Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Thea Kristiansen
|
Hold
|
2023 Ma/a (1a Ma, 2a Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lineære sammenhænge (grundforløb)
Introduktion til matematik i gymnasiet
Faglige emner:
Variabelsammenhænge, funktionsbegrebet, lineære funktioner, betydning af a og b, bestemmelse af a og b ud fra to punkter, matematisk model, lineær regression og residualplot, proportionalitet, stykkevis lineære funktioner, ligninger, regnehierarkiet, parenteser og brøker
Materiale:
Hæftet Lineære sammenhænge, undtagen side 38-39 om to ligninger med to ubekendte.
Arbejdsformer: Klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde.
Der er lavet en screening. Forløbet er afsluttet med en temarapport om lineære sammenhænge.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opstartsforløb
Opstartsforløb med fokus på det grundlæggende på plads med:
- Reduktion
- Parenteser
- Kvadratsætninger
- Regnearternes hierarki
- Rødder og potenser
- Koordinatsystemet og notation vedr. funktioner
- Ligninger
- Brøker
- Introduktion til skriftlige eksamensopgaver uden hjælpemidler
Forløbet har været uden computer og lommeregner, og primært trænet at løse opgaver, mundtligt forklare begreber og hvordan man løser opgaver, og form på skriftlige opgaver.
Materiale:
Kernestof Mat 1 stx (praxis): udpluk fra træningssider
Evaluering:
Skriftlige afleveringer, og 'Kan-jeg-det-tjek' på klassen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Procent og rente
Procent og rentesregning, herunder fremskrivningsfaktor og vækstrate
Absolut og relativ ændring
Indekstal
Renteformlen
(isolere størrelser i renteformlen, s.118-119)
Materiale:
Kernestof Mat1 stx, Praxis 2021, Kap 6 s.112-119
Fokus/arbejdsformer:
CAS-værktøj og skriftlige afleveringer
Intro til bevisførelse (kort)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksponentielle- og potensfunktioner
Eksponentielle funktioner
- Regneforskrift, betydning a og b, definitionsmængde og værdimængde
- To-punktsformel (Sætning 12), med bevis
- Eksponentiel regression
- Fordoblingskonstant
- Halveringskonstant
Rødder, potenser, det udvidede potensbegreb (anvendelse)
Ligefrem og omvendt proportionalitet
Potensfunktioner
- Regneforskrift, betydning a og b
- Bevis for graf gennem (1,b)
- To-punktsformel til bestemme a
- Bestemme b ud fra et punkt, + bevis
- Potensregression
- Vækst i procent for både x og y
Sammenligning af de tre funktionstyper: lineær - eksponentiel - potens
(Logaritmefunktioner kun med til beregning -> senere forløb)
Materiale:
Kernestof Mat1 stx, Praxis 2021:
Kap 7 s.130-137, 138-139, bevis skæring (0,b), bevis to-punktsformel
s.111, 128, 180 (rødder, potenser, udvidede potensbegreb)
Kap 8 s.150-153
Kap 9 s.162-170, bevis Sætning 5 (graf gennem (1,b)) og Sætning 17 (bestemme b ud fra kendt punkt)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Statistik
Ikke-grupperede observationer
Population, stikprøve
Datasæt/observationssæt - ordnet og ikke-ordnet
Statistiske deskriptorer:
- Størrelse, N
- Minimum, maksimum
- Variationsbredde
Hyppighed
Frekvens
Kumuleret hyppighed, kumuleret frekvens
Hyppighedstabel
- Typetal
- Middelværdi
- Kvartilsæt (Q1, median, Q2)
- Kvartilbredde
- Udvidet kvartilsæt
Boksplot
Pindediagram, prikdiagram
Højreskæv, venstreskæv, outlier
Grupperede observationer
Interval
Intervalhyppighed
Intervalfrekvens
Kumuleret intervalhyppighed, kumuleret intervalfrekvens
- Typeinterval
- Gennemsnit for grupperede og ikke-grupperede data ud fra hyppigheder
Histogram
Sumkurve
- Kvartilsæt for grupperede observationer (aflæst på sumkurve)
Aflæse sumkurve generelt (fraktiler, formel 140)
Materiale:
Kernestof Mat1 stx, Praxis 2021, Kap 3 s.46-51, 52-55 + opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Vektorer I
Vektor
Koordinater til vektor
Stedvektor, nulvektor, egentlig vektor
Sum af vektorer
Vektor multipliceret med tal
Differens mellem vektorer
Regneregler for vektorer
Længde af vektor
Skalarprodukt (prikprodukt)
Tværvektor
Determinant
Enhedscirklen
Enhedsvektor
cos(v) og sin(v)
Vinkel mellem vektorer
Parallelle vektorer
Ortogonale vektorer
Materiale:
Kernestof Mat1 stx, Praxis 2021:
Kap 5 s.90-101, bevis Sætning 52.4 (vektor prikket med sig selv)
Kap 10, s.182-185, bevis Sætning 20 (skalarproduktet og ortogonale vektorer)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kombinatorik
Tælletræer
Multiplikationsprincippet og additionsprincippet
n-fakultet
Permutationer, og formel (168)
Kombinationer, og formel (169)
Pascals trekant og binomialkoefficient
(Forberedelse til mundtlig årsprøve - afholdes i august)
Materiale:
Kernestof Mat1 stx, Praxis 2021, Kap 4 s.66-71
(Forløbet har været kende begreber og anvende, ikke ræsonnement)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Funktionsteori
Funktionsbegrebet
Ekstrema
Monotoniforhold
Tangenters hældning
Stykkevist definerede funktioner
Sammensatte funktioner
Parallelforskydning
Logaritmefunktioner
Materiale:
Kernestof Mat1 stx, Praxis 2021: 210-219, 234-235
Kernestof Mat2 stx, Praxis 2021: 24-25, 28-33
Supplerende: Mat1 stx s.238, Mat2 stx s.26-27, 52-53
(Fokus: Begrebsindlæring med CAS, præcision notation/mundtlig)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Funktionsbegrebet (03:45; s.210-1)
-
2 Forklar sammen med din makker - Vm(f), Dm(f), Ekstrema.docx
-
Ekstrema (02:37, s.212-1)
-
Eksempel 17 (01:52, s.213-2)
-
Monotoniforhold (02:56, s.214)
-
Stykkevist defineret funktion (05:31, s.218)
-
Kernestof Mat 1 stx; sider: 214-215
-
Tangent til graf (01:09, s.216-1)
-
4 Forklar sammen med din makker - Tangent og tangenthældning.docx
-
Eksempel 35 (01:38, B1, s.216-3)
-
Enhed for tangentens hældning (B1, 02:42, s.217)
-
Sammensatte funktioner (02:30, s.30-1)
-
Kernestof Mat 2 stx; sider: 30
-
6 Eksperimenter med logaritmefunktionen.pdf
-
Rep. fra sidste gang: Bog2 s.31, lav Øvelse 40 - og tjek med facitlisten.
-
Den naturlige logaritmefunktion (02:13, B1 s.235)
-
Titalslogaritmefunktionen (03:02, B1 s.234-1)
-
7 OPG Regneregler logaritmefunktioner.docx
-
z Funktionsteori GuldListe.docx
-
Brug 10 min. på at repetere at regne med logaritme-funktioner: Regn Øv 29 (B1, s.235) med WordMat eller Geogebra, og tjek med facitlisten. Hvis du kan nå det: lav også øvelse 30
-
Parallelforskydning af grafer (01:32, B2, s.32-1)
-
Parallelforskydning (02:31, B2 s.32-2)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Polynomier
Andengradspolynomier
Konstanternes og diskrimantens betydning for grafens beliggenhed i koordinatsystemet
Toppunkt
Rødder
Andengradsligning
Sætning diskriminant og antal rødder for andengradspolynomium
Faktorisering
Nulregel
Polynomier af højere grad (overordnet)
Grad og antal rødder
Polynomiel regression
Materiale:
Kernestof Mat1 stx, Praxis 2021: 230-233. Bevis parabel gennem (0,c)
Kernestof Mat2 stx, Praxis 2021: 8-17, 148-149. Bevis Sætning diskriminant og antal rødder for andengradspolynomium
(Fokus: metode - bevis, modellering)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lodret parallelforskydning (02:48, B1, s219-1)
-
Vandret parallelforskydning (06:13, B1 s.219-2)
-
Se de to videoer som repetition fra sidste time (10 min), og brug 10 min på at skæmme side 230-233 i Bog 1 (nyt emne)
-
OBS tag bog 2 med. Lektie er repetition fra sidst: kig siderne igennem (Bog 1, s.230-233) - især definition af 2.gradspolynomiet og betydningen af de tre koefficienter a, b, og c. Hvis du hellere vil se videoerne end læse, kan du også det (QR-kode me
-
Tag Bog 2 med. Læs s.10 i Bog 2 (eller se videoen s.10, hvis du hellere vil det), og tjek at du med GeoGebra kan lave bestemme toppunktet i eks 12
-
4 OPG Toppunkt, diskriminant, rødder.docx
-
Tag Bog 2+ Formelsamlingen med. Læs s. 10 som repetition fra sidst, og tjek med dig selv: Kan du forklare hvad 'en rod' er? Og hvad en andengradsligning er? Kan du huske formlen for diskriminanten? (Du kan også vælge at se de to videoer)
-
Faktoriserede andengradspolynomier (B2, s.15-1, 03:20)
-
Kernestof Mat 2 stx; sider: 12-13
-
Repetér fra sidste gang (Bog 2): nulreglen (s.14) og lav øv 34
-
Ingen lektie - prøven er opgavetyper I har set før, I kan repetere frem til nu (Polynomier, afleveringer)
-
7 Data til øvelse 37.xlsx
-
7 Facit til opgave 1025 og 1026.docx
-
Lektien er teorien om polynomier af højere grad (som vi havde for noget tid siden): Kig dine noter igennem, og læs s.16-17 frem til øvelserne (Bog 2). Hvis du hellere vil det, kan du også se videoerne.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Differentialregning
Definition og fortolkning differentialkvotient, herunder væksthastighed
Differentiation (uden og med CAS)
Afledet funktion
Regneregler for differentiation:
- Sum, differens, ’gange en konstant’ og produkt
Differentiation af sammensat funktion med lineær indre funktion
Tangentens ligning (uden og med CAS)
Monotoni, ekstrema, og optimering
Supplerende: Historisk perspektiv (differentialregning)
Materiale:
Kernestof Mat2 stx, Praxis 2021: Kap 7, 8, 9
(Fokus bevisførelse og modellering - matematisk metode)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kernestof Mat 2 stx; sider: 92, 96, 98-102, 112-113, 128-129
-
Definition af tangent (s.92-1, 02:27)
-
Notation (s.92-2, 03:54)
-
Eksempel 15 (s.94-3, 01:49)
-
Tangenthældning (s.94-1, 02:16)
-
Eksemp14 (02:11, s.94-2)
-
Afledede funktion (s.96, 02:32)
-
Afledet funktion - eksempel (s.97, 01:50)
-
Sekant og tangent (s.99-1, 06:15)
-
Ikke nye lektier - brug 15 min. på at repetere fra tidligere (se lektier til tidligere moduler + dine noter)
-
Grænseværdi (s.99-2, 03:49)
-
Differentialkvotient ved tretrinsreglen (s.102-1, 02:54)
-
zz Facitliste til opgaver.docx
-
Ikke nye lektier - lav frem til nu, hvis du mangler nogle
-
10 Lidt om differentialregningens historie TRO.pdf
-
Polynomium rødder (s.12-1, 01:32)
-
Eksempel udregning rødder (s.12-2, 02:38)
-
Læs i Bog 2: s.53, afsnit 7, 8, og 9, og s.109 - læs tekstafsnittet og regn opg. 19 (se vedhæftede facitliste, det er WordMat-træning - kan du finde fejlen i facitlisten?)
-
WordMat download
-
11 Facit til lektie om den naturlige eksponentialfunktion.docx
-
Eks 6 Differentiere polynomier (s .111, 03:04)
-
Regneregler afledte funktioner (s.110, 02:49)
-
Lektien er at hente den vejledende besvarelse til Afl 7, og bruge den til selv løse opgave 8) (den med delfinen) på samme måde. Altså tjek, at du kan få GeoGebra til at gøre det samme
-
Lektie: s.110-111 i Bog 2: læs eksempel 3 og 5, og lav Øvelse 9.
-
14 ChatGPT Begrebsforklaring differentiation.docx
-
Lektie: (1) Husk din bog + Formelsamlingen(!) I skal bruge både Formelsamlingen og bog i stort set alle moduler, så de skal altid med til matematik. (2) Læs Eksempel 6 på s.111: skriv det selv op, og skrive for hvert trin, hvilken formel der er brugt
-
15 Start lektie-opgave + facit.docx Brug 20 min på lektie: regn så meget du kan af vedhæftede opgave (facit nederst) - kan du finde fejlen i facitlisten? (Det er træning af s.112)
-
Monotoniforhold (s.122-1 , 03:02 min)
-
Monotoniforholdsundersøgelse (s.122-2, 10:13)
-
Lektien er s.123, Eksempel 5. Tjek dig selv: kan du følge med i beregningerne? Se videoen, hvis du er i tvivl.
-
s.123 Eksempel 5 (06:55)
-
Forhold mellem funktion og dens afledede (s.124-1, 02:45 min)
-
Eksempel 10 (s.124-2, 03:11 min)
-
Monotoniforhold (s.124-3, 02:13 min)
-
Lektien er s.124-125, som er repetition fra sidste time. Se de tre videoer (eller læs eksemplerne), og lav øvelse 14 og 15, hvis ikke du nåede det i timen. Især vigtigt: Eksempel 10.
-
Eks 19 (s.126-3, 02:25 min)
-
Tangentens ligning - bevis (s.126-2, 05:34 min)
-
BB Diff D2.1 grafisk monotoniinterval.pdf
-
BB Diff D6.1 diff_polynomium_1-2.pdf
-
BB Diff D6.3 diff_mixed_1-2.pdf
-
BB Diff D7.3 diff_sammensat funktion.pdf
-
Ikke nye lektier - se jeres noter igennem fra sidste time om formel (121) og lav opgave 946 (s.137) - så langt du kan.
-
Lektie: se opgavearket D7.3 vedhæftet modulet i går, om formel (126) - lav så meget du kan nå af opgave 2) og 3).
-
# Optimering - Model og tagrendeeksempel.pdf
-
Ikke nye lektier - tjek Tagrendeeksemplet fra i går igen, og brug lidt tid på Afl 10 - læs den igennem, og tag stikord.
-
Ikke nye lektier: brug tiden på at skrive dine argumenter ned til Afl 10, Del 3) 1a) og 1b). Især: kan du forklare hvorfor man løser ligningen A'(x)=0? (argument med tangenthældning og toppunkt)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Sandsynlighed og binomialfordeling
Sandsynlighedsregning
- A priori og frekventielle sandsynligheder
Sandsynlighedsfelt, herunder symmetrisk sandsynlighedsfelt
Additions- og multiplikationsprincippet
Stokastisk variabel
- Givet sandsynlighedsfordeling: middelværdi, varians og spredning
Stokastisk eksperiment og sandsynlighed
Binomialfordeling:
- Punktsandsynlighed
- Middelværdi og spredning
Hypotesetest i binomialfordeling: to-sidet test
- Population og stikprøve
- Nulhypotese, alternativ hypotese
- Teststørrelse
- Signifikansniveau
- Kritisk område, acceptområde, p-værdi
Konfidensintervaller
Simulering normalfordelingsapproksimation (excel, kast med mønt)
Materiale:
Kernestof Mat1 stx, Praxis 2021: 72-77
Kernestof Mat2 stx, Praxis 2021: 66-75, 82-87, 140-143
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1 Sandsynlighedsregning.pptx
-
Vigtigt: Tag Bog 1 med + Formelsamlingen
-
2 A-B Opvarme Sandsynlighedsfelt.docx
-
Husk Bog 1
-
Eksempel 58 (04:12, s.75)
-
Hændelsesbegrebet (03:44, s.74)
-
Lektie: træne brøkregning med Abacus (15 min) og løs denne opgave: Hvis du kaster to gange i træk med en terning, hvad er sandsynligheden for at få to 4'ere? (træne formler s.30)
-
VIGTIGT: Vi er tilbage i Bog 2 ,tag denne med + Formelsamlingen med
-
Lektie, Bog 2: Læs s. 66, afsnit 5,6,7,8 (om stokastisk variabel), og se de to videoer til s.68: Middelværdi, varians og spredning
-
Kernestof Mat 2 stx; sider: 70-71, 140-141
-
Afsnit
-
6 OPG Binomialfordeling.docx
-
Lektie er: repetition fra onsdag, bogen s.72-73 (se evt. videoer) og lav Øvelse 37 og 38. Tjek at du kan finde middelværdi og spredning i sandsynlighedslommeregneren (de er lige under figuren)
-
7 OPG Eksamensopgaver.docx
-
Lektie: Bog 2: læs eksemplet fra i går s.82-83, og repeter hvad er 'kritisk mængde'? Nyt: s.84-85 - kig lidt på siderne og nye ord med rød skrift (I behøver ikke forstå det)
-
SB8) Binomialtest.pptx
-
SB8) OPG Binomialtest.docx
-
Lektie: Bog2, s.74-75: Brug 15 min, og få så godt overblik du kan. Bemærk begrebet 'binomial punktsandsynlighed', og tjek med formlerne (169), (186) og (188).
-
B9- Simulering.xlsx
-
SB9) OPG Konfidenintervaller.docx
-
SB10) OPG Binomial.docx
-
Ikke nye lektier - tjek at du kan finde beregning af konfidensintervaller i GeoGebra, og genopfrisk pointen med simuleringen: jo flere gentagelser jo mere klokkeformet
-
SB11) OPG Binomial-Konfidens.docx
-
SB11) Overblik.pptx
-
Ikke lektier
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Vektorer og analytisk geometri
Vektorer - opsamlende fra 1g og nyt:
- Vinkler mellem vektorer
- Determinant og parallelle vektorer
- Projektion af vektor på vektor
Linjens ligning
Hældningsvinkel
Skæring mellem linjer og vinkel mellem linjer
Afstande (punkt-punkt, midtpunkt linjestykke, punkt-linje)
Cirklens ligning
Skæring mellem linje og cirkel, tangent til cirkel
Parameterfremstilling
Desuden opsamlende:
- Trigonometriske funktioner
- Annuiteter
Materiale:
Kernestof Mat1 stx, Praxis 2021: s.182-188, 196-198, bevis: vinkel mellem vektorer, projektion
Kernestof Mat2 stx, Praxis 2021: s.158-172, 175
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1 Opgaver og svar.docx
-
Normalvektor til ligning (s.158, 03:00)
-
Husk: Bog 2 + Formelsamlingen
-
2 Tangens - hvad er det.docx
-
2 Opgaver og svar.docx
-
Ikke lektier
-
Hældningsvinkel (s.159-2, 01:39)
-
4 A-B Opgaver.docx
-
Kernestof Mat 2 stx; sider: 160-161, 166, 168-169
-
Vinkel mellem to linjer (s. 160-2, 04:06)
-
¤¤¤ Analytisk geometri - mdtl spg Dispositioner 1.docx
-
5 OPG Træne Geogebra og vektorer.docx
-
Vigtigt: Husk at tage bog 1 med. Lektie, i Bog1,: skæm s.182-185 (vi havde det i 1g+årsprøven). Hvis du har overskud: se s.196, beviset for Formel (52)
-
6 Opgave projektion.docx
-
Projektion af vektor på vektor (s.186-2, 02:09)
-
Mdtl spg Dispositioner 1 og 2.docx
-
Lektie: tjek med din WordMat-formelsamling at du kan regne projektionsopgaven fra sidste modul. Brug også lidt tid på at finde andre formler, fx formler du kan bruge til sidste aflevering (Afl 12).
-
8 Opgave Afstande.docx
-
HUSK BOG 2, og læs de tre sætninger på s.162-163
-
Cirklens ligning (s.164-1, 02:43)
-
¤ Mdtl spg Dispositioner 3.docx
-
Omskrivning af cirklens ligning (s.167-2)
-
12 Opgaver Differentialregning.docx
-
12 Opgaver + svar Cirkler.docx
-
Ikke nye lektier - gense gerne dem fra i går
-
13 Opgaver Parameterfremstilling - uden hjælpemidler.docx
-
14 Opgaver Parameterfremstilling - uden hjælpemidler.docx
-
Eksempel 60, s.170 (05:51 min)
-
15 Skæringspunkt og skæringstidspunkt.docx
-
15 Opgaver Parameterfremstilling med hjælpemidler.docx
-
Ikke nye lektier
-
¤ Mdtl spg Dispositioner 4.docx
-
16 Analytisk geometri Overblik.pdf
-
15 Opgaver blandet.docx
-
16 Opgaver blandet.docx
-
Ikke nye lektier, se igennem frem til nu, hvad vi har haft om parameterfremstilling (s.168-171 og opgaver vedhæftet modulerne)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition
Repetition og træning mundtlige spørgsmål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58812317115",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58812317115",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58812317115"
}