Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Tommy Mørup Kehlet
|
Hold
|
2023 En/b (1b En, 2b En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Detective Fiction
Vi har i forløbet arbejdet med detektiv genren. Herunder forskellige former for detektiver, forskellige måder at skabe spænding i en detektiv historie, hertil at gode detektiv historier også har en tematik den gerne vil præsentere, og sidst, hvordan og hvilke elementer, der skal være til stede før man kan en god detektiv historie.
Kernestof
A Study in Pink
Darkley Dreaming Dexter
Dexter 'Pilot'
Jack Reacher excerpt
Jack Reacher, movie trailer.
Hertil undersøgelser af Edger Allan Poe's død.
Begreber
Setting - hardboiled - golden age
Characters simple/complex
suspense
Narrators 3rd person/1st person -
Point of view.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
ChatGPT
-
Husk jeres noter fra sidst.
-
I skal læse de to første sider i 'Cast in Point', der findes i jeres kompendium. Når I læser skal I tager markere i teksten, som vi gjorde i slutningen af sidste time.
-
Der skal være lavet en menu til hyttetur og drengegruppen skal have planlagt en aktivitet.
-
Titel
-
I skal læse uddraget af 'Guy Walks into a bar', der findes i jeres kompendium. I skal finde en A Guy Walks into a bar joke på internettet.
-
Opgaverne er ikke en lektie, vi arbejder med dette på klassen. Genitiv.pdf
-
I skal lave de 10 fejlsætninger på side 61 i pdfen der er vedhæftet timen 14/12-2023.
-
Introduktion til 1. opgave + screenings resultater.
-
Meet
-
Verbets former.pdf
-
I skal lige genlæse 'Guy Walks into a Bar', mens I læser skal I finde ud af, hvilke clues some fortælleren finder om 'The Guitarist, the girl, and the two guys'. I skal notere de konkrete citater.
-
I skal til timen oversætte spørgsmål 1-12, der findes på side 31. I vores pdf om do-omskrivning. Dertil skal I lave side 31 om narrator i 'Guy Walks into a bar' færdig.
-
Lektiefri
-
I skal læse teorien i jeres Case Reopened på side 13 i bunden. 'The Killer as the Protagonist'. Dertil skal I svare på spørgsmål 1 og 2 på side 72, der handler om title.
-
Welcome to Miami.docx
-
Petronella.mp3
-
I skal som forberedelse til timen læse kunsteventyret 'Petronella', der er vedhæftet timen. Der er også vedhæftet en mp3 fil, hvis man gerne vil have den læst op imens.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Apartheid in South Africa EKSAMEN
I forløbet har det været fokus på Apartheid tiden i Sydafrika særligt hvorledes det kunne lade sig gøre at undertrykke så mange mennesker, og hvordan Apartheid kunne afsluttes.
Hertil har vi kort arbejdet med den engelsk imperialisme, hvorfor taler man engelsk i Sydafrika? Hvordan bruges engelsk som lingua franca, i Sydafrika og mange andre lande. F. eks. Malta.
Tekster:
Country Lovers -Nadine Gordimer 1980
Pink Judy Thompson -1986
Unite, Mobilize, Fight ON! -Nelson Mandela -1976
Dead Man's Shoes David Evans 1998
Long Walk to Freedom - Justin Chadwick - 2013
Open Letter to the President -Andre Brink -1988
The Pass Laws act -1948
The Prohibition of mixed marriages act -1949
The Group Areas act -1950
The Immorality act - 1950
Begreber:
Characters
Setting
Theme
Message
Narrator(s)
Stream of consciousness
intertextuality
Bantustans
Soweto uprising
Townships
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Apartheid OCR.pdf Dette er vores kompendium i elektronisk form, hvis I har brug for at sakse noget fra det til jeres noter.
-
I
-
I skal som lektie skrive fem ting ned til hvert af følgende.
-
Lektie: I skal bruge maksimum 20 minutter på lektien.
-
Samme lektie som fredag.
-
I skal til timen have læst 'Country Lovers' samt arbejdet 20 spørgsmål igennem med den. I skal dele jeres chat i elev feedback, når timen starter. I kan finde prompten på fredagens time. Sørg for at spørge den om teksten først, så den ved, hvad den s
-
Rhetorical devices: Semantic fieldTricolonMetaphorSimileClimax
-
I skal hjemme læse Unite Mobilize Fight On! af Nelson Mandela, den findes i jeres kompendium. Mens I læser skal I markere og notere, hvor I synes de tre appelformer bliver aktiveret. (Etos, patos, logos.) Vi skal bruge citaterne, som det første i tim
-
https://www.gymweb.dk/CD/CD179/index.html#
-
I skal hjemme finde eksempler på nedenstående retoriske virkemidler i Nelson Mandela teksten, som vi arbejdede på sidste time. Når I har fundet et eksempel, så prøv at tænke over, 'hvorfor er disse tre ting sat sammen?' (Hvis det er et trikolon). ol.
-
I skal have jeres grønne grammatikbog med, hvis I ikke afleverede den i sommers.
-
I skal lave oversættelsen, 'En Ulykke kommer sjældent Alene' på side 57 i den grønne grammatikbog. Hver gang I laver en flertalsform af et substantiv. Så find den pågældene regl, og skriv i en parentes.
-
I skal til timen læse 'Dead Man's Shoes', der findes som den sidste tekst i vores kompendium, mens I læser den skal I svare åp spørgsmål 1,2 og 3, der findes efter teksten.
-
Dead Man's Shoes Podcast.wav
-
Election project.docx
-
Titel
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
American Mentality and the Frontier EKSAMEN
Forløbet har haft fokus på, hvor den særlige amerikanske mentalitet kommer fra. Hvilke historiske forklaringer er der på dette. Dertil har der været fokus på den amerikanske drøm.
The Frontier Heritage, Kearney 1983
The Declaration of independence, 1776.
Spoil the Child, Howard Fast
The Martian, Ridley Scott, 2015
!883 episode 3, Taylor Sheridan, 2021
Dertil har eleverne lavet et kort projekt om valget i USA. Hvorfor blev Trump president? Hvem stemte på ham?
Kan vi forklare, hvorfor folk overhovedet ville stemme på ham?
Begreber:
Can-do sprit
Equal opportunity
Individualism
American Dream
Setting
Character development
Pursuit of happiness
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
The Allure of Horror EKSAMEN
Vi har i forløbet arbejdet med, hvad der får mennesker til at læse/se gyserfilm og tekster. Hvad var skræmmende engang, hvad er skræmmende nu?
Tekster:
What scares people? Danse Macrable- Interview med Stephen King.
Stephen King's types of Horror
Lessons from a terrified Horror researcher, TedX - Matias Clasen - 2017.
A Quiet Place - John Krasinski, 2018.
Alien - Ridley Scott - 1979
The Boogeyman - Stephen King - 1978
Two sentence horror stories, from Buzzfeed
Kernebegreber:
King's Types of Horror: Horror, terror, Gross out
The Evolved fear system (Clasen)
Feeding the gators and a rehersal for death (King)
Final Girl
Diegetic sound / non diegetic sound.
Atmosphere
The Twist
Suspense
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Dystopian fiction EKSAMEN
Vi har i forløbet arbejdet med den dystopiske genre, og de elementer denne indeholder.
I forløbet har der været særlig fokus på narrator, setting.
Hertil har vi arbejdet med forskellige metodiske tilgange til læsning af dystopi, her særligt fokus på den ideologi-kritiske læsemetode.
Materiale
Characteristics of dystopian fiction from Read, write, think.
The Hunger Games - Suzanne Collins (first chapter)
The Matrix - The Wachowski Brothers, 1999
V for Vendetta the first 30 minutes - James McTeigue, 2005
Harrison Burgeon - Kurt Vonnegut, 1961
The Segment - Genevieve Valentine, 20xx
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter med kort introduktion til sidste opgave. Bagefter starter vi et forløb om dystopiske samfund.
-
Lektiefri
-
https://www.youtube.com/watch?v=NJlgkgiBlTg&ab_channel=JoBloMovieClips
-
The Matrix.docx
-
Titel
-
I skal læse artiklen af Arthus C. Brooks, som er vedhæftet her, og udleveret i tirsdagens time. Når I læser skal I finde citater I kan bruge til at svare på opgave 5b. Når I har valgt citater, så overvej, om de kan bruges til mere end én ting.
-
I skal til timen læse side 1-10 af 'The Segment', der findes i jeres hæfte, mens I læser, skal I finde citater, der kan hjælpe med at forklare, om der er tale om en dystopisk verden.
-
Toolbox-Wider Contexts.pdf
-
lektiefri
-
Lektiefri, husk hæftet
-
Harrison Bergeron - Vonnegut.pdf
-
Dystopia (1).pdf
-
I skal løse opgaven om Lingua Franca i Sydafrika. I skal arbejde sammen i de samme grupper som jeres værelser på turen. Produktet skal afleveres i starten af den næste time. Sørg for at læse opganen grundigt før I går igang.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Happiness EKSAMEN
Vi har i forløbet arbejdet med begrebet og konceptet Happiness. Hvornår er man glad, kan man være glad på flere forskellige måder?
Her har vi arbejdet med, hvem der er gladest og hvilke faktorer, der er med til at afgøre om man føler glæde eller ej.
i forløbet har der været særlig fokus på retoriskanalyse, kommunikationsanalyse, og stilistisk analyse.
Materiale
'How the Happiest people on the planet keep on smiling' Jhenni Osman, BBC Science Focus, 2018.
Why Finland and Denmark are happier than the U.S. CNBC Make it, 2020.
'Why Americans are unhappier than ever -and how to fix it.' George Ward, PhD, The conversation.com. 2018.
'The Surprising Science of Happiness' Dan Gilbert, Tedtalk, 2004.
World Happiness Rapport: Why GenZ is the unhappiest generation today.' Fp_explainer, 2024.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58811918720",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58811918720",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58811918720"
}