Holdet 2023 En/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Marianne Lang Riisbøll
Hold 2023 En/z (1z En, 2z En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 War
Titel 2 EKSAMEN: South Africa + Born a Crime (værk) 1
Titel 3 EKSAMEN: South Africa + Born a Crime (værk) 2
Titel 4 EKSAMEN: Language, power and race in the US
Titel 5 EKSAMEN: Class and identities in Great Britain
Titel 6 Many Englishes
Titel 7 EKSAMEN: Ink of fear - horror fiction

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 War

Fokus på krigsoplevelser og -beskrivelser, soldatens motivation og udfordringer, især før og efter krigsoplevelsen. Vi analyserer forskellige tekster om krig for at undersøge, hvordan krig opleves og formidles i tekster, og hvordan krigsoplevelserne påvirker soldaten og dennes omgivelser efter at være hjemvendt.
Vi læser en artikel (The Vulture) om vanskelighederne ved at lave en krigskritisk fiktionsfilm uden at komme til at forherlige krig Vi ser et længere klip Band of Brothers-serien for at undersøge fremstillingen af krig heri.

Formål:
At analysere forskellige tekster og genrer om krig fra forskellige tidsperioder med henblik på at få viden om hvordan krig opleves og formidles i tekster, hvordan krigsoplevelserne påvirker soldaten og dennes omgivelser efter at være hjemvendt.

Der vil være fagligt fokus på analyse af skønlitterære tekster og sagprosa. Derudover er teksterne "The man I Killed" og "War" tvetydige angående genrebestemmelse, idet de kan læses som både fiktion og sagprosa.

Tekster :
"The Man I killed" - Tim O'Brien, 1990, s. 58, printet i  "From Battlemind to Homemind", Chr. Bisgaard Olesen. Columbus: 2013

"War" Sebastian Junger (extract). Fourth Estate (2010)

"Your Time in Iraq Makes you a Threat to Society" Andrew Chambers, Ted Talk:
https://www.google.com/search?q=your+time+in+iraq+makes+you+a+threat&rls=com.microsoft:da-DK&ie=UTF-8&oe=UTF-8&startIndex=&startPage=1&gws_rd=ssl

"The 50 greatest war movies ever made" af Keith Phipps, The Vulture Magazine. Nov. 29, 2023.  

Supplerende:
Klip fra et afsnit af "Band of Brothers"
trailer til "Black Hawk Down"
Calvin & Hobbes - stribe om krig

ca 20%

grammatisk har vi fokus på
nutids- og datidsendelser, samt kort tillægsform, og derudover adjektiver med både øje for adjektiver i grammatisk og litteraturanalytisk sammenhæng.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 EKSAMEN: South Africa + Born a Crime (værk) 1

Forløbet har fokus på kampen mod apartheid og konsekvenserne heraf. Vi starter forløbet med en intro til Trevor Noah og hans opvækst under Apartheid.

Teksterne, som vi arbejder med analytisk, tager udgangspunkt i bogen 'From Dompas to Democracy'. Der arbejdes både med fiktions- og nonfiktionstekster, små film og et skrevet værk.

Forløbet byder på en intro til engelsk som et lingua franca og hvordan det er blevet det. Heri indgår en kort gennemgang af det britiske imperiums kolonier.

Video: Why did English become the international language?:
https://www.youtube.com/watch?v=iqDFPU9YeQM

Kernetekster:
"From Dompas to Democracy", Birger Axen & Karen Bente Holmgaard Andersen m.fl Gyldendal:
- "Major Historical Events" der giver et kort overblik over vigtige historiske begivenheder: - - The great Trek, Boer-krigene, Natives Land Act, mv. (s. 48-51)
- "An Appeal to the Parliament and Goernment of Great Britain and Ireland", (s. 53-55)
- "Humpfrey Tyler's eye-witness report" (s. 15-17)
- "The Child Who Was Shot Dead by Soldiers at Nyanga", Ingrid Jonker (1963) (s. 18-19)
- "Soweto protest turns violent", ukendt, (1976) (s. 20)
- "Unite, mobilise, fight on!" (1976) Nelson Mandela

Trevor Noah: Born a Crime - Stories from a South African Childhood (værklæsning)

Videoer:
Apartheid Explained
https://www.youtube.com/watch?v=S7yvnUz2PLE

Soweto Uprising
https://www.youtube.com/watch?v=gOU15CQL2Mc

Nelson Mandela (biography):
https://www.youtube.com/watch?v=PyfOrbO0xf4

Supplerende tekster:
video:
in-between fra "The Daily show" https://www.youtube.com/watch?v=kMqqEzUKxrc

"Trevor Noah Interview with Koko" https://www.youtube.com/watch?v=SKb-bMyn-Ss

Grammatisk har vi fokus på do-omskrivning og adjektiver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 EKSAMEN: South Africa + Born a Crime (værk) 2

Vi læser sektion 1 og 3 af bogen "Born a Crime"

Fokus på mundtlighed og samtale i grupper

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 EKSAMEN: Language, power and race in the US

Language, power and race
African-American stereotypes

Hvordan kan ord være magtfulde? Har vi et ansvar for at være bevidste om hvilke fordomme og stereotyper, vi møder hinanden med? Hvordan tales der om race?

Forløbet fokuserer primært på amerikanske tekster der på forskellig vis tematiserer sprog, magt og race i det amerikanske samfund og vi arbejder med hvordan sproglig variation er med til at udtrykke hhv. magt/afmagt.

Der arbejdes især med elevernes bevidsthed om sprog i relation til stereotyper og fordomme.

Vi ser "Get Out", der tematiserer leger med stereotypiske forestillinger om afro-amerikanere.
Derudover arbejdes der med stilleje.

Kernetekster:

"How to pronounce 'knife'" (2020), novelle af Souvankham Thammavongsa.  

"Get Out" (2017), Jordan Peele

“3 Things Amy Cooper Did In Central Park To Damage Her Reputation And Career” (2020), Terina Allen

Tekstuddrag fra bogen "Power and Language, Gender, Sexuality Ethnicity, Race and Social Class", Tine Vedel Eriksen; Columbus, 2013:
- digtet "Niggers , Niggas & Niggaz" af Julian Curry, (s. 105)
- digtet "I Can't Read", Lamont Carey (s. 93-95)
- "The Language of Race", artikel

Supplerende:
Optagelse af Julian Curry der optræder med "Niggers, Niggas & Niggaz",  
Optagelse af digtet Lamont Carey, der optræder med "I Can't Read"

ca 20 %

grammatisk arbejder vi med verber, herunder udvidet tid og særlig brug af -ing-form
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 EKSAMEN: Class and identities in Great Britain

Dette forløb arbejder med det britiske samfund i dag med særlig fokus på klasse, klassemarkører og britisk selvforståelse. Vi arbejder med analyse af sagprosa og de dertil hørende faglige begreber i forbindelse med retoriske virkemidler og stilistik, herunder beskrivelse af stilleje.

Vi arbejder med især sproglig og stilistisk analyse af avisartikler.

Tekster:

"Another Brick in the Wall: Part 2" (1979), Pink Floyd (sangtekst + video)

"The Great British Class Survey" (2011) - links til nyhedsklip herunder:
https://www.youtube.com/watch?v=zInIRiBOp44&t=115s
https://www.youtube.com/watch?v=5QWmi3WRT6o

The Guardian: Should we abolish public schools?:
https://www.youtube.com/watch?v=pN36jVSp1x0&t=2s

"Love me or hate me" Lady Sovereign (sangtekst)

"How to pass the posh test: ‘Do you know Marmaduke Von Snittlebert?’" Owen Jones, Stephen Moss, Lucy Mangan, Imogen Fox, Archie Bland. (15 Jun 2015)

"On the streets of binge Britain" Jay Rayner, Sun 5 Sep 2004 The Guardian.

"The Silent Child", kortfilm https://www.google.com/search?q=the+silent+child&rlz=1C1GCEA_enDK836DK836&oq=the+silent+child&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCggAEAAY4wIYgAQyCggAEAAY4wIYgAQyBwgBEC4YgAQyBwgCEAAYgAQyBwgDEAAYgAQyBwgEEAAYgAQyBwgFEAAYgAQyBwgGEAAYgAQyBwgHEAAYgAQyBwgIEAAYgAQyBwgJEAAYgATSAQgyNDI0ajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:febedbd8,vid:2GbxFIVQv8c,st:0

Supplerende:
Om "public" og "state" skoler
https://stpetersprep.co.uk/news/what-difference-state-public-private-schools/#:~:text=What%20are%20Public%20Schools%3F,of%20the%20most%20famous%20examples.

bagrundsvideoer om det britiske samfunds historie: https://www.youtube.com/watch?v=mxV3V0ZDtb4&list=PLvsS9mRi0sXZyXDqnxUqZmGpNVTvcQdz-

Korte filmklip:

Bid af interview på Graham Norton, hvor Matt Smith kommer til at sige at han er "common" (posh or common): https://www.youtube.com/watch?v=lqc-dW76_vM

Baron wants 'castle-trained' wife to give him  Male Heir
https://www.youtube.com/watch?v=mzS90Q0GW6M

Victoria Beckham – "I am working class"

https://www.google.com/search?q=victoria+beckham+working+class&rlz=1C1GCEA_enDK836DK836&oq=victoria+beckham+working+class&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOdIBCDgzMzhqMWo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:e1a23580,vid:AqGkAaOLipQ,st:0

Vi arbejder med adjektiver og adverbier

ca 12%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Many Englishes


Forløbet om udbredelsen af det engelske sprog fokuserer på det engelske sprogs rolle i en række tekster fra andre engelsktalende lande, som har relation til kolonialisering.
Vi læser tekster der tematiserer forholdet mellem sprog, identitet og magt /indflydelse.

Fra antologien "English, Global Language, Global Anguish", Malling Beck 2007:

uddrag af "Robinson Crusoe", Daniel Defoe, (1719)
uddrag af "The Mystic Masseur", V.S. Niapaul (1957)
uddrag af "How Pearl Button was Kidnapped"(1912)

derudover:
uddrag af romanen "Americanah", af Chimamanda Adichie fra (2013)

Kort tekst om hvad postkolonial kritik er: "Postcolonial Criticism" fra "The PostColomial Studies Reader" B.Ashcroft m.fl (red.)

Supplerende:

"Room Service", Anonymous, kort humoristisk gengivelse af samtale mellem engelsktalende gæst på et asiatisk hotel, den står i "English, global language, global anguish"

skr arb: fiktionsanalyse



12 %
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 EKSAMEN: Ink of fear - horror fiction

Forløbets indhold og fokus

I dette forløb vover vi os ud i de mørkeste afkroge af menneskesindet og undersøger, hvordan gyserlitteratur både kan virke skrækindjagende og dragende på samme tid.
Forløbet tager afsæt i den gotiske litterære tradition, som ses fortolket på forskellig vis i kerneteksterne; fra Edgar Allan Poes horrorklassiker The Tell-Tale Heart (1843) til Tim Burtons Frankenstein-inspirerede eventyrfilm Edward Scissorhands (1990).

Genremæssigt arbejder vi i forløbet fortrinsvis med skønlitterære tekster, og vi tilgår værkerne nykritisk med særligt fokus på fortælleteknik samt person- og miljøskildring; freudiansk med fokus på id, ego og superego samt ud fra nyere teori om litterær darwinisme (inspireret af Mathias Clasens forskning i "recreational fear").

Desuden arbejder vi med psykopaten (the madman) og videnskabsmanden (the scientist) som gotiske arketyper inden for gysergenren.

Centralt kernestof fra læreplanen til engelsk B (orientering til censor)

- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder

TEKSTER

Analyserede kernetekster

The Tell-Tale Heart (1843), novelle, Edgar Allan Poe
Why Should you Read Edgar Allan Poe?, Ted-Ed (link 1)
The Terrapin (1962), novelle, Patricia Highsmith
Lullaby (1989), sangtekst + musikvideo, The Cure
Why we crave horror movies (1982), essay, Stephen King
Edward Scissorhands (1990), spillefilm, Tim Burton
Get out (2017), spillefilm, Jordan Peele
Lessons from a terrified horror researcher (2017), Mathias Clasen (link 2)

Supplerende tekster

The Psychopath as a Gothic Archetype (tekst fra The Gothic Universe)
Gothic Motifs, British Library (link 3)
First person vs. Second person vs. Third person - Rebekah Bergman (link 4)
Treehouse of Horror, The Simpsons (1990) - scene med E. A. Poes The Raven
How to make your writing suspenseful Ted-Ed (2017), Victoria Smith (link 5)
ITl Stephen King (1990) - åbningsscenen med Pennywise the Dancing Clown

Links fra undervisningen

(1) https://www.youtube.com/watch?v=8lgg-pVjOok

(2) https://www.youtube.com/watch?v=6St5R2bYMOY&t=14s

(3) https://www.bl.uk/romantics-and-victorians/articles/gothic-motifs

(4) https://www.youtube.com/watch?v=B5vEfuLS2Qc

(5) https://www.youtube.com/watch?v=xjKruwAfZWk&t=23s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer