Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Jens Randrup
|
Hold
|
2022 SA/c (1c SA, 2c SA, 3c SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb GF - Ligestilling mellem kønnene i Danmark
I samfundsfag i grundforløbet sættes forholdene mellem kønnene i Danmark med både sociologiske, økonomisk og politiske briller i spil. Der introduceres bla. til diskussionen af hvorvidt der er ligestilling mellem kønnene i Danmark.
Fagets områder berøres således:
- Økonomi: Intro til økonomiske sammenhænge vha. det økonomiske kredsløb, økonomisk ulighed mellem køn ifht. indkomst og formue, markedsmekanisme,
- Politik: Politisk repræsentation ifht. køn i folketinget, kommunalbestyrelsen i Skive mv., Ideologi ifht. hvilke tiltag der evt. bør iværksættes ifht. at skabe ligestilling mellem kønnene.
- Sociologi: Socialisering til køn, roller, normer og værdier i et kønsperspektiv.
Udover grundbogsstoffet som er anført nedenfor er der arbejdet med aktuel empiri, artikler m.v.
Kernestof:
Luk samfundet op! (4.udg.);
Siderne
10-17,Ligestilling mellem køn med sociologiske briller
17-24, Ligestilling mellem køn med økonomiske briller
29-34 Identitet i forandring
34 - 37 Socialisering, normer, roller og social kontrol i relation til køn
90 - 95 Levekår og ulighed
100-106, Politiske ideologier - Liberalisme, konservatisme og socialisme
167-174 Økonomiske ressourcer, Maslow, Markedet - udbud og efterspørgsel
172 - 179 Det økonomiske kredsløb
20 - 24 Intro til politologi - politiske forskelle ml. køn
Artikler m.v.
Kvinder er fortsat en underskudsforretning for statskassen
Sider 51
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Politik: Politiske Ideologier og partier i Danmark
Økonomi: Økonomiske kredsløb, økonomiske sammenhænge og ulighed
Sociologi: Sociologi - socialisering, normer, roller og identitetsdannelse
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2022 Valget
I dette forløb har vi arbejdet med spørgsmålet: Hvordan er det danske politiske system opbygget? Valget i 2022 har været baggrundstæppe for besvarelsen af dette spørgsmål.I den forbindelse har vi arbejdet med:
Hvad er politik?
3 politiske styreformer - Demokrati, autokrati og teokrati
Konkurrence og deltagerdemokrati
Eastons model for politiske systemer
Magtens tredeling
Positiv og negativ parlamentarisme
Parlamentariske styrekæde
Udlandets indflydelse på danske beslutningsprocesser
Politisk deltagelse
Medborgerskab
Politiske ideologier - de tre klassiske (liberalisme, konservatisme og socialisme) samt ideologiske forgreninger (socialliberalisme, socialkonservatisme, nationalkonservatisme, socialdemokratisme, revolutionær socialisme, neoliberalisme, grønne ideologier og nationalisme).
Populisme
Identitetspolitik
Vælgertyper
Partipolitiske valg - herunder fordelings- og værdipolitik
Sider 83
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ulighed og velfærd
I dette forløb har vi velfærd og ulighed ud fra et økonomisk, sociologisk og politologisk perspektiv.
I det økonomiske perspektiv har vi arbejdet med:
3 velfærdstyper - herunder den universelle, residuale og selektive model
udfordringer for den universelle model - herunder finanserings- og forventningsudfordringer, EU-udfordringer og globalisering
hvordan den universelle model påvirker det økonomiske kredsløb
I det sociologiske perspektiv har vi arbejdet med:
social arv og forskelle
livsstil og levevilkår - herunder Bourdieus begreber sociale rum, kapitaler, felter og habitus
I det politologiske perspektiv har vi arbejdet med:
skillelinjer - herunder Lipset og Rokkans skillelinjeteori
hvordan de politiske partier fordeler sig i forhold til den fordelings- og værdipolitiske skillelinje
Afslutningsvis har eleverne lavet en aflevering om velfærd og ulighed.
Sider 71
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økonomi og inflation i Danmark
I dette forløb har arbejdet med spørgsmålene: ‘Hvordan påvirker inflation den danske økonomi?’ og ‘Hvordan bekæmper vi bedst inflation?’
I det økonomiske perspektiv har vi arbejdet med:
Markedet - udbud og efterspørgsel
Elasticitet - indkomstelasticitet
BNP - Forbrug, offentlige udgifter, Nettoeksport (import-eksport)
Real BNP og BNP pr. capita og potentielle BNP
Konjunktursvingninger - høj- og lavkonjunktur samt ekspansiv og recession.
Produktionsgab og produktionskurve
Finanspolitik - ekspansiv vs. kontraktiv finanspolitik, trade-off, finanseffekter, aktive og automatiske budgetændringer, automatiske stabilisatorer, finanspolitisk brøk, multiplikatoreffekten.
Pengepolitik - Ekspansiv vs. kontraktiv pengepolitik, rentesatser, kvantitetsligning
Valutapolitik - devaluering, revulering, valutakurser (fast eller flydende), appreciering og depreciering.
Indkomstpolitik - konkurrenceevne, nicheprodukt
Strukturpolitik - skattepolitik, erhvervspolitik, arbejdsmarkedspolitik
Konkurrecevne - Priskonkurrenceevne, strukturkonkurrenceevne, institutionel konkurrenceevne,
Troværdighed ved økonomiske modeller - forbrugertillidsindikator
Philipskurven, Keynesianismen og neo-klassicisme
I det politologiske perspektiv har vi arbejdet med:
Fordelingspolitik og økonomiske skoler
Sider 94
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kriminalitet
I dette forløb har vi arbejdet med spørgsmålene: ‘Hvorfor findes der kriminalitet i det senmoderne samfund, og hvordan bør det håndteres?’
Forløbet er opbygges således, at vi undersøger 1) hvad kriminalitet er og hvor udbredt det er i Danmark, 2) ungdomskriminalitet i Danmark samt hvilken rolle social arv spiller 3) forskelle i etnisk herkomst og kriminalitetsrater, 4) hvorfor man bliver kriminel ved at se nærmere på a) SNAP-modellen, b) Mertons typologi for sociale afvigelse, c) Sutherlands teori om påvirkninger af referencegrupper og d) Hirshis teori om social kontrol. Dernæst har vi undersøgt 5) hvordan det danske retsvæsen er opbygget og 6) hvorfor man straffer kriminelle ved at inddrage a) Thomas Hobbs forståelse af, hvorfor mennesker danner samfund, b) Webers begreb ‘statens voldsmonopol’ og c) Durkheims forståelse af samfundets sammenhængskraft. Dernæst har vi undersøgt 7) med hvilket formål vi straffer kriminelle med og 8) hvad de danske partiers holdninger til straf er. Sidst har eleverne efter et modul om metode lavet et projektarbejde inden for emnet kriminologi.
Sider 68
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kriminalitet
|
10-09-2023
|
Kriminalitet 2
|
22-09-2023
|
Kriminalitet 3
|
05-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
International politik (IP) og Ukrainekrigen
I dette forløb er en introduktion til international politik (IP), hvor vi har arbejdet med:
Aktører i IP - herunder 1) hvad en stat, nation og nationalstat er, 2) det westfalske statssystem samt 3) IGO’er, NGO’er og MNC’er.
Forskellige former for magtanvendelse i IP - herunder 1) direkte og indirekte magt, 2) hård, blød og klog magt samt 3) ressource-, økonomisk og strukturel magt.
Realisme - herunder realismens tre grundprincipper: Stat, Overlevelse og Selvhjælp.
Neorealisme - herunder multi-, bi- og unipolaritet internationalt magtsystem samt begrebet bandwagoning.
Liberalisme - herunder (kompleks) interdependens, fredstesen, absolutte og relative gevinster ved samarbejde mellem stater, Keohanes teori om internationalt samarbejde, samhandel og globalisering.
Globalisering - herunder økonomisk, kulturel og politisk globalisering
Udenrigspolitik - herunder hvilke magtmidler en stat kan bruge og hvad der kendetegner staters udenrigspolitik.
Dette er løbende sat i forhold til Rusland vs. Ukraine konflikten, hvor eleverne har forstået denne konflikt via teorierne om IP. Herefter har eleverne lavet et feltarbejde, der undersøger et relevant emne i forhold til Ukraine - Rusland konflikten.
Sider 94
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Klimapolitik
I dette forløb har vi arbejdet med klimapolitik ud fra en økonomisk, politologisk (og international politisk(IP)) samt sociologisk tilgang.
Økonomi og klimapolitik: Her har vi arbejdet med 1) det økonomiske kredsløb og klimapolitik, 2) den neoklassiske og miljøøkonomiske tilgang til, hvordan klimakrisen skal løses, 3) heterodokse økonomiske teoriers (post kenyanismen, økologisk økonomi og kritisk økonomi ) tilgang til, hvordan klimakrisen skal løses og sidst 4) Doughnut modellen forslag til, hvordan klimakrisen kan øses.
Politologisk: Her har vi undersøgt, hvordan 1) klima- og miljøpolitik udspiller sig i FN, EU, Danmark og danske kommuner og 2) hvordan vælgerne har påvirket den grønne dagsorden.
IP: Har vi undersøgt, hvordan Danmark via udenrigspolitik kan påvirke andre landes klima- og miljøpolitik.
Sociologisk: Har vi undersøgt forholdet mellem 1) bæredygtigt medborgerskab og klimaaktivisme.
Afslutningsvis har eleverne gennemført et projektarbejde, hvor de skal undersøge danskernes holdning til klima- og miljøpolitik.
Sider 163
|
Indhold
|
Kernestof:
-
KlimaØkonomi; sider: 10-12, 15-18
-
KlimaØkonomi side 10 - 12 og 15 - 18.pdf
-
Luk samfundet op; sider: 172-179
-
Luk samfundet op side 172 - 179 økonomisk kredsløb.pdf
-
Økonomiske teorier - et overblik .docx
-
Doughnut-modellen.pdf
-
Klima og bæredygtighed - kap. 2 og 3.pdf
-
Klima og bæredygtighed; sider: 50-76, 92-101, 114-150, 159-174, 184-195
-
Minus boks 3.1
-
Altinget: EU
-
I skal ikke læse tekstboks 3.27, 3.28 og 3.29
-
Klimaforandringer - Politik, økonomi, sociologi kap. 3.pdf
-
Klimaforandringer - politik. økonomi og sociologi; sider: 26-28, 33-40
-
Danskerne bekymrer sig om klimaet, men ændrer ikke vaner
-
I skal ikke læse boks 2.18 og 2.19.
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
EU og USA
Dette undervisningsforløb tager udgangspunkt i to spørgsmål, nemlig 1) hvorfor er EU opstået og 2) hvilke problemer giver EU-samarbejdet for Danmark.
Til besvarelse af det første spørgsmål har vi arbejdet med hvordan EU er opstået og hvordan EU er opbygget med inddragelse af Eastons model for politik samt teorierne føderalisme, neo-funktionalisme og liberal intergovernmentalisme.
Til besvarelse af det andet spørgsmål har vi undersøgt, a) hvordan EU påvirker den danske velfærdsstat, den danske flexicurity model samt det danske overenskomstsystem, b) hvordan flygtningekrisen i 2015 har påvirket den danske flygtningepolitik og c) om EU skal indlede et militært samarbejde (militær globalisering).
I forløbet ‘EU og USA’ har vi videre undersøgt spørgsmålet 3) hvordan det amerikanske valg 2024 vil påvirke samarbejdet mellem USA og EU. Det er gjort ved et projektarbejde, hvor eleverne skalundersøge via kvantitativ og komparativ metode, hvordan europæiske og amerikanske borgere ser på hinanden, samt om valget 2024 har ændret på dette.
Sider 140
|
Indhold
|
Kernestof:
-
EU's udfordringer side 13 - 49.pdf
-
EU's udfordringer; sider: 13-39, 41-48, 73-76, 80-82, 128-137, 149-159, 173-184
-
Voxmeter
-
EU's udfordringer side 73 - 82 .pdf
-
Lektion 5 - Arbejdsark [Hvem er med i gruppen?]
-
Sådan skriver du i samfundsfag; sider: 108-118
-
Lektion 8 - EU's fri bevægelighed
-
EU's udfordringer 128 - 137.pdf
-
Det amerikanske valg.pdf
-
EU mangler arbejdskraft.pdf
-
Økonomibogen 113 - 118 samt 167 - 190.pdf
-
Økonomibogen; sider: 184-190
-
EU's udfordringer side 149 - 159.pdf
-
Luk samfundet op; sider: 43-52
-
Luk samfundet op! side 43 - 52.pdf
-
EU's udfordringer side 173 - 184.pdf
-
Trading Economy
-
BNP2.xlsx
-
Valget af Trump kan føre til en handelspolitisk Bermuda-trekant mellem USA, EU og Kina.pdf
-
Metodebogen; sider: 83-90, 93-94
-
Lektien ser lidt voldsom ud, men I skal ikke læse de grønne bokse. Lektien er derfor "kun" 7 sider. Det er vigtigt, at I får læst lektien, da I skal bruge denne til at lave jeres projektarbejde.
-
Metodebogen - side 83 - 90 + 93 - 95.pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Medier og politik
I dette forløb har vi undersøgt spørgsmålet: ‘Hvordan påvirker medier det politiske system - herunder det parlamentariske system, partiadfærd og vælgeradfærd?’ Herunder har vi undersøgt mediernes fremstilling af køn samt struktur-aktør diskussionen. Forløbet er afsluttet med et projektarbejde, hvor eleverne skulle lave en komparativ analyse af hvordan medier fra minimum 2 lande fremstiller et givent issue. Her var fokus på, at eleverne kunne udvælge relevante cases via principperne ‘most different system design’ og ‘most similar system design’.
Vi har arbejdet med:
Medieteorier (kanyle- og kakerlakteori)
Priming og framing
Emneejerskab (issue ownership)
Diskursanalyse
Marxistisk medieteori
Kritisk teori
4. statsmagt?
Adfærd på Sociale medier (identitet og roller)
Senmodernitet, identitet og medier
Medier og køn
Medier og medborgerskab (fokus på Sociale medier)
Aktør - struktur
‘Most different system design’ og ‘most similar system design’.
Sider: 92
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523045309",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523045309",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523045309"
}