Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Angelina Kehlet
|
Hold
|
2023 En/x (1x En, 2x En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Crime Fiction
Kernestof:
A Study in Pink
Guy Walks into a Bar...
The Crossing Places
Dexter s01e01
Darkly Dreaming Dexter ch. 1 excerpt
Grammatiske emner:
Regelmæssige verber
Uregelmæssige verber
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sports & Politics
Kernetekster:
Watch the Black Lives Matter Speech Four NBA Stars Gave at the ESPY Awards (tale)
We athletes can no longer remain on the sidelines in the struggle for justice (artikel)
Marcus Rashford letter
Florida will no longer ask (artikel)
Fit for Learning (artikel) - skriftlig aflevering tekst
Supplerende materialer:
Running needs nothing (adidas reklame)
Grammatiske emner:
Udvidede tider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
EKSAMEN: Neurodiversity inkl værklæsning
Beskrivelsen er i næste forløb, da det strækker sig over en sommerferie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EKSAMEN: Neurodiversity fortsat
I dette forløb stilles der skarpt på begrebet neurodiversitet og på, hvordan neurologiske forskelle som autisme, ADHD og Tourettes bliver forstået og repræsenteret. Hvad vil det sige at være neurodivergent? Hvordan bliver identitet og samfundets normer udfordret i mødet med det atypiske sind og særligt hvordan skildres det i litterære og faktuelle tekster? Der arbejdes analytisk med både med fiktive og ikke-fiktive tekster.
Kernestof:
The Curious Incident of the Dog in the Nighttime (novel)
Turtles All the Way Down - chapter 1 (novel extract)
ADHD has become an identity, not just a disorder. We need a new way to talk about it. (article)
What is Tourette - https://tourette.org/about-tourette/overview/what-is-tourette/
How it Feels To “Tic Out” - https://tourette.org/how-it-feels-to-tic-out/
Omfang: 27%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
EKSAMEN: American Frontier & The Election
I dette forløb udforskes den amerikanske mentalitet og hvor den stammer fra. Hvad er frontiertesen? Hvad har 'The Frontier' betydet for den måde amerikanere ser og forstår sig selv som nation? Og hvordan kommer den til udtryk i en moderne kontekst? Der arbejdes både med fiktive og ikke fiktive tekster.
Dernæst fokuseres der på, hvordan det amerikanske valgsystem er opbygget og på nonfiktionsanalyse af politiske taler fra præsidentkandidaterne. Vi undersøger også om/hvordan den amerikanske mentalitet er repræsenteret i talerne.
Kernetekster:
The Declaration of Independence (uddrag fra starten)
The Frontier Heritage (fra Worlds of English)
1883 episode 3
The Martian
John F. Kennedy - The Frontier Speech (uddrag af en tale)
Harris & Trump speeches project
Videoer:
Johnny Appleseed - https://www.dailymotion.com/video/xi99je
Supplerende materiale:
Election Song - https://www.flocabulary.com/unit/presidential-election-process/
How is the Democratic Party different from the Republican Party - https://www.britannica.com/question/How-is-the-Democratic-Party-different-from-the-Republican-Party
Omfang: 18 %
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
EKSAMEN: British Class: Language & Education
I dette forløb undersøges klasseforskelle i Storbritannien med særligt fokus på, hvordan sociale skel kommer til udtryk gennem både sprog og uddannelsessystem. Hvordan afspejler accent og sproglige normer sociale hierarkier? Og hvilken rolle spiller det britiske skolesystem i opretholdelsen af klassesamfundet? Gennem analyse af både fiktive og ikke-fiktive tekster, satire og film får eleverne indsigt i, hvordan sprog, uddannelse og klasse er tæt forbundet i det britiske samfund.
Kernestof:
Fra "Language and Power":
Introduction pp. 9-12
Language and Social Class Introduction p. 123
Kate Fox - Watching the English pp. 124-129 (non-fiction)
Tom Leonard - The 6 O'Clock News pp. 133-134 (poem)
Catherine Tate posh sketches
Education Introduction from What's Up, Britain
British public schools top world tests (article)
I Spent Three Years at Cambridge University and It Made Me an Arrogant, Entitled Brat (blog)
The Riot Club (film)
Supplerende materiale:
Vicki Pollard sketches
Omfang: 17%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
EKSAMEN: Global Language & South Africa
Vi starter dette forløb med at kigge på engelsk som et lingua franca og hvordan det er blevet det. Heri indgår en kort gennemgang af det britiske imperiums kolonier. Dernæst afdækkes hvorfor man overhovedet taler engelsk i Sydafrika med en kort indførelse i sydafrikansk historie.
Video:
Episode 5 of the documentary Empire: Doing Good
Text:
The Two Dispersals of English - from Global Language Global Anguish p. 38-39 + 76-77
Decolonizing the Mind - Ngugi Thiong'o - from Global Language Global Anguish p. 83
Teksterne som vi arbejder med analytisk tager udgangspunkt i bogen 'From Dompas to Democracy', apartheid og Nelson Mandelas rolle i sydafrikansk historie og politik. Der arbejdes både med fiktion og nonfiktions tekster.
Kernetekster:
From Dompas to Democracy:
Major Historical Events - pp. 48-52
Jeff Cangialosi: The State of the Rainbow Nation (2012)
Humphrey Tyler's eye-witness report (Sharpeville 1960)
Soweto protest turns violent (BBC 1976)
Nelson Mandela: Nelson Mandela’s statement from the dock at the opening of the defence case in the Rivonia Trial (1964, speech - excerpt)
Nelson Mandela: I am not prepared to sell the birthright of the people to be free (1985, speech – excerpt)
David Evans: The Silver Bell (short story)
Long Walk to Freedom (film)
Videoer:
Apartheid Explained
https://www.youtube.com/watch?v=S7yvnUz2PLE
Supplerende materiale:
South Africa's national anthem
Omfang: 18%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
EKSAMEN: Dystopian Fiction
Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb arbejdes der tematisk med dystopisk fiktion og dens kritiske blik på samfundet. Hvad kendetegner genren – og hvilke træk går igen i dystopiske fortællinger? Hvordan bruger forfattere og filmskabere dystopiske fremtidsbilleder til at kommentere på sociale, politiske og teknologiske tendenser i deres samtid? Gennem analyse af både noveller, romanuddrag og film/serier undersøger eleverne, hvordan dystopien fungerer som samfundsspejl, og hvad der gør genren vedkommende – både historisk og i dag.
Kernetekster:
The Pedestrian af Ray Bradbury (short story)
Harrison Bergeron af Kurt Vonnegut (short story)
The Hunger Games chapter 1 (novel excerpt)
The Valedictorian (short story)
Black Mirror - season 3 episode 1 - Nosedive (TV episode)
Omfang: 20 %
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58811924927",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58811924927",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58811924927"
}