Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Rasmus Wilki Møldrup
|
Hold
|
2023 En/u (1u En, 2u En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Birth of a Nation and the American Dream
Beskrivelse af forløbet:
Forløbet stiller skarpt på identitet og selvforståelse i USA. Forløbet trækker historiske tråde tilbage til landets tid som koloni, dets løsrivelse og hvordan dette har været med til at forme landets identitet og ideen om den amerikanske drøm. Dette fokus strækker sig helt til USA i dag, og hvordan at dette afspejles i det moderne, multikulturelle og globaliserede Amerikanske samfund.
Grammatisk fokus (opsamling og repetition fra grundforløbet):
- Verbernes tider
- Kongruens
- Ordklasser
- Ordstilling
Primærmateriale:
Clinton, Hillary. 1995. “No Family is an Island” fra It Takes a Village (Uddrag) S. 12-17.
Bjerre, Esben og Peter Falktoft. 2014. "Monte Carlo elsker USA" (episode 1). DR.
Danticat, Edwidge. 2003. "Aline´s Journey".
Bradbury, Ray. 1947. "I See You Never".
Andersen, Paul Thomas. 2007. "There Will Be Blood".
Menken, Alan (Disney). "1995. The Virginia Company" from Pocahontas.
Sekundærmateriale:
Berntzen, Jorunn et al. 2001. “Understanding Americans” I Targets, 170-173, København: Gyldendal Uddannelse. (3 sider)
Lærerproduceret handout (PowerPoint) om USAs historie, løsrivelse og fødslen af den amerikanske drøm. (13 sider)
Pløger, Helle og Mai-Britt Fennefoss Nielsen. 2002. ”The American Dream” i Get Ahead. S. 100-103. Økonom. (3 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Digital Identities
Beskrivelse af forløbet:
Eleverne kommer igennem dette forløb til at reflektere over forholdet imellem vores digitale verdens og vores identitetsskabelse - med et særligt fokus på sociale medier. Igennem arbejder med både fiktionstekster og nonfiktionstekster kommmer eleverne til at reflektere over spørgsmål som: Hvordan påvirker vores digitale verden hvem vi er og hvordan vi omgås med hinanden?
Primærmateriale:
- Wright, Joe. 2016. ”Nosedive”. Afsnit fra TV-serien Black Mirror.
- Newport, Cal. 2016. “Why You Should Quit Social Media”. TED-Talk.
- Burnham, Bo. 2021. White Woman´s Instagram. Tekst + Musikvideo. Fra “Inside”.
- Berlanti, Greg og Sera Gamble. 2018. "Pilot" fra TV-serien "You". Netflix.
- Cleary, Emma. 2015. "Lightbox".
Sekundærmateriale:
- Fulcher & Scott. 2017. “Front Stage & back Stage (Excerpt on Goffman)”. I Open Wide. Red. Bækgaard, Jakob et. al. s. 124-126. Lindhardt og Ringhof.
Grammatisk fokus:
- Genitiv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Crime Fiction (værklæsning)
Beskrivelse af forløbet:
Forløbet er et genrestudie af krimigenren, hvor eleverne med et genrefokuseret udgangspunkt trænes i fiktionsanalyse. Der arbejdes med særlige genremæssige træk ved krimigenren, hvorefter der arbejdes med forskellige typer af krimier med formmæssig spredning og analytiske fagtermer ved fiktionsanalysen. Primært omhandler forløbet dog værklæsning af en roman, hvor det analytiske fokus her især er på at træne bevidsthed om point of view.
Primærmateriale:
- Gatiss, Mark og Steven Moffat. 2010. “A Study in Pink” fra Sherlock. BBC.
- Horowitz, Anthony og Douglas Watkinson (creators). “Midsommer Murders forskellige trailere for episoder”. Youtube.
- Haddon, Mark. 2004. "The Curious Incident of the Dog in the Nighttime". Vintage.
Sekundærmateriale:
- Barkholt, Gitte Vest og Jørgen Døssing Jepsen. 2008. ”Crime Fiction (om genren)”. I Crime in fiction. Systime.
- Jones, Alice. 2017. “It’s not cool but I love… Midsomer Murders”. inews.co.uk. (2 sider)
- Østergaard, Trine. 2022. “Characterization & Setting” & “Narrator/Point Of View" fra The English Handbook. I-bog. Systime.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Multicultural Britain - From Empire to Brexit
Beskrivelse af forløbet:
Forløbet stiller skarpt på kulturmøder og identitetsdannelse i et multikulturelt Storbritannien. Forløbet trækker historiske tråde tilbage til landets tid som stormagt, hvor der arbejdes med den Britiske selvforståelse som et imperium og med konsekvenserne af landets rolle som koloniherre - både på et samfundsmæssigt, individuelt og et sprogligt plan. Dette fokus strækker sig helt til Storbritannien i dag, og hvordan at dette afspejles i det moderne, multikulturelle og globaliserede Britiske samfund.
Primærmateriale:
- Kipling, Rudyard. 1899. “The White Man´s Burden”.
- Orwell, George. 1936. “Shooting an Elephant” fra Brave Voices, red. Birgitte Prytz Clausen, s. 64-73. Columbus.
- Agard, John. 1885. ”Listen Mr. Oxford Don” fra Worlds of English, red. Anne Mette Finderup og Agnete Fog. I-bog, Systime.dk
- Kureshi, Hanif. 1994. “My Son the Fanatic” fra Contexts, red. Hanne Ohland-Andersen. Gyldendal.
- Cook, Robin. 2001. ”Chicken Tikka Masala-speech” (uddrag). The Guardian.
Sekundærmateriale:
- Thompson, James. 1740. “Rule Briannia” (uddrag). Fra Worlds of English. 2019. I-bog, Systime.dk. Finderup, Anne Mette og Agnete Fog.
- “God Save the Queen (or King) (uddrag). 1775. Fra Worlds of English. 2019. I-bog, Systime.dk. Finderup, Anne Mette og Agnete Fog.
- Benson, Arthur Christopher. 1902. “Our Land of Hope and Glory” Fra Worlds of English. 2019. I-bog, Systime.dk. Finderup, Anne Mette og Agnete Fog.
-"Britain: From island to empire and back". Fra Worlds of English. 2019. I-bog, Systime.dk. Finderup, Anne Mette og Agnete Fog.
- BBC Newstime. 2023. "What Was the British Empire? | Explained | Newsround". Youtube.
- Acaster, James. 2019. “James Acaster On The Absurdity Of The British Empire”. Youtube.
- Noah, Trevor. 2021. "How The British Took Over India" - TREVOR NOAH (from "Afraid Of The Dark" on Netflix). Youtube.
- Moslund, Sten Pultz. 2021. "How Britain Has Been Shaped by Migration" fra bogen “Everyone is Here. New Shapes of Diversity and Belonging in Britain”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58811923182",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58811923182",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58811923182"
}