Skive Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Skive Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 EN/2b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Skive Gymnasium
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Johan Mejniche, Stine Heegaard Fuglsang
Hold
2023 EN/2b (
3b EN
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
South Africa (EKSAMEN)
Titel 2
Man and Nature (EKSAMEN)
Titel 3
The American Election
Titel 4
Horror (EKSAMEN)
Titel 5
Shakespeare (EKSAMEN)
Titel 6
Animal Farm
Titel 7
Multicultural Britain (EKSAMEN)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
South Africa (EKSAMEN)
Forløbet tager udgangspunkt i og bygger oven på et allerede studeret emne om Sydafrika fra 2.g, som også fokuserede på engelsk som lingua franca. Der fokuseres i denne del af forløbet på apartheid, den historiske udvikling i landet og hvordan litteratur kan give udtryk for holdninger og strømninger i samfundet.
KERNESTOF:
Nadine Gordimer: Once Upon a Time
Fra 2.g:
“Why did English Become the International Language”
https://www.youtube.com/watch?v=iqDFPU9YeQM
Udvalgte afsnit ” From Dompas to Democracy”, s. 48-52, s 24-25, s. 15-17
(“Major historical events”, “Nelson Rolihlahla Mandela and Apartheid”, ”Humphrey Tyler’s eye-witness report”)
Evans, “Dead Man’s Shoes”
Eastwood, “Invictus” (film)
Supplerende stof:
Apartheid Explained:
https://www.youtube.com/watch?v=S7yvnUz2PLE
Nelson Mandela's Life Story:
https://www.youtube.com/watch?v=jgQBoXsxr8w&t=338s
Indhold
Kernestof:
Apartheid in South Africa_introduction.docx
Google Drive: Sign-in
Færdiggør skemaet med gloser fra sidste gang (også vedhæftet). I skal ikke udfylde "Let's learn words"-skemaerne, kun listen med gloser fra videoen.
Læs resten af Once Upon a Time (udleveret i timen). Hvis man hellere vil læse elektronisk, ligger teksten også i vores mappe på drev. Husk på temaerne "structure of society" og "fear" mens I læser.
Medbring teksten. Vi samler op på analysen og starter på aflevering.
Magnus, Karl, Peter, Josefine, Frida, Karoline: Udfyld skemaet med point, evidence, explanation til jeres style of writing afsnit. Begynd også gerne at skrive på afsnittet, men ellers er der også skrivetid i timen. Resten er på kanotur, så god muligh
Leah, Mia, Ida, Amalie, Amalie, Anna, Laura, Freja: Sørg for at have udfyldt PEE-skemaet til style of writing-opgaven og være begyndt på at skrive afsnittet. I får hjælp/feedback til at færdiggøre afsnittet i timen. Resten som skrev i mandags får mul
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Man and Nature (EKSAMEN)
Forløbet arbejder med menneskets forhold til naturen og tager udgangspunkt i The Romatic Period og dennes "nature poets". Der undersøges historiske og samfundsmæssige forhold i Storbritannien i perioden som tages med i analysen af udvalgte digte. Forløbet arbejder også med det amerikanske spor og undersøger amerikansk transcendentalisme både tilbage i tiden og i dag. Desuden inddrages viden om amerikanske værdier. Slutteligt diskuteres og inddrages cli-fi genren.
KERNESTOF:
William Wordsworth: The Tables Turned
William Wordsworth: My Heart Leaps Up
William Wordsworth: Composed Upon Westminster Bridge, September 3, 1802
William Blake: The Ecchoing Green
William Blake: London
Henry David Thoreau: Walden (excerpt)
Sean Penn: Into the Wild (film)
Margaret Atwood: The Moment
George Orwell: Animal Farm (læst i separat forløb)
Indhold
Kernestof:
Man and nature.docx Færdiggør listerne med ord på de to første sider. Udvælg hvad du synes er de tre vigtigste ord fra begge kolonner og vær parat til at argumentere hvorfor. Medbring det udleverede kompendium.
Læs afsnittet "The Romantic Age: Literary background" og "The Freedom of Nature". Besvar spørgsmålene til teksten, men spring over grammatikopgaven til sidst.
Medbring kompendium.
Lav et interview med Wordsworth vha. Chatgpt. Indsæt følgende prompt: You are British poet William Wordsworth. I am doing an interview with you and you are to answer me as if you are William Wordsworth. Write in English.
Husk at tage tøj (OG FODTØJ!) på efter vejret - vi skal være udenfor! Det må også gerne være tøj, som godt må blive lidt beskidt og/eller komme til at lugte lidt af røg.
Læs "Understanding Americans" som I fik udleveret i tirsdags.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
The American Election
Et ultrakort forløb om det amerikanske præsidentvalg med fokus på kampagnevideoer og taler fra de to kandidater.
KERNESTOF:
Kamala Harris: Speech at The Ellipse
Campaign videoes from Trump and Harris
Indhold
Kernestof:
Læs "Understanding Americans" som I fik udleveret i tirsdags.
I får 10 min. til at færdiggøre jeres præsentation.
Campaign Speech at The Ellipse (1).docx
Kamala-Harris-Ellipse-Speech-2024.pdf
Karaktersamtaler 3b EN.docx Se tidspunkt for samtale og kode til meet.
Lyt til/læs Kamala Harris' tale og besvar spørgsmålene dertil. Besvarelser sendes under 'elevfeedback' på timen.
Kamala-Harris-Ellipse-Speech-2024.pdf Sørg for at have lyttet til/læst Kamala Harris' tale, selvom du ikke var der i sidste uge. Alle medbringer talen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Horror (EKSAMEN)
Forløber arbejder med horror i fiktive tekster og film med fokus på genretræk og begrebet 'the uncanny'. Der inddrages teori fra Stephen King og Mathias Clasen. Der undersøges også kort true crime genren i form af podcast.
KERNESTOF:
Stephen King: Why We Crave Horror Movies
Stephen King: The Boogeyman
Mary Shelley: Frankenstein (excerpt)
Sarah Koenig: "Serial", season 1, episode 1 (podcast)
Supplerende stof:
Sigmund Freud: The Uncanny (Das Unheimliche), (1919), extract
Mathias Clasen: Lessons from a terrified horror researcher (TedTalk)
Stephen King's Three Types of Horror
Indhold
Kernestof:
Horror forløb kompendium.docx Læs teori s. 2 - 4 (forsiden er s. 1) og se videoen i linket nederst på s. 3, som forklarer "the uncanny valley".
Se herefter Pixar's kortfilm "Tin Toy" og overvej, om du finder den uhyggelig og hvorfor.
Læs Stephen Kings "Why We Crave Horror Movies" s. 8 - 9 i kompendiet. Fokusér på hvad hans svar er - altså hvorfor mener han, vi er tiltrukket af horror.
Horror forløb kompendium.docx
Læs de første 5 sider af Stephen King's "The Boogeyman" i jeres kompendium.
Genlæs "The Boogeyman", hvis ikke du kan huske den. Medbring kompendium.
Medbring kompendium.
Husk dit login til lectio eller medbring det på et stykke papir. Medbring også kompendium.
Vær klar til at fremlægge jeres trailere.
Podcast.docx
Lyt til første episode af 'Serial' og fokusér på det punkt, du er blevet tildelt. Episode 01: The Alibi
I TIMEN: Jeg kommer kl. 10.20. Indtil da skal I skiftevis præsentere jeres fokuspunkter for hele klassen. Herefter skal I starte på at analysere podcasten ud fra denne analysemodel: THE_PODCAST_HEXAGRAM.pdf and The podcast hexagram explained.docx
I skal arbejde i grupper med at planlægge jeres podcast. Husk at bruge tjeklisten, hexagonen og vejledningen til de to typer podcasts (podcast with people chatting or podcast with people telling stories). Se vedhæftede dokumenter. Få en klar plan på
THE_PODCAST_HEXAGRAM.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Shakespeare (EKSAMEN)
Omdrejningspunktet i forløbet er Shakespeares 'Romeo and Juliet', hvor der i analysen inddrages viden om The Elizabethan World Picture, The Four Humors, The Tragic Hero og teater som genre i perioden.
KERNESTOF:
The Elizabethan World Picture, the Great Chain of Being, The Four Humors, The Tragic Hero
Prologue from Romeo and Juliet
R&J: Act 1, scene 5 (first meeting)
R&J: Act 2, scene 2 (balcony scene)
R&J: Act 5, scene 3 (death scene)
Baz Luhrman: Romeo + Juliet (film)
Sonnet 18
Indhold
Kernestof:
Præp. + that.doc
Eksamensopgave Engelsk A
Eksamensopgave Løs opgave 1 + 2 i opgavesættet. Lav ikke opgave 3 - jeg har lige opdaget at lyden er helt vildt dårlig. HUSK at skrive i template! Tilladte hjælpemidler er ordbogen og grammatikbog (minlæring).
Løsning_eksamensopgave.docx
Læs om tragedien som genre og The Tragic Hero s. 46-48 i den lyserøde bog.
Husk bog til SG læser! Og lyserød bog til Romeo and Juliet.
Medbring Romeo and Juliet.
Sparknotes
Romeo and Juliet: læs s. 110, ll. 38 - 51. Genfortæl med dine egne ord. MEDBRING bogen!;-)
Romeo and Juliet: læs resten af act 2, scene 2.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Animal Farm
Værklæsning af George Orwells 'Animal Farm'. Fokus på fri samtale og præsentation samt allegorien som genre.
George Orwell: Animal Farm
Indhold
Kernestof:
Animal Farm by George Orwell | Full Audiobook
Vi skal i gang med at læse vores roman - Animal Farm. Her er et link til audiobook, hvor I kan få bogen læst højt, men I får også et fysisk eksemplar. I behøver ikke læse noget inden timen.
Læseplan Animal Farm.docx
Animal Farm background and tool box.docx
Animal Farm background and tool box.docx Læs baggrundsinformationen om modernisme.
Eksamensgrammatik
Grammatikopgaver
Grammatik Løs opgave 3.
Grammatik
grammatik løs opgave 1
Grammatikopgaver Løs grammatikopgaverne i template og send til mig. Skal være færdiggjort inden søndag kl. 20. Læs desuden næste kapitel af Animal Farm. Vi taler om både kapitel 8 og 9 på tirsdag og gennemgår grammatikopgaverne.
Vær klar til at tale om både kapitel 8 og 9.
Read the final chapter.
Medbring Animal Farm bogen - der er en anden klasse, som skal bruge den!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Multicultural Britain (EKSAMEN)
Forløbet bygger ovenpå et forløb fra 2.g om The British Empire, men her centreret omkring det multikulturelle britiske samfund.
KERNESTOF:
Short story "Pictures"
Lyttanya Shannon: Subnormal - A British Scandal (documentary)
Enoch Powell: Rivers of Blood speech
John Agard: Remember the Ship
Fra 2.g:
Kippling, ”White Man’s Burden”
Kenyatta, ”The Gentlemen of the Jungle”
Robin Cook, “Chicken Tikka Masala Speech”
R. Sahota: "Chameleon"
Leo McKinstrey: "A multicultural hell hole that we never voted for" (speech)
Indhold
Kernestof:
Eksamensopgave
Kommaøvelser.doc Færdiggør øvelsen.
Se dokumentar "Den Britiske Raceskandale" som ligger på cfu. Den burde ligge på jeres forside. Overvej punkterne i pentagonen ift. dokumentaren og tag noter til det.
Læs herefter Enoch Powell's "Rivers of Blood". Multicultural Britain.docx (tekst findes heri).
Til i dag skal du være startet på din skriftlige aflevering og have skrevet mindst to afsnit.
Multicultural Britain.docx Læs talen af Enoch Powell, hvis ikke du allerede har gjort det.
Læs novellen "Pictures" og overvej de analytiske punkter nederst på sidste side. Pictures.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56246854674", "T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56246854674", "H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56246854674" }