Holdet 2022 DA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Mette Rahbek Kristensen
Hold 2022 DA/z (1z DA, 2z DA, 3z DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik
Titel 2 ASK 1
Titel 3 Mord og hor - den tidligste litteratur
Titel 4 ASK 2
Titel 5 DHO-forløb
Titel 6 Argumentation
Titel 7 Menneske og maskine
Titel 8 Dokumentargenren
Titel 9 Krimigenren
Titel 10 Nyheder og fake news
Titel 11 Klima og natur
Titel 12 Diskursanalyse
Titel 13 Kvindesyn og kvinderoller
Titel 14 Modernisme - identitet og fremmedgørelse
Titel 15 Tendenser i nyeste litteratur
Titel 16 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retorik

Introduktion til retorik
Arbejde med udvalgte taler
Introduktion til sprolige figurer og billeder
Grundbog: Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, kapitel 4,9, 4,2 og 4,3

Tale af den norske statminister, Jens Stoltenberg, ved mindehøjtideligheden for ofrene på Utøya.
Tale af Greta Thunberg ved FNs Klimatopmøde
Martin Luther King: I have a Dream, uddrag
Tale af Niviaq Koneliussen ved modtagelsen af Nordisk Råds Litteraturpris
Alex Vanopslagh: Tale ved Ungdommens Folkemøde, 2022 eller "Du kan godt!", 2022.
Nytårstaler af Dronning Margrethe og Statsminister Mette Frederiksen, 2022/2023
Tessas nytårstale i Deadline, 2021.

Elevernes egne politiske taler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Retorisk analyse 29-11-2022
Tale 14-12-2022
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 ASK 1

Skriftlighedsforløb med fokus på grammatik, genrer og faglg skrivning på tværs af fagene
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Retorik 19-01-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Mord og hor - den tidligste litteratur

Introduktion til litteraturhistorie.

Fokus på middelalderens litteratur med det fælles tema: Mord og hor.

Grundbog: Litteraturhistorien på langs og på tværs, kapitlet om middeladeren.
Desuden afsnittet om sagaen som genre i Fibiger: "Litteraturens veje"

Værklæsning: Ravnkel Frøjgodes Saga

Desuden folkeviser:
Ebbe Skammelsøn og Germand Gladensvend

Folkeeventyr: "Kong Lindorm"

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse - udkast 07-03-2023
Analyseopgave, færdig 20-03-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 ASK 2

Træning i opgaveskrivning

Layout
Fodnoter
Kildehenvisninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DHO-forløb

Kronologiforløb som optakt til DHO. Vi arbejder med emnet: Kvinder og kønsroller med nedslag i perioderne Det moderne gennembrud og 1970´erne med et perspektiv frem til i dag.

Grundbog: Kjær-Hansen m:fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", Systime i-bog, afsnittene om Det moderne gennembrud og nyrealisme.
Desuden Jacobsen og Paldam, 2012: Kvinders stilling i "De moderne gennembrud", Systime.

Udgangspunkt: Familien i romantikken: Biedermeiermaleri.
Brandes: Uddrag af "Hovedstrømninger"
Ibsen: "Et Dukkehjem", uddrag fra første og tredje akt samt klip fra DR: "Den store premiere".
Skram: af "Professor Hieronimus".

Suzanne Brøgger: "Fri os fra kærligheden", uddrag
Hans-Jørgen Nielsen: af "Fodboldenglen"

Blicher: Sildig opvågnen (værk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Argumentation

Hvordan kommunikerer man hensigtsmæssigt mundtligt og skriftligt? I forløbet arbejder vi med argumentation, både med henblik på at analysere andres tekster og at styrke egen kommunikation.

Baggrund:
Afsnittet om argumentation i Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime i-bog
Om argumentation i Anette Hauge Nielsen m.fl.: ”Retorik og argumentation” i Dansk på NY, Systime i-bog.
Holmboe: "Om at argumentere for en holdning", afsnittet om kampagner

Kampagne Børnefonden: ”Børnefonden skaber uddannelse”, 2013
Debatindlæg:
Christian Borrisholt Steen: ”Juridisk kønsskifte er det rene nonsens”, 12/5 2015.
Emilie Jäger: "Kære medstuderende: Stram op!", Kontrast, maj 2023.


