Skive Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Skive Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 En/p - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Skive Gymnasium
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Annemarie Slej Boje, Stine Heegaard Fuglsang
Hold
2023 En/p (
1p En
,
1p En SPS-lærer
,
2p En
,
2p En SPS-lærer
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1. Tall tales, realistic and not - EKSAMEN
Titel 2
2. Music videos
Titel 3
3. Crime and the news
Titel 4
4. Loneliness
Titel 5
5. Travelling - EKSAMEN
Titel 6
6. America - EKSAMEN
Titel 7
7. England in Africa - EKSAMEN
Titel 8
8. Homelessness in England - EKSAMEN
Titel 9
9. Repetition
Titel 10
Forløb#9
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1. Tall tales, realistic and not - EKSAMEN
Vi har fokus på analyse af fiktion, primært eventyr.
Setting, narrator, characterization, weak and strong characters, theme, home-away-home modellen og aktant-modellen.
Tekster:
Marc Mitchell, The New Girl (short story( (year?)
The Brothers Grimm, Jack and the Beanstalk og Little Red Riding Hood (fairy tales )(1812?)
Roald Dahl, Little Red Riding Hood and the Wolf (poem) (1982)
James Thurber, The Little Girl and the Wolf (short prose) (1939)
Shirley Jackson, The Witch (short story) (1949)
Bruno Bettelheim, How a Child Views Fairy Tales (non-fiction) (kilde?)
25%
Indhold
Kernestof:
The New Girl.docx
Medbring teksten "The New Girl" i papirform.
Medbring The New Girl.
Grammatikopgave_The new girl.docx
Jack and the Beanstalk.docx
Jack and the Beanstalk work questions.docx
Se videoen om kongruens på minlæring.
Medbring grammatikopgaverne, I fik i går.
Flertalsendelser. Brug Ordbogen.docx
Little Red Riding Hood, Q for analysis.docx
Husk at tage din SG læser bog med
1pEn - OVERSIGT OVER UDS. BØJNINGER.docx
Little Red Riding Hood, Compendium for 1pEn.pdf
1pEn 04.01.24 Roald Dahl, gloser til oversæt og ordklasse.docx
I Engram / Min læring, find bogen ENGRAM BASIS og find kapitlet "Navndeord og kendeord". I skal lave alle øvelserne 1-2-3-4-5 og læse informationerne derimellem. Hvis I springer over at læse imellem opgaverne, kan I misforstå eller ikke forstå opgave
1pEn Fairy Tales7 Study questions for Roald Dahl's version.docx
1pEn Fairy Tales8 05.01.24 Roald Dahl med markering af udsagnsord i datid.pdf
1pEn Fairy Tales8 Skema til bøjning af udsagnsord.docx
Tag høretelefoner med
How a Chold Views Fairy Tales.mp4
1pEn Fairy Tales9 Q for How a Child....docx
Link til quizlet
1pEn Fairy Tales10 Q2 for How a Child.. cont..docx
The Witch by Shirley Jackson as told by Edward E. French
Svar på spørgsmålene med True or False (udsagn fra teksten How a Child Views Fairy Tales).
The Witch by Shirley Jackson, audio
1pEn Fairy Tales11 The Witch Q.docx
Tag høretlf. med. I skal arbejde individuelt med The Witch.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2. Music videos
Vi ser på musikvideoens historie og genreudvikling. Læreroplæg.
Fokus er på filmtekniske virkemidler, aflæsning og formidling.
Forløbet afsluttes med en skriveopgave om gruppens video.
Fagbegreber:
genre, cinematic technique: framing (long shot, medium shot, close shot), camera angles (high level, low level, eye level, bird's-eye view, tilt), editing, sound, lighting
Musikvideoer:
Fælles:
Sam Smith, I'm Not the Only One (2014)
Arcade Fire, Afterlife (2013)
I grupper:
12 elevvalgte videoer (...)
6%
Indhold
Kernestof:
The Amazing Spider-Man 2 diegetic and non-diegetic sound
Sam Smith - I'm Not The Only One (Official Music Video)
Analysing film - terms to be used, 1pEn 2024.pptx
Tag høretlf. med, I skal arbejde med video
Arcade Fire - Afterlife (Official Video)
Husk høretlf.
Film terms and explanations CONNECT.docx
Tasks for video analysis, 1pEn.docx
1pEn Tasks for the lyrics of your video.docx
Film analysis (til opgave C).pptx
Tjek jeres videoanalyse og forbered dig på, at I skal fortælle de andre om den - på engelsk, naturligvis.
Sørg for at have blyant eller tilsvarende med til time. Også gerne en markør-tusch.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
3. Crime and the news
Med udgangspunkt i nyhedsartikler om begået kriminalitet, ser vi på nyhedskriterier og nyhedsgenrer.
S - significance
T - timeliness
I - identification
C - conflict
S - sensation
Fagbegreber:
comminication model (sender → medium/channel → receiver), intention, forms of appeal
Tekster:
America's shoplifting problem, explained by retail workers and thieves (non-fiction, Vox, 2023)
NoVA man rounds up friends to steal car back from thieves (non-fiction, FOX 5, 2023)
Fourteen-year-old boy who has 'fixation with knives', stabs man to death, court hears (non-fiction, Independent 2019)
Roald Dahl, Lamb to the Slaughter (short story) (1953)
5%
Indhold
Kernestof:
Study questions 1
1pEn Crime2 Q p. 2.docx
1pEn Crime3 Q 1 America's shoplifting.docx
Pentagram or Communication model.docx
1pEn Crime3 Q 2 America's shoplifting.docx
Elevinfo og forberedelse Skive Gymnasium.pdf
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
4. Loneliness
Hvordan ser ensomhed ud?
Vi læser nogle sangtekster og diskuterer forskellige former for ensomhed. Forløbet munder ud i en udstilling, som sættes op på og i samarbejde med Skive Bibliotek under overskriften "Talk about It", hvor biblioteket undersøger tabuer. Eleverne skriver en tekst til et foto, de selv har taget, som repræsenterer, hvad ensomhed kan være.
Fælles tekster:
Akon, Lonely (2009)
Echosmith, Cool Kids (2013)
Gary Turk, Look Up (2014)
Reflektion, sætte ord til billede.
5%
Indhold
Kernestof:
Take 2 photos of loneliness and upload to our shared folder
1pEn FÆLLESMAPPE
Der er flere, der mangler at skrive tekst til deres foto, eller mangler at lægge det op i Fællesmappen. Det er lektien til i dag.
HUSK underskrift fra far eller mor, hvis du er under 18! Læs papiret godt igennem og husk at sætte kryds de rigtige steder for tilladelse til at vise billedet.
I dag skal vi have alle billeder klar til afsendelse.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
5. Travelling - EKSAMEN
Vi ser på oplevelsen af at rejse, og hvorfor vi rejser.
Fagegreber til lyrikanalyse:
F - flirt
L - language
I - imagery
R - rhyme and rhytm
T - theme
TEXTS:
Johan Masefield, Sea-Fever (1902) (poem)
John Gillespie Magee, High Flight (1941) (poem)
Daniel Ransom, Rendezvous (1985) (short story)
Cara Anna, 13-year-old American climbs Everest (2009) (news article)
Aron Ralston, Trapped (2004) (extract from book Between a Rock and a Hard Place)
Danny Boyle, dir. 127 Hours (2011) (film)
15%
Indhold
Kernestof:
Afsnit
I Engram lav øv. 4+5 om of-genitiv (ejefald). Øvelserne ses som lektie på jeres forside i Engram.
Horror_Rendezvous.docx
Har du taget Travelling-kompendiet med hjem? Husk at tage det med til time i dag. Tag høretelefoner med, hvis du gerne vil 'læse den næste tekst med ørerne'. ;-) (mest til nogle af jer)
Grammatikøvelser 03.09.24 - genitiv, glossary, jumbled sentences.docx
Ralston1 Q - E udg..docx
Læs hjemme: første afsnit af Aron Ralstons dagbog Trapped fra side 9 til side 10, l. 8. Læs igennem for at forstå handlingen.
Alle skal have læst i Trapped-teksten til i dag, s. 9-12 l. 30. OG lavet øvelserne til s. 9-10, vedhæftet her.
De, som var fraværende sidst, har fået lectiobesked om at se den første halve time af filmen før timen i dag.
2pEn Travelling15 Task for class - film analysis.docx
2pEn Travelling15 Opsamling på Travelling, oversigt og gloser.docx
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
6. America - EKSAMEN
I dette forløb ser vi på amerikanske værdier, hvor stammer de fra, og hvordan kan de se ud i amerikanernes hverdag?
Tekster:
Francis Scott Key, Star-Spangled Banner (1814) poetry
Donna Fargo, United States of America (1974) poetry
Uddrag af indeldningen til The Declaration of Independence (1776)
Understanding Americans (??) non-fiction
Emma Lazarus, The New Collossus (1883) poetry
Barack Obama, uddrag af tale ved Democratic Convention, 28.08.2008, speech
Studs Terkel, Arnold Shwarzenegger (1980) non-fiction
Bruce Springsteen, The Promised Land (1986) poetry
Lou reed, Dirty Blvd. (1989) poetry
Arnold Schwarzenegger, fb-opslag 07.08.2023, non-fiction
Arnold Schwarxenegger, Be Useful (??) non-fiction
Howard Fast, Spoil the Child (1938) fiction
SAm Mendes, dir., American Beauty (1999) film
20%
Indhold
Kernestof:
2pEn America4 Obama, Q.docx
Kig på noter om amerikanske værdier og vær klar til at sige nogle ord om jeres poster/plakat fra sidste time.
Har du brug for at læse med ørerne, tag høretelefoner med.
HUSK at tage dit kompendium med, hvis du har taget det med hjem ;-)
Barack Obama Acceptance Speech
Tag høretelefoner med. Nogle skal bruge dem til at læse med, alle skal bruge dem til en lytteopgave.
Til i dag skal du have set en kortfilm igennem. Den ligger her, hedder Viral og varer ti minutter.
Afsnit
VIRAL Omeleto.mp4
2pEn Opg. 3 Viral - skrives i Skrivestuen 21.11.2024.docx
2pEn America9 Q Springsteen 25.11.24.docx
Husk en bog til SG læser ;-)
2hEn America12 What is Setting in a story.docx
Hook som indledning til dit analytical essay.docx
I skal se filmen TOAST igennem inden timen - den hører til opgave 6c.(Se link) I denne time arbejder vi med Analysis - opgaven (som skal afleveres sammen med "Discussion" - der er i fokus i morgen) opgave
Tag høretelefoner med til individuelt arbejde med filmen.
How to write a DISCUSSION, HF EnB.docx
2pEn America, Spoil the Child, Q.docx
Eksamensopgave HF EnB,
Tag høretelefoner med.
Spoil the Child, NY UDGAVE txt uden spalter.docx
S. 19-20 i Spoil the Child læses færdige, og de spørgsmål,der hører til besvares skriftligt i noteform før timen i dag, så I kan samtale om teksten i dag.
S. 21-22 i Spoil the Child læses færdige, og spørgsmålene, der hører til besvares skriftligt i noteform før timen i dag. Så snakker vi videre om teksten i dag i små grupper.
Tag høretelefoner med til grammatik.
Spoil the Child skal være læst færdig til timen i dag. Dvs. s. 23-24 inklusive noter til besvarelse af spørgsmålene 1-4 til disse sider. (Spgm. 5-6-7 tager vi fælles på klassen)
HUSKESEDDEL til engelsk terminsprøve.docx
Dagens opgaver
2pEn America23 Gradbøjning af tillægsord.docx
Læs Arnold-teksten "Be Useful" færdig og lav opgaverne til teksten.
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
7. England in Africa - EKSAMEN
Vi ser på, hvad vi ved om Afrika, og hvad vi tror, vi ved. Fokus er på fordomme om det moderne Africa.
Tekster:
Empire: How Britain made the modern world by Niall Ferguson, 2003 (artikel)
World Cup 2010: Nigeria, Ghana, Ivory Coas, Cameroon and South Africa - My Boys by Chimamanda Ngozi Adichie, 2010 (artikel)
School 'slave auction' puts racism back in the spotlight in South Africa by Hassan Isilow, 2024 (artikel)
Poverty, Odimegwu Onwumere, 2010 (digt)
The Danger of a Single Story, Chimamanda Ngozi Adichie, 2009 (TED talk)
14%
Indhold
Kernestof:
2pEn America24 Filmanalyse af klip fra American Beauty OPGAVE.docx
2pEn Africa1 AFRICA-ppt-beginning.pptx
2pEn Africa2 Discussion i Skrivestuen 18.02.25.docx
📙📚 Husk at tage en bog med til SG læser
Alle skal være involveret i et ppt-indlæg om Afrika.
Africa - compendium.pdf
Tag høretlf med, hvis du vil læse med ørerne
2pEn Africa4 Q How Britain made the modern world.docx
Øvelserne fra Engram Basis-bogen om regelmæssige udsagnsord (V1, øv. 5-6-7 og gerne 8) skal være færdige til i dag, så vi kan gå videre.
Alle har til i dag læst og arbejdet med teksten om "World Cup 2010" i kompendiet (s. 3-4)
Find Udsagnsord i Minlæring (Basis-bogen). Klik på kap. V2 Uregelmæssige udsagnsord og lav opg. 1-2-3 færdige til i dag. Læs opgaverne nøje - og brug ordbogen til at slå de uregelmæssige bøjninger op.
Apartheid Explained
Study questions for the "School 'slave auction'..." text
Afsnit
Gloser til Afrika tekster
Husk I har en mundtlig aflevering for til i dag. Se under Opgaver.
Tag høretelefoner med til lytteøvelse.
Tag høretelefoner med til lytteøvelse
The danger of a single story2pEn Africa13 Q E-udg. The Danger of a Single Story, 26.03.25.docx
Alle forbereder svar på mindst tre spørgsmål, så I kan besvare min. ét, når I bliver spurgt. Alle bliver bedt om at besvare / læse deres svar op på ét spørgsmål.
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
8. Homelessness in England - EKSAMEN
Med fokus påi romanen Stone Cold af Robert E. Swindells ser vi på hjemløshed som fænomen i England. Hvem er de hjemløse, hvad er deres baggrund, hvor kommer de fra?
Tekster:
Robert E. Swindells, Stone Cold, 1993 (roman)
Shelter Manchester’s Homeless Documentary (dok. video)
https://www.youtube.com/watch?v=G_2oGHQtOl0
(11.25)
Scared, Hopeful, Angry, But Happy That I'm Free: Young & Homeless in (dok. video)
https://www.youtube.com/watch?v=t_bj60sy2lk
(5.35)
Invisible | a Portrait of Bristol's Homeless | a short Documentary by Arthur Cauty (dok. video)
https://www.youtube.com/watch?v=WoAzzghXtEw
(8m)
11%
Indhold
Kernestof:
Skriv formelt sprog i fx en jobansøgning.docx
Lav opgaverne 3+4
Tag noter til at kunne fremlægge en non-fiction analyse af The Danger of a Single Story på gangen i de små grupper.
Læs pp. 1-7 i Stone Cold og besvar de fire spørgsmål, der hører hertil.
Til i dag skal alle have læst i Stone Cold til og med s. 17.
Stone Cold til og med s. 30 til i dag. Besvar også spgm. 1-9 i det lille opgavehæfte (spring PEE over i spgm. 6).
Assignment 3, grammatik, her tillægsord til biord.docx
Alle skal have læst til og med s. 51 til i dag.
Assignment 3, synonymer.docx
I Stone Cold: s. 52-75 skl være læs til i dag. Skriv kun besvarelse til opg. 10 i hæftet s. 13 til disse sider (om Captain Hook).
LÆS VIDERE I BOGEN, vi holder planen og læser til s. 113 til tirsdag og sidste afsnit til på torsdag,
Til i dag har alle læst indtil s. 92 (konkret til i dag: s. 76-92)
SKrivestuen
Læs s. 93-113 i Stone Cold til i dag. Besvar opg. 3-4, 7-8 og 10-15 til disse sider (på s. 16-18 i hæftet)
Assignment 4, jumbled sentences.docx
Læs Stone cold færdig til i dag, dvs. fokus på s. 114-132. Besvar opg. 2-3 og 7, resten snakker vi om.
Til i dag skal I have udfyldt alle de opgaver, I har fået til Stone Cold (se på de enkelte moduler).
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
9. Repetition
Trash and overcrowding on top of the world, from Mantional Geographic, 2025 (article)
The Homeless, reklamefilm for overvågning (video 2025)
(article)
Indhold
Kernestof:
Ass. 1, Datid til nutid.docx
Ass. 3, Antonymer.docx
Dagens opgave 07.05.25.docx
Trash and Overcrowding at the Top of the World.docx
Til dem, der ikke var til den halve engelsktime i går, tirsdag, lav de to grammatikopgaver til i dag.
Til dem, der var fraværende i går: Hvis I vil træne non-fiction oplæg til mundtlig eksamen, så læs teksten og lav opgaven fra i går. Begge dele ligger på timen.
Tag høretlf. med til grammatikdelen
Eksamensgrammatik
Tag America-hæftet med - du skal bruge teksterne og dine noter hertil.
Tjek hjemme, at du har dine teksthæfter Little Red Ridinghood, Travelling, America, og Africa, samt notehæfte til Stone Cold.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#9
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58811935448", "T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58811935448", "H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58811935448" }