogram i forløbet
- Udvælge et fokus for programmet
- Argumentere for varigheden af arbejdsintervaller og pauser
- Udvælge øvelser og argumentere for deres relevans ift. programmets fokus
- Argumentere for opbygning af eget program
- Gennemføre eget program både teknisk og fysisk
- Reflektere over andre programmers opbygning og formål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Vintersport
Der arbejdes med vintersport i form af grundlæggende skøjteteknik, kunstskøjteløb og ishockey
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Volleyball
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball men med udgangspunkt i kidsvolley. Hovedvægten vil være på de forskellige tekniske elementer som baggerslag, fingerslag, serv, smash og senere på sammenspil og taktiske elementer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Test og træning
Undervisningen skal give et grundlæggende kendskab til forskellige former for kapacitetsanalyser inden for kondition og styrketræning.
Forløbet ligger i forlængelse af grundtræningen og skal styrke forberedelsen af træningsprojektet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Basketball og træningsprojekt
Udgangspunktet er det individuelle træningsprojekt med en grundlæggende teori omkring træningslære. Den individuelle træning kombineres med holdtræningen i basketball
Træning i forbindelse med det individuelle træningsprojekt med et udgangspunkt i den grundlæggende teori omkring træningslære.
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketballspillet
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter. Forsvars- og angrebstaktiske elementer såvel individuel som holdmæssigt specielt zoneforsvar indgår i undervisningen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Badminton
Forløbet skal give kendskab til følgende slag serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af forhåndsserv og baghåndsserv, henholdsvis kort og lang
- Rimelig beherskelse af clear og drop
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Dans
Formålet med det bredere forløb i dans er at opnå en forståelse af de centrale elementer af de udvalgte danse. Der arbejdes med en kulturhistorisk kobling så indholdet er koncentreret om cirkeldans i form af diverse folkedanse, geometriske dans i form af Les lanciers og pardans i form af engelsk vals og salsa
- Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. fødders, bens og hoftens placering
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Sætte forskellige variationer sammen
- Vise en kort rutine for hver af dansene
- Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de gennemgåede danse
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522571618",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522571618",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522571618"
}