Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anne Mette Rahbek Kristensen
|
Hold
|
2022 DA/z (1z DA, 2z DA, 3z DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Retorik
Introduktion til retorik
Arbejde med udvalgte taler
Introduktion til sprolige figurer og billeder
Grundbog: Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, kapitel 4,9, 4,2 og 4,3
Tale af den norske statminister, Jens Stoltenberg, ved mindehøjtideligheden for ofrene på Utøya.
Tale af Greta Thunberg ved FNs Klimatopmøde
Martin Luther King: I have a Dream, uddrag
Tale af Niviaq Koneliussen ved modtagelsen af Nordisk Råds Litteraturpris
Alex Vanopslagh: Tale ved Ungdommens Folkemøde, 2022 eller "Du kan godt!", 2022.
Nytårstaler af Dronning Margrethe og Statsminister Mette Frederiksen, 2022/2023
Tessas nytårstale i Deadline, 2021.
Elevernes egne politiske taler
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Retorisk analyse
|
29-11-2022
|
Tale
|
14-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
ASK 1
Skriftlighedsforløb med fokus på grammatik, genrer og faglg skrivning på tværs af fagene
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Retorik
|
19-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mord og hor - den tidligste litteratur
Introduktion til litteraturhistorie.
Fokus på middelalderens litteratur med det fælles tema: Mord og hor.
Grundbog: Litteraturhistorien på langs og på tværs, kapitlet om middeladeren.
Desuden afsnittet om sagaen som genre i Fibiger: "Litteraturens veje"
Værklæsning: Ravnkel Frøjgodes Saga
Desuden folkeviser:
Ebbe Skammelsøn og Germand Gladensvend
Folkeeventyr: "Kong Lindorm"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opgave saga.docx
-
Ravnkel Frøjgodes Saga.doc
-
Resume af Ravnkels Saga
-
Ravnkels Saga, indledning, kapitel 1 til 6.docx
-
Ravnkels Saga, indledning, kapitel 1 til 7.docx
-
facebook profil, Ravnkel.ppt
-
Ravnkels Saga afsnit 8 til 11.docx
-
Afsnit
-
Afslutning på sagaen.docx
-
Sagaen som genre, Litteraturen veje.docx
-
Sagaen som genre med Ravnkels Saga som eksempel.docx
-
Ebbe Skammelsøn, Dansk, historie og litteratur.pdf
-
Ebbe Skammelsøn, tekstarbejde.docx
-
Folkeviser
-
Folkevisens voldsomme temaer og flade personer.docx
-
Germand Gladensvend med intro, Brug litteraturhistorien.docx
-
Germand Gladensvend, opgaver.docx
-
Kong Lindorm.doc
-
Kong Lindorm, fælles
-
Kong Lindorm og Germand Gladensvend.docx
-
Kong Lindorm, analyse, Litteraturens veje.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse - udkast
|
07-03-2023
|
Analyseopgave, færdig
|
20-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
ASK 2
Træning i opgaveskrivning
Layout
Fodnoter
Kildehenvisninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
DHO-forløb
Kronologiforløb som optakt til DHO. Vi arbejder med emnet: Kvinder og kønsroller med nedslag i perioderne Det moderne gennembrud og 1970´erne med et perspektiv frem til i dag.
Grundbog: Kjær-Hansen m:fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", Systime i-bog, afsnittene om Det moderne gennembrud og nyrealisme.
Desuden Jacobsen og Paldam, 2012: Kvinders stilling i "De moderne gennembrud", Systime.
Udgangspunkt: Familien i romantikken: Biedermeiermaleri.
Brandes: Uddrag af "Hovedstrømninger"
Ibsen: "Et Dukkehjem", uddrag fra første og tredje akt samt klip fra DR: "Den store premiere".
Skram: af "Professor Hieronimus".
Suzanne Brøgger: "Fri os fra kærligheden", uddrag
Hans-Jørgen Nielsen: af "Fodboldenglen"
Blicher: Sildig opvågnen (værk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Argumentation
Hvordan kommunikerer man hensigtsmæssigt mundtligt og skriftligt? I forløbet arbejder vi med argumentation, både med henblik på at analysere andres tekster og at styrke egen kommunikation.
Baggrund:
Afsnittet om argumentation i Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime i-bog
Om argumentation i Anette Hauge Nielsen m.fl.: ”Retorik og argumentation” i Dansk på NY, Systime i-bog.
Holmboe: "Om at argumentere for en holdning", afsnittet om kampagner
Kampagne Børnefonden: ”Børnefonden skaber uddannelse”, 2013
Debatindlæg:
Christian Borrisholt Steen: ”Juridisk kønsskifte er det rene nonsens”, 12/5 2015.
Emilie Jäger: "Kære medstuderende: Stram op!", Kontrast, maj 2023.
Om AIDA-modellen samt kampagner fra Holmboe: ”Om at argumentere for holdning”, Dansklærerforeningen 2006.
Analyse af sundhedsstyrelsens alkoholkampagner: "Meget mere med" og Kræftens Bekæmpelse: "Man kan da aldrig få for meget pølse".
Udarbejdelse af egne holdningskampagner.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelse debat
|
30-08-2023
|
Argumentation
|
19-09-2023
|
Kampagne 2z
|
25-09-2023
|
Kampagne
|
25-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Menneske og maskine
I forløbet har vi fokus på forholdet mellem menneske og maskine samt de muligheder og udfordringer, som moderne teknologi giver, herunder etiske og eksistentielle spørgsmål, der opstår, når maskiner og teknologi helt eller delvist erstatter mennesket.
Vi arbejder primært med det litterære område, men inddrager også det mediemæssige (dokumentar samt filmklip) og det sproglige områder (Hørslev)
Baggrund:
Artikel fra Det Etiske Råd om transhumanisme samt filmen "Det kunstige menneske" fra Det Etiske Råd.
Bek-Thomsen, Thorup og Beck Lassen: ”Transhumanismens nye menneske”, interview med Francis Fukuyama, 26. maj 2013.
Interview med Lone Frank, fra AUGustus nr. 3, 2007
Kristensen, Fibiger og Lütken: ”Det posthumane – robotter og cyborgs i litteraturen”, Litteraturens huse, Systime i-bog:
Cyborgen i den tidlige litteratur: https://www.etiskraad.dk/etiske-temaer/optimering-af-mennesket/homo-artefakt/kulturhistorisk-perspektiv/cyborgen-i-den-tidlige-litteratur
Dokumentar: ”Verdens første cyborg”, 2019 om ALS-patienten Peter Scott-Morgan og hans forsøg på at bruge avanceret teknologi til at reducere sygdommens konsekvenser for hans liv.
Litteratur:
Mary Shelley: Frankenstein (uddrag, 1816): Lütken, Fibiger og Kristensen: ”Litteraturens huse”
Huxley: Af ”Fagre nye verden”, 1932, kapitel 1
Peter Seeberg: Patienten, 1962
Dorrit Willumsen: Skabelsen af Bianca, 1981
Lone Hørslev: Hvorfor kigger du på mig, hvem er du? ”Dagene er data, 2018
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Refleksionsark - elevsamtale
|
27-10-2023
|
Menneske og maskine
|
14-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Dokumentargenren
Forløb om dokumentargenren med fokus på genrens kendetegn og virkemidler, herunder genrens måde at argumentere på.
"Håndbog til dansk", afsnit 5,2: Om dokumentarfilmtyper, autenticitetsmarkører og brug af fakta og fiktion
Om filmiske virkemidler: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Supplerende om den dybdeborende dokumentar: Kilde: https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=178
Ane Cortzen: TV TV TV: "Den iscenesatte virkelighed"
Vi ser og arbejder med følgende klip:
Observerende dokumentar:
Klip fra Lars Engels: ”Pigen med minkpelsen”, 2000.
Dybdeborende dokumentar:
Analyseeksempel fra ”Den iscenesatte virkelighed” af anslaget til dokumentaren ”Finanskrisen forfra - business as usual”. Afsnit 1. DR1, 12. januar 2015.
Analyseeksempel: Mads Ellesøe: ”Kampagnen mod klimaet”, 2020
Værk: Thomas Lemke: "Forfulgt af politiet", 2023.
Poetisk dokumentar:
Jørgen Leth: "66 scener fra Amerika"
Anders Østergaard: ”Så kort og mærkeligt livet er”
”Langt ude, Orka”
Om iscensættelse og grænsen mellem dokumentar og reality:
”Prinsesser fra Blokken”, DR 2016, 00:00 – 07:13
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dokumentar
|
28-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Krimigenren
Vi sætter fokus på krimigenren og dens popularitet.
I forløbet tager vi udgangspunkt i fire undergenrer: Den klassiske krimi, den hårdkogte krimi, den psykologiske krimi og den samfundskritiske krimi. Vi læser fiktionseksempler, som passer til undergenrerne.
Værklæsning: Selvalgt krimi
Baggrund:
Barbara Kjær-Hansen m.fl.: afsnittet "Kriminalromanen" i Litteraturhistorien på langs og på tværs.
Benni Bødker: Kriminalgenrens typer, i På kant med loven, Systime 2003.
Om den skandinaviske krimi og Nordic Noir: Dokumentar
Artikel: Krimiforfatter og tidligere anmelder langer ud efter de såkaldte finlitterære cirkler”, Politiken juni 2023
Kriminalromanens 10 bud, fra antoligien "Den kriminelle novelle"
Fiktionstekster:
Conan Doyle: af "Baskervilles hund", 1902 + klip fra filmatisering, 2012
Jo Nesbø: af "Kakerlakkerne",1998
Else Fischer: Den fuldendte forbrydelse, 1969
Stieg Larsson: af "Mænd der hader kvinder" (originalsprog)
Kerstin Ekman: af "Hændelser ved vand" + klip fra TV-serien
Podcast: Mørkeland, episode 94
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Krimi
|
05-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Nyheder og fake news
Forløbets fokus er todelt. Først arbejder vi med traditionel journalistik og forskellen på den 'rene' nyheder og de mere fortællende nyhedsgenrer.
Efterfølgende sættes fokus på det mangfoldige nyhedsbillede og begrebet fake news.
Desuden brug af forskellige kommunikationsmodeller for at illustrere, hvordan nye medier ændrer vores måde at kommunikere på og forholdet mellem afsender og modtager.
Materiale:
"Håndbog til dansk" kapitel 5,1 om journalistik
Jan Aasbjerg Petersen og Johanne Katrine Larsen: DIG & Digital dannelse s. 19-39, herunder følgende begreber: Web 2,0 - muigheder og udfordringer, gatekeeper, influencere som gatekeeperere, remediering, filterbobler eller ekkokamre.
Aktuelle eksempler på fake news - herunder kampagne med kendte tv-værter.
Tekster fra forløbet:
Artikler om drab på 13-årig i Nordjylland, marts 2024.
Vi følger nyhedsdækningen af branden i Børsen 16- april 2024 (primært DR og TV2 live-opdateringer) og taler i den forbindelse om nyhedskredsløbet.
Bang: Branden (uddrag)
Fortællende journalistik:
"Englevingen", kapitel 1, Politiken 2017.
Fiktionaliserede eller manipulerende nyheder
Artikel fra henholdsvis Jyllans-Posten og Den korte avis om en bombetrussel mod Danmark.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Klima og natur
Forløb med fokus på litteraturens syn på natur og klima. Der sættes fokus på samtidens klimalitteratur som perspektiveres til romantikkens natursyn.
Forløbet er overvejende litterært, men inddrager også sproglige og mediemæssige perspektiver.
Som grundbog bruges Thor Gustafsson: "Klimalitteratur". Hvis ikke andet er nævnt, er materialet derfra.
Vi bruger bogens fokuspunkter: Forholdet mellem menneske og natur, Magt og afmagt, det globale og det lokale.
Materiale:
Knausgård: "Fienden er følelsen av maktesløshet" samt videoklip med Thunberg: "How dare you?"
Conservation International's kampagne: "Nature is speaking": https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM
Peter Adolphsen: af "Små historier 3" (2020), i Haaning m.fl.: "De seneste 5 års litteratur", Systime.
Romantikken natursyn
Baggrund: Introduktion til romantikken fra Bertelsen m. fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", afsnit om universalromantikken. Desuden kort om Grundtvig og den religiøse digtning.
Oehlenschläger: "Morgen-Vandring"
Grundtvig: "I al sin glans nu stråler solen"
H. C. Andersen: "Klokken"
Desuden arbejder vi med en række digte, som er samlet i et kompendium og fungerer som værk:
1. Eske K. Mathiesen (tre digte): Endnu engang er det slående (2010), Er ikke ansat hos poplerne (2005), Endelig lykkes det (2005).
2. Morten Søndergaard: Bourdieu i køkkenhaven, 2008
3. Theis Ørntoft: Det er forvirrede tider, Digte 2014
4. Silja E. K. Henderson: af 1,7 Tipping Point, 2018
5. Julie Sten-Knudsen: Stranden er hver dag, 2017
6. Jens Blendstrup: Det oversvømmede digt, 2008
7. Lene Henningsen: Berørt af det normale, 2008
8. Thomas Krogsbøl: Naturen, 2008
9. Marie Trier Schleidt: Vi taler til jer fra lyngen, 2020: https://www.slagtryk.dk/marie-trier-schleidt-vi-taler-til-jer-fra-lyngen/
10. Rasmus Nikolajsen: og regnen falder på mig, 2019, Informations bogtillæg 4.10.2019
11. Yahya Hassan: Knæl for monsunen, 2019
Bonusdigt:
12. Per Højholt: Gittes monolog om naturen, 1982 (Politiken 11/8 2020).
Supplerende:
Steve Cutts: "Man" og "The Turning Point", animationsfilm.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Klimakampagner
|
02-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Diskursanalyse
Sprogligt emne om sprogbrug og diskurser. Forløbet består af en introduktion til emnet med en række øvelser og af et temaforløb (valgt af eleverne).
Grundbog: Græsborg og Jørgensen (2014): "Diskursanalyse i dansk", Systime, 1. udgave. Sidetallene nedenfor henviser hertil.
Indledende øvelse: Tekster om alkohol og alkoholkultur.
Om diskursanalyse generelt:
Laclau og Mouffes diskursteori, Faircloughs model samt analyseredskaber, s. 8-25, 36-48
Eksempler og øvelser om rygning.
Eksemplarisk analyse af Osama bin Ladens tale (tekst og video fra bogen).
Eksempler på diskurser om abort (fra bogen) samt fra Sex & Samfunds hjemmeside.
Temaforløb: Prostitutionsdebatten i DK
Tekster fra temaafsnittet i grundbogen.
Debatindlæg: Købesex er wellness for mænd
Dokumentar: Gina Jaqueline: En sugarbabes bekendelser (uddrag)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Kvindesyn og kvinderoller
Tematisk forløb med fokus på kvindesyn og kvinderoller. Vi tager udgangspunkt i det moderne gennembrud og arbejder efterfølgende med væsentlige forfattere og tekster fra det 20. og 21. århundrede.
Forløbet er i forlængelse af DHO-forløbet i 1.g.
Hvis ikke andet er nævnt, anvendes "Litteraturhistorien på langs og på tværs" i forbindelse med indtroduktion til forfattere, perioder og skrivestil.
Værklæsning: Stine Pilgaard: Min mor siger
Tekster:
Ludvig Holberg: af Niels Klims underjordiske rejse
Pontoppidan: Ane-Mette
John Stuart Mill: af Kvindernes Underkuelse
Herman Bang: Den sidste balkjole
Johannes V. Jensen: Bo´l
Martin Andersen Nexø: Tyvetøs
Edith Södergran: Vierge Moderne og Triumf att finnas till
Tove Ditlevsen: Der er en ung pige i mig som aldrig vil dø og Selvportræt 1
Karen Blixen: Ringen
Maren Uthaug: af 11%
Ingrid Nymo: af "Den røde hane". Læses i forbindelse med besøg af forfatteren.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kunstner og værk
|
18-11-2024
|
Terminsprøve
|
20-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Modernisme - identitet og fremmedgørelse
Modernisme og moderniteten.
Forløb med nedslag i den tidlige modernisme samt modernismen efter 2. Verdenskrig; Heretica, modernistisk prosa og et enkelt eksempel på konfrontationsmodernisme.
Baggrundslitteratur: Litteraturhistorien på langs og på tværs, om den tidlige modernisme, Heretica, prosa i 1960´erne og konfrontationsmodernisme.
Indhold:
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål
Klip fra "Digtere, divaer og dogmebrødre".
Erik Knudsen: Credo
Martin A. Hansen: Roden
Leif Panduro: Uro i forstæderne
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt.
Supplerende: Kafka: Loven
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamenssæt 1 eller faglig formidling
|
10-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Tendenser i nyeste litteratur
Hvad sker der i litteraturen?
Birgitte Kjær: "Husk at læse ny dansk skønlitteratur", Politiken 2022. Artiklen peger litteraturens tendens til at fokusere på hullerne i velfærdssamfundet, fx med fokus på klasse, klima og sundhed.
Indhold:
Liv Duvå: af ”Ned fra himlen”
Morten Pape: af "Planen"
Dokumentaklip: "Blok på bistand"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamenstræning
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamenstræning
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522932253",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522932253",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522932253"
}