Holdet 2023 Ty/g1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Mette Randrup
Hold 2023 Ty/g1 (1g Ty1, 2g Ty1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Das Grenzenland
Titel 2 Helden während des Nationalsozialismus
Titel 3 Das macht Spass
Titel 4 EKSAMENSEMNE Die Grossstadt
Titel 5 EKSAMENSEMNE Sucht
Titel 6 Bundestagswahl 2025
Titel 7 EKSAMENSEMNE Die DDR
Titel 8 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Das Grenzenland



Das Grenzenland

Eleverne lærer om den dansk-tyske grænses historie, hvad et nationalt mindretal er og hvad det danske og tyske mindretal står for -især ud fra unge menneskers perspektiv. Hvilke fordele og ulemper er der ved at være del af et mindretal? Føler de sig som tyskere eller danskere? Eleverne træner også nøgleord til emnet.

Isabell om at være en del af det rtyske mindretal (2021): https://www.youtube.com/watch?v=YVLH7tTj560

Studenter, der fortæller om at være en del af det tyske mindretal (2018): https://www.youtube.com/watch?v=lYaVx2cbMPc&t=25s

I Tyskland har jeg hjemme (TV SYD 2017)

Nationale Minderheiten (Grænseforeningen: Im Grenzgebiet, 2019)

Max Kahrmann: Dänisch oder Deutsch? (2013)

Siri aus Apenrade, fra: Dan Albertsen et al: Junge Stimmen aus Deutschland, Lindhardt og Ringhof


Hjemmesider:
https://www.bdn.dk/
https://graenseforeningen.dk/om-graenselandet/graenselandets-mindretal/det-danske-mindretal

Eleverne ser billeder om den dansk-tyske grænse fra før 1864, efter 1864 og fra 1920 (i forhold til afstemningen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Helden während des Nationalsozialismus

Helden im Dritten Reich


Vi ser på 30erne og 40ernes Tyskland. Hvem er her skurke og hvem er helte? Det kommer an på, om man spørger i dag eller tilbage i den periode. Vi arbejder med nazisternes helte: den ideelle ungdom, den ideelle mand, den ideelle kvinde, soldaterne og den ariske familie (Mutterkult). Derefter lærer vi om modstandsbevægelsens helte: Die weisse Rose og Stauffenberg. Eleverne træner nøgleord til temaet: https://quizlet.com/_4kyyj3?x=1jqt&i=18nse5

-Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove: Ein neuer Anfang, Lindhardt og Ringhof, 2013: s. 92 (intro til heltebegrebet, definition, egenskaber) s. 119 og s. 121 (die Familie im Dritten Reich)

-Hitlercitat (s. 119 i Ein neuer Anfang) Hermann Rausching: Gespräche mit Hitler. Zürich und New York 1940, Verlag Oprecht
fra Ein neuer Anfang

-Sophie Scholl: Die letzten Tage (film fra 2005)

-"Berthold von Stauffenberg Mein Vater wollte Hitler töten", von Anne-Katrin Schade, Spiegel 2011 : http://www.spiegel.de/deinspiegel/a-776460.html (skriftlig opgave)

-Annik Rubens: Sophie Scholl und Die weisse Rose, Slow German (2014): https://www.spiegel.de/deinspiegel/a-776460.html. Uddrag.

-Billedbeskrivelse af propagandabilleder:
"Ein Volk hilft sich selbst -Plakat des Winterhilfswerks(1938)
"Nicht Du bist der Massstab! Sondern die Front!". Tag der NSDAP im Generalgouvernement 13 - 15 August 1943.
"Kameradschaft" von Josef Thorak (1889-1952). Ausgestellt bei der Großen Deutschen Kunstausstellung 1937

Nationalsozialismus: https://www.hanisauland.de/wissen/lexikon/grosses-lexikon/n/nationalsozialismus.html

Die Nürnberger Gesetze (1935): https://verschwiegenegeschichtedrittesreich.wordpress.com/2017/01/15/nuernberger-gesetze/

-Jutta Schneider: ”Jungmädchen im BDM”, aus der Internetseite Lebendiges Museum Online 2011 (skriftlig prøve)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Das macht Spass

Et emne om humor.

Eleverne stifter bekendtskab med tre teorier om, hvorfor vi synes, noget er sjovt(overraskelse, ydmygelse af andre, humor som ventil). Eleverne læser en artikel om, hvorfor der findes den fordom, at tyskere ikke har humor. Vi kommer ind på, om man kan lave sjov med alt -her med Hitler og Nazitiden som konkret eksempel og eleverne arbejder med forskellige genrer (youtubevideo, artikel, mail). Eleverne træner også at kunne anvende følgende ord til emnet: https://quizlet.com/608431890/das-ist-lustig-flash-cards/?i=18nse5&x=1jqt

Materialer:
-Wo liegt die Quelle des Humors? Aus: Thomas Ortmann, https://www.humor-im-unterricht.be/2018/11/26/wo-liegt-die-quelle-des-humors/ (2018)
-Hasnain Kazim: "Karlheinz S." (2018) aus: Post von Karlheinz. Wütende Mails von richtigen Deutschen -und was ich ihnen antworte, Penguin Verlag, München. Fra: Jana Pohl: Das macht Spass, Tyskforlaget 2020.
-Jana Pohl "Deutsche und Humor" (2019), aus: Jana Pohl: Spass muss sein, Tyskforlaget 2020. Uddrag
-Phil Laude: "Wenn Menschen wie Hunde wären " (2021) https://www.youtube.com/watch?v=EMbhDzj8R7Y&t=340s
-Freshtorge: Olaf Scholz Song (2023): https://www.youtube.com/watch?v=aci_-dZD744&ab_channel=Freshtorge
-Walter Moers und Thomas Pigor: Ich hock in meinem Bonker (2006): https://www.youtube.com/watch?v=np2ymo0iMfk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 EKSAMENSEMNE Die Grossstadt

Die Grossstadt

Som intro til emnet har vi læst en artikel om, hvorfor unge mennekser foretrækker at bo i storbyen, om begrebet Schwarmstadt og hvilke muligheder/problemer der kan opstå i Schwarmstädte. Berlin er et eksemple på en attraktiv by for unge. Vi har især beskæftiget os med, hvilke fordele og ulemper der kan være ved storbyen, og eleverne har også skullet reflektere over, om man ser de samme tendenser i Danmark, og om de selv vil flytte til en større by. Vi har arbejdet med Schlüsselwörter til emnet: https://quizlet.com/_53llj9?x=1jqt&i=18nse5

Materiale:
-Silvia Metzig: "Leben in der Grossstadt. Eine Generation sucht das (urbane) Glück", www.sachsen-fernsehen.de, 02.07.2017 (uddrag)

-Otto Dix: Die Grossstadt (1928) Maleri

-Lutz Walther: "Die neue Sachlichkeit" 02.05 2015 https://www.dhm.de/lemo/kapitel/weimarer-republik/kunst-und-kultur/neue-sachlichkeit.html (uddrag)

-Stadt oder Land -was macht glücklicher? (2021) https://www.youtube.com/watch?v=qphyVFXuhVc&ab_channel=TerraXplore

-Jens Eisel: Frei (2014) Piper Verlag, fra: Kate Fuchs og Matilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016  uddrag

-Anja Tuckermann: Potsdammer Strasse. Fra: Berlin von Wort zu Ort,Gyldendal 2007

-Marcus Brühl: Berliner Chat (2001), fra: Ove Rimi Andersen og Poul Husum (red.): Berlin von Wort zu Ort, Gyldendal

-Billedcollage Grosstadt-Dorf (fordele og ulemper ved by og landsby -mundtlig øvelse)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 EKSAMENSEMNE Sucht

Vi beskæftiger os med ekstrem afhængighed (Sucht)

Eleverne læser først generelt om emnet Sucht: at man skelner mellem substanzgebundene Sucht og stoffungebundene Abhängigkeit og hvilke former for afhængighed, der er mest normale i Tyskland -og her sammenligner vi med Danmark. Eleverne læser om, hvordan man kan hjælpe en, der er afhængig). Eleverne arbejder med forskellige former for afhængighed (fx afhængighed af mobiltelefon, alkohol og andre personer). Eleverne træner nøgleord til emnet: https://quizlet.com/_856ekc?x=1jqt&i=18nse5

Materiale:
-Uddrag fra siden:www.kmdd.de (generelt om afhængighed)
-Uddrag fra: https://gesundheit-koerper-seele.com/sucht-definition-abhaengigkeit-suchtpraevention/ (2020)
-3096 Tage (film fra 2013) -her træner eleverne personkarakteristik
-"Heute schon mit ihrem Kind gesprochen?" (billedbeskrivelse af to billeder): https://www.berlin-suchtpraevention.de/bestellportal/plakate/heute-schon-mit-ihrem-kind-gesprochen-kueche/
-Karen Köhler: "Der Vater", fra: Anette Bojstrup Kristensen: Lebenswege, Tyskforlaget 2015
-Rammstein: Stein um Stein (sang fra 2004)
-Katja Fischer: "Ich dachte, ich drehe durch", Die Welt 2014 (vi trænede mundtlig eksamen med denne tekst)                         
-Udo Ludwig: Ich bin der Stier, der Spiegel 2007 (uddrag fra artikel) teksten blev brugt til en mundtlig aflevering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Bundestagswahl 2025

Eleverne har arbejdet med det tyske valg 2025. I grupper skulle de lave en powerpoint og en valgplakat for et parti. Ud fra stikord skulle de på tysk fortælle om deres parti for resten af holdet. Til sidst lavede vi en anonym afstemning og så, hvad eleverne på tyskholdet ville stemme. Senere sammenlignede vi dette resultat med det tyske valgresultat.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 EKSAMENSEMNE Die DDR

Die DDR

Eleverne får en generel baggrundsviden om DDR og træner også i at kunne gengive den generelle viden på tysk(fx om DDRs opståen, muren og flugtmuligheder). Vi lægger især vægt på emnet Flugt. Vi ser også DDR lidt fra en anden side, hvor tidligere DDRborgere beretter om, hvad de savner. Eleverne har trænet Schlüsselwörter til temaet: https://quizlet.com/_764sdn?x=1jqt&i=18nse5

"Die DDR"(2011): http://www.sowieso.de/portal/ddr/ddr

"2 Menschen, 2 Schicksale -unversöhnlich bis heute"  fra: Stefan Polke: Die Themenkiste, 2007 (uddrag brugt til at træne mundtlig eksamen)

Ballon (film fra 2018) kan findes på filmstriben

"Die Mauer" (2012):  https://sowieso.de/lexikon/932.htm

"Flucht" (uddrag): http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/weg-nur-wie/flucht/                                                    

Eleonora Paul(interviewer): "Ich habe gerne in der DDR gelebt" (2010): http://www.goethe.de/ins/ru/lp/prj/drj/top/wtt/010/mau/de5579477.htm (brugt til mundtlig aflevering)

Isolde Heyne: "Wiedersehen mit Vater" (1997), fra: Fahrtwind, Munksgaard 1998 uddrag

Andreas Kieling: "Gelernter DDR-Bürger", aus: Ein deutscher Wandersommer (2011) uddrag (brugt til mundtlig aflevering)

Eleverne har set forskellige oversigter, der viser nogle af de forskelle, man stadig kan se i dag mellem Øst- og Vesttyskland. Vi har talt om nogle af disse billeder:
https://www.bertelsmann-stiftung.de/de/themen/aktuelle-meldungen/2020/september/30-jahre-danach-ost-und-west-uneins-ueber-deutsche-einheit
https://www.faz.net/aktuell/politik/25-jahre-deutsche-einheit/ost-und-west-25-jahre-in-25-grafiken-13252046.html
https://www.zdf.de/nachrichten/politik/deutschland/bundestagswahl-ost-west-gruende-wahlverhalten-100.html

Fall der Berliner Mauer: https://www.youtube.com/watch?v=s3FjYRRCMdE&ab_channel=Cynocephali
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer