Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Mette Gravgaard Ladefoged
Hold 2022 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Virkelighed på film - om dokumentarfilm
Titel 3 Skriftlighedsforløb 1, del 1 ASK
Titel 4 Argumentation og retorik del 1
Titel 5 Skriftlighedsforløb 1, del 2 ASK
Titel 6 Optaktsforløb DHO
Titel 7 Hor og mord i den ældste litteratur
Titel 8 Argumentation og retorik del II
Titel 9 Oplysning og romantik
Titel 10 Nyheden om krig i Ukraine
Titel 11 Skriftlighedsforløb
Titel 12 Faglig formidling
Titel 13 Det moderne gennembrud
Titel 14 At have noget på hjerte
Titel 15 Storbyen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

I grundforløbet i dansk introduceres eleverne til:
- fagets hovedområder (litteratur, sprog og medier)
- de overordnede betegnelser (fakta og fiktion og eksempler på undergenrer)
- mere elementære analyseredskaber

Der arbejdes med både fakta- og fiktionstekster, med særligt fokus på fiktion og her novellegenren, hvor der arbejdes med hhv. den klassiske og den moderne novelle. Forhold der fremdrages under analysen af fiktionstekster er fx. indre og ydre komposition, fortæller (herunder synsvinkler), personkarakteristik, miljøkarakteristik, konflikt, tema og fortolkning.

Når vi analyserer,  vil der også blive set på sproglige virkemidler fx anvendte ordklasser, bøjninger og sætningsopbygning, som ligeledes tages op i AP.

Tekster der læses:
Pia Tafdrup: “Det første bogstav” (digt,1992)
Boccaccio: “Basilikumkrukken”, fra “Decameron” (1348-50)
Henrik Pontoppidan: “Muldskud” (novelle,1888)
Benny Andersen: "Hustelefonen" (novelle, 1965)
Helle Helle: “Stavgang” (novelle, 2007)

Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk”, Systime IBog, 2015, følgende afsnit:

Afsnit 2.2
Om genrer og fakta- og fiktion

Afsnit 3.1
Personkarakteristik
Miljø + tid
Konflikt

Afsnit 3.2
Komposition

Afsnit 3.3
Fortælleren

Afsnit 3.5
Tema

Afsnit 3.6
Om novellen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Virkelighed på film - om dokumentarfilm

I dette forløb arbejder vi med dokumentargenren. Forløbet arbejder med forholdet mellem fakta- og fiktion og undersøger, om det er muligt at lave en helt objektiv fremstilling af virkeligheden på film.

I forløbet har vi arbejdet med følgende teoretiske begreber:
Fakta- og fiktionskoder
Autenticitetsmarkører
Dokumentargenrer, særligt den dybdeborende, den observerende, den deltagende og den poetiske dokumentar
Grundlæggende filmiske virkemidler, bl.a. billedbeskæring, farver, kamerabevægelser, kameravinkler (perspektiv), klipning, lys og lyd.

Grundbogsmateriale
Schultz Larsen "Håndbog til dansk"
Filmcentralens "Filmleksikon", fundet på https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmcentralen/filmsprog

Tekster:
NRK tv "SKAM", S2E1 (1016)
DR tv "Prinsesser fra Blokken" S1E1 (2016)
Tv2 "Herlufsholms Hemmeligheder" (2022)
Emil Næsby Hansen: "Skjold og Isabel" (2018) (VÆRK)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Argumentation og retorik del 1

Med udgangspunkt i tekster, der handler om klima og miljø undersøger vi i dette forløb, hvordan man argumenterer for og diskuterer en sag. Forløber undersøger desuden, hvordan forskellige teksttyper vha. varierende virkemidler mere eller mindre direkte kan forsøge at overbevise en modtager om et synspunkt.

Centrale teoretiske begreber i forløbet:
Ciceros pentagram, de tre appelformer (etos, patos, logos), Toulmins udvidede argumentationsmodel, argumenttyper (herunder fejltyper), argumentationskneb, vægt og hæderlighed.

Tekster:
Conversation International: "Nature is speaking - Harrison Ford is the Ocean", kampagnevideo (2014)
Jens Galschøit: "Unbearable", skulptur (2015)
Mark Desholm m.fl.: "Planeten står ved en skillevej", debatindlæg, Altinget 20/9 - 2016
Fisher Stevens: "Before the Flood", dokumentarfilm (2016) (VÆRK)
Tv2 Zulu: "Polen smelter", humor (2017)
Bjørn Lomborg: "Det er absurd, når folk sidder i deres millionhuse oppe i Nordsjælland og tænker, at det vigtigste, man kan gøre for at redde verden, er at cykle til arbejde", debatindlæg i Politiken d. 9/8 - 2020
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Optaktsforløb DHO

Optaktsforløbet til DHO, der med fokus på kønsroller og familieliv introducerer til Romantikken (Biedermeier), Det moderne Gennembrud, Folkelig realisme, samt 1., 2. og 4. bølgefeminisme inkl. #MeToo

Tekster:
Wilhelm Bendz: "Familien Waagepetersen", maleri (1830)
Olivia Levison: "Støv" (1885)
Johannes V. Jensen: "Bo'l" (1906)
Marianne Larsen: "Profitabel kvinde har mange navne" (1977)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Hor og mord i den ældste litteratur

Litteraturhistorisk forløb med fokus på tema om hor, mord - slægt og ære i middelalderens litteraturskrivning. Vi undersøger perioden omkring sagatiden, den norrøne digtning, sagaen som genre og folkevisens (særligt riddervisernes) særlige kendetegn og formål i samtiden.

Tekster:
Ebbe Skammelsøn (folkevise)
Ravnkels Saga (VÆRK)
Njals Saga (uddrag)

Grundbog:
Barbara Kjær Hansen m.fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", Systime ibog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Argumentation og retorik del II

Med udgangspunkt i tekster, der handler om klima og miljø undersøger vi i dette forløb, hvordan man argumenterer for og diskuterer en sag. Forløber undersøger desuden, hvordan forskellige teksttyper vha. varierende virkemidler mere eller mindre direkte kan forsøge at overbevise en modtager om et synspunkt.

Centrale teoretiske begreber i forløbet:
Ciceros pentagram, de tre appelformer (etos, patos, logos), Toulmins udvidede argumentationsmodel, argumenttyper (herunder fejltyper), argumentationskneb, vægt og hæderlighed.

Tekster:
Conversation International: "Nature is speaking - Harrison Ford is the Ocean", kampagnevideo (2014)
Jens Galschøit: "Unbearable", skulptur (2015)
Mark Desholm m.fl.: "Planeten står ved en skillevej", debatindlæg, Altinget 20/9 - 2016
Fisher Stevens: "Before the Flood", dokumentarfilm (2016) (VÆRK)
Tv2 Zulu: "Polen smelter", humor (2017)
Bjørn Lomborg: "Det er absurd, når folk sidder i deres millionhuse oppe i Nordsjælland og tænker, at det vigtigste, man kan gøre for at redde verden, er at cykle til arbejde", debatindlæg i Politiken d. 9/8 - 2020
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Oplysning og romantik

I dette litteraturhistoriske forløb undersøger vi de to perioder Oplysningstiden og Romantikken. Vi undersøger samtiden og bruger den til at forklare, hvordan man bevæger sig fra en rationel, fornuftsbaseret og begyndende samfundskritisk litteratur bevæger sig til en indadvendt litteratur, der i stedet undersøger det sublime, det smukke, det skønne og det nationalistiske. I Romantikken undersøger vi særligt organismetanken, panteisme, monisme og deisme, geniet, samt naturens, historiens, religionens og det nationales rolle. Særligt fokus er lagt på universalromantik og nationalromantik, herunder særligt fædrelandssange som genre. Forløbet afsluttes med arbejde med en række moderne fædrelandssange, der bruges som perspektiv og til at undersøge, hvordan fædrelandssangen som genre har udviklet sig fra enevældens og romantikkens tid til i dag, hvor de ikke kun anvendes som hyldestdigte, men nærmere som en mulighed for at rette en samfundskritik.

Læste tekster:
Ludvig Holberg: Epistel 390 (1749)
PA Heiberg: Selskabssang (1790)
Adam Oehlenschläger: Morgen-Vandring (1805)
Adan Oehlenschläger: "Fædrelandssang" (1819)
Juliane Marie Jessen: "Danemark, Danemark Hellige Lyd" (1819)
NFS Grundtvig: "Danmarks Trøst" (1820)
HC. Andersen: Klokken (1845)
A.W. Schack von Staffeldt: Indvielsen
Natasja Saad: "Gi' mig Danmark tilbage" (2007)
Ulige Numre: "Frit Land" (2015)
Bisse: "Grand Danois" (2018)

Grundbogstekst:
Barbara Kjær-Hansen m.fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs" Systime, ibog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Nyheden om krig i Ukraine

I dette forløb arbejder vi med nyheden om krigsudbruddet i Ukraine i februar, 2022. Vi undersøger, hvordan nyheden bevæger sig igennem nyhedskredsløbet - fra Breaking News til debatindlæg, og hvordan varierende nyhedsgenrer har fremlagt krigens forløb og begivenheder med hver deres særlige genretræk. Vi taler desuden om, hvordan det moderne mediebillede har en indflydelse på, hvordan sådan en nyhed langt hurtigere end tidligere krigsudbrud er nået ud blandt hele verdens befolkning. I forlængelse heraf undersøger vi, hvilke valg en journalist må træffe i vurderingen af, hvornår en nyheds skal "breakes".

I forløbet er centrale begreber nyhedskredsløb, avistyper (særligt omnibus, tabloid, lokal, niche) de fem nyhedskriterier (aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt), nyhedstrekanten, nyhedsgenrer herunder særligt nyhedsartikler (trykte aviser, web-aviser og TV), reportagen og opinionsgenrer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Skriftlighedsforløb

Med udgangspunkt i 2.g-årsprøver fokuserer forløbet på skriftlighed. Der er både fokus på sproglig korrekthed, sammenhæng i tekster og at skrive en god indledning og afslutning.

Der arbejdes med den gode indledning og afslutning på baggrund af "Biografi af en snegl" af Peter Seeberg og "Agerhønen" af Martin A. Hansen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Faglig formidling

Forløbet undersøger, hvordan man formidler faglig viden vha. arbejde med faktatekster i forskellige medier.
Vi har undersøgt den populærvidenskabelige artikel, dokumentargenren, explaineren og podcasten. Ud fra tre krav til god, populærvidenskabelig formidling (spændende, letforståeligt, ærligt) har vi vurderet i hvilket omfang de forskellige tekster er lykkes med at formidle faglig viden. Eleverne har desuden selv produceret en explainer om et selvvalgt, studieretningsrelevant emne.

Tekster:

Illustreret Videnskab: Naturens geniale emballage (26/3 - 2018)
DR Tv: Simons Superkræfter - Tankens Kraft (2018)
Explainer fra DR (selvvalgt)
Podcast fra DR: Spøgelset i maskinen (3:17): Har vi generel kunstig intelligens? (14/9 - 2022)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Det moderne gennembrud

Litteraturhistorisk forløb om Det moderne Gennembrud, der bygger videre på elevernes viden fra optaktsforløbet til DHO.
Vi tager udgangspunkt i Georg Brandes' krav om en litteratur, der skal sætte problemer til debat, og dermed lave et endegyldigt opgør med romantikkens sværmeriske litteratur.
Vi har særligt fokus på de tre k'er - køn, kirke og klasse. Vi arbejder med sædelighedsfejden, kritisk realisme og det naturalistiske drama.

Læste tekster:
IP Jacobsen: "Fra Husets Tag" (1870)
Henrik Ibsen: "Et Dukkehjem" (1879) (VÆRK)
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1885)
Herman Bang: "Den sidste Balkjole" (1887)
Amalie Skram: "Det røde Gardin" (1899)

Grundbogstekst:
Ole Schultz Larsen m.fl.: "Håndbog til dansk - Litteraturhistorie" om Det moderne Gennembrud
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 At have noget på hjerte

Forløbet arbejder med, hvordan man kan kommunikere et vigtigt budskab. Dette gøres ved arbejde med varierende tekster, fx skønlitterære tekster, debatter og kommentarspor på sociale medier.
Forløbet har særligt fokus på samtale- og transaktionsanalyse, der anvendes til at undersøge forholdet mellem mennesker i skønlitterære tekster. H

Værklæsning:
Stine Pilgaard: "Meter i sekundet" (2020)

Tekster til samtaleanalyse:
DFPO: "Torskegilde med Gunnar og Minna" (2010)
Kathrine Marie Guldager: "Voksne mennesker kan godt tale om sex" (2009)
Helle Helle: "Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark" (2000)
Pia Juul: "Flinker fyr" (2005)

Debatter og kommentarspor på SOME:
Mette Frederiksens facebook-profil
TV2 om Wegovy til børn
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Storbyen

Forløbet undersøger storbyen som scene for lyrikken - dvs. med et både litterært og et sprogligt perspektiv. Vi fokuserer på mellemkrigstidens fremtidsoptimisme via. ekspressionisme og futurismen, arbejder kort med storbyen i konfrontationsmodernismen og  slutter af med punkernes storby, hvor vi særligt arbejder med Michael Strunges inderlige digtning og brug af neologismer.

Læste tekster:

Vincent van Gogh: "The Night Café" (1888)
Emil Bønnelycke: "Aarhundredet" (1918)
Tom Kristensen: "Det blomstrende Slagsmål" (1920)
Rudolf Broby-Johansen: "BLOD" (VÆRK)
Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt" (1960
Michael Strunge: "Natmaskinen" (1981)
Viborg Stifts Folkeblad: "Værtshusslagsmål med flyvende borde og stole: Der var både blodtud og blåt øje involveret" d. 13/10 2023

Grundbogstekst:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk - Litteraturhistorie om mellemkrigstid, konfrontationsmodernisme og 80'er-lyrik

DR tv "Digtere, divaer og dogmebrødre" (S1E7)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer