Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Gitte Breum Esbjørn
|
Hold
|
2022 HI/b (1b HI, 2b HI, 3b HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til historie
Intro til historiefaglige begreber og metode i historie. Perioder i historien. Kronologi. Periodisering. Den store historie og den lille historie. Forskellige måder at se og forstå historie på: Aktør og struktur. Idealistisk og materialistisk historiesyn. Kildekritisk analyse. Årsagsanalyse. Historiebrugsanalyse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Antikken
Overblik over det gamle Grækenland og Romerriget. Særligt fokus på styreformer, slaver og overgang til kristendom.
1) Grækenland: Hellas. Bystater. Athen versus Sparta. Demokrati versus oligarki. Den Peloponnesiske Krig. Perikles Gravtale om demokratiet i Athen. Perser-krigene. Alexander den Store og hellenismen.
2) Romerriget: De fire faser og forskellige styreformer (monarki, republik, kejserstyre, opløsning). Samfundets opdeling og organisering: Aristokrati, patriciere versus plebejere, patron og klient, slaver. Brød og skuespil. Del og hersk. Politik. Magtkampe. De puniske krige. Kejserstyre. Augustus. Årsager til Romerrigets sammenhængskraft. Årsager til Romerrigets sammenbrud. Kristendommens opståen (fra forfulgt mindretal til statsreligion, det vestromerske rige og det østromerske rige). Kristne martyrer. Romerriget og Danmark. Jernalderen og våbenofringen i Illerup Ådal (romerske våben).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vikingetiden og Danmarks oprindelse
Stats- og nationsdannelse i Danmark. Danmark i skyggen af Romerriget i jernalderen. Centralisering og i vikingetiden overgang til kristendom. Historiebrug og -formidling. Historiefaglige teorier og metoder.
1) Jernalderen: Jernalderens krigersamfund og tidlig samling af magten. Moseofringer. Folkevandringstiden.
2) Vikingetiden: Samfundet. Kongemagten (valgkongedømme). Vikingerne som både bønder og sørøvere. Handel, overfald, erobring og kolonisering. Hird. Leding. Trelleborgene. Fascinationen af vikingerne i 1800-tallet. Vikingerne og dansk identitet. Trosskiftet fra asatro/nordisk mytologi til kristendom. Årsager til trosskiftet. Vikingetogterne. Tolkninger af vikingetiden. Kildesituationen, kilder og opfattelser af vikinger i samtiden og senere. Vikinger/vikingetiden og historiebrug. De islandske sagaer (slægt, ære).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Familie, køn og individ (m. DHO)
Kønsroller og kønsidealer. Identitetsdannelse før og nu. Familiens skiftende betydning og det enkelte menneskes handlemuligheder.
1) Det traditionelle samfund (indtil ca. 1850): Landbrug. Storfamilie og flere generationer sammen. Arbejdsfællesskab. Slægt. Kristendom/Bibelen.
2) Det moderne samfund (ca. 1850- ca.1970): Industrialisering. Urbanisering. Kernefamilie. Klassesamfund. Arbejderkvinden (dobbeltarbejde) og borgerskabskvinden (en fugl i et bur). Grudloven og kampen for kvinders stemmeret. Dansk Kvindesamfund. Det moderne gennembrud (Georg Brandes) og Sædelighedsfejden. 1. feministiske bølge. Den danske velfærdsstat efter 2. verdenskrig. Ungdom og teenagere. Kvinderne på arbejdsmarkedet. Rødstrømperne. Ungdomsoprøret 1968 og oprør mod tidligere tiders autoriteter traditioner, normer og værdier. Søgen efter nye måder at leve på og danne familie på. Seksuel revolution (p-piller, fri abort, fri sex). 2. feministiske bølge.
3) Det senmoderne samfund (ca. 1970 og til i dag): Teknologi. Individualisme. Mange typer af familier. Ligestilling. Præstationspres og pres på grund af sociale medier. Kulturel frisættelse og formbarhed (Thomas Ziehe). Luder-manifestet. MeToo. 3., 4., 5. feministiske bølge.
DHO:
Opgave 1: Kønsroller:
Redegør for, hvordan kønsroller blev et debatemne i samfundet i perioden 1850-1920.
Lav en analyse og fortolkning af Victoria Benedictssons Ud fra mørket og uddraget fra John Stuart Mills Kvindernes underkuelse med særlig fokus på, hvordan kvindeliv og kvindeidealer blev skildret og forstået i samtiden. Vurdér intentionen med de to tekster.
Diskuter, om kvinder i vores tid oplever problemer af samme art, som dem kvinder i slutningen af 1800-tallet konfronteredes med. Inddrag bilag 3 i diskussionen.
Bilag 1: Victoria Benedictsson: ”Ud fra Mørket” (1888)
Bilag 2: John Stuart Mill: uddrag af ”Kvindernes underkuelse” (1869, oversat af Georg Brandes)
Bilag 3: 17-årige Mathilde i opråb: Vi vil bare det samme som jer (2021), fra alt.dk, 8.3.2021
Opgave 2: Kvindeidealer
Redegør for, hvordan familietyper og kvindeidealer har ændret sig over tid fra 1950 til 2023.
Lav en analyse og fortolkning af hhv. Katrine Marie Guldagers Returbillet (bilag 1) og Tove Ditlevsens Huslig afhængighed (bilag 2). I din analyse skal du bl.a. komme ind på de moder- og kvindeidealer, der udtrykkes og diskuteres i teksterne. Vurdér intentionen med de to tekster.
Diskutér, om kvinder i vores tid har de samme idealer som dem, man kunne finde udtrykt i 1960’erne og 1970’erne. Inddrag bilag 3.
Bilag 1: Katrine Marie Guldager - ”Returbillet” (2009), fra novellesamlingen Nu er vi så her.
Bilag 2: Tove Ditlevsen - Huslig afhængighed (1964), uddrag af kronik i Politiken 5.1.1964.
Bilag 3: Karen Sofie Egebo - Moderrollen er i frit fald i dag (Kristeligt Dagblad 14.9.2019).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Familie, køn og individ - kompendium.pdf
-
Familie, køn og individ - kompendium.pdf (det traditionelle samfund)
-
Familie, køn og individ - kompendium.pdf (Bibelen, Det hellige ægteskabs ordensregler, Arrangering af ægteskab)
-
De tre samfundstyper - oversigt.docx
-
Familie, køn og individ - kompendium.pdf (det moderne samfund)
-
Familie, køn og individ - kompendium.pdf (Frederik Bajer, Carl Ploug og Johanne Meyer om kvinders stemmeret)
-
Familie, køn og individ - kompendium.pdf (Rødstrømperne, Ungdomsoprøret)
-
P-pillens historie - siden 1960
-
Familie, køn og individ - kompendium.pdf (det senmoderne samfund)
-
Familie, køn og individ - kompendium.pdf (Gay Pride, Sofie Linde, MeToo)
-
Thomas Ziehe - kulturel frisættelse.pdf
-
Kilde Det er tid til et opgør med de absurde forestillinger om, hvad en rigtig mand er.pdf
-
Tobias Rahim - Når Mænd Græder
-
1.b intro til DHO 2023.pptx
-
Kilder - Constance Ring - Tyvetøs.pdf
-
MYTE: Brændte rødstrømperne deres bh"er?
-
Ny undersøgelse: Stigende mistrivsel blandt helt unge piger i folkeskolen (2022)
-
Større skriftlig opgave - how to do it.docx
-
Kildekritisk analyse.docx
-
Opgave 1 - analyse i historie.docx
-
Opgave 2 - analyse i historie.docx
-
Luder-manifestet (brugen af begrebet luder).pdf
-
Familie, køn og individ - kompendium.pdf (de fem feministiske bølger)
-
DHO - mundtlig årsprøve - forsvar.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Middelalder, renæssance, reformation
Karakteristiske træk ved middelalderen, overgang til renæssancen og skift i verdensbillede, reformationen som produkt af renæssancen.
1) Middelalderens Europa, Frankerriget og Karl den Store. Feudalisme, lensvæsen, fæstevæsen. Kirken og pavemagten , klosterliv og kristenliv. Den sorte død (pesten). Korstogstanken, islam som fjendebillede, Pave Urban d. 2´s opfordring til 1. korstog, Gud vil det!, befrielse af Jerusalem og Kristi grav, tempelriddere og johannitere, Saladin, slaget ved Hattin 1187 og muslimernes tilbageerobring af Jerusalem. Historiebrug i forhold til begrebet korstog.
2) Renæssancen, genfødsel af antikken og tilbage til kilderne, humanismen, den naturvidenskabelige revolution og fra det geocentriske verdensbillede til det heliocentriske verdensbillede.
3) Kritik af kirken og pavemagten, nepotisme og simoni, munken Martin Luther, 1517 og De 95 teser, to-regimente-læren (den allerførste start på sekularisme, begrænsning af kirkens politiske og økonomiske magt), reformationen i Danmark 1536.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kulturmøder
Begreber i forhold til kulturmøde, kulturmøder i verdenshistorien, definitionen på danskhed og danskernes møde med de/det fremmede.
1) De fem fremmedsyn, kulturmødebegreber, den ædle vilde og den primitive/grusomme vilde. Raceteorier og anskuelsesbilleder.
2) Ibn Fadlan og vikingerne, europæisk ekspansion, Tordesillas-traktaten 1492, spanierne og indianerne, slaveri og trekantshandlen, danskerne og slavehandel, Danmark som kolonimagt.
3) Danskhed i 1700-tallet og danskhed i 1800-tallet, indvandringens historie i Danmark, indvandring til Danmark før og efter 1960, synet på indvandring før og efter 1973, temaer i indvandringsdebatten før og efter 1979/2001.
4) Amerikanisering. Vesten og Kina. Danmark og EF/EU.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kinas historie
Kinas historie i overblik med særligt fokus på tiden efter 1949.
1) Det gamle Kina, Den kinesiske mur, dynastier, kinesisk religion, munke og kampsport fra Shaolin klostret, indsnørede fødder, Kina = riget i midten, Den kinesisk revolution 1911.
2) Borgerkrig mellem kommunister og nationalister. Udnævnelsen af Folkerepublikken Kina 1949.
3) Mao Zedong og kommunismen, Det store spring fremad 1958, Kulturrevolutionen 1966-1976. Mao som forbillede for mange unge i Vesten og på væggen på Skive Gymnasium (1973).
3) Deng Xiaoping og økonomisk åbning mod Vesten, ingen politiske reformer og problemer med menneskerettighederne, Massakren på Den himmelske freds plads 1989.
4) Kina i dag og Xi Jinping, censur og kontrol, Kina og Vesten, Kina og Tibet, Kina og det muslimske mindretal i Xinjiang, Kina og Taiwan.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Storbritannien: England og Skotland (m. studietur)
Det historiske forhold mellem England og Skotland med skotsk vinkel.
1) Kelterne (pikterne) og Alba, romerne, Hadrians Mur.
2) Angelsakserne, vikingerne, normannerne.
3) Forholdet mellem England og Skotland, skotsk selvstændighedskamp, William Wallace, Robert Bruce, Abroath Deklarationen 1320, John Knox og reformationen i Skotland (protestantisk/calvinistisk), Personalunionen 1603 (England og Skotland under fælles konge), Unionen 1707 (Skotland som en del af Storbritannien), jakobitternes forsøg på at genindsætte det stuartske kongehus (katolikker) på Englands, Skotlands og Irlands trone, slaget ved Culloden 1746. Historiebrug i forhold til William Wallace og slaget ved Culloden.
4) Afstemning om skotsk selvstændighed 2014.
5) Afstemning om Brexit 2016.
* Studietur til Edinburgh.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Israel-Palæstina
Et forsøg på at forstå konflikten mellem Israel, palæstinenserne og Israels naboer.
1) Den religiøse konflikt. Det bibelske Israel. Jerusalem og de tre monoteistiske religioner (jødedom, kristendom og islam). Tempelbjerget. Grædemuren. Al-Aqsa-moskeen (Klippe-moskeen). De kristne korstog i middelalderen til Det hellige land for at befri Kristi grav og Jerusalem fra muslimerne.
2) Den historiske konflikt. Den moderne stat Israel. Zionismen og Theodor Herzl i slutningen af 1800-tallet. Hussein McMahon-aftalerne 1915. Sykes-Picot-aftalerne 1916. Balfour-erklæringen 1917. Uafhængighedserklæringen 1948. Yasser Arafats Oliventræs-tale 1974. Terror på begge sider. Oslo-aftalen 1993.
3) Aktører: Jødiske bosættere. Ultraortodokse jøder. PLO. Fatah. Al-Aqsa Martyrernes Brigade. Islamisk Jihad. Hamas. Hizbollah.
4) Krigen i Gaza siden Hamas udførte terrorangreb ind i Israel 7/10 2023. Palæstinensere i Danmark og identitet. Jøder i Danmark og antisemitisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Ideologiernes kamp
Ideologiernes kamp om det gode samfund ca. 1750-2024:
1) Oplysningstiden. Den industrielle revolution i England. Opgøret med enevælden: Den amerikanske revolution og Den amerikanske Uafhængighedserklæring 1776. Den franske revolution 1789.
2) De tre klassiske ideologier: Liberalismen, socialismen, konservatismen.
3) 1. verdenskrig. Nationalitetsprincippet og Folkeforbundet. Versaillesfreden og dens konsekvenser.
4) Mellemkrigstiden. Totalitarisme versus demokrati. Fascisme, nazisme, kommunisme. 2. verdenskrig. FN. EF/EU.
5) Den kolde krig. USA versus USSR (Sovjetunionen) og en bipolær verden. Inddæmningspolitik og dominoeffekt. Churchill s jerntæppe-tale. Truman-doktrinen og Marshall-planen. NATO. Vietnamkrigen og soldaterbreve. Berlinmurens fald 1989 og afslutningen på Den kolde krig. Fukuyama versus Huntington. Overgang til en unipolær verden. Den nye verdensorden.
6) Danmark i verden efter 1989. Aktiv udenrigspolitik (aktiv internationalisme). Krigen mod terror. Danmark i krig. Afghanistan-krigen. Irak-krigen.
7) Krigen i Ukraine. Historiemisbrug i Rusland (Putin, totalitarisme).
8) Det amerikanske præsidentvalg 2024. Den amerikanske drøm. Amerikansk
exceptionalisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Peter Frederiksen - Ideologiernes kamp.pdf
-
Oplysningstiden - Europæisk kultur - 1700-tallet - lex.dk
-
Italian Soldiers Goose Step for Hitler and Mussolini | War Archives
-
Nazi Congress in Nuremberg, Germany (1936) | British Pathé
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 s. 50 + s. 52-56 (Versailles-freden, nationalitetsprincippet og Folkeforbundet)
-
Nazistisk opdragelse.pdf
-
holocaust - Folkemord på jøder under 2. Verdenskrig - Lex
-
FASCISME - NAZISME - KOMMUNISME.docx
-
Kort - det delte Tyskland og det delte Berlin.docx
-
EU, NATO og FN.docx
-
KoreakrigenVietnamkrigenCubakrisen.docx
-
Medbring bogen: Kai Otto v. Barner: Den kolde krig
-
Peter Frederiksen - Ideologiernes kamp.pdf (Churchill om jerntæppet gennem Europa + Stalins modsvar, Marshall om genopretningen af Europa + den sovjetiske udenrigsministers modsvar)
-
Kai Otto v. Barner: Den kolde krig s. 11-12 + s. 93-101 (Vietnamkrigen)
-
Kilderne kalder 2024 - opgaveformulering.docx
-
Kilderne Kalder - De 3 soldaterbreve.pdf
-
Den amerikanske drøm.docx
-
Amerikansk exceptionalisme
-
Det amerikanske præsidentvalg 2024
-
Fukuyama og Huntington.pdf (historiens lykkelige slutning eller civilisationernes sammenstød)
-
magtbalance - Det multipolære, bipolære og unipolære system
-
Scorpions - Wind Of Change (Official Music Video)
-
Peter Frederiksen - Ideologiernes kamp.pdf (Statsminister Anders Fogh Rasmussens nytårstale 2002)
-
Krigen mod terror
-
Læs mit opslag om Den nye verdensorden efter 1991 i FB-gruppen
-
Kildekritisk analyse.docx
-
Danmark i krig.pdf (Terrorangrebet mod World Trade Center 11/9-2001, Afghanistankrigen 2001, Irakkrigen 2003, Muhammedkrisen 2005, Det arabiske forår 2010)
-
Når vi opstiller problemstillinger.docx
-
Danmark i krig.pdf (Kilder: Anders Fogh Rasmussens argumenter for Irak-krigen, Søren Mørchs og David Trads argumenter imod Irak-krigen)
-
Danmark i krig.pdf (Kilder: Danske soldaters oplevelser i Afghanistan)
-
Hr. Putins fornemmelse for historie.docx
-
Krigen i Ukraine
-
Verden er i stykker
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Danmark efter 1945
Danmarkshistorie efter 1945 med særligt henblik på udviklingen af velfærdsstaten samt samfundsændringer, ungdomsoprør og kvindekamp.
1) Den danske velfærdsstats historie (kristendom, middelalder og klostre, reformationen og kongen, slutningen af 1800-tallet og arbejderbevægelsen, Kanslergadeforliget og overgangs fra skønsprincip til retsprincip, guldalder i 1950erne og 1960erne.
2) De tre velfærdsmodeller: Den universelle velfærdsmodel, den residuale velfærdsmodel, den korporative velfærdsmodel.
3) Danmark efter 1945: Udvikling på landet og i byerne. Industrialisering. Effektivisering. Velfærdsstat og universelvelfærdsmodel. Hverdagsrevolution.
4) Ungdomsoprøret 1968. Den unge generation versus den ældre generation. Politisk. Kulturelt. Seksuelt.
5) Rødstrømperne. Kvindekamp, kvindelejr, kamp for ligestilling.
6) Jordskredsvalget 1973. Protestvalg, nye partier, kritik af velfærdssamfundet (skat, den offentlige sektor) og udviklingen i Danmark efter 1945.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Populisme, fjendebilleder og folkedrab
Forståelsen af populismens virkemidler samt konsekvenser af totalitarisme og ensretning. Sammenhæng mellem fjendebilleder og historiske folkedrab.
1) Populisme. Højrepopulisme og venstrepopulisme. Krise og følelser. Hurtige og nemme løsninger og den stærke mand. For folket. Imod eliten. Imod de fremmede.
2) Trumpisme. MAGA-bevægelsen. Mange amerikanere føler sig presset af globalisering, farvede, feminister, seksuelle minoriteter m.m. Trump lover hurtige løsninger, følelser, løgne.
3) Konspirationsteorier. Fake News. Misinformation og disinformation.
4) Nazificeringen af Tyskland 1933-1939. Totalitarisme, ensretning, censur. Hitler som frelser. Indoktrinering i skoler og alle andre steder.
5) Fordomme og fjendebilleder. Både naturligt (at opdele verden for at forstå den) og kunstigt (propaganda, manipulation). Case: Vejen til Holocaust (Versaillesfreden efter 1. verdenskrig, dolkestødslegenden, Zions Vises Protokoller og antisemitisme, politisk diskriminering via lovgivning).
6) Folkedrab. Årsager til folkedrab (krisesituation, brug for syndebukke, ti faser, gruppedynamik). Otte eksempler på folkedrab (Armenien, Bosnien, Cambodja, Darfur, Holocaust, Irak, Rwanda, stalinismens forbrydelser)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Populisme, fjendebilleder og folkedrab - kompendium.pdf
-
trumpisme - Amerikansk politisk bevægelse - Baggrund - Lex
-
MAGA - Make America Great Again - Trumps valgslogan - Lex
-
Kilde: Trumps sejrstale (2024)
-
Hvorfor godtager folk Trumps løgne og halve sandheder? (Dan Myers, Torben Iversen, Nicholas Howard)
-
Konspirationsteorier
-
Kendetegn ved konspirationsteorier
-
Fake news – falske nyheder | Faktalink
-
Populisme, fjendebilleder og folkedrab - kompendium.pdf (nazificeringen af Tyskland 1933-1939 + kilde: Plakat af Hitler + kilde: At følge føreren)
-
Populisme, fjendebilleder og folkedrab - kompendium.pdf (baggrund om fjendebilleder + kilder om "de fremmede" i Danmark + kilde: Der Ewige Jude)
-
Anti-jødisk propaganda som middel til magt (Versailles-freden efter 1. verdenskrig, dolkestødslegenden, Zions Vises Protokoller og antisemitisme)
-
Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud (Barbara Harff og krise, Gregory Stanton og 10 stadier, Erwin Staub og gruppedynamik)
-
Otte eksempler på historiske folkedrab (Armenien, Bosnien, Cambodja, Darfur, Holocaust, Irak, Rwanda, stalinismens forbrydelser)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Kronologi og repetition
Eksamen i historie. Overblik over de gennemgåede forløb. Kronologi og sammenhænge mellem forløbene. Temaer og problemstillinger i forløbene. Historiefaglige begreber. Kilder og kildekritisk analyse. Årsagsanalyse. Historiebrugsanalyse. Prøveeksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522979117",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522979117",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522979117"
}