Om AIDA-modellen samt kampagner fra Holmboe: ”Om at argumentere for holdning”, Dansklærerforeningen 2006.
Analyse af sundhedsstyrelsens alkoholkampagner: "Meget mere med" og Kræftens Bekæmpelse: "Man kan da aldrig få for meget pølse".

Udarbejdelse af egne holdningskampagner.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øvelse debat 30-08-2023
Argumentation 19-09-2023
Kampagne 2z 25-09-2023
Kampagne 25-09-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 7 Menneske og maskine

I forløbet har vi fokus på forholdet mellem menneske og maskine samt de muligheder og udfordringer, som moderne teknologi giver, herunder etiske og eksistentielle spørgsmål, der opstår, når maskiner og teknologi helt eller delvist erstatter mennesket.
Vi arbejder primært med det litterære område, men inddrager også det mediemæssige (dokumentar samt filmklip) og det sproglige områder (Hørslev)

Baggrund:
Artikel fra Det Etiske Råd om transhumanisme samt filmen "Det kunstige menneske" fra Det Etiske Råd.

Bek-Thomsen, Thorup og Beck Lassen: ”Transhumanismens nye menneske”, interview med Francis Fukuyama, 26. maj 2013.

Interview med Lone Frank, fra AUGustus nr. 3, 2007

Kristensen, Fibiger og Lütken: ”Det posthumane – robotter og cyborgs i litteraturen”, Litteraturens huse, Systime i-bog:
Cyborgen i den tidlige litteratur: https://www.etiskraad.dk/etiske-temaer/optimering-af-mennesket/homo-artefakt/kulturhistorisk-perspektiv/cyborgen-i-den-tidlige-litteratur

Dokumentar: ”Verdens første cyborg”, 2019 om ALS-patienten Peter Scott-Morgan og hans forsøg på at bruge avanceret teknologi til at reducere sygdommens konsekvenser for hans liv.

Litteratur:
Mary Shelley: Frankenstein (uddrag, 1816): Lütken, Fibiger og Kristensen: ”Litteraturens huse”
Huxley: Af ”Fagre nye verden”, 1932, kapitel 1
Peter Seeberg: Patienten, 1962
Dorrit Willumsen: Skabelsen af Bianca, 1981
Lone Hørslev: Hvorfor kigger du på mig, hvem er du? ”Dagene er data, 2018
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Refleksionsark - elevsamtale 27-10-2023
Menneske og maskine 14-11-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Dokumentargenren

Forløb om dokumentargenren med fokus på genrens kendetegn og virkemidler, herunder genrens måde at argumentere på.

"Håndbog til dansk", afsnit 5,2: Om dokumentarfilmtyper, autenticitetsmarkører og brug af fakta og fiktion
Om filmiske virkemidler: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Supplerende om den dybdeborende dokumentar: Kilde: https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=178

Ane Cortzen: TV TV TV: "Den iscenesatte virkelighed"

Vi ser og arbejder med følgende klip:

Observerende dokumentar:
Klip fra Lars Engels: ”Pigen med minkpelsen”, 2000.

Dybdeborende dokumentar:
Analyseeksempel fra ”Den iscenesatte virkelighed” af anslaget til dokumentaren ”Finanskrisen forfra - business as usual”. Afsnit 1. DR1, 12. januar 2015.
Analyseeksempel: Mads Ellesøe: ”Kampagnen mod klimaet”, 2020
Værk: Thomas Lemke: "Forfulgt af politiet", 2023.

Poetisk dokumentar:
Jørgen Leth: "66 scener fra Amerika"
Anders Østergaard: ”Så kort og mærkeligt livet er”
”Langt ude, Orka”

Om iscensættelse og grænsen mellem dokumentar og reality:
”Prinsesser fra Blokken”, DR 2016, 00:00 – 07:13
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dokumentar 28-01-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Krimigenren

Vi sætter fokus på krimigenren og dens popularitet.

I forløbet tager vi udgangspunkt i fire undergenrer: Den klassiske krimi, den hårdkogte krimi, den psykologiske krimi og den samfundskritiske krimi. Vi læser fiktionseksempler, som passer til undergenrerne.

Værklæsning: Selvalgt krimi

Baggrund:
Barbara Kjær-Hansen m.fl.: afsnittet "Kriminalromanen" i Litteraturhistorien på langs og på tværs.
Benni Bødker: Kriminalgenrens typer, i På kant med loven, Systime 2003.
Om den skandinaviske krimi og Nordic Noir: Dokumentar
Artikel: Krimiforfatter og tidligere anmelder langer ud efter de såkaldte finlitterære cirkler”, Politiken juni 2023
Kriminalromanens 10 bud, fra antoligien "Den kriminelle novelle"

Fiktionstekster:
Conan Doyle: af "Baskervilles hund", 1902 + klip fra filmatisering, 2012
Jo Nesbø: af "Kakerlakkerne",1998
Else Fischer: Den fuldendte forbrydelse, 1969
Stieg Larsson: af "Mænd der hader kvinder" (originalsprog)
Kerstin Ekman: af "Hændelser ved vand" + klip fra TV-serien

Podcast: Mørkeland, episode 94
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Krimi 05-03-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Nyheder og fake news


Forløbets fokus er todelt. Først arbejder vi med traditionel journalistik og forskellen på den 'rene' nyheder og de mere fortællende nyhedsgenrer.
Efterfølgende sættes fokus på det mangfoldige nyhedsbillede og begrebet fake news.
Desuden brug af forskellige kommunikationsmodeller for at illustrere, hvordan nye medier ændrer vores måde at kommunikere på og forholdet mellem afsender og modtager.

Materiale:
"Håndbog til dansk" kapitel 5,1 om journalistik
Jan Aasbjerg Petersen og Johanne Katrine Larsen: DIG & Digital dannelse s. 19-39, herunder følgende begreber: Web 2,0 - muigheder og udfordringer, gatekeeper, influencere som gatekeeperere, remediering, filterbobler eller ekkokamre.

Aktuelle eksempler på fake news - herunder kampagne med kendte tv-værter.

Tekster fra forløbet:
Artikler om drab på 13-årig i Nordjylland, marts 2024.

Vi følger nyhedsdækningen af branden i Børsen 16- april 2024 (primært DR og TV2 live-opdateringer) og taler i den forbindelse om nyhedskredsløbet.
Bang: Branden (uddrag)

Fortællende journalistik:
"Englevingen", kapitel 1, Politiken 2017.

Fiktionaliserede eller manipulerende nyheder
Artikel fra henholdsvis Jyllans-Posten og Den korte avis om en bombetrussel mod Danmark.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Klima og natur

Forløb med fokus på litteraturens syn på natur og klima. Der sættes fokus på samtidens klimalitteratur som perspektiveres til romantikkens natursyn.  

Forløbet er overvejende litterært, men inddrager også sproglige og mediemæssige perspektiver.

Som grundbog bruges Thor Gustafsson: "Klimalitteratur". Hvis ikke andet er nævnt, er materialet derfra.
Vi bruger bogens fokuspunkter: Forholdet mellem menneske og natur, Magt og afmagt, det globale og det lokale.

Materiale:
Knausgård: "Fienden er følelsen av maktesløshet" samt videoklip med Thunberg: "How dare you?"
Conservation International's kampagne: "Nature is speaking": https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM
Peter Adolphsen: af "Små historier 3" (2020), i Haaning m.fl.: "De seneste 5 års litteratur", Systime.

Romantikken natursyn
Baggrund: Introduktion til romantikken fra Bertelsen m. fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", afsnit om universalromantikken. Desuden kort om Grundtvig og den religiøse digtning.

Oehlenschläger: "Morgen-Vandring"
Grundtvig: "I al sin glans nu stråler solen"
H. C. Andersen: "Klokken"

Desuden arbejder vi med en række digte, som er samlet i et kompendium og fungerer som værk:
1. Eske K. Mathiesen (tre digte): Endnu engang er det slående (2010), Er ikke ansat hos poplerne (2005), Endelig lykkes det (2005).
2. Morten Søndergaard: Bourdieu i køkkenhaven, 2008
3. Theis Ørntoft: Det er forvirrede tider, Digte 2014
4. Silja E. K. Henderson: af 1,7 Tipping Point, 2018
5. Julie Sten-Knudsen: Stranden er hver dag, 2017
6. Jens Blendstrup: Det oversvømmede digt, 2008
7. Lene Henningsen: Berørt af det normale, 2008
8. Thomas Krogsbøl: Naturen, 2008
9. Marie Trier Schleidt: Vi taler til jer fra lyngen, 2020: https://www.slagtryk.dk/marie-trier-schleidt-vi-taler-til-jer-fra-lyngen/
10. Rasmus Nikolajsen: og regnen falder på mig, 2019, Informations bogtillæg 4.10.2019
11. Yahya Hassan: Knæl for monsunen, 2019

Bonusdigt:
12. Per Højholt: Gittes monolog om naturen, 1982 (Politiken 11/8 2020).

Supplerende:
Steve Cutts: "Man" og "The Turning Point", animationsfilm.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Klimakampagner 02-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Diskursanalyse

Sprogligt emne om sprogbrug og diskurser. Forløbet består af en introduktion til emnet med en række øvelser og af et temaforløb (valgt af eleverne).

Grundbog: Græsborg og Jørgensen (2014): "Diskursanalyse i dansk", Systime, 1. udgave. Sidetallene nedenfor henviser hertil.

Indledende øvelse: Tekster om alkohol og alkoholkultur.

Om diskursanalyse generelt:
Laclau og Mouffes diskursteori, Faircloughs model samt analyseredskaber, s. 8-25, 36-48
Eksempler og øvelser om rygning.
Eksemplarisk analyse af Osama bin Ladens tale (tekst og video fra bogen).
Eksempler på diskurser om abort (fra bogen) samt fra Sex & Samfunds hjemmeside.

Temaforløb: Prostitutionsdebatten i DK
Tekster fra temaafsnittet i grundbogen.
Debatindlæg: Købesex er wellness for mænd
Dokumentar: Gina Jaqueline: En sugarbabes bekendelser (uddrag)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Kvindesyn og kvinderoller

Tematisk forløb med fokus på kvindesyn og kvinderoller. Vi tager udgangspunkt i det moderne gennembrud og arbejder efterfølgende med væsentlige forfattere og tekster fra det 20. og 21. århundrede.
Forløbet er i forlængelse af DHO-forløbet i 1.g.

Hvis ikke andet er nævnt, anvendes "Litteraturhistorien på langs og på tværs" i forbindelse med indtroduktion til forfattere, perioder og skrivestil.

Værklæsning: Stine Pilgaard: Min mor siger

Tekster:
Ludvig Holberg: af Niels Klims underjordiske rejse
Pontoppidan: Ane-Mette
John Stuart Mill: af Kvindernes Underkuelse
Herman Bang: Den sidste balkjole
Johannes V. Jensen: Bo´l
Martin Andersen Nexø: Tyvetøs
Edith Södergran: Vierge Moderne og Triumf att finnas till
Tove Ditlevsen: Der er en ung pige i mig som aldrig vil dø og Selvportræt 1
Karen Blixen: Ringen
Maren Uthaug: af 11%
Ingrid Nymo: af "Den røde hane". Læses i forbindelse med besøg af forfatteren.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kunstner og værk 18-11-2024
Terminsprøve 20-01-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Modernisme - identitet og fremmedgørelse

Modernisme og moderniteten.
Forløb med nedslag i den tidlige modernisme samt modernismen efter 2. Verdenskrig; Heretica, modernistisk prosa og et enkelt eksempel på konfrontationsmodernisme.

Baggrundslitteratur: Litteraturhistorien på langs og på tværs, om den tidlige modernisme, Heretica, prosa i 1960´erne og konfrontationsmodernisme.

Indhold:
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål
Klip fra "Digtere, divaer og dogmebrødre".

Erik Knudsen: Credo
Martin A. Hansen: Roden

Leif Panduro: Uro i forstæderne

Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt.

Supplerende: Kafka: Loven
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamenssæt 1 eller faglig formidling 10-03-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Tendenser i nyeste litteratur

Hvad sker der i litteraturen?

Birgitte Kjær: "Husk at læse ny dansk skønlitteratur", Politiken 2022. Artiklen peger litteraturens tendens til at fokusere på hullerne i velfærdssamfundet, fx med fokus på klasse, klima og sundhed.

Indhold:
Liv Duvå: af ”Ned fra himlen”
Morten Pape: af "Planen"
Dokumentaklip: "Blok på bistand"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamenstræning 05-05-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Repetition

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamenstræning 05-05-2025
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer