Holdet 2022 EN/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Brian Carn, Sara Engfred
Hold 2022 EN/c (1c EN, 2c EN, 3c EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Horror
Titel 2 Victorian age, women's and men's roles in society
Titel 3 T.H.U.G, USA og sorte.
Titel 4 American identity - EKSAMEN
Titel 5 Going Mental
Titel 6 SRO - the opioid crisis in the US
Titel 7 Spectators
Titel 8 Aspects of Britain - EKSAMEN
Titel 9 Love - EKSAMEN
Titel 10 Dystopian fiction - EKSAMEN
Titel 11 Australia - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 4 American identity - EKSAMEN

Dette forløb er en introduktion til USA, og vi har fokus på de værdier og idealer, vi kan finde hos mange amerikanere. Vi ser på landet som en immigrant-nation, herunder den amerikanske drøm, og frontier-begrebet som grundlag for den amerikanske settler-mentalitet.

Fra "Being American": 22 s.
- Introduction + Being an immigrant (p.8-14): immigration waves, origins, push-pull factors, Ellis Island
- Being a frontier man (p.14-18): moving westward, investigating the wilderness, pushing the limits --> autonomy, freedom, self-sufficiency, can-do-spirit
- Having rights + having values (p.19-23): The Declaration of Independence, mobility, progress, individualism, do-it-yourself-spirit

Fra "The American Dream" af Kelli Nørgaard:
- Introduction to the American Dream + Truslow Adams' American Dream - 3 s.


Fra Worlds of English:
- Obama: The American Promise (speech) - 3 s.

Fra Change & Continuity:
- Ana Maria Corona: Coming To America, To Clean (essay) - 3 s.

On the abortion debate:
- Abortion: What does overturn of Roe v Wade mean?(https://www.bbc.com/news/world-us-canada-61804777) - 2 s.
- Roe v Wade: What is US Supreme Court ruling on abortion?(https://www.bbc.com/news/world-us-canada-54513499) - 2 s.

- Arnold (Netflix, ep.1+2, uddrag)

Omfang i alt: ca. 33 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Going Mental

Forløbet lægger ud med værklæsning af e.Lockhart's roman "We Were Liars". Derefter sætter vi romanen i perspektiv til andre tekster, der omhandler mentale udfordringer og sygdomme, bl.a. depression og angst. Vi runder af med at diskutere, hvorvidt det er et tabu at have en psykiatrisk diagnose.

Materialer:

e.Lockhart: We Were Liars (novel, 2014) - 200 s.

Fra "The Angles - grundbog til hf" (Gyldendal, 2014):
- Sylvia Plath: The Bell Jar (novel, excerpt), s. 223-227 (5 s.)
- Mental Health is Strongest Taboo, s. 263-264 (article) - inkl. arbejde med egen kampagne for at mindske tabuet (4 s.)

- The Sopranos (tv-series), season 1, episode 1 (5 s.)

Studying symptoms:
- Anxiety: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/generalized-anxiety-disorder/symptoms-causes/syc-20360803
- Depression: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/depression/symptoms-causes/syc-20356007 (2 s.)

Omfang i alt: ca. 215 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Aspects of Britain - EKSAMEN

I dette forløb beskæftiger vi os med forskellige sider af Storbritannien med særligt fokus på de sociale forhold og klasseforskelle. Vi kommer ind på de samfundsmæssige og politiske forhold i 1980erne, og hvordan det påvirkede velstanden. Vi ser i den forbindelse filmen "This Is England", som også portrætterer det politiske landskab, kløfter mellem forskellige subkulturer (inkl. forskellige typer af skin heads) og den rebelske attitude hos ungdommen, særligt i arbejderklassen. Sidst i forløbet zoomer vi ind på 1990erne og Brit Pop som fænomen og en måde at opbygge en fælles britisk identitet. Her har vi også særligt fokus på klasse i sangteksterne. Forløbet slutter med et kort projekt i grupper, hvor grupperne hver vælger en nyhed med fokus på "poverty in Britain today", som præsenteres for resten af klassen.

Materialer:
1997 to 2024: Blair and Starmer compared - https://www.youtube.com/watch?v=u9dmB7cUZ68

- Short story: Doris Lessing: DHSS, fra "Worlds of English"

- Historical background: The UK after the Second World War - fra "Britain - past and present" (Systime, 2008) + Blair's speech: Britain will be better with New Labour
- About Margaret Thatcher:
https://newlearningonline.com/new-learning/chapter-4/neoliberalism-more-recent-times/margaret-thatcher-theres-no-such-thing-as-society

- Film: This Is England (instr.Meadows, 2006)

- Podcast: Cool Britannia, 1990s Britain - https://www.youtube.com/watch?v=Lf2PcdXtnAQ

Song lyrics:
- Blur: Parklife (1994)
- Pulp: Common People (1995)

- The ‘90s are the UK public’s most fondly-remembered decade, YouGov 12 Nov 2019 - https://yougov.co.uk/society/articles/26298-90s-are-uk-publics-most-fondly-remembered-decade

- Documentary: Poor Kids - below the poverty line (https://www.dailymotion.com/video/x6bybk9)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Love - EKSAMEN

Et forløb hvor vi begynder med Shakespeare og arbejdet med "Romeo & Juliet" samt tragediegenrens typiske træk. Derefter sætter vi Shakespeares fremstilling af kærlighed i perspektiv ved at læse andre tekster om emnet fra forskellige perioder, og løbende diskuterer vi, hvilke typer af kærlighed der er tale om, og hvordan /hvorfor kærlighedsforholdet i forskellige sammenhænge bliver udfordret - pga ubalance mellem parternes opfattelse af forholdet, eller vægten mellem de tre komponenter Robert Sternbergs teori tager udgangspunkt i.


Materialer:
Fra Wider Contexts:
- Marlowe: The Passionate Shepherd to His Love, s. 74-76
- Shakespeare: Sonnet 18, s.84
- Romeo & Juliet, act I, scene 5, s.88 + act 11, scene 1, s.89-91
- W.H.Auden: Stop All the Clocks, s.95-96
- James Lasdun: It's Beginning to Hurt, s.124-126

Desuden:
- Extra Gum commercial - https://www.youtube.com/watch?v=NemtQx0m0Ss
- Romeo & Juliet, prologue
- Robert Sternberg's triangular theory of love, https://www.simplypsychology.org/types-of-love-we-experience.html
- Film: Romeo & Juliet (Baz Luhrman, 1996)
- Shakespearean tragedy + tool box (fra "Romeo & Juliet" af Clausen & Kaalund)
- The Elizabethan world view (teacher's PPT)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Dystopian fiction - EKSAMEN

Vi arbejder med at definere, hvad en dystopi (vs. utopi) er, og hvilke kendetegn der gør sig gældende, når vi læser /ser dystopian fiction, og hvilke forskellige typer af kontrol, der er på spil i en dystopi. Herunder læser vi værket "1984" af George Orwell.

Materiale:
- Definition, conventions and characteristics (se kompendium)
- Ray Bradbury: The Veldt
- Suzanne Collins: The Hunger Games, ch.1
- Film: The Hunger Games (instr. Ross, 2012)

- VÆRK: George Orwell: 1984 (1949)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Australia - EKSAMEN

Dette korte forløb introducerer til Australiens historie som fangekoloni og udvikling til et selvstændigt land. Vi har især fokus på The Stolen Generations som en konsekvens af de hvide settlers' opfattelse af Aboriginals som noget, der skulle kontrolleres - og vi diskuterer i den forbindelse, hvordan identitetskrise er en naturlig konsekvens af den behandling, the Aboriginals er blevet udsat for gennem tiden. Eleverne arbejder i grupper med forskellige testimonies fra the Bringing Them Home Report.

Materiale:

- Documentary (uddrag): The Story of Australia - ep.1: Worlds Collide - https://www.youtube.com/watch?v=SW0StjIjbzU

- The Past (poem) - fra "Contexts", s.

- Katherine Prichard: Flight (short story)

- Bringing Them Home report 1997, testimonies - https://bth.humanrights.gov.au/our-stories/written-testimonies (se group work document)

- Kevin Rudd: Apology Speech (uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer