Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Angelina Kehlet
|
Hold
|
2022 EN/a (1a EN, 2a EN, 3a EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fantasy
Kernetekster:
Key Characteristics of Fantasy Fiction
How Magic Conquered Pop Culture
Lucy Looks Into a Wardrobe (+ Narnia film clip)
Artemis Fowl
The Familiar
Harry Potter and the Philosopher's Stone
The Consul and the Bear (+ His Dark Materials tv clip)
Grammatiske emner:
Udvidet og simpel tid
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sports & Politics
Kernetekster:
Watch the Black Lives Matter Speech Four NBA Stars Gave at the ESPY Awards (tale)
We athletes can no longer remain on the sidelines in the struggle for justice (artikel)
Grammatiske emner:
Foreløbigt subjekt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Under the surface - We were liars
I dette forløb er der fokus på fordybelse i værklæsning og på begreber som unreliable narrator, setting & atmosphere og foreshadowing i alt stoffet.
Kernestof:
We Were Liars af E. Lockhart (roman)
Sharp Objects s01e01 (tv-serie)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Under the surface - We were liars fortsat
I dette forløb er der fokus på fordybelse i værklæsning og på begreber som unreliable narrator, setting & atmosphere og foreshadowing i alt stoffet.
Kernestof:
We Were Liars af E. Lockhart (roman)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
War
I dette forløb arbejdes der med tekster, der behandler emnet 'War' på forskellige måder. Der er primært fokus på effekten af krig på individer.
Kernetekster:
Fra 'From Where You Are 2':
Tim O’Brien: The Man I killed (novelle)
Sebastian Junger: War (uddrag af nonfiktionsbog)
Kathryn Bigelow: The Hurt Locker (film)
Ed Pilkington, US military struggling to stop suicide epidemic among war veterans (artikel)
Andrew Chambers, Your time in Iraq makes you a threat to society (Ted Talk)
Sebastian Junger: Why veterans miss war (Ted Talk)
Supplerende materiale:
About Sebastian Junger - http://www.sebastianjunger.com/about/
George Carlin: Shell Shock - https://www.youtube.com/watch?v=psMrA78qygM
Analysefokus:
Der arbejdes med både nonfiktion og fiktionstekster i forløbet. Der anvendes retorisk analyse i nonfiktionsanalyserne. I fiktionsanalyserne er der fokus på karakteristik, miljø, sprog og tema. Endvidere øves der i arbejdet med filmen anvendelsen og forståelsen af filmiske virkemidler, som 'shot', 'angle', 'sound', 'lighting'.
Grammatisk fokusområde:
Adjektiver/Adverbier
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
American Mentality & The Frontier
I dette forløb udforskes den amerikanske mentalitet og hvor den stammer fra. Hvad er frontiertesen? Hvad har 'The Frontier' betydet for den måde amerikanere ser og forstår sig selv som nation? Og hvordan kommer den til udtryk i en moderne underholdningskontekst?
Kernetekster:
The Declaration of Independence (uddrag fra starten)
The Frontier Heritage (fra Worlds of English)
Howard Fast: Spoil the Child (novelle)
John F. Kennedy - The Frontier Speech (uddrag af en tale)
1883 - Episode 3 (TV-serie)
The Martian (film)
Videoer:
Johnny Appleseed - https://www.dailymotion.com/video/xi99je
Grammatisk fokusområde:
Verber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
SRO - Fantasy fortsat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Great Speeches
Fokus på retorisk analyse af taler
Kernetekster:
The Devil’s Advocate (monologue)
John F. Kennedy: Remarks at the Rudolph Wilde Platz, Berlin 1963 (speech)
Arnold Schwarzenegger: This is an Illegal War (speech)
Oprah Winfrey: Golden Globes Acceptance Speech 2018 (speech)
Emma Gonzalez: We Call BS (speech)
Grammatisk fokusområder:
Pronominer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
EKSAMEN: Multicultural Britain
I dette forløb undersøges konceptet multikulturalisme i det britiske samfund. Der lægges ud med et grundlæggende historisk overblik og derefter analyseres både fiktive og ikke-fiktive tekster indenfor emnet.
Kernetekster:
How Britain has been shaped by migration – from Everyone is Here ch. 1 (article)
Chicken Tikka Masala speech – from London Migrant City (speech)
My Son the Fanatic by Hanif Kureishi– from Contexts (short story)
Mitosis by Zadie Smith – from Global Language Global Anguish (novel excerpt)
Aflevering om: Every race, colour, nation and religion on earth – from What’s Up Britain (article)
Supplerende materiale:
NATIONS & EMPIRE (British Imperial History 1290-1948) (video series)
Omfang: 20%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Aspects of Disney
I dette forløb arbejder vi med flere forskellige aspekter af Disney.
Hovedområderne der arbejdes med er:
-Walt Disney - Life & Legacy
-Politics Through Disney
-Narratives - How Disney Tells Stories
-Stereotyping - Cataloguing Disney Characters
-Disney Wokeness Project
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
EKSAMEN: Black in the US inkl. værklæsning
I dette forløb arbejdes der med det brede historiske perspektiv for at få indblik i det at være sort i USA. Der er nedslag på vigtige tidspunkter i amerikansk historie. I analysearbejdet er der primært fokus på nonfiktionsanalyse.
I forlængelse af dette arbejdes der med værklæsning af romanen THUG af Angie Thomas med fokus på karakteristik, miljø, tema og budskab. Her arbejdes der endvidere med nykritisk læsning versus social-historisk læsning.
Kernestof:
Civil War:
Crash Course US History #18 https://www.youtube.com/watch?v=roNmeOOJCDY (background video)
Crash Course US History #20 https://www.youtube.com/watch?v=rY9zHNOjGrs (background video)
Jim Crow laws:
From Civil War to Jim Crow (fra Black Voices)
Scrub Me Mama with a Boogie Beat - Walter Lantz, 1940 (musical cartoon)
The Ethics of Living Jim Crow - Richard Wright, 1937 (essay - abridged)
Civil rights:
MLK - I have a dream, 1963 (speech excerpt)
Black Lives Matter:
13th - Ava DuVernay, 2016 (documentary)
This is America - Childish Gambino, 2018 (song + music video)
Værklæsning:
The Hate U Give af Angie Thomas (2017)
Omfang: 33%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
EKSAMEN: Shakespeare - Romeo and Juliet
Forløbet har dels fokus på at give eleverne en indføring i den litterære og kulturelle sammenhæng, Shakespeare skrev sine værker i, dels på at give et indtryk af sprog, verdensbillede, temaer mv i uddrag fra Romeo and Juliet.
Herudover har eleverne deltaget i en Shakespeare workshopdag på skolen, arrangeret af skolens engelsklærere med fokus på sprog, sonnets, samt stykkerne Macbeth og Romeo and Juliet.
Kernestof:
Background & Theory:
The Elizabethan world view: The Great Chain of Being + The Four Humours
From Romeo & Juliet by Shakespeare: play, glossary, task, toolbox af Høpfner & Kaalund:
Historical Context (pp. 7-15)
The Elizabethan Audience (p. 21)
Verse or prose + Shakespeare's Verse (pp. 38-43)
Romeo and Juliet: (drama)
Prologue
Act I scene I
Act I scene V
Act II scene II
Act V scene III
Baz Luhrmann's Romeo + Juliet (film)
Omfang: 17%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
EKSAMEN: Global Language & South Africa
Vi starter dette forløb med at kigge på engelsk som et lingua franca og hvordan det er blevet det. Heri indgår et projekt om hvorfor man taler engelsk i Sydafrika.
Teksterne som vi arbejder med analytisk tager udgangspunkt i bogen 'From Dompas to Democracy', apartheid og Nelson Mandelas rolle i sydafrikansk historie og politik. Der arbejdes både med fiktion og nonfiktions tekster.
Kernetekster:
From Dompas to Democracy:
Jeff Cangialosi: The State of the Rainbow Nation (2012)
BBC: Soweto protest turns violent (1976)
Nelson Mandela: Nelson Mandela’s statement from the dock at the opening of the defence case in the Rivonia Trial (1964, speech - excerpt)
Nelson Mandela: I am not prepared to sell the birthright of the people to be free (1985, speech – excerpt)
Long Walk to Freedom (film)
Videoer:
Apartheid Explained
https://www.youtube.com/watch?v=S7yvnUz2PLE
Soweto Uprising
https://www.youtube.com/watch?v=gOU15CQL2Mc
Supplerende materiale:
South Africa's national anthem
Omfang: 18%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
EKSAMEN: Southern Gothic
Der arbejdes med en forståelse af genren Southern Gothic fra dens start i 1920erne frem til 1960erne, hvor genren var mest populær. I tekstarbejdet er der fokus på tematiske analyser og placering af værker i en social- historisk kontekst.
Kernetekster:
Southern Gothic Literature: Definition, Characteristics & Authors
A Rose for Emily - William Faulkner (novelle - 1930)
The Lottery - Shirley Jackson (novelle - 1948)
A Good Man is Hard to Find - Flannery O'Connor (novelle - 1953)
Omfang: 12%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522939751",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522939751",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522939751"
}