Skive Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Skive Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ma/bc - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Skive Gymnasium
Fag og niveau
Matematik B
Lærer(e)
Jens Busck
Hold
2023 Ma/bc (
1bc Ma
,
2bc Ma
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Procent og rentesregning
Titel 2
Eksponentielle- og logaritme funktioner
Titel 3
Statistik
Titel 4
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Titel 5
Funktionsteori
Titel 6
Potensfunktioner
Titel 7
Andengradspolynomier
Titel 8
Proportionalitet
Titel 9
Vektorer
Titel 10
Årsprøve forberedelse
Titel 11
Vektorer (fortsat)
Titel 12
Statistik, binomialfordelingen og binomialtest
Titel 13
Differentialregning
Titel 14
Analytisk geometri
Titel 15
Lån og opsparing
Titel 16
Repetition og eksamensforberedelse
Titel 17
Logaritme- og potensfunktioner
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Procent og rentesregning
Lærebog: Kernestof Mat 1 stx, kap. 6.
Procent. Vækstrate. Fremskrivningsfaktor. Renteformel. Indekstal.
Indhold
Kernestof:
Lærergennemgang
1bc Ma lærergennemgang 13-11-2023.docx
Øvelse 13, side 113. Herudover skal du kunne bruge formel 1 i formelsamlingen, og kende bogstavernes betydning.
Du skal kunne løse opgaver med renteformlen også kaldes kapitalformlen.
Lærergennemgang eksempel renteformel.docx
Lærergennemgang indekstal 24-11-2023.docx
Lærergennemgang indekstal 27-11-2023.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Eksponentielle- og logaritme funktioner
Lærebog: Kernestof Mat 1 stx, kap. 7.
Formel for eksponentiel funktion sammenlignet med renteformlen. Bestemmelse af a og b ud fra to punkter. Halverings- og fordoblingskonstant. Eksponentiel regression.
Intro til logaritmefunktionen (10-tals logaritmen).
Indhold
Kernestof:
Lærergennemgang eksponentialfunktioner 1.docx
Lærergennemgang mordgåde 07-12-2023..docx
Du skal kunne opskrive forskriften for en eksponentialfunktion og kunne forklare, hvad der er begyndelsesværdien og hvad der er fremskrivningsfaktoren. Du skal også kunne sige, hvilke værdier af fremskrivningsfaktoren, der gør funktionen voksende ell
Lærergennemgang, fordoblingskonstant, 08-12-2023.docx
Du skal vide hvordan du ud fra to punkter kan beregne a og b i en eksponentialfunktion. Eksempel, mordgåde.
Lærergennemgang logaritme funktioner, 11-12-2023.docx
Du skal kunne beregne fordoblingstider for voksende eksponentialfunktioner, og halveringstider for aftagende eksponentialfunktioner. (Se side 134-135).
Indbyggertal New York.ggb
Lærergennemgang, vækst-regression.docx
Du behøver ikke være ekspert i logaritme funktioner, men du skal have en fornemmelse af hvad en logaritme funktion er, når vi siger at det er en omvendt funktion til en eksponentialfunktion.
Sidste gang arbejde vi med eksponentiel/vækst-regression i Geogebra. Det skal du kunne. Uden at være helt sikker skal du også have en fornemmelse af, hvornår du skal bruge eksponentiel/vækst-regression, og hvornår du skal bruge lineær regression, som
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Statistik
Lærebog: Kernestof Mat 1 stx, kap. 3.
Ikke-grupperede observationer. Hyppighed og frekvens og kumuleret hyppighed og kumuleret frekvens. Udvidet kvartilsæt og boksplot. Grupperede observationer, herunder intervalhyppighed, gennemsnit og sumkurve. Introduktion til statistik med Wordmat og Geogebra.
Udsendelse fra DR: "Statistik, magt og manipulation". (Via Cfu).
Indhold
Kernestof:
Du skal kunne beregne kumuleret hyppighed, frekvens og kumuleret frekvens. (Se eventuelt starten af kapitel 3).
Du skal kunne bestemme det udvidede kvartilsæt og tegne dertilhørende boksplot. Talmaterialet kunne for eksempel være 10 forskellige skonumre. (Se eventuelt side 48-51).
Lærergennemgang
Du skal kunne bestemme udvidet kvartilsæt og tilhørende boksplot, både uden hjælpemidler og med hjælpemidler. Data kunne for eksempel være skostørrelser.
Lærergennemgang kombinatorik 18-01-2024.docx
Sidst snakkede vi om grupperede observationer. Du skal kunne beregne gennemsnit med formlen midt side 53. Du skal kunne forklare en sumkurve i detaljer, herunder at det er kumulerede frekvenser i procent op ad y-aksen. Du skal kunne aflæse kvartilsæt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Lærebog: Kernestof Mat 1 stx, kap. 4.
Kombinatorik: Multiplikationsprincippet ("både-og"). Additionsprincippet ("enten-eller"). Permutationer. Kombinationer og binomialkoefficient. Pascals trekant. Fakultet.
Sandsynlighedsregning: Sandsynlighedsfelt og symmetrisk sandsynlighedsfelt. Multiplikationsprincippet for sandsynligheder ("både-og"). Additionsprincippet for sandsynligheder ("enten-eller").
Indhold
Kernestof:
Lærergennemgang
Lærergennemgang, permutationer og kombinationer
Du skal kunne beregne antal muligheder, når rækkefølgen har betydning (= permutationer). Eksempel, antal måder at besætte 1.-, 2.- og 3.pladsen, når der er 20 heste i et hestevæddeløb.
Du skal kunne beregne antal muligheder, når rækkefølgen IKKE har betydning (= kombinationer). Eksempel, antal muligheder vi kan vælge 3 ud af 29 til at planlægge en festlig begivenhed.
Lærergennemgang, sandsynlighedsfelt, 29-01-2024.docx
Du skal kunne beregne sandsynligheder med formel 177, og enten-eller og både-og principperne. Eksempel, hvad er sandsynligheden for at trække enten spar 10, eller et af de fire esser, i et spil kort uden jokere.
Du skal kunne de tre punkter, vi skal kende, for at afgøre om vi har med et såkaldt sandsynlighedsfelt at gøre. Eksempel, du kaster en mønt og en terning.
Du skal kunne beregne sandsynligheder ved hjælp af "både-og" princippet (=vi ganger), og "enten-eller" princippet (=lægge sammen). Eksempel, vi kaster en terning og en mønt samtidig. (Side 76-77).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Funktionsteori
Lærebog: Kernestof Mat 1 stx, kapitel 11.
Definitions- og værdimængde. Intervaller. Ekstrema. Monotoniforhold. Tangent og væksthastighed. Stykkevist definerede funktioner. Parallelforskydning.
Indhold
Kernestof:
Lærergennemgang, funktionsteori, side 210-211.-.docx
Lærergennemgang
Du skal kunne give eksempler på definitionsmængde og værdimængde for en given funktion (for eksempel kvadratroden af x). Du skal kunne skrive intervaller korrekt med "firkantede" parenteser.
1) Du skal vide hvad et ekstremum er og kende de fire forskellige slags ekstrema. 2) Du skal kunne benytte ekstremums-kommandoen i Geogebra. Eksempel, find ekstremumspunktet for f(x)= 22* (0.70^x - 0.24^x).
Bemærk at der i bogen er QR-koder mange steder. Skan en QR-kode og se videoen. (De varer typisk under 5 min.).
Lærergennemgang, funktionsteori, tangent og væksthastighed.docx
Du skal vide at monotoniforhold er en liste med intervaller, med en angivelse af om funktionen er voksende eller aftagende i hvert interval. (Er du i tvivl, se lærebogen side 214-215).
1) Du skal vide hvad en tangent er, og at tangentens hældning er de samme som grafens hældning i røringspunktet. Hældningen kaldes også væksthastighed.
Lærergennemgang, funktionsteori, stykkevise funktioner.docx
Lærergennemgang residualer side 32-33.docx
Du skal have en rimelig god fornemmelse af hvad der menes med en stykkevist defineret funktion, og hvordan du skal tegne den i Geogebra med "hvis-kommandoen". (Se eventuelt lærergennemgang fra sidst og lærebogen side 218-219).
Lærergennemgang potensfunktioner side 162-163.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Potensfunktioner
Lærebog: Kernestof Mat 1 stx, kapitel 9.
Regneforskrift. a's betydning for funktionen er voksende eller aftagende. Beregning af a og b ud fra to punkter. Potensregression.
Indhold
Kernestof:
Lærergennemgang potensregression, side 166-167.docx
Du skal kunne regneforskriften for en potensfunktion (se formel 113 i formelsamlingen). Du skal vide for hvilke værdier af eksponenten a, funktionen er voksende eller aftagende. (Se figur i formelsamling side 21 øverst).
Du skal kunne lave potensregression i Geogebra. For eksempel øvelse 25, side 167. Fint, hvis du også ved, hvordan du får tilhørende residualdiagram frem.
Lærergennemgang potensfunktioner beregning af a og b.docx
Du skal vide at der findes formler i formelsamlingen, side 21, hvormed a og b i en potensfunktion, kan beregnes ud fra to punkter. Du skal ikke kunne huske formlerne udenad, men altså blot vide at de findes i formelsamlingen. (Se eventuelt lærebogen
Lærergennemgang 2.gradspolynomier side 8-9.docx
Du skal kunne bevise to (gerne tre) af følgende sande påstande.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Andengradspolynomier
Lærebog: Kernestof Mat 2 stx, kapitel 1.
Regneforskrift. Betydning af konstanterne a, b og c for parablens udseende. Diskriminant og toppunktsformel. Symmetriakse. Formel til beregning af rødder. Bevis af formel til beregning af rødder. Faktorisering. Polynomier af højere grad. Polynomiel regression.
Indhold
Kernestof:
Lærergennemgang 2.gradspolynomier side 8-11.docx
Med hjælp af formelsamlingen (side 17 nederst) skal du kunne formlen for et andengradspolynomium. Du skal også gerne kunne forklare betydningen af a, b og c for parablen udseende. Se eventuelt lærergennemgangen fra sidst og lærebog-2 side 9.
Lærergennemgang 2.gradspolynomium rødder.docx
Du skal kunne beregne diskriminant og toppunkts (ekstremums) koordinater ved hjælp af formelsamlingen.
Du skal vide at et andengradspolynomiums rødder er de x-værdier, hvor grafen/parablen skærer x-aksen. Du skal kunne finde formlerne i formelsamlingen, men behøver ikke at kunne dem udenad.
Se første del af beviset fra 0 min til cirka 3.45 min i videoen. Link herunder. Det er helt almindeligt at du ikke forstår, så meget af det første gang. Men hen ad vejen... (forstår du mere).
Fraværstjek kl.9:30. Fremover vil der være fraværstjek i slutningen af modulet.
Lærergennemgang 2.gradspolynomier faktorisering.docx
Du skal kunne gennemgå beviset på tavle/papir, se side 13 i lærebog 2 (og tilhørende QR-kode video).
Lærergennemgang polynomier af højere grad.docx
1) Du skal kende til at der er en regel der hedder "nul-reglen". 2) Du skal vide at andengradspolynomier kan faktoriseres. Eksempel f(x) = (x-1)*(x-2), hvad er rødderne?
Du skal kunne give et par eksempler på polynomier af højere grad (end to). Du skal også have kendskab til de to sætninger/påstande, der siger noget om antal rødder, side 17.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Proportionalitet
Lærebog: Kernestof Mat 1 stx, kapitel 8.
Ligefrem- og omvendt proportionalitet.
Indhold
Kernestof:
Lærergennemgang proportionalitet.docx
Lærergennemgang omvendt proportionalitet.docx
Du skal kunne forklare, hvad der menes, når to størrelser er (ligefrem) proportionale. Eksempel vejarbejde, vejlængde og asfaltforbrug.
Sidste gang arbejdede vi med omvendt proportionalitet. Du skal kunne forklare, hvad der menes når vi siger at to størrelser (x og y) er omvendt proportionale. (Side 152-153 lærebog 1).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Vektorer
Lærebog: Kernestof Mat 1 stx, kapitel 5.
Definition af en vektor. Længden af en vektor. Stedvektor. Forbindelsesvektor. Sum- og differens af vektorer. Vektorparallelogram. Skalar/prikprodukt. Vektorregnereglen (m+n)*vektor = m*vektor+n*vektor + bevis.
Indhold
Kernestof:
Du skal vide, hvordan vektorer lægges sammen, og hvordan vektorer trækkes fra hinanden, og hvordan man ganger en vektor med et tal. (Side 93-93, lærebog 1).
Husk at der i bogen er QR-videoer med gennemgang, der kan skannes med mobilen.
Se videogennemgang af sum af to vektorer (QR-kode side 92)
1bc Ma - årsprøve 2024.pdf
1) Du skal kunne beregne længden af en vektor, og det såkaldte prikprodukt (=skalarprodukt) mellem to vektorer.
Længden af en vektor
Prikprodukt (=Skalarprodukt) mellem vektorer
Vi arbejder med nummer 1 i hele modulet
Vi arbejder med nummer 2 i hele modulet
Dokument med hjælp til Geogebra.
Vi arbejder med nummer 3 i hele modulet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Årsprøve forberedelse
Repetition og gennemgang af årsprøvespørgsmål.
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med nummer 4 i hele modulet
Vi arbejder med nummer 5 i hele modulet
Vi arbejder med nummer 6 i hele modulet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Vektorer (fortsat)
Lærebog: Kernestof Mat 1 stx, slut kap. 5 og kap.10.
Repetition (vektor, længde, sum, prikprodukt). Tværvektor og determinant. Vinkel mellem to vektorer. Areal af parallelogram. Projektionsvektor. Bevis formel til beregning af projektionsvektor.
Indhold
Kernestof:
Hvorfor vektorer? (det er frivilligt om du vil læse disse eksempler)
Formelsamling
1) Du skal vide at en vektor er en pil med to koordinater. 2) Du skal kunne tegne en vektor og beregne længden af vektoren. 3) Du skal kunne lægge to vektorer sammen og trække dem fra hinanden. 4) Du skal kunne beregne skalarproduktet/prikproduktet a
QR-koderne i bogen kan bruges til at skanne og se korte videogennemgange. Spørg altid gerne, hvis der er tvivl.
Lærergennemgang vinkel mellem vektorer.docx
Du skal vide hvad en tværvektor er, og kunne beregne determinanten af to vektorer. (Se eventuelt side 100-101).
Du skal kunne bruge formel 51 (eller 52) i formelsamlingen til at beregne vinklen mellem to vektorer. Bonus: Hvis du kan bestemme/beregne vinklen både med Wordmat og med Geogebra er det fint.
Du skal kunne regne arealet af et vektorparallelogram med formel 61 i formelsamlingen. (Se eventuelt side 100-101).
Lærergennemgang
Givet to vektorer, skal du kunne beregne projektionsvektoren. For eksempel projektionen af vektor b på vektor a, (se eventuelt formel 55 og side 186-187).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 12
Statistik, binomialfordelingen og binomialtest
Lærebog: Kernestof Mat 2 stx, kap. 5 og 6.
Stokastisk forsøg og variabel. Sandsynlighedsfelt og sandsynlighedsfordeling. Middelværdi, varians og spredning generelt. Binomialfordelt stokastisk variabel. Middelværdi og spredning i binomialfordelingen. Baggrund for binomialfordeling. Binomialtest, herunder stikprøve, antalsparameter, sandsynlighedsparameter, signifikansniveau, kritisk mængde. Systematisk fejl, skjult variabel, signifikansniveau og fejltyper. Konfidensinterval. Normale- og exceptionelle udfald.
Indhold
Kernestof:
Lærergennemgang
Middelværdi, varians og spredning.docx
Du skal have en fornemmelse af, hvad der menes med en såkaldt sandsynlighedsfordeling. (Se eventuelt side 66-67).
Du skal helst have en rimelig god idé om, hvordan vi kan beregne middelværdi, varians og spredning. Eksempel, lykkehjul.
Du skal have en god fornemmelse af hvor du finder sandsynlighedslommeregneren i Geogebra. Ved hjælp af denne skal du helst kunne regne sandsynligheder i binomialfordelingen.
Du skal vide at der er formler i formelsamlingen til at beregne middelværdi og spredning for binomialfordelingen. Middelværdi og spredning kan aflæses i Geogebras sandsynlighedslommeregner, hvis hjælpemidler er tilladt.
Du skal gerne have en fornemmelse af baggrunden for binomialfordelingen. Se eventuelt side 74-75, og lærergennemgangen fra sidste gang.
Du skal gerne have en fornemmelse af hvordan du kan anvende Geogebras sandsynlighedslommeregner, hvis du skal lave en binomialtest.
Befolkningsundersøgelser og forskellige fejltyper.docx
Kan du ud fra et eksempel forklare til for eksempel en fra parallelklassen, hvordan vi skal lave en binomialtest? Hvad er vigtigt at være opmærksom på?
Konfidensinterval.docx
Du behøver ikke være fuldstændig skarp på fejltype 1 og 2 ved hypotesetest, men godt hvis du har en forståelse af, at der er fordele og ulemper ved at hæve eller sænke signifikansniveauet. Signifikansniveauet fastlægger sandsynligheden for at forkast
Differentialregning væksthastighed.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
IT
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Pararbejde
Titel 13
Differentialregning
Lærebog: Kernestof mat 2 stx, kapitel 7, 8 og 9.
Tangenthældning, væksthastighed og differentialkvotient. Tangenter med CAS. Afledet funktion. Sum-, differens-, konstant- og produktreglerne. Differentiation af sammensat funktion (kæderegel). Monotoniforhold og ekstremumssætningen (f'(x)=0). Sekant og sekanthældning. Grænseværdibegrebet. Tretrinsreglen. Bevis med tretrinsreglen og lineær funktion. Bevis med tretrinsreglen og funktionen f(x)=ax^2. Optimering. Differentialregning i anvendelse.
Indhold
Kernestof:
Differentialregning - tre ord for det samme.docx
1) Du skal kunne forklare, hvad en tangent er. 2) Du skal kende de tre ord for det samme: tangenthældning = differentialkvotient = væksthastighed. (Side 92-93).
Differentialregning afledet funktion.docx
Du skal vide at den såkaldte afledede funktion ("f-mærke") bruges til at beregne væksthastigheder, som jo er det samme som tangenthældning og differentialkvotient. Husk: Tre ord for det samme. (Side 94-97).
Differentialregning regneregler.docx
Givet funktionerne f(x)=x^2 og g(x)=x^3 og h(x)=x^4. Hvad er de tre tilhørende afledede funktioner? (Se formel 133 i formelsamlingen og side 96-97).
Kan du forklare, hvordan sumreglen og konstantreglen bruges til at differentiere (formel) ? (side 110-111).
Differentialregning produkt- og kæderegel.docx
Differentialregning kæderegel.docx
Du skal helst kunne differentiere x*ln(x) ved hjælp af produktreglen. Se side 112.
Differentialregning monotoniforhold.docx
Kan du differentiere f(x)=(2x+1)^3 ved hjælp af kædereglen, uden hjælpemidler og med hjælpemidler? (Se side 113 og formel 126).
Geogebra, sekant og tangent
Differentialregning sekanthældning og grænseværdi.docx
1) Du skal vide at f'(x)=0 (f-mærke) i et ekstremum. 2) Du skal vide at en funktions monotoniforhold, er en liste af intervaller, hvor funktionen er voksende eller aftagende. (Se side 122-123).
1) Du skal kunne tegne og forklare de tre diagrammer side 98. 2) Du skal kende til skrivemåden "lim(..)", der betegner grænseværdi. (s.99-100).
(Frivilligt) QR-video gennemgang af beviset
Forbered fremlæg af sætning 47 + bevis, side 102. Bliver med sikkerhed del af eksamensspørgsmål.
Sekant og tangent med Geogebra
(Frivilligt), se QR-video gennemgang af sætning 12 + bevis.
Forbered fremlæg af sætning 12 + bevis, side 100-101. Bliver med sikkerhed del af eksamensspørgsmål.
Differentialregning tangentligning og optimering.docx
Geogebra
Ingen. Nyd livet. I har arbejdet hårdt med beviser det sidste stykke tid. :-)
Differentialregning, hvornår er f differentialbel.docx
Optimering. Kan du med egne ord forklare, hvad fremgangsmetoden er i intro eksemplet side 126.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 14
Analytisk geometri
Kapitel 11 i lærebogen: "Kernestof Mat 2, stx".
Normalvektor og linjens ligning + bevis. Skæring mellem linjer. Afstand mellem punkter. Afstand mellem punkt og linje + bevis. Midtpunkt af linjestykke mellem to punkter. Cirklens ligning. Skæring mellem cirkel og linje. Tangent til cirkel. Linjens parameterfremstilling og retningsvektor. Tværvektor.
Indhold
Kernestof:
Fik du regnet øvelse 11 og 12, side 159, i sidste modul?
1) Kan du finde skæringspunkt mellem to linjer? -Uden hjælpemidler? -med hjælpemidler? (side 160-161).
1) Kan du cirkles ligning? (side 164). 2) Kan du bestemme skæringspunkter mellem en cirkel og en linje i Wordmat og Geogebra?
1) Kan du bestemme ligningen for en tangent til en cirkel? 2) Eksempel, cirkel (x-1)^2 + (y-2)^2 = 10 og punkt P(4, 3). Hvad er ligningen for tangenten gennem punktet P? (side 166-167).
Kan du beregne afstanden fra et punkt til en linje uden hjælpemidler? - og med hjælpemidler? (side 162-163).
Forbered gennemgang af bevis for afstandsformlen mellem punkt og linje, sætning 28 + bevis, side 176(nederst) og side 177.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
IT
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 15
Lån og opsparing
Kapitel 13 i lærebogen: "Kernestof Mat 1, stx".
Opsparingsannuitet. Annuitetslån, herunder begreberne ydelse, rentefod, rente, hovedstol, afdrag, primo- og ultimo saldo. Amortisationstabel. Frem- og tilbageskrivning med renteformlen/kapitalformlen. Gennemsnitlig rente. Nominel og effektiv rente.
Indhold
Kernestof:
Opsparingsannuitet.docx
1) Kan du forklare, hvad en annuitetsopsparing er? 2) Kan du regne ud, med formel 5, hvilken rente man skal bede om i banken, hvis man vil spare 20000 kr op på tre år, og kan indbetale 7000 kr om året? (side 248-251, lærebog 1).
ÅOP og annuitetslån - eksempler.docx
Kan du forklare, hvad et annuitetslån er? (side 252-253).
Frem- og tilbageskrivning med renteformlen.docx
Forklar, hvad et annuitetslån er.
Gennemsnitlig rente.docx
Hvordan kan vi bruge renteformlen (=kapitalformlen), formel 4 i formelsamlingen til frem- og tilbage-skrivning af kapital? (Se side 256-257).
Nominel- og effektiv rente.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
IT
Regneark
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 16
Repetition og eksamensforberedelse
Repetition og gennemgang af eksamensspørgmål.
Indhold
Kernestof:
Differentialregning - tre ord for det samme - repetition.docx
Konstantreglen for ax^2 - repetition.docx
Indenfor differentialregning siger vi at vi har tre ord for det samme. Hvad er det for tre ord? (side 92-93 i lærebog 2).
Flere afledede funktioner - repetition.docx
Øvelse 17, side 95.
Geogebra fil der benyttes til lærergennemgang
Geogebra med sekant og tangent
Binomialfordelingen med Geogebra.docx
Binomialtest med Geogebra.docx
Parenteser og reduktion.docx
stxB Vejledende enkeltopgaver Marts 2019.pdf
Vi arbejder med eksamensspørgsmål nummer 3
Lærergennemgang
Vi arbejder med eksamensspørgsmål nummer 4
Lærergennemgang version 2 (små kommentarer og farver tilføjet)
Modulplan ændret
Vi arbejder med eksamensspørgsmål nummer 5
Oversigt
Planen er at arbejde med eksamensspørgsmål nummer 6.
Vi arbejder med eksamensspørgsmål nummer 7 (som er nummer 6 i de nye spørgsmål)
2bc Ma foreløbige eksamensspørgsmål version 2.pdf
Opgave til spg. 7 (9. maj).docx
Vi arbejder med eksamensspørgsmål 7
Opgave til spg. 8 (12. maj).docx
Vi arbejder med eksamensspørgsmål 8
Opgave til spg. 9 (14. maj).docx
Vi arbejder med det sidste eksamensspørgsmål 9
StxB 2021 13 aug.pdf
Alle møder op i lokale 20 til fraværsregistrering.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
IT
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Pararbejde
Titel 17
Logaritme- og potensfunktioner
Logaritmefunktioner
Side 234-235 + 238-239.
Potensfunktioner
Kapitel 9.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58812328567", "T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58812328567", "H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58812328567" }