Skive Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Skive Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Skive Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Bodil Anker-Møller, Mette Gravgaard Ladefoged
Hold
2022 HI/x (
1x HI
,
2x HI
,
3x HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til historiefaget
Titel 2
Romerrigets historie
Titel 3
DHO-optakt
Titel 4
Europæisk middelalder og renæssance 1
Titel 5
Danmark i 1800-tallet 1
Titel 6
Europæisk middelalder og renæssance
Titel 7
Danmark i 1800-tallet 2
Titel 8
Det britiske imperium
Titel 9
USA - fra koloni til supermagt
Titel 10
Fra krise til verdenskrig
Titel 11
Danmarks internationale placering 1914-1989
Titel 12
Kina efter Mao
Titel 13
Kronologiforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til historiefaget
Faglig introduktion. Præsentation og startende brug af begreberne "historieskabt" hhv. "historieskabende" i anvendelse på egen historie.
Indhold
Kernestof:
Danmarks historie i et globalt perspektiv; sider: 7-12
familiehistorier
Afsnit
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Romerrigets historie
Indhold
Kernestof:
Bryld: Verden før 1914; sider: 37-47, 51-66
Stx - læreplaner 2017
Interview med historiker Jesper Carlsen, arbejdsspørgsmål.docx
Ciceros valgkamp, (udvidet udgave).docx
Gruppeanalyse af "Ciceros valgkamp"
Afsnit
gruppernes analyse af kilde 3-5
Arbejdsspørgsmål til interview m. Carlsen.docx
Marcus Terentius Varro om landbruget.docx
Plutarch om Tiberius Gracchus' jordreformpolitik.docx
Analyse af Varro-tekst
Analyse af Plutarch-tekst
Lektie: Skab overblik over din viden fra forløbet om Romerriget til opsamling. Medbring desuden bogen "Verden før 1914".
Vi starter modulet med at se jeres illustrationer af republikken. Medbring dem derfor.
Turistguide Turen går til Rom.docx
Giv hinanden lektier for i gruppen, så I kan nå at blive færdige med jeres turistguides i løbet af 45 minutter.
Fremlæggelsesgrupper Turistguides 10. feb.docx
Colosseum billedserie.docx
I skal være klar til at præsentere jeres Power Points (el. lign.) fra d. 24/2
STX-Metro - Analyse - årsagsforklaring
Vi samler op på arbejdet med årsagsforklaringerne fra d. 27/2.
Repetér jeres viden fra forløbet + opgaven med årsagsforklaringer fra sidste modul. Medbring bogen "Verden før 1914"
Opsamlingsskema historie.docx
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO-optakt
Indhold
Kernestof:
Medbring bogen: "Danmarks historie i globalt perspektiv"
Kopi af KS-bogen s. 9 + 13-29.pdf
Arbejdsspørgsmål til KS bogen s.9+13-17.docx
DHO tekst 1 Børneopdragelse i adelsfamilie.docx
DHO tekst 2 Herregården Bidstrup i slut-1700-tallet . Børnene.docx
Herregården Bidstrup, 1749-1807
danmarkshistorien.dk | Aarhus Universitet
KS-bogen 2015; sider: 17-29
KS-bogen s. 17-20 , arbejsspørgsmål.docx
DHO tekst 3 Uddrag af Christian Christensens barndomserindringer.docx
DHO tekst 4 Uddrag af undersøgelsen Familien lever.docx
Gruppearbejdsspørgsmål KS bogen s. 20-24.docx
DHO tekst 5: Der er 37 versioner af familien Danmark.
Hjemmearbejdsspørgsmål til lektien KS bogen s.24-29.docx
gruppearbejde 20.4.2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Europæisk middelalder og renæssance 1
Indhold
Kernestof:
Bryld: Verden før 1914; sider: 69-100, 103-115, 117-120
Gruppeanalyser af kilde 2+3, s.73
Vores Verdenshistorie 1, s. 126. Kilde 23.pdf
Gruppernes problemstillinger til kilde 23
Vores Verdenshistorie 1, s.125.pdf
Billeder til Magtens Segl
Problemstillinger til Benedikts Klosterregel
Skab overblik over din viden om Middelalderen, så du kan redegøre for væsentlige begreber, årstal og kilder.
Samme lektie som til mandag d. 2/10
Søgeopgave Den sorte død.docx
Brug 20 min. hjemme på at gøre præsentationen om pest klar.
Pesten i Firenze fra Boccaccios Dekameron.docx
Pesten i Firenze II fra Boccaccios Dekameron.docx
Grupper d. 11. okt 2023.docx
Google Docs: Sign-in
Urban d 2 kalder til korstog.docx
Historiesyn.docx
Arbejde med historiesyn og Pave Urban II.docx
Oversigt over værksteder til Vidensfestival
Grupper til Vidensfestival 2x.docx
Læs om historiebrug som metode på STX-Metroen (følg linket). Vær særligt opmærksom på, hvilke forskellige former der findes.STX-Metro - Analyse - historiebrug
Chris De Burgh Crusader.docx
Crusader - Chris de Burgh
Opgave Korstogene i et andet perspektiv.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Danmark i 1800-tallet 1
Dette forløb hænger sammen med optaktsforløbet til DHO i 1.g, som fokuserede på industrialisering.
I denne 2. del af forløbet fokuserer vi i stedt på at undersøge, hvordan demokratiet blev indført i Danmark, samt hvilken international position Danmark har i perioden.
Indhold
Kernestof:
Find og genlæs dine noter fra DHO-forløbet om Danmark i 1800-tallet. Medbring bogen “Danmarks historie i globalt perspektiv”
Danmarks historie i et globalt perspektiv; sider: 127-140, 145-151, 156-175
Kilder til landbrugets omlægning.docx
2x om udskiftningen
Vælg en af problemstillingerne fra sidste modul (d. 15/12) og besvar (stikord ok) skriftligt.
Kühle DKs his globalt perspektiv s 145-151 Hvilken betydning fik følgende for industrialiseringen.docx
Byg højt, byg tæt, byg billigt - København i 1800-tallets sidste halvdel.pdf
Kilder til boligforhold i København i slutningen af 1800-tallet.docx
Kildearbejde
Regulering af børnearbejdet i København, 1873-1919
Medbring jeres kilder fra sidste modul. Genlæs dem efter behov
Medbring "Danmarks historie i globalt perspektiv"
Afsnit
Lav en øjenvidneberetning.docx
Arbejd selv d. 20. februar.docx
Begreber til gennemgang af pres på enevælden.docx
Husk bøger til SG Læser
Breve om martsdagene 1848.docx
Arbejde med to breve om Martsdagene.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Europæisk middelalder og renæssance
Indhold
Kernestof:
Læs opgaveformuleringen til næste danskaflevering, så du kan få afklaret eventuelle tvivlsspørgsmål.
Arbejde med indledning Renæssancen Frederiksen Vores Verdens Historie 1.docx
Frederiksen Vores Verdens Historie 1 Renæssancen og tidlig moderne tid.docx
The Uffizi
2x finder eksempler på renæssancekunst- og arkitektur
Firenze af Renæssancen Da mennesekt kom i Centrum.pdf
The Palace | Palazzo Medici Riccardi
Øjenvidneberetning fra Firenze.docx
Kilde Galileis brev til Kepler.docx
Bilagssæt Renæssance.docx
Handout program elever Firenze 2024.docx
I skal være færdige med at opstille og besvare problemstillinger til kildesættet om renæssancen.
Erindringshistorie.docx
Grupper 19. april.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Danmark i 1800-tallet 2
Indhold
Kernestof:
Repetér jeres arbejde med forløbet om Danmark i 1800-tallet. Hint: industrialisering, demokratisering. Medbring bogen: "Danmarks historie i globalt perspektiv".
Danmarks historie i et globalt perspektiv; sider: 176-197
I skal være klar til at fremlægge om jeres parti ved modulets start. Medbring bogen "Danmarks historie i globalt perspektiv"
Da kvinden blev borger inkl. grupper 23. maj.docx
Opsamlingsskema historie.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Det britiske imperium
Med udgangspunkt i det Britiske imperium undersøger forløbet, hvordan imperier skabes, udvikles og går under.
Indhold
Kernestof:
Bang, Peter Fibiger m.fl: "Imperier fra oldtid til nutid"; sider: 14-20, 147-167
Teoretisk baggrund britisk imperialisme.docx
Du skal desuden være klar til at samle op på hovedpointerne fra arbejd-selv-modulet torsdag d. 15/8
Hvordan funderer og fastholder det britiske imperium sin magt.docx
Sir Charles Dilke Et større Storbritannien 1868.docx
Rudyard Kipling Hvid mands byrde 1899.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
USA - fra koloni til supermagt
Hvordan gik USA fra at være en række engelske kolonier til at være verdens førende supermagt?
Indhold
Kernestof:
Bang, Peter Fibiger m.fl: "Imperier fra oldtid til nutid"; sider: 172-179
Arbejd selv 11. september.docx
Begrebsliste Britisk Imperialisme.docx
KILDE Mike Davis Late Victorian Hollocaust.docx
Meier, Jeppe Bæk: "USA's tilblivelse"; sider: 50-73
Hvilke tanker fra Oplysningstiden kan forklare koloniernes tanker om løsrivelse?Hvad udløser kolonikrigen, hvem er involveret og hvad bliver konsekvenserne ved fredsslutningen i 1763?
Meier, Jeppe Bæk USAs til blivelse Den amerikanske revolution og uafhængighed.pdf
Spørgsmål til amerikansk uafhængighed.docx
Eksamensspørgsmål Den amerikanske revolution.docx
3x laver problemstillinger om Den amerikanske revolution
Vi starter modulet med at samle op på jeres kildearbejde fra sidste modul. Tag kilderne + jeres problemstillinger og noter med.
Medbring bogen "USA - historie og identitet". Ellers ingen lektie
Frederiksen, Peter Vores Verdenshistorie 2 s. 232-239, 241-256.pdf
Reklame for sejlskib der sejler til Californien 1849.docx
Modulopgave d. 10. oktober.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Fra krise til verdenskrig
Forløbet starter i mellemkrigstiden og undersøger sammenhængen mellem afslutningen på 1. verdenskrig og Hitlers vej til magten. Dette bruges til at forsøge at forklare, hvordan et folkedrab som Holocaust kan ske.
Indhold
Kernestof:
USA historie og identitet.pdf
Lektie: undersøg folderen for Vidensfestival for hvilke workshops, du kunne tænke dig
Bryld, Carl-Johan: "Verden efter 1914"; sider: 81-110
Arbejdsløsheden i Tyskland 1919.docx
Inflationen i Tyskland 1914 - 1923.docx
Tre tyske valgplakater fra 1930'erne.pdf
Kilde Otto Dietrich Med Hitler til magten.docx
Billedbog for store og små.docx.pdf
Arbejd selv d. 18. december.docx
Når videnskab slår ihjel.docx
Medbring "Verden før 1914"
folkedrab.dk
Erindringshistorie Historiefaglig arbejdsbog.docx
I skal være klar til at præsentere jeres analyse af erindringssteder i starten af modulet. Send gerne et billede til MLA i forvejen, så jeg kan sætte det op til jeres præsentation.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Danmarks internationale placering 1914-1989
Indhold
Kernestof:
Danmarks historie i et globalt perspektiv; sider: 235-250
Bilagssæt Besættelsen.docx
I skal have læst bilagssættet og gjort jer indledende kildekritiske overvejelser til dette modul
Doc: Prob.st.
Lektiegennemgang s 245 - 250 DK under Den kolde krig + FN.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Kina efter Mao
Indhold
Kernestof:
Danmarks historie i et globalt perspektiv; sider: 318-326
Danmark i international konflikt efte 1991.docx
Ingen lektie
Anders Foghs tale vedrørende Irak, 18. marts 2003
Monument
Analyse af Monument for Danmarks Internationale Indsats efter 1948.docx
Afsluttende problemstillinger
Læs s. 233 - 237 i kompendiet og besvar følgende spørgsmål:
Læs s. 237 - 242 i kompendiet. Spring kildetekster over.
3x opstiller problemstillinger om Kulturrevolutionen
Kulturrevolutionær propaganda.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Kronologiforløb
Indhold
Kernestof:
Læs s. 243 - 250 i kompendiet
Begrebsark Dengs modernisering.docx
Opgaver til Det moderne Kina.docx
Vi starter modulet med at snakke om opgaverne til Dengs moderne Kina. De skal derfor være færdige.
Arbejde med The Belt And Road is How.docx
Femte generation Xi Jinping og Li Keqiang fra Kina Temaer i moderne kinesisk historie.docx
Arbejde med Kina i dag Femte generation Xi Jinping.docx
Opsamlingsskema historie.docx
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522984450", "T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522984450", "H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522984450" }