Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Mette Gravgaard Ladefoged
|
Hold
|
2022 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
I grundforløbet i dansk introduceres eleverne til:
- fagets hovedområder (litteratur, sprog og medier)
- de overordnede betegnelser (fakta og fiktion og eksempler på undergenrer)
- mere elementære analyseredskaber
Der arbejdes med både fakta- og fiktionstekster, med særligt fokus på fiktion og her novellegenren, hvor der arbejdes med hhv. den klassiske og den moderne novelle. Forhold der fremdrages under analysen af fiktionstekster er fx. indre og ydre komposition, fortæller (herunder synsvinkler), personkarakteristik, miljøkarakteristik, konflikt, tema og fortolkning.
Når vi analyserer, vil der også blive set på sproglige virkemidler fx anvendte ordklasser, bøjninger og sætningsopbygning, som ligeledes tages op i AP.
Tekster der læses:
Pia Tafdrup: “Det første bogstav” (digt,1992)
Boccaccio: “Basilikumkrukken”, fra “Decameron” (1348-50)
Henrik Pontoppidan: “Muldskud” (novelle,1888)
Benny Andersen: "Hustelefonen" (novelle, 1965)
Helle Helle: “Stavgang” (novelle, 2007)
Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk”, Systime IBog, 2015, følgende afsnit:
Afsnit 2.2
Om genrer og fakta- og fiktion
Afsnit 3.1
Personkarakteristik
Miljø + tid
Konflikt
Afsnit 3.2
Komposition
Afsnit 3.3
Fortælleren
Afsnit 3.5
Tema
Afsnit 3.6
Om novellen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Virkelighed på film - om dokumentarfilm
I dette forløb arbejder vi med dokumentargenren. Forløbet arbejder med forholdet mellem fakta- og fiktion og undersøger, om det er muligt at lave en helt objektiv fremstilling af virkeligheden på film.
I forløbet har vi arbejdet med følgende teoretiske begreber:
Fakta- og fiktionskoder
Autenticitetsmarkører
Dokumentargenrer, særligt den dybdeborende, den observerende, den deltagende og den poetiske dokumentar
Grundlæggende filmiske virkemidler, bl.a. billedbeskæring, farver, kamerabevægelser, kameravinkler (perspektiv), klipning, lys og lyd.
Grundbogsmateriale
Schultz Larsen "Håndbog til dansk"
Filmcentralens "Filmleksikon", fundet på https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmcentralen/filmsprog
Tekster:
NRK tv "SKAM", S2E1 (1016)
DR tv "Prinsesser fra Blokken" S1E1 (2016)
Tv2 "Herlufsholms Hemmeligheder" (2022)
Emil Næsby Hansen: "Skjold og Isabel" (2018) (VÆRK)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skriftlighedsforløb 1, del 1 ASK
Forløbet dækker over ASK (alment skriftlighedsforløb)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Argumentation og retorik del 1
Med udgangspunkt i tekster, der handler om klima og miljø undersøger vi i dette forløb, hvordan man argumenterer for og diskuterer en sag. Forløber undersøger desuden, hvordan forskellige teksttyper vha. varierende virkemidler mere eller mindre direkte kan forsøge at overbevise en modtager om et synspunkt.
Centrale teoretiske begreber i forløbet:
Ciceros pentagram, de tre appelformer (etos, patos, logos), Toulmins udvidede argumentationsmodel, argumenttyper (herunder fejltyper), argumentationskneb, vægt og hæderlighed.
Tekster:
Conversation International: "Nature is speaking - Harrison Ford is the Ocean", kampagnevideo (2014)
Jens Galschøit: "Unbearable", skulptur (2015)
Mark Desholm m.fl.: "Planeten står ved en skillevej", debatindlæg, Altinget 20/9 - 2016
Fisher Stevens: "Before the Flood", dokumentarfilm (2016) (VÆRK)
Tv2 Zulu: "Polen smelter", humor (2017)
Bjørn Lomborg: "Det er absurd, når folk sidder i deres millionhuse oppe i Nordsjælland og tænker, at det vigtigste, man kan gøre for at redde verden, er at cykle til arbejde", debatindlæg i Politiken d. 9/8 - 2020
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Skriftlighedsforløb 1, del 2 ASK
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Optaktsforløb DHO
Optaktsforløbet til DHO, der med fokus på kønsroller og familieliv introducerer til Romantikken (Biedermeier), Det moderne Gennembrud, Folkelig realisme, samt 1., 2. og 4. bølgefeminisme inkl. #MeToo
Tekster:
Wilhelm Bendz: "Familien Waagepetersen", maleri (1830)
Olivia Levison: "Støv" (1885)
Johannes V. Jensen: "Bo'l" (1906)
Marianne Larsen: "Profitabel kvinde har mange navne" (1977)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Hor og mord i den ældste litteratur
Litteraturhistorisk forløb med fokus på tema om hor, mord - slægt og ære i middelalderens litteraturskrivning. Vi undersøger perioden omkring sagatiden, den norrøne digtning, sagaen som genre og folkevisens (særligt riddervisernes) særlige kendetegn og formål i samtiden.
Tekster:
Ebbe Skammelsøn (folkevise)
Ravnkels Saga (VÆRK)
Njals Saga (uddrag)
Grundbog:
Barbara Kjær Hansen m.fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", Systime ibog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Argumentation og retorik del II
Med udgangspunkt i tekster, der handler om klima og miljø undersøger vi i dette forløb, hvordan man argumenterer for og diskuterer en sag. Forløber undersøger desuden, hvordan forskellige teksttyper vha. varierende virkemidler mere eller mindre direkte kan forsøge at overbevise en modtager om et synspunkt.
Centrale teoretiske begreber i forløbet:
Ciceros pentagram, de tre appelformer (etos, patos, logos), Toulmins udvidede argumentationsmodel, argumenttyper (herunder fejltyper), argumentationskneb, vægt og hæderlighed.
Tekster:
Conversation International: "Nature is speaking - Harrison Ford is the Ocean", kampagnevideo (2014)
Jens Galschøit: "Unbearable", skulptur (2015)
Mark Desholm m.fl.: "Planeten står ved en skillevej", debatindlæg, Altinget 20/9 - 2016
Fisher Stevens: "Before the Flood", dokumentarfilm (2016) (VÆRK)
Tv2 Zulu: "Polen smelter", humor (2017)
Bjørn Lomborg: "Det er absurd, når folk sidder i deres millionhuse oppe i Nordsjælland og tænker, at det vigtigste, man kan gøre for at redde verden, er at cykle til arbejde", debatindlæg i Politiken d. 9/8 - 2020
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Oplysning og romantik
I dette litteraturhistoriske forløb undersøger vi de to perioder Oplysningstiden og Romantikken. Vi undersøger samtiden og bruger den til at forklare, hvordan man bevæger sig fra en rationel, fornuftsbaseret og begyndende samfundskritisk litteratur bevæger sig til en indadvendt litteratur, der i stedet undersøger det sublime, det smukke, det skønne og det nationalistiske. I Romantikken undersøger vi særligt organismetanken, panteisme, monisme og deisme, geniet, samt naturens, historiens, religionens og det nationales rolle. Særligt fokus er lagt på universalromantik og nationalromantik, herunder særligt fædrelandssange som genre. Forløbet afsluttes med arbejde med en række moderne fædrelandssange, der bruges som perspektiv og til at undersøge, hvordan fædrelandssangen som genre har udviklet sig fra enevældens og romantikkens tid til i dag, hvor de ikke kun anvendes som hyldestdigte, men nærmere som en mulighed for at rette en samfundskritik.
Læste tekster:
Ludvig Holberg: Epistel 390 (1749)
PA Heiberg: Selskabssang (1790)
Adam Oehlenschläger: Morgen-Vandring (1805)
Adan Oehlenschläger: "Fædrelandssang" (1819)
Juliane Marie Jessen: "Danemark, Danemark Hellige Lyd" (1819)
NFS Grundtvig: "Danmarks Trøst" (1820)
HC. Andersen: Klokken (1845)
A.W. Schack von Staffeldt: Indvielsen
Natasja Saad: "Gi' mig Danmark tilbage" (2007)
Ulige Numre: "Frit Land" (2015)
Bisse: "Grand Danois" (2018)
Grundbogstekst:
Barbara Kjær-Hansen m.fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs" Systime, ibog
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kjær-Hansen, Barbara m.fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", Systime; sider: 73-75, 81-87
Ibog.
-
Arbejdsspørgsmål Oplysningstid.docx
-
OCR Oplysningstiden Litteraturhistorien på langs og på tværs.pdf
-
Ludvig Holberg Epistel 390.docx
-
"Ordener hænger man paa Idioter" af P.A. Heiberg, 1790
-
Opgave PA Heiberg Selskabssang.docx
-
PA Heiberg Selskabssang m noter.pdf
-
Find og genlæs dine noter om romantikken fra optaktsforløbet til DHO i 1. g. Hvad kan du huske? Hvad kendetegner romantikken som litteraturhistorisk periode?
-
Grupper til formidlingsopgave 2x 23. okt.docx
-
Litteraturens Veje Romantikken.docx
-
Litteraturens Veje Universalromantikken.docx
-
Samme lektie som til d. 30/10
-
Begrebsoversigt (foreløbig) Romantikken.docx
-
Grupper på morgenvandring.docx
-
Adam Oehlenschläger Morgen-Vandring (gloseret).docx
-
Opg Morgen-Vandring.docx
-
Medbring jeres tegneserier og genlæs digtet "Morgen-Vandring"
-
I skal være færdige med arbejdet med Morgen-Vandring
-
Morgen-Vandring - 2x' pointer
-
HC Andersen Klokken 1845.pdf
-
Arbejde med HC Andersen Klokken.docx
-
Genlæs "Klokken" - og medbring gerne den printede version
-
2x pointer til Klokken
-
Staffeldt Indvielsen.docx
-
Medbring noget til sammenskudssnacks til juleløbet.Husk pakker til pakkespil (2 stk. af hvad du har hjemme, som du har lyst til at give til en sød klassekammerat).
-
Litteraturens Veje Nationalromantikken.docx
-
Find og medbring et eksempel på moderne nationalromantik. Det kan være et billede, en sang, et digt - hvad som helst, du kan genkende træk fra den nationalromantiske strømning i.
-
Arbejde med Fædrelandssang.docx
-
Oenhlenschläger Fædrelands-Sang.pdf
-
Moderne nationalromantik
-
Afsnit
-
NFS Grundtvig Danmarks Trøst 1820.pdf
-
Remediering af Danmarks Trøst.docx
-
I skal være klar til at vise jeres remediering af "Danmarks Trøst". Repetér efter behov
-
Juliane Marie Jessen Danemark, Danemark Hellige Lyd.docx
-
Brug 30 minutter hjemme på at arbejde med den analysemodel, I opstillede for digtet "Danemark, Danemark Hellige Lyd" på modulet d. 2/2.
-
Natasja Gi mig Danmark tilbage.docx
-
Frit land.docx
-
Bisse Grand Danois 2018.pdf
-
I skal være færdige med arbejdet med den sang, I valgte i går. Jeres arbejde skal være klar til at præsentere ved modulets start.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Nyheden om krig i Ukraine
I dette forløb arbejder vi med nyheden om krigsudbruddet i Ukraine i februar, 2022. Vi undersøger, hvordan nyheden bevæger sig igennem nyhedskredsløbet - fra Breaking News til debatindlæg, og hvordan varierende nyhedsgenrer har fremlagt krigens forløb og begivenheder med hver deres særlige genretræk. Vi taler desuden om, hvordan det moderne mediebillede har en indflydelse på, hvordan sådan en nyhed langt hurtigere end tidligere krigsudbrud er nået ud blandt hele verdens befolkning. I forlængelse heraf undersøger vi, hvilke valg en journalist må træffe i vurderingen af, hvornår en nyheds skal "breakes".
I forløbet er centrale begreber nyhedskredsløb, avistyper (særligt omnibus, tabloid, lokal, niche) de fem nyhedskriterier (aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt), nyhedstrekanten, nyhedsgenrer herunder særligt nyhedsartikler (trykte aviser, web-aviser og TV), reportagen og opinionsgenrer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Skriftlighedsforløb
Med udgangspunkt i 2.g-årsprøver fokuserer forløbet på skriftlighed. Der er både fokus på sproglig korrekthed, sammenhæng i tekster og at skrive en god indledning og afslutning.
Der arbejdes med den gode indledning og afslutning på baggrund af "Biografi af en snegl" af Peter Seeberg og "Agerhønen" af Martin A. Hansen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Faglig formidling
Forløbet undersøger, hvordan man formidler faglig viden vha. arbejde med faktatekster i forskellige medier.
Vi har undersøgt den populærvidenskabelige artikel, dokumentargenren, explaineren og podcasten. Ud fra tre krav til god, populærvidenskabelig formidling (spændende, letforståeligt, ærligt) har vi vurderet i hvilket omfang de forskellige tekster er lykkes med at formidle faglig viden. Eleverne har desuden selv produceret en explainer om et selvvalgt, studieretningsrelevant emne.
Tekster:
Illustreret Videnskab: Naturens geniale emballage (26/3 - 2018)
DR Tv: Simons Superkræfter - Tankens Kraft (2018)
Explainer fra DR (selvvalgt)
Podcast fra DR: Spøgelset i maskinen (3:17): Har vi generel kunstig intelligens? (14/9 - 2022)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Det moderne gennembrud
Litteraturhistorisk forløb om Det moderne Gennembrud, der bygger videre på elevernes viden fra optaktsforløbet til DHO.
Vi tager udgangspunkt i Georg Brandes' krav om en litteratur, der skal sætte problemer til debat, og dermed lave et endegyldigt opgør med romantikkens sværmeriske litteratur.
Vi har særligt fokus på de tre k'er - køn, kirke og klasse. Vi arbejder med sædelighedsfejden, kritisk realisme og det naturalistiske drama.
Læste tekster:
IP Jacobsen: "Fra Husets Tag" (1870)
Henrik Ibsen: "Et Dukkehjem" (1879) (VÆRK)
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1885)
Herman Bang: "Den sidste Balkjole" (1887)
Amalie Skram: "Det røde Gardin" (1899)
Grundbogstekst:
Ole Schultz Larsen m.fl.: "Håndbog til dansk - Litteraturhistorie" om Det moderne Gennembrud
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
At have noget på hjerte
Forløbet arbejder med, hvordan man kan kommunikere et vigtigt budskab. Dette gøres ved arbejde med varierende tekster, fx skønlitterære tekster, debatter og kommentarspor på sociale medier.
Forløbet har særligt fokus på samtale- og transaktionsanalyse, der anvendes til at undersøge forholdet mellem mennesker i skønlitterære tekster. H
Værklæsning:
Stine Pilgaard: "Meter i sekundet" (2020)
Tekster til samtaleanalyse:
DFPO: "Torskegilde med Gunnar og Minna" (2010)
Kathrine Marie Guldager: "Voksne mennesker kan godt tale om sex" (2009)
Helle Helle: "Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark" (2000)
Pia Juul: "Flinker fyr" (2005)
Debatter og kommentarspor på SOME:
Mette Frederiksens facebook-profil
TV2 om Wegovy til børn
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Storbyen
Forløbet undersøger storbyen som scene for lyrikken - dvs. med et både litterært og et sprogligt perspektiv. Vi fokuserer på mellemkrigstidens fremtidsoptimisme via. ekspressionisme og futurismen, arbejder kort med storbyen i konfrontationsmodernismen og slutter af med punkernes storby, hvor vi særligt arbejder med Michael Strunges inderlige digtning og brug af neologismer.
Læste tekster:
Vincent van Gogh: "The Night Café" (1888)
Emil Bønnelycke: "Aarhundredet" (1918)
Tom Kristensen: "Det blomstrende Slagsmål" (1920)
Rudolf Broby-Johansen: "BLOD" (VÆRK)
Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt" (1960
Michael Strunge: "Natmaskinen" (1981)
Viborg Stifts Folkeblad: "Værtshusslagsmål med flyvende borde og stole: Der var både blodtud og blåt øje involveret" d. 13/10 2023
Grundbogstekst:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk - Litteraturhistorie om mellemkrigstid, konfrontationsmodernisme og 80'er-lyrik
DR tv "Digtere, divaer og dogmebrødre" (S1E7)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522922314",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522922314",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522922314"
}