Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Marianne Lang Riisbøll
|
Hold
|
2023 DA/q (1q DA, 2q DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til dansk
Introduktion til arbejdet i dansk. Vi starter med at læse om genrerne i dansk og små eksempler på de skønlitterære hovedgenrer, drama, lyrik og epik og undersøger forskelle og ligheder.
"Biografi af en snegl" Peter Seeberg
Ludvig Holberg, "Epistel nr. 390 (1749) afsnit 3 (om læring, forskellen mellem visdom og lærdom)
"Den Højes Tale", Havamal, de første 12 strofer
"Angst" af Emil Aarestrup, 1838
"Et dukkehjem" Henrik Ibsen, 1879 (kort uddrag)
"Operaelskeren" Klaus Rifbjerg, 1966 (kort uddrag)
ca. 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forældre og børn - novelleanalyse
Denne del af grundforløbet indeholder tekster, der kredser om forholdet mellem forældre og børn, og introducerer faglige begreber til analyse af skønlitteratur: fortællertyper, komposition, personkarakteristik, synsvinkel, indre og ydre synsvinkel, konflikt, tid og miljø og der arbejdes med sproglig opmærksomhed og genrebestemmelse.
uddrag af:
"Operaelskeren" Klaus Rifbjerg
"Angst" Emil Aarestrup
"Et dukkehjem" Ibsen
"Alle kan ro" Pia Juul. Politikens Magasin, 2008
"Læreplads", Kim Fupz Aakesen, (1999) I: "Skriveøvelser til hf-dansk", A. Nielsen og L.T Schütter (2014)
"Sportsbutik", Anja Otterstrøm, (2010) I: "Skriveøvelser til hf-dansk", A. Nielsen og L.T Schütter (2014)
"Kælderen" i "Skriveøvelser til hf-dansk", A. Nielsen og L.T Schütter (2014)
ca 50 s
Elevernes skrivekompetencer øves igennem små skriveøvelser indenfor genrerne redegørelse, personkarakteristik, næranalyse,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
sagprosa - forældre og børn
Vi arbejder i dette korte delforløb med sproglig opmærksomhed og retorisk analyse, herunder med fagbegreber som intention,
afsender, modtager omstændigheder, emne og sprog.
Toulmins argumentationsmodel
"Unge i dag er ikke narcissister" Ida Eriksen, Videnskab.dk, d. 09. juni 2017
"Slapheden breder sig" - Henrik Okkels, Politiken d. 28. maj 2011
"Vi voksne har ansvaret for de unges druk" Thomas Tiedje, i: Skriveøvelser til dansk
"Drak 8 liter Pepsi Max hver dag - nu er 38-årig mor død", Ronya Ryde, i: "Skriv dig frem", Albinus og Nehammer (2017)
sideløbende hermed arbejder eleverne med små skriveøvelser i "Skriveøvelser til HF-dansk"
ca. 18 sider + ca 20
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Talens magt - argumentation og retorik
Talens magt i form af argumentation og overtalelse - herunder indblik i sprogets funktion og variation.
Klassen arbejder med argumentation som det beskrives i Perspektiver i dansk, siderne 157 - 161 samt Toulmins argumentationsmodel.
Der er fokus på begreberne 'hæderlighed' og 'vægt' og på at kunne skelne mellem argumentationsgreb, som er lødige og argumentationskneb, som vildleder. Typer af god og mindre god argumentation læser vi videre om i Håndbog til dansk, kap 4.10. Vi arbejdede med negative og positive ordvalg i forbindelse med begreberne konnotation og denotation.
Eleverne arbejdede to argumenterende tekster, som dannede baggrund for en skriftlig aflevering, nemlig "Fuck You til Moder Jord: Vi ses på Mars når klimaet går amok" af Jacob Skyggeberg og "Klimastrejke". Igen arbejdede eleverne med små stilladserende opgaver.
afslutningsvist arbejde eleverne kort med klimakampagne-filmen "I am mother Nature" med voice-over af Julia Roberts https://www.youtube.com/watch?v=DhhVr5iLF-c
Filmiske virkemidler
om filmanalyse
Filmiske virkemidler
om beskæring
Filmiske virkemidler
om perspektiv
Filmiske virkemidler
om kamerabevægelser
ca. 84
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Videoer om klima
-
side 142 -146
-
argumentation fra Perspektiver i dansk.pdf
-
Vi skal arbejde videre med argumentation
-
Læs teksten : "Fuck moder jord: Vi ses på Mars..." . Den ligger under opgaver "Argumentation og klima"
-
Medbring papirer om argumentationstyper og teksten til næste skriftlige opgave
-
Vores klode står ved en skillevej.docx
-
Opgaver til Planeten står ved en skillevej.PNG
-
Vi skal arbejde med argumentation og jeres næste aflevering.
-
Argumentets to dele.ppt
-
Afsnittet om retorik i håndbog til dansk
-
Læs uddraget af Obama-talen udl. sidste gang- undskyld forvirringen
-
Automatisk genoprettet Ja, vi kan Obama, med noter.docx
-
Dronningens Nytårstale
-
Læs H.M. Dronningens nytårstale 2021
-
stilistiske figurer 2q.docx
-
Klimastil, opgave og små delopgaver til 1q (3).docx
-
Læs Dronningens Nytårstale 2021, linket til herunder. Find centrale ord og noter dem - noter også ord, du ikke kender.
-
tale
-
Lav opgaverne til Dronningens Nytårstale 2021
-
Opgaver til H.M.Dronningens nytårstale 2021.docx
-
Husk bog - mri tager ikke ekstra forslag med
-
Overvej et emne, du vil holde tale om. Jeg hjælper jer i gang i dag
-
Centrale elementer: struktur, afsender, modtager, sprog, virkemidler, stilleje.
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Romanlæsning: Doppler
Vi læser romanen Doppler (værk) af Erlend Loe med henblik på litterær analyse, personkarakteristik mv.
Der er fokus på selvstændig læsning af roman, men rammesat primært som arbejde på skolen, med arbejdsspøgsmål og samtalegrupper som støtte til forståelsen, analyse og fortolkning. Målet er elevernes eget tekstarbejde og citatanalyse, og deres mundtlige formidling af observationer, karakteristiskker og analyser.
Erlend Loe, "Doppler", Oversat af Susanne Vebel, forlaget Pocket, 2004
ca 200 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs til side 19 i romanen "Doppler", som I lånte sidste gang
-
Vi skal tale sammen i grupper og undersøge teksten, mens resten af klassen læser videre
-
Læs til s 33 i "Doppler" og noter dig 3 ting/observationer/citater, som du synes er interessante
-
Doppler, s 19 - 33.pptx
-
Læs s 34 - 50 i Doppler
-
Doppler, s 34 - 50.pptx
-
Til info: Herunder er spørgsmålene, som vi ikke nåede alle af sidste gang..
-
Læs til s 50 og besvar nedenstående spørgsmål
-
•Hvad tog Dopplers far billeder af? Hvad lærer Doppler om deres forhold? 35
-
•Kommenter på: "Men fødsel og død. Det er en afskyelig runddans. Min far forsvinder, og et nyt liv dukker op. En, jeg aldrig har kendt, bliver erstattet af en anden, som jeg sandsynligvis heller aldrig rigtigt kommer til at kende.” Side 39 •Kommenter
-
I stedet for at læse til s 72 som annonceret, skal I bare læse til s 50 og prøve at besvare spørgsmålene dertil.
-
læs s. 50 - 72 i "Doppler"
-
Doppler, s 50-72.pptx
-
Dine fund skal afleveres i starten af timen
-
Medbring "Doppler"
-
Læs side 72-86 i "Doppler" og skriv 5 af de sværeste ord ned
-
Formuler 2 spørgsmål til teksten.
-
Læs til side 101 i Doppler
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kortfilm
Vi analyserer kortfilm med udgangspunkt i de begreber der knytter sig til filmiske virkemidler (håndbog til dansk), herunder billedbeskæring, lyd, perspektiv og kamerabevægelser mv. Der introduceres til "Raskins 7 parametre" og hvordan filmtekniske greb bidrager til persontegning, stemning og budskab.
gruppearbejde om selvvalgt kortfilm, med efterfølgende elevoplæg.
Teori og baggrundslitteratur
fra Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=p222
- "Raskins 7 parametre"
- "Filmiske virkemidler"
- "Filmiske virkemidler" fra Filmcentralen, https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Film:
"Echo", Britisk kortfilm; https://www.shortoftheweek.com/2014/03/29/echo/
"26”, (12 minutter) Julie Bruun Bjerregaard (2018)
”Eksamen” Eddie Thomsen Petersen (1993) (7 minutter)
"Alice i Lalandia” (16 minutter)
”Mennesker og meninger”, Holger Karberg (9:00 minutter)
"Kom", Marianne Olsen Ulrichsen (4 minutter), (1995), https://www.youtube.com/watch?v=98ecT6GQ_zs&ab_channel=LarsKruse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sagatid og middelalder, værk
Historisk læsning: Norrøn digtning og middelalderens litteratur og folkeviser. Vi læser om middelalderens samfund og ser især på slægtens betydning. Vi arbejder med fremstillignsformer og klassen omskriver et valgfrit tekstsstykke fra Ravnkel Frøjgodes Saga til en anden fremstillingsform.
Ravnkel Frøjgode, saga (værk) 2014, fra "Islændingesagaerne, bind V", læst med litterært fokus
Folkevisen "Ebbe Skammelsøn" med fokus på genretræk og slægtsforhold
Folkevisen "Valravnen", tryllevise
Folkevisen "Jomfruen og dværgekongen"
Perspektiveringstekst: "Villy" Charlotte Weize, Faglige Forbindelser
Rather Homemade Productions: Ebbe Skammelssøn - hvad fanden skal det nu betyde?
Brug litteraturhistorien s 12 - 18
ca. 120 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ravnkel Frøjgodes SagaOCR.pdf
-
Om sagaer fra Litteraturhistorien på langs og tværs, s. 25 - 28.pdf
-
Læs de første 3 sider i Ravnkel Frøjgodes Saga
-
Hvilke overnaturlige ting sker?
-
Hvilken fejl laver Ejnars far, Torbjørn?
-
Læs kapitel 5 og 6 i Ravnkel Frøjgodes Saga til i dag.
-
Overvej disse spørgsmål til teksten:
-
•1.Hvad bliver der lagt vægt på i indledningen og hvorfor? •2. Stemmer denne saga overens med hvad du synes udgør en god fortælling? •3. Hvordan karakteriseres Ravnkel? Hvordan er hans forhold til folk omkring ham? Kommenter •4. Hvad siger det om Rav
-
Arbejde med Ravnkel Frøjgodes saga kap 1-6 svar.pptx
-
læs kapitel 7 - 9 i Ravnkel Frøjgodes saga
-
medbring kompendiet, I fik i går om De norrøne digtning - I skal bruge slides 31 - 35
-
Læs kapitel 9 og 10 i Ravnkel Frøjgodes Saga
-
Skriv de 3 vigtigste ting, der sker i hvert kapitel
-
Resten af tiden skal I bruge på skriftlig opgave
-
I læste kapitel 9 og 10 i forrige modul. Hvis det ikke lykkedes, skal I læse dem til i dag.
-
Arbejde med Ravnkel Frøjgodes saga, kap 9 - 14.docx
-
Læs kapitel 11 i Ravnkel Frøjgodes Saga og besvar opgaverne dertil (begge dele udleveret på papir)
-
Læs kap 14 og besvar spørgsmålene dertil. Det er sidste side i opgaverne.
-
Brug litteraturhistorien s. 12-18.pdf
-
læs side 12 - 14 i vedhæftede dokument til timen
-
Vi skal arbejde med "Valravnen", som danner grundlag for skriftlig opgave
-
Læs side 15 - 18 om folkeviser til i dag
-
Ebbe Skammelsøn1.docx
-
Læs Folkevisen om Ebbe Skammelssøn, som blev udleveret i dag. (vedhæftet)
-
Lav opgave 1 -3 i vedhæftede opgave-ark ( hvis du ikke fik lapper udleveret i mandags, skal du i stedet skrive en overskrift på hver af de 10 dele af folkevisen)
-
Ebbe Skammelsøn til elever.docx
-
ebbe skammelssøn hvad fanden - Google-søgning
-
Intro til næste skriftlige opgave
-
Læs teksten "Ebbe Skammelssøn" igennem derhjemme og noter dig, hvor der sker noget, du ikke forstår. Brug en ordbog til de ord, du ikke forstår.
-
Jomfruen og dværgekongen.pdf.pdf
-
https://arkivet.thorvaldsensmuseum.dk/kommentar/18232
-
Skriftligt arbejde med Valravnen
-
Se opgaven og jeres noter fra modulet i sidste uge.
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eventyr i moderne dragt, skrivning
Vi analyserer hhv. Snehvide og Rødhætte i moderne fortolkning.
Herudover, H.C. Andersen "Klods-Hans"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forfatterbesøg og skrivekursus
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Romantik
Romantikken som litteraturhistorisk strømning - (dannelse og danskhed), genretræk samt verdenslitteratur i oversættelse
Vi arbejder indledningsvist med H.C.Andersen-eventyrene "Nattergalen" og "Skrubtudsen" på klassen
Klassen læser en samling romantiske digte. Der er fokus på universalromantik/ organismetanken, nyplatonisme og nationalromantik og vi ser eksempler på lyriske virkemidler; metaforer, semantiske skemaer og rim- og rytmestrukturer.
Tekster:
Video fra "Litteraturhistorien", Sytime: https://litthist.systime.dk/?id=c988
H.C. Andersen: "Skrubtudsen" og "Nattergalen"
Schack von Staffeldt: "Liljen og Dugdråben" Schack von Staffeldt: Liljen og Dugdraaben (1808). I: Samlede digte. Det danske Sprog- og Litteraturselskab og C.A. Reitzel, 2001
("Nattergalen og rosen" Oscar Wilde)
Nationalromantik og nationalsange:
Oehlenschlager: "Der er et Yndigt Land", 1819
”Kjær est du, Fødeland” (1814) – St. St. Blicher
https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/j-l/kaer-est-du-foedeland
”Danmarks Trøst/ Langt højere Bjerge” (1820) – N.F.S. Grundtvig
”Hvor smiler fager den danske kyst” (1925) – Johannes V. Jensen
Den svenske 'nationalsang': "Du gamla Du fria", Richard Dybeck, 1844,
Her brugt i en Volvo-reklame:
https://www.google.com/search?gs_ssp=eJzj4tVP1zc0TLJINi_LLS82YPQSr8pJLEnMU0gpVUhPzM1JBDHSijITAQKRDTI&q=zlatan+du+gamla+du+fria&rlz=1C1GCEA_enDK836DK836&oq=zlatan+du+gamla+&aqs=chrome.1.0i355i457j46j69i57j0i22i30l2j69i61l3.6402j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Den norske nationalsang: "Ja vi elsker dette landet" - Bjørnstjerne Bjørnson 1864
https://www.youtube.com/watch?v=rRHKvTMVmx4
baggrundstekster:
afsnit "Romantikken" fra Litteraturhistorien på langs og på tværs"
afsnit: 4.2, 4.3, 4.6 i "Håndbog til dansk"
"Højromantik", fra https://dansksiderne.dk/index.php?id=5112
"Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur", YouTube-Video https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
Supplerende litteratur:
klip fra "Pocahontas", Disney (1995)
Klip fra "The Matrix" (1999)
Maleri, "Vandreren over tågehavet" (1818), Casper David Friedrich
ca. 110
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Det Moderne Gennembrud
Fordi dansk har en særlig status i udviklingen af den enkelte elevs udtryksfærdigheder, lægger vi her i første del af uddannelsen et forløb i samspil med historie, dls med fokus å samspil mellem fag og i den forbindelse , samspillet mellem tekst og samfund. Som optakt til HIO arbejder vi med det "Det moderne gennembrud" med fokus på køn, klasse og kirke, og arbejder med relevante metoder i fagene, samt skriftlighed.
Eleverne arbejder med grundlæggende begreber og metoder af betydning for skriveprocessen og det færdige produkt. (fokus på processkrivning, redegørelse, resume, notatteknik, taksonomi, mv.)
Der indgår både moduler og fordybelsestid, i alt ca 10 timer. Der er fokus på tekstlæsning i en historisk sammenhæng og danskfagets identitet og metode.
Litteraturhistorien på langs og på tværs (Systime): introduktion og video, om drama, om køn, kirke og klasse.
https://litthist.systime.dk/?id=138
Tekster:
Henrik Pontoppidan "Naadsensbrød" 1887 (7,6 ns.)
St. St. Blicher: "Hosekræmmeren" (værk)
Ludvig Holberg: "Jeppe på bjerget", teater opført på Aarhus Teater (værk)
ca. 35
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Modernistiske og realistiske stemmer
Sammen med baggrundslitteratur giver dette forløb eleverne et indtryk af modernistiske træk på form og indhold, og stiller realisme overfor modernisme med udgangspunkt i teksterne. Teksterne beskriver oplevelser fra både by og land, sætter fokus på sprogets funktion og variation, og viser samspillet mellem litteratur, kultur og samfund.
Vi arbejder med stiltræk og litteraturhistoriske kategoriseringer, herunder modernisme, realisme, socialrealisme, folkelig realisme, ekspressionisme og impressionisme.
Vi anvender begreber fra tidligere forløb til digt-analyse, novelleanalyse mv.
Primære tekster:
- R. Broby-Johansen, "Blod" (1922), digtsamling (VÆRK)
- T. Kristensen, "Nat i Berlin 1921" (1927)
- H. Bang, "Den sidste balkjole" (1887)
- M. A. Hansen, Af "Løgneren" (1949)
- M.A. Nexø, "Sevilla" (1903)
Baggrundslitteratur:
- "1890-2000: Modernisme og realisme" (s. 138-147) i Litteraturhistorien - på langs og tværs (2016)
Supplerende materialer:
- Nordstrøm, "Berlin" (sang), https://www.youtube.com/watch?v=DBqbJXT2-BI&ab_channel=WarnerMusicDenmark
- Diverse malerier (komparativ analyse af forskelle mellem kunst fra den modernistiske og realistiske tradition)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Nyhedsbilledet
Forløbet har fokus på klassisk avisjournalistik og nyhedsartiklen som genre. Følgende begreber har været i fokus: nyhedskriterier, vinkling, sproglige virkemidler, komposition. Ligeledes har vi undersøgt, hvordan og hvorfor forskellige aviser prioriterer nyhedskriterier, komposition og rubrikker forskelligt. Den klassiske avisjournalistik er blevet perspektiveret til clickbait og tv-nyhedsindslag.
Teori og baggrundslitteratur
Fra "Håndbog i dansk" (2024), Larsen & Nielsen
- Kapitel 5.1, Avisjournalistik (uddrag) (15 ns.)
Fra "Textur" (2019), Illum & Søndergaard
- "Vinkling af nyheder" (1 ns.)
Fra "Krydsfelt" (2019), Langdahl et al.
- "Journalistisk sprog" (1 ns.)
Tekster
- Ekstra Bladet, "Dræbt af fodboldfans: Hvorfor skulle Eylyl dø?" (2009) (2 ns.)
- Information, "Spritkørsel endte med lille piges død" (2009) (2 ns.)
- Nyhedsindslag fra TVA, d. 8/5 2025, https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-amerikaner-bliver-ny-pave_521402
- "Gåden om manden bag spejlet", Politiken, d. 27. juni 2009
- Dokumentar (VÆRK): Testamentet (2011), Christan Sønderby Jepsen (kreativt arbejde med dokumentaren ift. nyhedskriterier)
Værk
- Avisen som værk. Eleverne er i grupper blevet tildelt forskellige aviser, som de har skulle læse, analysere og præsentere. Aviser, der er arbejdet med (gruppevis): Politiken, Information, Jyllands-Posten, Skive Folkeblad, Århus Stiftstidende, Kristeligt Dagblad og Berlingske.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Eksamensforberedelse og repetition
Forløbet har haft til formål dels at repetere udvalgte forløb, begreber og tekster og dels at forberede eleverne til den mundtlige og skriftlige eksamen i dansk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58811800374",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58811800374",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58811800374"
}