Skive Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Skive Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 BI/z - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Skive Gymnasium
Fag og niveau
Biologi A
Lærer(e)
Dorthe Waagner
Hold
2022 BI/z (
1z BI
,
2z BI
,
3z BI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Liv
Titel 2
Hvad er sund kost? (Kost og fordøjelse + Diabetes)
Titel 3
Åndedrætssystem og blodkredsløb
Titel 4
Økosystemer
Titel 5
DNA og arv
Titel 6
Når død giver liv
Titel 7
Enzymer
Titel 8
Sex med mere
Titel 9
Fight the bite
Titel 10
Østrig
Titel 11
Nervesystemet
Titel 12
Populationsbiologi
Titel 13
Genetik og bioteknologi
Titel 14
Mikrobiologi, Tiny Earth
Titel 15
Evolution og populationsgenetik
Titel 16
Kroppen i arbejde
Titel 17
Økotoksikologi
Titel 18
Biologisk produktion
Titel 19
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Liv
Vi skal arbejde med overordnede organiseringer indenfor biologi og lave begyndende undersøgelser af hvad liv - eller levende organismer - er og hvad de kan påvirkes af.
Litteratur:
Fysiologibogen, 2. udgave, s. 11-19 + s. 23-26
Supplerende:
Animation af gassers diffusion:
https://www.youtube.com/watch?v=KdkCb-O5fQ8
Eksperimentelt
Undersøgelse af osmose
Indhold
Kernestof:
https://drive.google.com/drive/folders/1S5jShXDa55lDv5Ge3cnTSOPTLdw9vpLb?usp=sharing
Udetøj til en gåtur i gymnasieparken
Afsnit
Ingen lektier
4_Måling af osmose.docx
http://biu.dk/IA/BIU/KAP1/DenEukaryoteCelle/Figur4/EukaryotCelle.html
Lav opgaverne i vedhæftede ark med hjælp fra s. 12-16m i Fysiologibogen.
Læs om transport gennem membranen på s. 16-18midt (herunder diffusion gennem phospho-lipid-laget). Især figurerne på side 17 er gode at kunne forklare.
Læs s. 18-19 + 23-26 om henholdsvis passiv og aktiv transport.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Undersøgelse af osmose
21-11-2022
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Hvad er sund kost? (Kost og fordøjelse + Diabetes)
Kernestof
Kostens sammensætning
Fordøjelsessystemets opbygning og funktion
Energiomsætning
Supplerende:
Diabetes
Tarmens mikrobiom og fæcestransplantation
Litteratur:
Fysiologibogen 2. udgave, s. 207-237 (Kost og fordøjelse)
Fysiologibogen 2. udgave, s. 241-264 (Diabetes og energiomsætning)
Artikel: Kan mirakellort helbrede mere end én livstruende sygdom? (pdf)
Artikel: Undgå diabetesbomben (pdf)
Artikel: Sådan fungerer din krop med diabetes (pdf)
Eksperimentelt:
Undersøgelse af fordøjelse (fedtfordøjelse)
Blodsukkermåling
Indhold
Kernestof:
Opgave_Hvad er sund kost_Informationssøgning.docx
Vi skal arbejde kostens bestanddele. Du kan forberede dig ved at løse disse opgaver Madens bestanddele_læseopgaver.docx
I skal løse vedhæftede opgave om den første del af fordøjelsessystemet
Opgaver til modulet Opgave_Nedbrydning i tyndtarmen.docx
Læs s. 224-229 midt, fokus på figurerne.
Lav opgaverne fra forrige modul færdige Opgave_Nedbrydning i tyndtarmen.docx Vi arbejder os videre frem i afsnittet om fordøjelseskanalen.
Afsnit
Læs øvelsesvejledning Forsøg Fedtfordøjelse (1).docx
Vi arbejder videre med fordøjelsessystemet s. 224-232. Medbring Fysiologibogen.
Læs om tyktarmen s. 234-235 i Fysiologibogen. Vi arbejder med dette og repeterer i øvrigt indholdet fra forrige modul
Opgave_Fordøjelsessystemet.docx
Vi repeterer så medbring Fysiologibogen
Julehygge.docx
Vi er nået til enden og skal lige have denne perspektiverende artikel med om fæcestransplantation: https://videnskab.dk/krop-sundhed/mirakellort-kan-behandle-livstruende-sygdomme. Vi fokuserer på 'Hvad kan fæcestransplantation bruges til?' og 'Hvad k
Siddepladser.docx
Godt nytår! Vi kan ikke komme uden Ekstra Bladets advarsel i artiklen 'Undgå diabetes-bomben'. Som forberedelse til modulet skal artiklen læses, og du skal finde frem til noget der kunne være spændende at vide mere om, for at få en bedre forståelse f
sådan-fungerer-din-krop-med-diabetes.pdf
Læs i Fysiologibogen, 2. udg. om diabetes s. 266-267 og om effekten af insulin s. 257-258 (indtil 'Mellem måltiderne'). Tag bogen med
Blodsukkermåling_Opgavefordeling.docx
Forsøgspersoner: Husk at faste, Alle: Læs øvelsesvejledningen, så i er klar til at afveje mad, når modulet starter blodsukkermaling.pdf
Regneeksempel_Fødeindtag i forbindelse med blodsukkermåling.docx
Regulering af blodsukker.docx
Læs s. 245-249 i Fysiologibogen, 2. udg. så du kan besvare spørgsmålene:
Medbring Fysiologibogen. Vi fortsætter arbejdet med diabetes og energiomsætning.
Sammenlign figur 260 (s. 248) og figur 268 (s. 259) i Fysiologibogen. Beskriv forskellene. I modulet søger vi forklaringer på forskellene.
Startes i modulet Stofskiftet.docx
Opskriv 3 vigtige pointer om protein eller lipidomsætningen henholdsvis lige efter et måltid og mellem måltider. Brug tekst og figurer fra gårsdagens modul: Det kan findes i Fysiologibogen s. 250-257 og s. 260-263.
Blodsukkerregulering.docx
Lektieansvarlige makkerpar præsenterer svar på opgave Stofskifte_Lektieansvarlige elever.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Undersøgelse af fordøjelse
10-01-2023
Blodsukkermåling
03-02-2023
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Åndedrætssystem og blodkredsløb
Fysiologibogen, 2. udgave, s. 67-73, s. 93-104
Eksperimentelt:
Elevtilrettelagt undersøgelse af ventilation eller blodtryk og puls
Indhold
Kernestof:
Åndedrætssystemet OPGstor.docx
Tag Fysiologibogen med
Laves i modulet Undersøgelse af åndedrætssystem.docx
Lektieansvarlige præsenterer svar på en opgaverne opg. 5-9 (se fordelingen her Åndedrætssystemet OPGstor.docx )
Vi arbejder med blodkredsløbets opbygning og funktion ud fra s. 93-96 i Fysiologibogen. Skimlæs teksten og find ord der betegner blodkar. Skriv ordende ned så der kan laves en samlet liste. Et eksempel på et blodkar er lungekapillærerne som omkranser
Undersøgelse af åndedrætssystem og blodkredsløb_Opgave.docx
Medbring gruppens øvelsesvejledning og Fysiologibogen til hjælp til dataanalyse
Laves gruppevis i modulet Hjertet.docx
I denne uge arbejder vi ud fra s. 96-98 i Fysiologibogen og skal blandt andet finde svar på spørgsmålene:
Forklar.docx
Fysiologibogen bruges i modulet, så tag den med. Men det er ud fra vedhæftede dokumenter du skal forberede dig til modulet.
Medbring Fysiologbogen. Vi afslutter forløb om åndedrætssystem og blodkredsløb samt opstarter nyt forløb om økosystemer.
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Økosystemer
I forløbet arbejdes med økosystemers opbygning, energistrømme i økosystemer, fotosyntese og respiration, N-, P- og C-kredsløb
Litteratur:
Økologibogen s. 6-42
Eksperimentelt:
Primærproduktion i planteplankton
Indhold
Kernestof:
I modulet laves disse opgaver Arbejde selv.docx
Vi arbejder med økosystemets opbygning og energistrømme i økosystemet.
Energistrømme.docx
Tag udetøj med. Vi sætter et forsøg op i Gymnasiesøen.
Læs om respiration i Økologibogen s. 23-26. Den cellulære respirationsproces kan opdeles i 3 delprocesser (glykolysen, citronsyrecyklus og elektrontransportkæden).
Life Science om grupper.xlsx
I skal før modulet have læst mine kommentarer til i jer i jeres skriftlige opgave om fotosyntese og respiration. Det giver jer bedre mulighed for at nå at stille spørgsmål til de skrevne kommentarer samt anvende de svar i får.
Udetøj (se noten) + Fotosyntese og respiration er en del af carbonkredsløbet. I dette modul sætter vi de to processer ind i denne større sammenhæng. Der er derfor to forskellige læseopgaver:
Udfyld kolonne 2 og 3 i tabel 2 (vedhæftet). Udfyldning sker ud fra s. 34-40 i Økologibogen. I teksten er figur 31 og 32 centrale, da de kan give et godt overblik over processerne i nitrogens kredsløb. Indholdet i figur 31 og 32 er forklaret i tekste
Lyt til den iørefaldende sang 'Kvælstofkredsløbet' (Her: https://www.youtube.com/watch?v=d-Bp2CJTn8c) og find fejl og mangler. Det kræver muligvis et gensyn med teksten om nitrogenkredsløbet - særligt figur 31 og 32 i Økologibogen.
https://padlet.com/dwa4/hvad-er-nitrogens-kredsl-b-5kqyolyvlb900jhe
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Intro til økosystemer
17-03-2023
Bio6
01-04-2023
Primærproduktion
19-04-2023
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
DNA og arv
Vi påvirkes og formes af både arv og miljø. Imens miljø groft sagt er de omgivelser vi lever i, kan arv beskrives som det der betinges af gener der videregives fra generation til generation.
I dette forløb læres om arv ved at arbejde med krydsningsskemaer, sandsynligheder og stamtræer. Vi skal desuden se at én eukaryot celle kan blive til mange enten ved mitose (almindelig celledeling) eller meiose (kønscelledeling) samt at arvematerialet ved celledeling kopieres og videregives fra celle til celle. Derudover skal DNAs opbygning kendes og det skal forklares at DNA er koden for alt liv, idet DNA bærer gener, som koder for dannelse af proteiner, som igen er med til at give en organisme en egenskab. Endelig skal betydning af genmutationer og kromosommutationer for genetisk variation kunne forklares.
Litteratur:
Genetikbogen B+A, s. 13-19, 21-37, 39-55, 57-69
Andet:
Interaktiv proteinsyntese: https://learn.genetics.utah.edu/content/basics/transcribe/
Proteinsyntesen:
https://www.youtube.com/watch?v=0G1kHAwHuWg
DNA:
https://www.youtube.com/watch?v=7Hk9jct2ozY
Eksperimentelt arbejde
Undersøgelse af fænotype (PTC)
Forsøg over Mendels 2. lov (2-gensnedarvning i majsplanter)
Indhold
Kernestof:
Siddepladser.docx
Hvor og hvornår foregår henholdsvis mitose og meiose?
Hvad betyder fænotype og genotype?
Vi skal desuden lave en lille øvelse der undersøger udbredelsen af et gen der er med til at bestemme om man kan - eller ikke kan - smage bitterstoffet PTC. I kan læse om øvelsen her
Laves i modulet OPG Kromosomer og klassisk genetik.docx
Vi starter med at se på Mendels 1. lov fra s. 26 og får den til at passe med det vi ved om meiosen (s. 16). I modulet trænes opstilling og tolkning (læsning) af krydsningsskemaer (s. 25) samt tolkning af stamtræer (s. 28-29, s. 32).
DUKSEORDNING.docx
Læs om to-gens nedarvning og Mendels 2. lov i Genetikbogen B+A, s. 33-37.
Genetikbogen B+A, s. 39-46
Genetikbogen B+A, s. 46-50
Genetikbogen B+A, s. 50-55 om translation. Hvor sker oversættelsen af RNA til proteiner? Hvad er ribosomernes rolle?
Laves i modulet OPG Genmutationer.docx
https://learn.genetics.utah.edu/content/basics/transcribe/
https://www.youtube.com/watch?v=0G1kHAwHuWg
Genetikbogen B+A, s. 57-63
Færdiggør opgaven OPG Genmutationer.docx fra forrige modul.
Tag Genetikbogen B+A med. Vi arbejder videre med fagbegreberne fra forløbet DNA og arv. Forløb 5 Fagbegreber.docx
https://naardodgiverliv.ibog.organdonor.dk/?id=1
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Fårs pelsfarve
28-08-2023
Engelsk syge
18-09-2023
Majsplanter
27-09-2023
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Når død giver liv
Vi har tidligere forløb lært om liv ved at undersøge hvad der udgør og skaber liv. I dette forløb arbejdes med hvordan menneskeliv kan holdes ved lige ved hjælp af organtransplantation og blodtransfusion. Der læres også at lige så vigtigt immunforsvaret kan være for vores helbred lige så stor en udfordring kan immunforsvarets funktion være når celler og væv fra ét menneske føres over i et andet menneske.
I overskrifter læres i forløbet om:
Sundhed, sygdom og medicin
Oversigt over kroppens organsystemer
Stamceller
Nedarvningsprincipper
Proteiners specifikke egenskaber og funktioner
Immunsystemet
Antigentest, ELISA
Bioetik
I forløbet fokuseres desuden på træning af mundtlig formidling.
Litteratur:
https://naardodgiverliv.ibog.organdonor.dk/?id=143
Kap. 1 og 2: ca 30 normalsider + multimedie (video og test).
Indhold om immunforsvaret her svarer til indhold s. 147-161 i Fysiologibogen, 2. udgave.
Genetikbogen B+A, s. 27 om codominans
Genetikbogen B+A, s. 58-59 om AB0 og mutationer
Genetikbogen B+A, s. 131-137 om stamceller
Fysiologibogen, Figur 18, s. 24-26. Repetition af endocytose og exocytose.
Fysiologibogen, Figur 148, s. 151
Fysiologibogen, Figur 149, s. 152
Fysiologibogen, Figur 153, s. 157
Fysiologibogen, Figur 154, s. 158
Fysiologibogen, Figur 159, s. 161
Fysiologibogen, s. 161 øverst, antistoffers funktioner.
Eksperimentelt arbejde og skriftlighed:
Blodtypebestemmelse (Journal)
ELISA til påvisning af kyssesyge (Epstein Barr virus) (Journal)
Indhold
Kernestof:
Tjek at du med dit Unilogin kan få adgang til ibogen her https://naardodgiverliv.ibog.organdonor.dk/?id=1
Emnernes indhold Oversigt.docx
Forberedelse til modulet: Undervisningsgrupperne har deres undervisningsaktiviteter klar. Øvrige grupper læser 'Når død giver liv: Afsnit 1 og 2.1'. Videoer skal ikke ses, og opgaver skal ikke løses.
https://educationalgames.nobelprize.org/educational/medicine/bloodtypinggame/
Læs i Når død giver liv: Afsnit 2.2. Medbring Genetikbogen B+A. Vi skal arbejde med s. 27, Codominans og s. 58-59, AB0 og mutationer
Kan du huske hvad antigen og antistof er? Hvad findes i blodplasma og hvad sidder på de røde blodlegemer?
Læs 'Når død giver liv: Afsnit 2.3-2.3.2' og Afsnit 2.3.3-2.3.5. Teksten handler om immunforsvaret. Medbring Fysiologibogen hvor der gode figurer der kan illustrere immunforsvarets opbygning og funktion.
Læs Når død giver liv: Afsnit 2.3.6-2.4. Medbring Fysiologibogen.
Læs Når død giver liv: Afsnit 2.5 om hvilke komplikationer der kan være når man har modtaget et nyt organ
Tag Genetikbogen B+A med
Vi life streamer et foredrag af Uffe Birk Jensen, Aarhus Universitet. Foredraget handler om klinisk genetik og arvelige sygdomme. Forbered jer ved at (gen)læse omtalen af foredraget (i skal ikke tilmelde, det er gjort):
Tag Genetikbogen B+A med. Læs denne opgavetekst som forberedelse til modulet Fede hunde.docx
Læs s. 172-175 i Fysiologibogen med fokus på ELISA. Hvad er forskellen på indirekte og direkte ELISA? Hvordan kan det ses af figur 173?
Læs øvelsesvejledning. Brug figurerne til at få et overblik over forsøgets forløbELISA_Øvelsesvejledning.pdf Er der noget der ikke giver mening får dig?
Undersøg hvad kyssesyge er (søg på din yndlingsplatform til viden om sygdomme). Hvem af de fire testpersoner i ELISA_Øvelsesvejledning.pdf har haft kyssesyge? Kan der være falske positive og/eller falske negative i jeres analyse-resultat? Medbring Fy
Hvornår har du sidst brugt antibiotika? Søg på www og find ud af hvordan det går med antibiotikaforbruget i Danmark.
Læs om antibiotikaresistens TXT Antibiotikaresistens.docx med fokus på figur 4, 5 og 6. Figurerne kan bruges til at forklare hvad bakteriehæmmende- og bakteriedræbende antibiotika er, samt til at forklare hvilke mekanismer der kan gøre bakterier anti
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Blodtypebestemmelse
27-10-2023
Alfa-1-trypsinmangel
24-11-2023
Immunologisk test (ELISA)
30-11-2023
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Enzymer
I dette forløb arbejdes med proteiners opbygning og funktion, herunder enzymers aktivitet.
Litteratur:
Biokemi-levende organismers kemi, s. 52-55
Biokemi, s. 71-90
Andet:
Screen-cast om proteiners opbygning:
https://www.gymnasiekemi.com/proteiner.html
Eksperimentelt
SRO-forsøg
Indhold
Kernestof:
I videoen 'Proteiner' (https://www.gymnasiekemi.com/biokem.html) skal i se og høre en forklaring på hvad primærstruktur, sekundærstruktur, tertiærstruktur og kvaternærstruktur er i proteiner.
Læs om proteiners primære-, sekundære-, tertiære- og kvaternære struktur Biokemi s 71-78 Proteinstruktur.pdf
Læs teksten i afsnittet 'Enzymer-cellens værktøjer', s. 79-83 Biokemi s 79-90 Enzymer.pdf Lav undervejs en liste med mindst 10 fagbegreber fra teksten og en umiddelbar forklaring på ordet.
OBS ændring. Besvar opgaver fra forrige modul; opg. 6-10 OPG Enzymers opbygning og funktion.docx Baggrundstekst er s. 79-83 Biokemi s 79-90 Enzymer.pdf.
Læs om hvordan temperatur, pH, substratkoncentration og enzymkoncentration kan påvirke enzymernes reaktionshastighed på s. 83-88 (Biokemi s 79-90 Enzymer.pdf)
Hav Biokemi s 71-78 Proteinstruktur.pdf og Biokemi s 79-90 Enzymer.pdf klar til undervisning.
Dagens modul.docx
SRO.pptx
Vi starter med SG læser. Husk bog
I skal i modulet arbejde med denne opgave OPG_SRO Bio 1.docx
Fælles start i Meet med koden 2zSRO. En elev kobler sin PC til projektor, så Meet kan være på tavlen i starten af modulet.
Ingen lektier
Læs s.52-55 om enzymkinetik i den nye, flotte Biokemibogen, som klassen fik onsdag. Der kan være svære ord i teksten, skriv dem ned og læs videre. Vi ser på dem på fredag. Hvis du ikke har bogen endnu, kan du hente en på biblioteket og låne den.
Skriv svar til opgave 7-11 i OPG Enzymkinetik.docx
Færdiggør dit skriftlige svar til OPG_SRO Bio 2.docx ud fra gruppesamtalen om forsøgsopstillingen. Formuler et skriftligt svar til opgave 1 i denne opgave OPG SRO Bio 3.docx
Vælg data SRO-forsøgsdagen. Hvilke data vil du bruge? Læs om databehandlingen i øvelsesvejledningen Enzymkinetik.pdf
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Sex med mere
I forløbet arbejdes med hormonel regulering.
Fysiologibogen s. 177-203
Indhold
Kernestof:
Medbring Fysiologibogen. Vi starter nyt emne.
Vi arbejder ud fra s. 189-197 i Fysiologibogen. Indhold i 1. halvdel af teksten er gennemgået onsdag. Hav især fokus på figur 203.
Der er mulighed for at stille spørgsmål til denne afleveringsopgave Progesteronreceptorer.pdf
Vi arbejder ud fra s. 193-200 i Fysiologibogen med fokus på den hormonelle regulering under graviditet samt på sædcelledannelse (spermatogenese). I den forbindelse er det godt at kunne beskrive og forklare figur 207, 212 og 214.
Besvar opgaven om sædcelledannelse OPG Spermatogenese.docx og tag Fysiologibogen med.
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Fight the bite
I forløbet er fagligt indhold fra tidligere forløb anvendt i problemstillingsbaseret laboratoriearbejde.
Litteratur (faglig baggrund):
Fysiologibogen s. 151-152, 160-161 samt figur 148 og 157.
Figurer fra LIFE-materialet (pdf)
Eksperimentelt arbejde
Kvalitativ undersøgelse af effekt af toksiner i slangegift
Jagten efter modgift mod slangegift: ELISA
Jagten efter modgift mod slangegift: kvalitativ antistof-test
Indhold
Kernestof:
Repeter hvad antigen, antistof og specifik immunrespons er. Se især tekst i Fysiologibogen s. 151-152, 160-161 samt figur 148 og 157.
Vi afslutter Fight the bite
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Østrig
I dette forløb er med udgangspunkt i biodiversitetsbegrebet, undersøgelse og påvirkning af biodiversitet arbejdet med to cases. En case om udbredelse af Østrigsk flora (som ikke indgår i pensum) samt en case om TBE-virus som blandt andet findes i forskellige arter af skovflåt i både Østrig og Danmark
Litteratur:
Introduktion til biodiversitet (pdf)
TBE dokumenter (Word)
Indhold
Kernestof:
Overtøj til at kunne være ude i Gymnasieparken i løbet af modulet
Afsnit
Læs om biodiversitetsbegrebet s. 1-7 i hæftet 'Intro til biodiversitet' (uddelt i kemi/mat modul mandag d. 3/4)
Spørgsmål G til og med Q om måling af biodiversitet
Besvar spørgsmål R til U som knytter sig til s. 16-21 i hæftet Introduktion til biodiversitet.
Praevention_PraeventionAnbefaling_Elev.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Østrigsk flora
24-04-2024
Cortisol
15-05-2024
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Nervesystemet
Opbygning og funktion af nervesystemet, herunder signalveje samt dannelse af aktionspotentiale.
Litteratur:
Fysiologibogen s. 31-38, 43-53
Eksperimentelt:
Hudens sansereceptorer
Indhold
Kernestof:
Fysiologibogen s. 31-35 (øverst, indtil 'Neuroner og gliaceller'). Fokus på figur 26.
Læs øvelsesvejledningen Hudens sansereceptorer.doc
Notat om LFA-test er kommenteret. Læs og spørg hvis du er i tvivl om noget.
Vi arbejder ud fra s. 43-48 i Fysiologibogen om nervesignalet. God forberedelse er at finde (og nedskrive) forklaring på begreberne 'synapse', 'transmitterstof' og 'aktionspotentiale' og prøve mundtligt at beskrive hvad figur 39 viser.
Kap8_B2_Opgave-med-aktionspotentialet_v1.pdf
I de sidste to moduler (dette og fredagsmodulet) arbejder vi med s. 48-53 i Fysiologibogen om aktionspotentialet (gennemgået) og betydningen af myelinisering af aksonet (nyt) + klar til årsprøve. Tag som altid Fysiologibogen med.
https://sites.google.com/view/nervetest/1-neuronet?authuser=0
Vi arbejder videre med s. 48-53 i Fysiologibogen om aktionspotentialet (gennemgået) og betydningen af myelinisering af aksonet (nyt)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Hudens sansereceptorer
21-05-2024
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Populationsbiologi
Litteratur
Økologibogen s. 8-9, 16, 34-42, 46-57, 91-92, 177
Hæfte 'Vandløb og sø'.
Eksperimentelt:
Vegetationsundersøgelser
Vandløbsundersøgelser
(se vejledninger til kanotur)
Andet:
Anvendelse af app´en Seek til artsbestemmelse
Kanotur mm
Indhold
Kernestof:
Tag Økologibogen med. I forløbet populationsbiologi kommer vi igen til at støde på begreber som økosystem, fødekæde, fotosyntese, habitat, niche. Repeter dem gerne. Forklaring på begreberne kan findes på s. 8-9 og s. 16 i Økologibogen.
Læs definitionerne af 'population' og 'populationsbiologi' s. 177 i Økologibogen.
Læs Økologibogen s. 54-57 om direkte tælling, indirekte tælling, vegetationsanalyser og fangst-genfangst metoden.
Læs øvelsesvejledningen ØV Fangst-genfangst.docx hvor vi skal simulere fangst-genfangst metoden og vurdere hvornår metoden bedst bruges.
Fangst-genfangst øvelsen afsluttes
Læs Økologibogen s. 46-48 om succession (udvikling i sammensætningen af arter) og symbiose (samliv mellem forskellige arter) som er fænomener der har betydning for udviklingen af populationer i et økosystem. Noter ét eksempel på hver af de to fænomen
Læs afsnittet 'Strandengens planter' med fokus på succession og invasive arter, s. 90-92 i Økologibogen. Læs også om naturbeskyttelsesloven og naturtyperne fersk eng og overdrev (i udleveret hæfte eller her: TXT Beskyttelse af _ 3-naturtyper - Ferske
Hent og installer app´en Seek (by iNaturalist) på din mobil. Undersøg mulighed for at have bil med til fælleskørsel i forbindelse med kanotur d. 3-4/9.
Læs mine kommentarer til jeres aflevering (OPG Lundsnegle) og læs opgaveteksten til næste aflevering (OPG Vandremusling).
Besvar spørgsmålene fra forrige modul OPG Vandløb og sø.docx
Tag Økologibogen med
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Lundsnegle
22-08-2024
Hjemmeopgave Gudenåen
04-09-2024
Vandremuslinger
10-09-2024
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Genetik og bioteknologi
Genetikbogen B+A, s. 89-116, 125-129, 139-143
Hæfte, GMO, klima og etik:
https://etiskraad.dk/Media/638501548300782311/GMO_klima_og_etik__undervisningshfte_til_gymnasiet__Det_Etiske_Rd.pdf
Artikel
https://www.sdu.dk/da/nyheder/alle_artikler/2021/genmodificerede-planter
Om Crispr
https://www.youtube.com/watch?v=xlLq1LSH98Q
(Biologilokalet)
https://www.youtube.com/watch?v=cKq1pKpSRSw
(Etisk Råd)
Eksperimentelt
Ekstraktion af DNA
Indhold
Kernestof:
Læs i Genetikbogen B+A s. 89-95 øverst. Start en ordliste til forløbet Genetik og bioteknologi med alle kursiv-ord fra teksten samt en forklaring på ordene.
Besvar spørgsmål i øvelsesvejledning ØV Isolering af DNA.docx
Læs s. 95-102 i Genetikbogen B+A om transgene og cisgene planter
Læs s. 102-107 i Genetikbogen B+A om bioteknologi og dyr.
Læs om to eksempler gensplejsede afgrøder på s. 13-17 i hæftet fra Etisk Råd TXT GMO klima og etik Det Etiske Råd.pdf og svar på læse-opgaverne OPG Klima- og miljøvenlige afgrøder.docx
Tag Genetikbogen B+A med
Læs s. 109-113 om genregulering og epigenetik. Fortsæt din ordliste med tilføjelse af nye fagord og forklaringer af dem. Tilføj osm minimum ord fra teksten skrevet med kursiv.
Medbring Genetikbogen. Vi arbejder bla. videre med siderne s. 113-116.
Forbered gruppepræsentation OPG Årsager til kræft.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Nitrat og Torsk
01-10-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Mikrobiologi, Tiny Earth
I dette forløb er arbejdet med bakterier, bakterievækst samt genteknologiske metoder
Hæfte: Tiny Earth Baggrund
Hæfte Tiny Earth vejledninger
Eksperimentelt
Undersøgelse af gærcellers aktivitet
Indsamling og ekstraktion af bakterier fra jord
Bakteriedyrkning
Gelelektroforese
PCR til udvælgelse af bakterier til sekventering
Behandling og analyse af sekventeringsdata
Indhold
Kernestof:
(Gen)læs øvelsesvejledningen og svar på spørgsmålene på side 1 og side 2 (ØV Undersøgelse af gærcellers aktivitet.docx) .
Læs s. 4-9 i hæftet Tiny Earth, Baggrund og skriv forslag til svar på opgaver s. 6 og 9.
Læs s. 10-18 i hæftet Tiny Earth, baggrund.
Medbring Tiny Earth baggrund-hæftet.
Medbring Tiny Earth-hæftet 'Protokoller' med vejledninger til Del 1-øvelserne. Gense evt. øvelsesvideoerne fra forrige lektie.
Læs om undersøgelser af bakterievækst i hæftet 'Undersøgelse af bakteriers vækst' og besvar de 4 spørgsmål på s. 7. Skriv svarene i papir-hæftet. Dele af teksten er repetition, så læsning kan være med fokus på at besvare spørgsmålene.
Læs s. 20-37 i Tiny Earth baggrundshæftet. Vi arbejder med teksten i modulet.
Læs om PCR og fremstilling af DNA-profil i Genetikbogen B+A
Typeord_2023 og efter.docx
Tag Fysiologibogen og Genetikbogen B+A med. Noter på papir må også bruges.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Bakterievækst
22-10-2024
Cystisk fibrose
31-10-2024
Bakterier i Gymnasieparken
29-11-2024
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Evolution og populationsgenetik
Litteratur
Genetikbogen B+A, s. 71-87
Andet
5 mechanisms of evolution:
https://www.youtube.com/watch?v=U-qlpsd0PxM
5 fingers of evolution:
https://www.youtube.com/watch?v=5NdMnlt2keE
Eksperimentelt arbejde
Undersøgelse af naturlig og seksuel selektion
Indhold
Kernestof:
Med afsæt i Tiny Earth starter vi så småt et nyt forløb om evolution og populationsgenetik. Læs derfor s. 71-75 i Genetikbogen B+A om evolution. Vi starter ud med en introduktion til Lamarck, Darwin og neodarwinisme.
Besvar opgaverne OPG Intro til evolution.docx så du kan give mundtligt svar.
I forrige modul har vi med 'perlebiller' undersøgt hvordan naturlig selektion kan påvirke fænotype-sammensætningen blandt individer i en population.
Five fingers of evolution: https://www.youtube.com/watch?v=5NdMnlt2keE&t=323s
Besvar opgave 1 i OPG Progesteronreceptorer og Hardy Weinberg ligevægt.docx (Først allelfrekvenser, dernæst genotypefrekvenser)
Læs om de 5 faktorer der påvirker evolution i Genetikbogen B+A, s. 80-87.
Klar til at give high-five?
Læs opgaveformulering af OPG Bakterier i gymnasieparken. Gruppearbejdet igangsættes.
Vi arbejder med bioinformatik ud fra kapitel 10 i Genetikbogen B+A.
Tag Tiny Earth protokol-hæftet med, så i har vejledningerne hos jer på skrift imens i laver databehandling.
Find svar på spørgsmålene i kapitel 10, Genetikbogen B+A:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Parasit og cystisk fibrose
05-11-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Kroppen i arbejde
Litteratur
Fysiologibogen 2. udgave: s. 111-145
BIOKEMI-levende organismers kemi, kap. 9, Heterotrofe cellers stofskifte
Eksperimentelt arbejde
Dykkerrefleks (iltkonc i blodet)
Måling af hæmatokritværdi
Regulering af blodtryk og puls
Undersøgelse af muskeltværsnit og muskelkraft
Indhold
Kernestof:
Hvor meget energi bruger man når man sidder ned og læser ?Tag en bog med til SG læser OG Tag fysiologibogen med, vi starter nyt forløb.
Læs Fysiologibogen s. 74-82 med fokus på regulering af ventilation.
Dykkerrefleksen undersøges. Baggrundsviden fås fra Fysiologibogen 2, s. 82-89 og øvelsens generelle fremgangsmåde ØV Dykkerrefleks.docx
Spørgsmål til afleveringsopgaven?
Uge 50: Biokemi s. 113-124 + s. 149-151. Vi starter ud med glykolysen, ethanolgæring og lactatgæring på s. 113-118.
Uge 50: Biokemi s. 113-124 + s. 149-151.
Alternativ måde at lære om carbohydraternes omsætning: https://www.detergodtatvide.dk/nedbrydning-af-kulhydrat-2/
Vi starter med at i udveksler svar på opgave 7 og 8 i OPG Heterotrofe organismers stofskifte_Aerob stofomsætning.pdf Hvorved vi arbejder med respirationsprocessen på molekylært niveau
Læs øvelsesvejledningerneØV Blodtryk og puls under arbejde.docx og ØV Hæmatokrit.docx
Fra i mandags:
Fra før jul:
Skimme-læsning om muskeltyper og muskelopbygning: Fysiologibogen, s. 111-119. Særligt fokus på figur 110, 113, 115 og 116.
Lidt nyt under solen:
Læs s. 120-128 i Fysiologibogen med fokus på figur 117, 118 og 119 som kan inddrages i beskrivelsen af muskelkontraktion.
Læs s. 128-134 + s. 243-245 i Fysiologibogen
Læs om muskelfibertyper og muskelkraftregulering på s. 134-138 i Fysiologibogen. Figur 132 er særligt god at bruge til at forklare forskellen i muskeltyperne I, IIa og IIx.
Læs s. 139-145 i Fysiologibogen. Udover sammenhængen mellem muskeltværsnit og styrke handler teksten om muskelvækst og mindskelse af muskelmasse hvor begreberne hypertrofi, superkompensation og atrofi er centrale. Figur 138a og b illustrerer effekt a
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Orangutanger, bakterier og kyllinger
09-12-2024
Surkål, epibatidin og arbejde på ergometercykel
10-01-2025
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Økotoksikologi
Økotoksikologibogen, s. 5-25, 29-31
Bioakkumulation og biomagnifikation:
https://www.youtube.com/watch?v=AQuv-kwLkh0
Eksperimentelt arbejde: Undersøgelse af alkohols effekt på karse
Indhold
Kernestof:
Læs s. 5-8 i den nye bog 'Økotoksikologi'. Der er et kort afsnit om hormoner, som skal bruges for at forstå hvad hormonforstyrrende stoffer er samt hvilken effekt hormonforstyrrende stoffer kan have - og hvordan.
Læs s. 8-15 i Økotoksikologi om hormonlignende stoffer, frugtbarhed og kønsdifferentiering. Fokus i teksten er indhold i figur 7,8, 9 og 11
'færdiggørelseslektie', svar på sp. 3-5 OPG_Østrogene stoffer.docx ud fra s. 9-15 + læs s. 15-21 i Økotoksikologibogen
Afsnit
Tag Økotoksikologibogen med. Vi skal arbejde med toksikologiske tests og lære hvad EC50og LC50 er, og hvordan de kan bestemmes eksperimentelt.
Brug Økotoksikologibogens stikordsregister (bagerst):
Færdig skitse af forsøgsopstilling
I skal arbejde selv: Fortsæt økotoks-forsøget
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Biologisk produktion
Litteratur:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/5-ting-du-skal-vide-om-tarmbakterier/
https://videnskab.dk/krop-sundhed/tarmbakterierne-hjaelper-dig-saadan-faar-du-den-bedste-tarmflora/#
Indhold
Kernestof:
Tarmbakterierne hjælper dig_ Sådan får du den bedste tarmflora.pdf
Arbejde selv, se vedhæftede fil (Lektie til tirsdag)
OPGAVER til Tarmbakterierne hjælper dig.docx
Introduktion til mælkesyrefermentering, hvorefter i selv skal opstarte surkål-produktion ØV_Surkål.docx .
I modulet arbejder vi også med bæredygtighed, herunder bæredygtigt antibiotikaforbrug. I den forbindelse kommer vi til at arbejde med disse tekster: TXT_Hvad er bæredygtighed.pdf TXT_Skørt antibiotikaforbrug.docx
Læs teksterne herunder om fermentering.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Repetition
Indhold
Kernestof:
Plan for resterende biologimoduler.docx
Vi repeterer de overordnede områder i forløb med hjælp fra Fysiologibogen
jf. repetitionsplanen TXT Plan for repetition.docx er vi nået til forløbene herunder. Find ud af hvilke forsøg der er lavet i de forløb. Tag desuden Fysiologibogen med
Husk svar-ark fra Dybhavs-foredraget.
Lav en ordliste (fagbegreber) til forløbet DNA og arv. Tag Genetikbogen B+A med.
Vi snakker også om anvendelse af P-værdier fra statistiske test. Ud fra denne opgave OPG Konklusion ud fra statistiske tests_Mikrobiologi.docx
Vi repeterer fortsat. Denne gang er det blandt andet indhold fra Fysiologibogen. Så tag den med:
Læs denne opgave OPG Konklusion ud fra statistiske tests_Mikrobiologi.docx og sørg for (som minimum) at have adgang til Matematisk formelsamling STX B (2018), så den kan bruges i modulet (og til skriftlig eksamen).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10,01
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523082744", "T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523082744", "H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523082744" }