Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Martin Bundgaard
Hold 2022 DA/a (1a DA, 2a DA, 3a DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til dansk på STX & Lyrikgenren
Titel 2 Dramatikgenren
Titel 3 ASK - alment skriftlighedsforløb
Titel 4 En bøn til havet - værklæsning
Titel 5 DHO optaktsforløb
Titel 6 Kommunikationsanalyse
Titel 7 Samtaleanalyse
Titel 8 Krimigenreforløbet
Titel 9 Sagprosagenren
Titel 10 Barokken og oplysningstiden
Titel 11 Filmiske virkemidler
Titel 12 Magisk realisme
Titel 13 Den mundtlige fortælling
Titel 14 Romantik og romantisme
Titel 15 Retorik og argumentation
Titel 16 Socialrealistiske skildringer
Titel 17 Dokumentar og reality-tv
Titel 18 De(t) moderne gennembrud
Titel 19 Realismer og modernismer
Titel 20 Forløb#20

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Dramatikgenren

Forløb med alle tre danskfaglige perspektiver i spil, da der søges skabt et overblik over dramatikkens litteraturhistorie fra de tidlige former for optræden (kirkespil, gadegøgl og hofteater) og frem til vores dages scenekunst og dramatiseringer i nye medieformater som radiodramatik, tv-dramatik og filmskuespil til stand up. Undervejs i forløbet er der læst og set analytisk på udvalgte uddrag af dramatik (Holberg, Ibsen, Knutzon, Lollike). Direkte til forløbet knytter sig en skriftlig aflevering, hvori eleverne skal diskutere statsstøtte til de danske teatre på baggrund af egen holdning sat op mod andre kulturlivs- og teateraktørers meninger om statsstøtte til scenekunsten. Det er elevernes egen opgave at orientere sig i teaterstøttedebatten fra omkring 2018 og frem til i dag og herudaf fremsøge og udvælge de relevante aktørers meninger.

ns. 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 ASK - alment skriftlighedsforløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 En bøn til havet - værklæsning

Læsning af det illustrerede værk: Khaled Hosseini - En bøn til havet (2018). Der er udarbejdet et skriftligt produkt i relation til værklæsningen: en analyserende artikel skrevet i grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DHO optaktsforløb

Optaktsforløb til DHO-arbejdet.

[ns. 50]
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kommunikationsanalyse

Forløb om hvordan man laver kommunikationsanalyse. Kommunikationsmodeller og gruppearbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Krimigenreforløbet

Litteraturhistorisk forløb om krimigenren og dens popularitet. Også nonfiktionstekster af forskellig slags indgår, heriblandt både skrevne sagprosatekster og auditive og audiovisuelle medietekster. I forbindelse med forløbet læses et selvvalgt værk; en kriminalroman efter eget valg. Afrapporteret i form af en skriftlig aflevering, hvori elevens valgte krimi sammenlignes med Stefan Brockhoffs opstillede regler i Kriminalromanens 10 bud. Dertil et mundtligt oplæg for en mindre grupper elever om det læste værk.

Elevernes læste krimier:
Andreas Vladimir: Dan Brown - Da Vinci-mysteriet (2003)
Anne-Sofie: Agatha Christie - Jeg så et mord (1969, da. 2014)
Astrid: Dan Turéll - Mord i mørket (1981)
Celina: Randi Kjeldsen - Frygtens kælder (2020)
Danuta: Guillaume Musso - Central Park (2014)
Emma Pedersen: Sara Blædel og Mads Peter Nordbo - Opløst (2022)
Emma Søndergaard: Arne Dahl - Misterioso (2011)
Julie: Anne Mikkelsen - Farligt spil (2008)
Kasper: Søren Sveistrup - Kastanjemanden (2018)
Katja: Randi Kjeldsen - Frygtens kælder (2020)
Kira: Dan Turéll - Mord i mørket (1981)
Lindy: Inger Wolf - Ondt vand (2014)
Lisa: Arthur Conan Doyle - Sherlock Holmes: Et studie i rødt (1887)
Maria: Randi Kjeldsen - Frygtens kælder (2020)
Maximillian: Dan Brown - Da Vinci-mysteriet (2003)
Regitze: Jussi Adler-Olsen - Kvinden i buret (2007)
Rosa: Dan Turéll - Mord i mørket (1981)
Silke: Jussi Adler-Olsen - Kvinden i buret (2007)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Sagprosagenren

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Den mundtlige fortælling

Forløb om den mundtlige fortællings kendetegn, samt undersøgelse af en række forskelligartede eksempler på mundtlige fortællinger fra forskellige kulturer og tidsperioder.

ns. 90
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Romantik og romantisme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Socialrealistiske skildringer

Beskrivelsen skal tilrettes pga. deling i to separate forløb.

Forløbet er et forløb om socialrealistiske skildringer i litteraturen, primært i fiktionstekster, men vi ser også på eksempler på socialrealisme som den kommer til udtryk i medierne, i dokumentargenren og i reality-tv-genrerne.

I forløbet indgår baggrundsviden om realismetyper i litteraturhistorien, men særligt om socialrealisme, nyrealisme, vores samtids socialrealisme og provinsrealisme. Derudover gives kendskab til reality-tv-genrerne og kortfilmsgenren. Analytisk tilgang er klassisk fiktionsanalyse (novelleanalyse, romanuddraganalyse, lyrikanalyse, kortfilmsanalyse), men vi afprøver også mere oplevelsesorienterede tilgange som den affektive læsestrategi. Analyse af sagprosa, kortfilm, reality-tv og dokumentar indgår også.
Der knytter sig to afleveringer til forløbet; en kortfilmsanalyse i HF-eksamensgenren analyserende artikel - og en formidlingsopgave i anmeldelsesgenren baseret på besvarelse af Arbejdsark 1 til værklæsning; Lasse Raagaard Jønssons Ssn snnart (20121). Skriftlighed inddrages tillige i reaktionsskrivning, samt i en skriftlig opsamling på fagligt og personligt udbytte af forløbet.

Tematisk set er fokus på socialrealistiske skildringer af karakterer og personer, der står i svære, sårbare eller udsatte livssituationer eller befinder sig i svære livsvilkår.

Nøgleordene for forløbet samler sig om; det svære liv, og er: underklasselivsvilkår, selvmordstruede, sorgramte, sygdomsramte, skilsmisseramte, misbrugsramte, svage borgere, udstødelse, fremmedgjorthed, veteraner (fysiske og psykiske mén; svigt, skam, traumer, PTSD).

Miljøerne vi har stiftet bekendtskab med er: underklassens, arbejderklassens, udkantsdanmark, provinsen, det sociale boligbyggeri; betonblokken/ghettoen, flygtninge- og indvandrermiljøer, misbrugsmiljøer og skole-, plejehjems- og sygehusmiljøer (institutionsdanmark).

Eleverne har deltaget i et forfatterforedrag relateret til forløbet, hvor Ingrid Nymo bl.a. fortalte om romanerne Kloster (2021) og Den røde hane (2024) og skrive- og udgivelsesprocesser mere genrelt. Sidstnævnte roman er nomineret til DR Romanprisen 2025.

Der er som værklæsning læst en digtsamling med analytisk fokus på tema og sproglige iagttagelser: Lasse Raagaard Jønsson - Ssn snnart (2021).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Dokumentar og reality-tv

Forløb om dokumentargenren og reality-tv. Vi vil med forløbet tilegne os baggrundsviden om og genrekendskab til dokumentar og reality-tv. I forløbet indgår arbejde med et værk; dokumentarfilmen:

Et særfokus er: human interest; i vores forløb forstået som den menneskelige interesse for det personlige og det private. Vi vil bl.a. prøve gennem eksempler at vurdere om instruktører eller tv-programtilrettelæggere overskrider grænserne og går for tæt på, så det på den måde bliver udstillende, hvad nogle har kaldt social pornografi og lidelsessafari - eller om det netop blot er en kvalitet i vinklingen og tilrettelæggelsen af medieprodukterne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 De(t) moderne gennembrud

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Realismer og modernismer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Forløb#20

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer