Holdet 2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Mette Rahbek Kristensen, Susanne Bejer
Hold 2022 DA/b (1b DA, 2b DA, 3b DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Nyhedsformidling
Titel 2 De ældste tider
Titel 3 Alment skriftlighedskursus
Titel 4 Kronologiforløb incl. ASK II
Titel 5 Intro til mundtlighed
Titel 6 Retorik og argumentation
Titel 7 Børn og forældre
Titel 8 Dokumentargenren
Titel 9 Krimigenren
Titel 10 Fakta og fake news
Titel 11 Druk - frihed eller flugt?
Titel 12 Diskursanalyse
Titel 13 Klima og natur
Titel 14 Kvinderoller og kvindesyn
Titel 15 Modernismen - identitet og fremmedgørelse
Titel 16 Den nyeste litteratur og repetition
Titel 17 Forløb#14

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Nyhedsformidling

Medieforløb: Der arbejdes med nyhedsformidling i trykte medier (aviser).
NB! Emnet suppleres med forløbet Fakta og fake news i 2.g

Emner: Avisens historie generelt, avistyper, stofområder, målgrupper, værdigrundlag, lay-out og sprogbrug.
Nyhedskriterier og nyhedstrekant gennemgås i forbindelse med analyse af selvvalgte nyhedsartikler.
Syv avisers lederartikler læses og analyseres som eksempler på meningsjournalistik.
Fake news og click bait berøres kort i forbindelse med   
https://www.diis.dk/trolde-i-dit-feed (artikel af seniorforsker Flemming Splidsboel Hansen, Dansk Institut for Internationale Studier, DIIS (2018)

Habermas samfundsområder.

Arbejdsform: Lærerstyret undervisning, gruppearbejde og -fremlæggelser. Præsentationer og analyser findes i holdets mappe i Google, 2022b DANSK i undermappen Nyhedsformidling

Materiale:
Håndbog til dansk, afsnit 5.1 (i-bog fra Systime)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 De ældste tider

Introduktion til vikingetiden og middelalder
Tekst: Gunløg Slangetunges saga (1. værklæsning)
Fokus på fortælleteknik, helteopfattelse og mundtlighed. Sagaen læst som eksemplar på norrøn litteratur
Perspektivering: Dokumentar om Gudrid the Far-Traveller (CFU)
Middelalderens poesi: Ridderviser og trylleviser med eksemplerne Ebbe Skammelsøn og Germand Gladensvend
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Alment skriftlighedskursus

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Intro til mundtlighed

Intro til retorik og talegenrer
Materiale: https://hbdansk.systime.dk/?id=204, afsnit 9 om retorik og talegenrer
Hver elev skrev en lejlighedstale (= aflevering: "Skriv en tale og hold den"). Klassen blev delt i to og holdt talerne for hinanden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Retorik og argumentation

Hvordan kommunikerer man hensigtsmæssigt mundtligt og skriftligt? I forløbet arbejder vi med retorik, stilistik og argumentation, både med henblik på at analysere andres tekster og at styrke egen kommunikation.

Baggrund:
Afsnittene om retorik, sproglige figurer og argumentation i Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime i-bog
Om argumentation i Anette Hauge Nielsen m.fl.: ”Retorik og argumentation” i Dansk på NY, Systime i-bog:

Stoltenbergs mindetale efter angrebene i Oslo og på Utøya samt analyse af talen fra RØST
Martin Luther King: I have a Dream, uddrag
Alex Vanopslagh: "Du kan godt!"
Jonas Eika: Takketale ved overrækkelsen af Nordisk Råds Litteraturpris, 2019.

Christian Borrisholt Steen: ”Juridisk kønsskifte er det rene nonsens”, 12/5 2015.
Emilie Jäger: "Kære universitetsstuderende: Stram op!", Konstrast maj 2023.

Desuden opgaver i form af elevernes egne politiske taler og debatterende artikel om klima og forbrug.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tale 31-08-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Børn og forældre

I dette overvejende litterære forløb sættes fokus på fremstillingen af familien og forholdet mellem børn og forældre.
Hovedvægten er lagt på nyere litteratur.

Tematisk arbejder vi med identitetsdannelse, familierelationer, social arv og hemmeligheder.

Desuden arbejder vi med fremstillingen af familie i reklamer.

Materiale:
Digte: HCA: "Min Moder", Gustaf Munch Pedersen: "til mine forældre", Carsten René Petersen: "Til mine forældre", Yahya Hassan: "Barndom"

Pia Juul: "Alle kan ro", 2008
Pär Lagerkvist: "Far och jag", 1924
Nanna Goul: "Har man sagt A"

Selvvalgte reklamer.

Værk: Korsgaard: ”Hvis der skulle komme et menneske forbi”. I den forbindelse introduceres begrebet 'autofiktion'.
Vi læser desuden interview med forfatteren og om familiens reaktion på værket.

Kortfilm:
Maj-Britt La Cour: "I de voksnes rækker", 2017



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel: Klima og forbrug 03-10-2023
Refleksionsark - elevsamtale 30-10-2023
Analyserende artikel: Familien 04-12-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Dokumentargenren

Forløb om dokumentargenren med fokus på genrens kendetegn og virkemidler, herunder genrens måde at argumentere på.

"Håndbog til dansk", afsnit 5,2: Om dokumentarfilmtyper, autenticitetsmarkører og brug af fakta og fiktion
Om filmiske virkemidler: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Supplerende om den dybdeborende dokumentar: Kilde: https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=178

Vi ser og arbejder med følgende klip:

Observerende dokumentar:
Klip fra Lars Engels: ”Pigen med minkpelsen”, 2000.

Dybdeborende dokumentar:
Analyseeksempel fra ”Den iscenesatte virkelighed” af anslaget til dokumentaren ”Finanskrisen forfra - business as usual”. Afsnit 1. DR1, 12. januar 2015.
Analyseeksempel: Mads Ellesøe: ”Kampagnen mod klimaet”, 2020
Værk: "Forfulgt af politiet", 2023.

Poetisk dokumentar:
Jørgen Leth: "66 scener fra Amerika"
”Langt ude, Orka”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Krimigenren

Vi sætter fokus på krimigenren og dens popularitet.

I forløbet tager vi udgangspunkt i fire undergenrer: Den klassiske krimi, den hårdkogte krimi, den psykologiske krimi og den samfundskritiske krimi. Vi læser fiktionseksempler, som passer til undergenrerne.

Værklæsning: Selvalgt krimi

Baggrund:
Barbara Kjær-Hansen m.fl.: afsnittet "Kriminalromanen" i Litteraturhistorien på langs og på tværs.
Benni Bødker: Kriminalgenrens typer, i På kant med loven, Systime 2003.
Om den skandinaviske krimi og Nordic Noir: Dokumentar
Artikel: Krimiforfatter og tidligere anmelder langer ud efter de såkaldte finlitterære cirkler”, Politiken juni 2023
Kriminalromanens 10 bud, fra antoligien "Den kriminelle novelle"

Fiktionstekster:
Conan Doyle: af "Baskervilles hund", 1902 + klip fra filmatisering, 2012
Jo Nesbø: af "Kakerlakkerne",1998
Else Fischer: Den fuldendte forbrydelse, 1969
Stieg Larsson: af "Mænd der hader kvinder" (originalsprog)
Kerstin Ekman: af "Hændelser ved vand" + klip fra TV-serien

Podcast: Mørkeland, episode 94
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dokumentar 20-02-2024
Krimi 11-03-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Fakta og fake news

Forløbet starter med en repetition af begreber fra nyhedsforløbet i 1.g.
Herefter sætter vi fokus på det fragmenterede nyhedsbillede og begrebet 'fake news' eller fiktionaliseringer.

Vi arbejder med de to første kapitler i Jan Aasbjerg Petersen og Johanne Katrine Larsen: "DIG og digital dannelse i dansk", herunder følgende begreber: Web 2,0 - muigheder og udfordringer, gatekeeper, influencere som gatekeeperere, remediering, filterbobler eller ekkokamre.

Aktuelle eksempler på fake news - herunder kampagne med kendte tv-værter.

Tekster fra forløbet:
Artikler om drab på 13-årig i Nordjylland, marts 2024.
Artikel fra henholdsvis Jyllans-Posten og Den korte avis om en bombetrussel mod Danmark.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Krimiens popularitet 05-05-2024
Årsprøve 2.b 29-05-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Druk - frihed eller flugt?

Tematisk forløb som undersøger hvordan alkohol og alkoholens konsekvenser fremstilles i kunsten.
Forløbet tager udgangspunkt i nutidens kampagner, men har ellers et litterært og litteraturhistorisk fokus med teksteksempler fra oplysningstiden, det moderne gennembrud samt modernisme og realisme.

Baggrundsmateriale:
Om de litterurhistoriske perioder i "Litteraturhistorien på langs og på tværs".
Litteratursidens tema om Druk: https://litteratursiden.dk/temaer/druk
Jon Gehlert: "Danmark har til alle tider sejlet i alkohol", Kristeligt Dagblad, 2013.

I forløbet arbejdes med følgende tekster:
"Man kan da aldrig få for meget pølse", kampagne fra Kræftens Bekæmpelse, 2019
Holberg: af "Jeppe på Bjerget"
Pontoppidan: "En stor dag"
Johannes V. Jensen: "Ved frokosten"
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål"
Klaus Rifbjerg: "Tømmermænd"
Kristian Ditlev Jensen: af "BAR"

Desuden ser vi filmen: "Fuld af kærlighed", Christina Rosendahl, 2024.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyseopgave DRUK 26-08-2024
Alkohol og alkoholkultur 30-09-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Diskursanalyse

Sprogligt emne om sprogbrug og diskurser. Forløbet består af en introduktion til emnet med en række øvelser og af et temaforløb (valgt af eleverne).

Grundbog: Græsborg og Jørgensen (2014): "Diskursanalyse i dansk", Systime, 1. udgave. Sidetallene nedenfor henviser hertil.

Indledende øvelse: Tekster om alkohol og alkoholkultur.

Om diskursanalyse generelt:
Laclau og Mouffes diskursteori, Faircloughs model samt analyseredskaber, s. 8-25, 36-48
Eksempler og øvelser om rygning.
Eksemplarisk analyse af Osama bin Ladens tale (tekst og video fra bogen).
Eksempler på diskurser om abort (fra bogen) samt fra Sex & Samfunds hjemmeside.

Tema om aktiv dødshjælp:
Dokumentaren "I morgen skal jeg dø", DR 2022, afsnit 1.
Debat i Deadline om dokumentaren.
Debatindlæg for og imod aktiv dødshjælp.

Fiktionseksempel: Linn Ullmann: af "Nåde".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Alkohol og alkoholkultur 30-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Klima og natur

Forløb med fokus på litteraturens syn på natur og klima med nedslag i dels romantikkens natursyn, dels de seneste årtiers klimalitteratur.
Forløbet er overvejende litterært, men inddrager også sproglige og mediemæssige perspektiver.

Forløbet er inpsireret af Thor Gustafsson: "Klimalitteratur".
Vi bruger bogens fokuspunkter: Forholdet mellem menneske og natur, magt og afmagt, det globale og det lokale.

Materiale:
Knausgård: "Fienden er følelsen av maktesløshet" samt videoklip med Thunberg: "How dare you?"
Conservation International's kampagne: "Nature is speaking": https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM
Peter Adolphsen: af "Små historier 3" (2020), i Haaning m.fl.: "De seneste 5 års litteratur", Systime.

Romantikken natursyn
Baggrund: Introduktion til romantikken fra Bertelsen m. fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", afsnit om universalromantikken. Desuden kort om Grundtvig og den religiøse digtning.

Oehlenschläger: "Morgen-Vandring"
Grundtvig: "I al sin glans nu stråler solen"
H. C. Andersen: "Klokken"

Desuden arbejder vi med en række digte, som er samlet i et kompendium og fungerer som værk:
1. Eske K. Mathiesen (tre digte): Endnu engang er det slående (2010), Er ikke ansat hos poplerne (2005), Endelig lykkes det (2005).
2. Morten Søndergaard: Bourdieu i køkkenhaven, 2008
3. Theis Ørntoft: Det er forvirrede tider, Digte 2014
4. Silja E. K. Henderson: af 1,7 Tipping Point, 2018
5. Julie Sten-Knudsen: Stranden er hver dag, 2017
6. Jens Blendstrup: Det oversvømmede digt, 2008
7. Lene Henningsen: Berørt af det normale, 2008
8. Thomas Krogsbøl: Naturen, 2008
9. Marie Trier Schleidt: Vi taler til jer fra lyngen, 2020: https://www.slagtryk.dk/marie-trier-schleidt-vi-taler-til-jer-fra-lyngen/
10. Rasmus Nikolajsen: og regnen falder på mig, 2019, Informations bogtillæg 4.10.2019
11. Yahya Hassan: Knæl for monsunen, 2019

Bonusdigt:
12. Per Højholt: Gittes monolog om naturen, 1982 (Politiken 11/8 2020).

Supplerende:
Steve Cutts: "Man" og "The Turning Point", animationsfilm.
Christina Hagen: "Vi taler hele tiden om at redde planeten, Men hvorfor er det vigtigt, at vi overlever, når vi ikke kan finde ud af at leve?", sep. 2018.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sociale medier og demokrati 11-11-2024
Terminsprøve 20-01-2025
Digtsamling Natur og klima 26-01-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Kvinderoller og kvindesyn

Forløb med fokus på litteraturens kvindesyn fra Blicher til Ditlevsen
Formålet med forløbet er at give et kort litteraturhistorisk indblik i, hvordan kvinder og kvinderoller fremstilles i litteraturen.
I forbindelse med forløbet bruges Litteraturhistorien på langs og på tværs til at introducere forfattere og skrivestil.

Indhold:
Om Blicher og den blicherske novelle fra Fibiger: Litteraturens veje
Blicher: Sildig Opvågnen, uddrag

Herman Bang og impressionismens skrivestil, Litteraturhistorien på langs og på tværs
Bang: Den sidste balkjole

Om Martin Andersen Nexø, Litteraturhistorien på langs og på tværs
Nexø: Tyvetøs

Om Tove Ditlevsen, Litteraturhistorien på langs og på tværs
Olga Ravn Efterord: Det jeg burde være og det jeg er (2017) – om Tove Ditlevsens digtning
Digtene Selvportræt og Der bor en ung pige
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Modernismen - identitet og fremmedgørelse

Modernisme og moderniteten.
Forløb med nedslag i den tidlige modernismen samt modernismen efter 2. Verdenskrig; Heretica, modernistisk prosa og et enkelt eksempel på konfrontationsmodernisme.

Baggrundslitteratur: Litteraturhistorien på langs og på tværs, om den tidlige modernisme, Heretica, prosa i 1960´erne og konfrontationsmodernisme.
Desuden Littertursiden om Edith Södergran

Indhold:
Edith Södergran: Triumf at finnas till og Vierge Moderne

Erik Knudsen: Credo
Martin A. Hansen: Paradisæblerne

Peter Seeberg: Patienten
Leif Panduro: Uro i forstæderne

Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Den nyeste litteratur og repetition

Hvad sker der i litteraturen?
Nedslag i den nyeste litteraur

Birgitte Kjær: "Husk at læse ny dansk skønlitteratur", Politiken 2022. Artiklen peger litteraturens tendens til at fokusere på hullerne i velfærdssamfundet, fx med fokus på klasse, klima og sundhed.

Indhold:
Liv Duvå: af ”Ned fra himlen”
Glenn Bech: af ”Jeg anerkender ikke længere din autoritet”
Niviaq Korneliussen: af ”Blomsterdalen” samt forfatterens takketale ved overrækkelsen af Nordisk Råds litteraturpris 2021.

Eksamenstræning: Karen Blixen: Ringen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamenssæt 24-03-2025
Eksamenstræning 28-04-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Forløb#14

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer