Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Torben Rønne
|
Hold
|
2023 Ma/u (1u Ma, 2u Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lineære sammenhænge (grundforløb)
Introduktion til matematik i gymnasiet
Læst:
Torben Rønne: Lineære sammenhænge (hæfte 1)
Faglige emner:
Variabelsammenhænge, funktionsbegrebet, lineære funktioner, betydning af a og b, bestemmelse af a og b ud fra to punkter, matematisk model, lineær regression og residualplot, proportionalitet, stykkevis lineære funktioner, ligninger, regnehierarkiet, parenteser og brøker
Arbejdsformer: Klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde.
Der er lavet en screening. Forløbet er afsluttet med en temarapport om lineære sammenhænge.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksponentielle sammenhænge og potenssammenhænge
Læst:
Torben Rønne: Procent og rentesregning (hæfte 3)
Torben Rønne: Eksponentielle sammenhænge (hæfte 4)
Torben Rønne: Potenssammenhænge (hæfte 5)
Fagligt indhold:
- Procent og rentesregning, herunder renteformlen og indekstal
- Det udvidede potensbegreb
- Logaritmefunktioner og regneregler
- Eksponentielle funktioner: Regneforskrift og graf, vækstrate og fremskrivningsfaktor, bestemmelse af a og b, vækstegenskab, halverings- og fordoblingskonstant, eksponentiel regression
- Potensfunktioner: Regneforskrift og graf, bestemmelse af a og b, vækstegenskab, potensregression
Supplerende stof:
Vi har arbejdet med diskret matematik i forbindelse med annuiteter (opsparing og lån), både i regneark og med formler.
Arbejdsformer:
Gruppearbejde og klasseundervisning
Ved logaritmer, eksponentialfunktioner og potensfunktioner er først benyttet en eksperimentel tilgang ved computer
Forløbet afsluttes med en temarapport om eksponentiel vækst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Geometri
Læst:
Torben Rønne: Geometri (hæfte 2)
- Areal af trekant
- Vinkelsum i trekant
- Pythagoras' sætning
- Konstruktion af trekanter
- cosinus, sinus og tangens i retvinklede trekanter
Forløbet er et supplerende forløb. Der er arbejdet med beviser i forløbet.
Der er benyttet klasseundervisning, par- og gruppearbejde.
GeoGebra og WordMat er benyttet som værktøj.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Statistik og sandsynlighed
Læst:
Torben Rønne: Statistik og sandsynlighed (hæfte 7)
Beskrivende statistik:
- Ugrupperede og grupperede observationer
- Middelværdi (gennemsnit) og kvartilsæt
- Variationsbredde, kvartilbredde, varians og spredning
- Hyppighed, frekvens, kumuleret frekvens
- Søjlediagram, boksplot, histogram, sumkurve
Sandsynlighedsregning:
- sandsynlighedsfelt, udfald, hændelse, symmetrisk sandsynlighedsfelt
- kombinatorik (herunder K(n,r) og Pascals trekant)
- stokastisk variabel
- binomialfordelingen
Konkluderende statistik:
- binomialtest
- population og stikprøve
- nulhypotese, alternativ hypotese
- kritisk mængde og acceptmængde
- konfidensinterval
Eleverne har i grupper lavet en statistisk undersøgelse, hvor binomialtest blev benyttet. De har testet nulhypotese og fundet konfidensinterval.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Polynomier
Læst
Torben Rønne: Polynomier, side 5-32 (hæfte 6)
Fagligt indhold:
- Graf for andengradspolynomier
- Toppunkt og symmetriakse
- Parallelforskydning af graf
- Rødder (løsning af andengradsligning) og faktorisering
- Lidt om polynomier af højere grad end 2.
- Polynomiel regression
Forløbet blev afsluttet med en temarapport om polynomier.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, individuelt arbejde og eksperimentelt arbejde ved computer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Differentialregning
Læst
Torben Rønne: Differentialregning, side 1-68 med enkelte overspringelser (hæfte 9)
Fagligt indhold:
- Definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed
- Monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og differentialkvotient.
- Afledede funktion for de elementære funktioner
- Regnereglerne for differentiation, herunder udledning af differentialkvotienter med sum, differens, produkt med konstant og produkt. Sammensat funktion uden bevis.
- trigonometriske funktioner, radianer, harmoniske svingninger, differentiation af cos og sin (eleverne har arbejdet med dette - "spor")
- Arbejde med matematiske modeller med afledede funktioner (opstilling og bearbejdning samt kunne forholde sig reflekterende til idealisering).
Supplerende stof:
- Arbejdet med temarapport om model og optimering af overflade af flaske ("vodkaklovn").
- Lidt om differentialregningens historie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vektorer og analytisk geometri
Læst:
Torben Rønne: Vektorer og analytisk geometri (hæfte 8)
Fagligt indhold:
- Længden af en vektor
- Regning med vektorer (addition, subtraktion, at gange en skalar med en vektor) både algebraisk og geometrisk
- Skalarprodukt, vinkel mellem vektorer, ortogonale vektorer
- Projektion, tværvektor
- Determinanten, parallelle vektorer samt arealet af et parallelogram
- Stedvektor og forbindelsesvektor
- Regning med punkter i et koordinatsystem
- Førstegradsligningen for en linje, herunder normalvektoren
- Linjens parameterfremstilling, herunder retningsvektoren
- Omskrivning mellem en linjens ligning og parameterfremstilling
- Bestemmelse af vinklen mellem to linjer
- Skæringen mellem to linjer
- Afstanden mellem et punkt og en linje
- Cirklens ligning
- Skæring mellem en cirkel og en linje
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58812331154",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58812331154",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58812331154"
}