Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Johan Mejniche
|
Hold
|
2023 En/q (1q En, 2q En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb Engelsk
Grundforløbet fokuserer på at oparbejde et bekendtskab med de mest elementære analytiske begreber indenfor tekstlæsningen samt en bevidsthed om genrer og forskellige typer af tekster. Der fokuseres på at skabe tryghed i forbindelse med elevernes sprogproduktion.
Grundlæggende emner indenfor grammatikken søges også koblet til de læste tekster.
FICTION
Begreber: plot, setting, characterization, point of view og narrator, theme, symbolism , PEE
NON-FICTION
Begreber: the rhetorical pentagon, forms of appeal (+ PEE)
Kernetekster
“Halftime in America” (Commercial, Chrysler)
"I’m Quitting Facebook and Going Outside" (Blogpost, Jeff Finley)
"The Man Who Loved Flowers" Stephen King
"Center of The Universe"
GRAMMATIK
Ordklasse: Verber
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig aflevering 1
|
01-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Black Lives Matters
I forløbet har vi stiftet bekendtskab med Black Lives Matter bevægelsen og den afroamerikanske kamp for lige rettigheder.
Kernetekster:
”Changes” Tupac Shakur
“I Have a Dream” Martin Luther King Jr. (speech, excerpt)
“Distant strangers” (Short film, Netflix)
“Im Not Racist” Joyner Lucas
“The Hate U Give” (movie)
“I want my left eye back’: those injured by 2020’s police violence speak out” (article, The Guardian)
Grammatik:
Sætningsanalyse
Substantiver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fairy Tales
Fairy Tales
I forløbet har vi arbejdet med genren Fairy tales. Vi har fokuseret på særlige genretræk og analyseret et udvalg af eventyr.
Kernetekster:
”Jack and the Beanstalk”
“Little Red Riding Hood”, Grimm
“Little Red Riding Hood”, Dahl
“Little Red Riding Hood”, Perrault
“Petronella”, Jay Williams
Grammatik:
Ordklasse: pronominer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
British Empire
I forløbet har vi arbejdet med det britiske imperium med fokus på hvorfor og hvordan imperiet opstod og fik stor global betydning.
Kernetekster:
White Man's Burden
Supplerende tekster:
British Empire Facts
Videos on Britain: Street art, Food, British Pub, Sherlock Holmes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Britain: Social Class and Inequality (EKSAMEN)
Forløbet følger op på The British Empire, som vi arbejdede med inden ferien. I forløbet undersøger vi klasseforskelle og ulighed i det moderne UK.
I forløbet undersøger vi hvordan man skriver om ulighed samt hvordan overklasse og underklasse repræsenteres i britisk litteratur.
Vi vil også dykke ned i den vrede og følelse af forræderi som findes i de lavere sociale klasser, samt hvorfor England har større strukturel ulighed end vi f.eks. har i Danmark.
Vi arbejder med et udvalg af autentiske tekster indenfor emnet som er en blanding af fiktion og nonfiktion.
Kernetekster:
1 Empire: How Britain Made the Modern World (uddrag, non-fiction)
2 Salaam Brick Lane (uddrag, fiction)
3 Taking Back Control | Britain's Forgotten Men (dokumentar, non-fiction)
4 Poverty Safari: Understanding the Anger of Britain's underclass (uddrag fra roman, fiktion)
5 This is England (Film, Fiktion)
Supplerende tekster (findes i kompendium):
Facts about the UK
Welfare in the UK,
Welfare and Class
Structural inequality
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Welcome back
-
Grammatik: Ordklasser og præpositioner (forholdsord)
-
The British Empire
-
Lektie 1 af 2: Læs opgavebeskrivelsen til den skriftlige aflevering hjemme. Forstår I opgaverne? Eller skal en eller flere opgaver forklares?
-
Lektie 2 af 2: Skim "Empire: How Britain Made the Modern World" og husk jeres papir fra sidst
-
Lektie: Medbring Læseguide og teksten om The British Empire (Empire: How Britain Made the Modern World)
-
We continue working with Britain and reading skill - BRING READING GUIDE
-
Taking Back Control | Britain's Forgotten Men
-
Explain the term "social class" and the three classes "working class", "middle class", "upper class" in your own words (upload to elevfeedback).
-
Vi ser This is England færdig
-
I skal skrive 2-3 analyseafsnit om This is England og uploade på elevfeedback. Vi mødes i klassen 11.15
-
I skal have set This is England (fra onsdag). Læs også comprehension questions (herunder)
-
Homework: Læs det første afsnit i teksten 4 Poverty Safari_part 1.docx (udleveret fredag d. 13.) og besvar de to læse spørgsmål herunder:
-
Husk at medbringe jeres fiktions analyse værktøj (lægger under holdets dokumenter på lectio, hvis I mister den udprintede udgave)
-
I timen: Gennemgang af lektien og tid til at læse respons på summaries, derefter intro til og arbejde med den aflevering, I har til sidst på ugen - det er både summary, essay og discussion.
-
read Text 4 "Poverty Safari" paragraphs 11 and 12
-
Du skal have læst teksten "Store Room", som er opgave 6a i det sæt, der ligger på næste aflevering. Udleveret på papir mandag. Du skal også have lavet notater til, hvilke ting du vil have med i dit essay: Fokus er hovedpersonen Brian, og du skal indd
-
Du skal være så langt med den skriftlige opgave, at du kan blive færdig med essay og discussion i løbet af modulet. Det kan jo betyde, at du skal have skrevet noget hjemmefra, før timen i dag. Der afleveres umiddelbart efter timen (undtagen de 5, de
-
Lektie: Download dokumentet og læs første afsnit. Hvad betyder 'welfare'?
-
I skal have færdiggjort glossary exercise i dokumentet British Welfare (ligger på forrige modul i lectio tirsdag d. 22) og medbringe jeres ordliste
-
Lektie:
-
I timen skal i arbejde selv med en skriftlig opgave (LÆS hele beskrivelsen herunder)
-
Opgaver i pronominer (stedord)
-
Skriftlighed (vi arbejder på næste skriftlige aflevering)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
American Mentality and the Frontier (EKSAMEN)
I dette forløb udforskes den amerikanske mentalitet og hvor den stammer fra. Hvad er frontiertesen? Hvad har 'The Frontier' betydet for den måde amerikanere ser og forstår sig selv som nation? Og hvordan kommer den til udtryk i en moderne underholdningskontekst?
I forløbet har vi identificeret en række amerikanske kerneværdier med udgangspunkt i frontiertiden. Igennem arbejdet med autentiske amerikanske tekster, har vi undersøgt hvordan disse værdier har formet den Amerikanske selvforståelse samt om de har ændret sig gennem tiden.
Kernetekster:
The Declaration of Independence (uddrag fra starten)
The Frontier Heritage (fra Worlds of English)
Howard Fast: Spoil the Child (novelle)
John F. Kennedy - The Frontier Speech (uddrag af en tale)
1883 - Episode 3 (TV-serie)
The Martian (film)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Different Worlds: Australia (EKSAMEN)
Different Worlds: tekster om og af Australske Aborigines med fokus på iAborigin) identitet og Clash of Cultures.
Herunder standardsprog og variation + engelsk som lingua franca
Tekster:
Fra Engberg Pedersen, Grønvold og Ohberg-Andersen: Contexts (Gyld. 2004):
Archie Weller: Going Home (1986) (novelle)
Oodgeroo Noonuccal: The Past (1970) (digt)
Kevin Rudd: Apology Speech (2008) (+ video)
Fra Dunn Thorborg: A Look Down Under (Futuum 1985): J. Wright: The Weeping Fig (1953)
Supplerende:
lingua franca/engelsk som verdenssprog:
Kort læreroplæg på basis af bl.a.
fra Frederiksen, L. (ed.):English - Global Language, Global Anguish, (Malling Beck, 2007):
David Crystal: What is a Global Language?,(2003)
d. Crystal: Why English? (1996)
Jennifer Jenkins: The Two Dispersals
factfile" pidgin and creole"
Gruppeoplæg om
1. Geography
2. The Aborigines – history and present situation
3. The first Europeans
4. Society today: how is Australia governed? Immigration/other aspects
5. Society today: major sources of income
6. Society today: gender stereotypes – are they still a thing?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Crime and evil: Stone Cold (EKSAMEN)
I forløbet har vi arbejdet med eksempler på hvordan ondskab præsenteres i engelsksprogede tekster. Vores hoved fokus har været på værket Stone Cold. Vi har taget udgangspunkt i Svendsens fire forskellige slags ondskab og arbejdet med supplerende materiale om seriemordere.
Kernetekster:
Pokerface: Time of the monkey
Stone Cold
What makes a serial killer?
Supplerende tekster:
Interview with serial killers (youtube)
Begreber og teori:
4 types of evil (A Philosophy of Evil - Lars Svendsen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Homelessness: Stone Cold (EKSAMEN)
I forløbet har vi undersøgt temaerne hjemløshed, håbløshed og empati med udgangspunkt i værket Stone Cold. Vi har bygget videre på noget af den viden i fik i forløbet om ulighed. Vores hovedfokus har været på Swindells fremstilling af temaerne i Stone Cold.
Kernetekster:
Stone Cold. Robert Swindells. (roman, fiction)
Taking Back Control | Britain's Forgotten Men (dokumentar, non-fiction)
Supplerende tekster (findes i kompendium):
Facts about the UK
Welfare in the UK,
Welfare and Class
Structural inequality
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58811932334",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58811932334",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58811932334"
}