Holdet 2023 DA/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Martin Bundgaard, Peter Martiny
Hold 2023 DA/p (1p DA, 1p DA SPS-lærer, 2p DA, 2p DA  SPS-lærer)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Lyrikanalyse og Intro til dansk på HF
Titel 2 Sagprosagenren
Titel 3 ASK - alment skriftlighedsforløb
Titel 4 Barokken
Titel 5 Oplysningstiden
Titel 6 En bøn til havet - værklæsning
Titel 7 Samtaleanalyse
Titel 8 Kommunikationsanalyse
Titel 9 Filmiske virkemidler
Titel 10 Magisk realisme
Titel 11 Den mundtlige fortælling
Titel 12 Krimigenreforløb - del 1
Titel 13 Krimigenreforløb - del 2
Titel 14 Retorik og argumentation
Titel 15 Socialrealistiske skildringer
Titel 16 Dokumentar og reality-tv
Titel 17 Dramatikgenren og teatertur
Titel 18 Romantik og romantisme
Titel 19 Det moderne gennembrud
Titel 20 Realismer og modernismer - 1910-2025

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Sagprosagenren

Forløb om sagprosagenren, avisjournalistik, onlinejournalistik og mediernes rolle. Der er tale om videnstilegnelse og begrebslæring indenfor medieområdet, og der er lavet både skriftlig analyse og mundtlig analyse på klassen af forskellige medietekster.

Forløbet har en nær sammenhæng med forløbet 'Retorik og argumentation' og 'Kommunikationsanalyse'. Bemærk at også i forbindelse med værklæsningen 'En bøn til havet' var nyhedstekster en betydelig ingrediens.

ns. 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 ASK - alment skriftlighedsforløb

ASK - et forløb om almen skriftlighed, hvor vi dels lærte om formalia i større skriftlige opgaver, dels havde fokus på skriftlig korrekthed; herunder typiske fejltyper og tegnsætning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Barokken

Litteraturhistorisk nedslag i perioden 1650-1720, hvor vi ser på barokken som periode og stil. Udover litteraturhistorisk baggrundslæsning, undersøger vi et eksempel på genren salme, men også nyere perspektivtekster (medietekster og lyriske tekster) er læst/anvendt med fokus på at fremfinde eventuelle barokke stiltræk i disse.

ns. 25
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Samtaleanalyse

Forløb med fokus på begrebstilegnelse og analysekompetence ift. samtaleanalyse, kommunikationsanalyse og fremstillingsformer.

ns. 30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Filmiske virkemidler

Forløbets fokus er på hvordan man analyserer filmiske virkemidler. Vi foretog en sekvensering og analyse af trailer for spillefilm, dernæst undersøgte vi i en mere oplevelsesfokuseret tilgang dokumentarfilmen Apolonia, Apolonia og så på nogle af de forskellige peritekster, der omgav portrætdokumentarfilmen.

Forløbet har en relation til forløbet 'Dokumentar og reality-tv' og spillefilmsvisningen af 'Populærmusik fra Vittula' i forløbet om magisk realisme, hvor også analyse af filmiske virkemidler har været et fokus.

ns. 70
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Magisk realisme

Forløb om hvad magisk realisme er; definition og tre eksempler - heraf spillefilmen Populærmusik fra Vittula, som gav lejlighed til at tænke nøjere over, hvordan man i filmmediet kan fremstille det magiske på en anden måde end i de tre litterære eksempler.

ns. 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Den mundtlige fortælling

Forløb om den mundtlige fortællings kendetegn, samt undersøgelse af en række forskelligartede eksempler på mundtlige fortællinger fra forskellige kulturer og tidsperioder.

ns. 90
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Krimigenreforløb - del 1

1. del af krimigenreforløbet afholdt op til sommerferien i 1.hf.
2. del afholdes i starten af 2. hf.

Litteraturhistorisk forløb om krimigenren og dens popularitet. Også nonfiktionstekster af forskellig slags indgår, heriblandt både skrevne sagprosatekster og auditive og audiovisuelle medietekster. I forbindelse med forløbet læses et selvvalgt værk; en kriminalroman efter eget valg. Boglæsningen er afrapporteret i form af en skriftlig aflevering, hvori elevens valgte krimi sammenlignes med Stefan Brockhoffs opstillede regler i Kriminalromanens 10 bud. Dertil er der holdt et mundtligt oplæg for en mindre grupper elever om det læste værk.

ns. 200

Elevernes læste krimier:
Anne-Sofie - Erling Bugge - Spor af mord (2010)
August - Jens Henrik Jensen - Oxen - Gladiator (2024)
Celina - Stine Bolther - Hævn (2016)
Esther - Lars Kjædegaard - De menneskelige rester (2020)
Francis - Ruth Rendell - Det sidste farvel (2018)
Frank - Sjöwall & Wahlöö - Strisser, strisser (1970)
Freya - Ruth Rendell - Morder antages (1977)
Ida - Julie Hastrup - Blodig genvej (2017)
Jamie - Holly Jackson - En god piges guide til mord (2023)
Julie - John Ajvide Lindqvist - Lad den rette komme ind (2004)
Laura - Chris Carter - Jeg er døden (2017)
Lærke - Jussi Adler-Olsen - Syv kvadratmeter med lås (2023)
Maja - Sara Blædel - Kald mig prinsesse (2005)
Maria - Leif Davidesen - Den betænksomme morder (2013)
Marie - Jussi Adler-Olsen - Journal 64 (2010)
Mathilde - Leif Davidsen - Den serbiske dansker (1996)
Nadia - Søren Sveistrup - Kastanjemanden (2018)
Nette - Delia Owens - Hvor flodkrebsene synger (2018)
Nicklas - Jussi Adler-Olsen - Fasandræberene (2008)
Sanne - Poul Ørum - Hjemkomst til drab (1970)
Signe - Michael Katz Krefeld - Mørket kalder (2018)
Simone - Sara Blædel - Opløst (2021)
Victoria - Julie Hastrup – Blodig genvej (2011)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Krimigenreforløb - del 2

Se forløbsbeskrivelse under Krimigenreforløb del 1.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Socialrealistiske skildringer

Forløbet er et forløb om socialrealistiske skildringer i litteraturen, primært i fiktionstekster, men vi ser også på eksempler på socialrealisme som den kommer til udtryk i medierne; videopodcast og kortfilm.

I forløbet indgår baggrundsviden om realismetyper i litteraturhistorien, men særligt om socialrealisme, nyrealisme, samt vores samtids socialrealisme og provinsrealisme. Den analytiske tilgang er klassisk fiktionsanalyse (novelleanalyse, romanuddraganalyse, lyrikanalyse, kortfilmsanalyse), men vi afprøver også mere oplevelsesorienterede tilgange som den affektive læsestrategi.

Der er med forløbet også et større fokus på skriftlighed. Der knytter sig to afleveringer til forløbet; en kortfilmsanalyse i eksamensgenren analyserende artikel - og en formidlingsopgave i anmeldelsesgenren baseret på skriftlig besvarelse af Arbejdsark 1 til værklæsning; Lasse Raagaard Jønssons Ssn snnart (20121). Skriftlighed inddrages tillige i reaktionsskrivning, samt i en skriftlig opsamling på fagligt og personligt udbytte af forløbet.

Tematisk set er fokus på socialrealistiske skildringer af karakterer og personer, der står i sårbare eller udsatte livssituationer eller befinder sig i svære livsvilkår.

Nøgleordene for forløbet samler sig om; det svære liv, og er: underklasselivsvilkår, selvmordstruede, sorgramte, sygdomsramte, skilsmisseramte, misbrugsramte, svage borgere, udstødelse, fremmedgjorthed, veteraner (fysiske og psykiske mén; svigt, skam, traumer, PTSD).

Miljøerne vi har stiftet bekendtskab med er: underklassens, arbejderklassens, udkantsdanmark, provinsen, det sociale boligbyggeri; betonblokken/ghettoen, flygtninge- og indvandrermiljøer, misbrugsmiljøer og skole-, plejehjems- og sygehusmiljøer (institutionsdanmark).

Eleverne har deltaget i et 1½-times forfatterforedrag relateret til forløbet, hvor Ingrid Nymo bl.a. fortalte om romanerne Kloster (2021) og Den røde hane (2024) og skrive- og udgivelsesprocesser forbundet med fiktionslitteratur mere generelt. Sidstnævnte roman er nomineret til DR Romanprisen 2025.

Der er som værklæsning læst en digtsamling med analytisk fokus på forløbstemaet og sproglige iagttagelser: Lasse Raagaard Jønsson - Ssn snnart (2021).

ns. 150
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Dokumentar og reality-tv

Forløb om dokumentargenren og reality-tv. Vi vil med forløbet tilegne os baggrundsviden om og genrekendskab til dokumentar og reality-tv. I forløbet indgår arbejde med et værk; dokumentarfilmen: Rekonstruktion Utøya - de overlevende fortæller

Et særfokus er: human interest; i vores forløb forstået som den menneskelige interesse for det personlige og det private. Vi vil bl.a. prøve gennem eksempler at vurdere om instruktører eller tv-programtilrettelæggere overskrider grænserne og går for tæt på de deltagende/medvirkende, så det på den måde bliver udstillende, hvad nogle har kaldt social pornografi, voyeurisme, den offentlige gabestok og lidelsessafari - eller om det netop blot er en kvalitet i vinklingen og tilrettelæggelsen af medieprodukterne.

ns. 100
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Dramatikgenren og teatertur

Forløb om fiktionshovedgenren dramatik. I forløbet indgår en teatertur til Aarhus, hvor vi så Ludvig Holbergs stykke Jeppe på Bjerget i Christian Lollikes 2025-nyopsætning.

ns. 150
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Det moderne gennembrud

Forløb om perioderne Det moderne gennembrud og Det folkelige gennembrud. Baggrundsviden om perioden og læsning af tekster fra perioden.

Litteraturhistorisk forløb om Det moderne gennembrud; og det efterfølgende Det folkelige gennembrud. Baggrundsviden om perioden og læsning af tekster fra de to perioder, bl.a. af flere kanonforfattere. Kritisk realisme, impressionisme, folkelig realisme.

I forløbet også fokus på retorisk analyse af taler - her dog i fiktionskontekst hos Martin Andersen Nexø - og fokus på reportage-genren og dens tre ingredienser; den fortællende journalistik, som den ses i Herman Bang-reportagen Branden. Med disse to fokuspunkter er der her op mod eksamen søgt at få genopfrisket vores viden fra tidligere forløb om 'Sagprosagenrer' og 'Retorik og argumentation'.

ns. 35
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Realismer og modernismer - 1910-2025

Forløbet slår ned i litterære eksempler på tekster, der tilhører de realistiske og modernistiske stilretninger i perioden 1910-2025.

ns. 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer