Skive Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Skive Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/g1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Skive Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Mette Randrup
Hold
2023 Ty/g1 (
1g Ty1
,
2g Ty1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Das Grenzenland
Titel 2
Helden während des Nationalsozialismus
Titel 3
Das macht Spass
Titel 4
EKSAMENSEMNE Die Grossstadt
Titel 5
EKSAMENSEMNE Sucht
Titel 6
Bundestagswahl 2025
Titel 7
EKSAMENSEMNE Die DDR
Titel 8
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Das Grenzenland
Das Grenzenland
Eleverne lærer om den dansk-tyske grænses historie, hvad et nationalt mindretal er og hvad det danske og tyske mindretal står for -især ud fra unge menneskers perspektiv. Hvilke fordele og ulemper er der ved at være del af et mindretal? Føler de sig som tyskere eller danskere? Eleverne træner også nøgleord til emnet.
Isabell om at være en del af det rtyske mindretal (2021):
https://www.youtube.com/watch?v=YVLH7tTj560
Studenter, der fortæller om at være en del af det tyske mindretal (2018):
https://www.youtube.com/watch?v=lYaVx2cbMPc&t=25s
I Tyskland har jeg hjemme (TV SYD 2017)
Nationale Minderheiten (Grænseforeningen: Im Grenzgebiet, 2019)
Max Kahrmann: Dänisch oder Deutsch? (2013)
Siri aus Apenrade, fra: Dan Albertsen et al: Junge Stimmen aus Deutschland, Lindhardt og Ringhof
Hjemmesider:
https://www.bdn.dk/
https://graenseforeningen.dk/om-graenselandet/graenselandets-mindretal/det-danske-mindretal
Eleverne ser billeder om den dansk-tyske grænse fra før 1864, efter 1864 og fra 1920 (i forhold til afstemningen)
Indhold
Kernestof:
Tag bogen "Alles in allem" med.
I skal kunne den bestemte artikel s. 18 i Alles in allem til i dag. Jeg hører jer i den :) Husk også kompendiet. I skal fra timens start sidde på de pladser, der er i det vedhæftede dokument.Pladser november.pptx
I skal stadig kunne den bestemte artikel (s. 18 i Alles in allem) udenad! Husk også kompendiet, og at I skal sidde på de faste pladser (se dokument)
I skal stadig kunne den bestemte artikel (s. 18 i Alles in allem) udenad! Tag kompendiet og Alles in allem med. Hvis I har udfyldt tilmeldingssedlen til udvekslingen, så tag den med! I skal sidde på samme pladser som sidst
I skal kunne den bestemte og ubestemte artikel (s. 18-19) udenad. Husk tilmeldingssedlen til udvekslingen! Jeg har også vedhæftet sedlen her, hvis den skulle være blevet væk for jerTilmeldingsseddel udveksling.docx
I får 30 minutter af timen til at komme godt igang med teksten om Siri. I skal stadig kunne den bestemte og ubestemte artikel udenad! Husk kompendiet og Alles in allen. Husk tilmeldingssedlen til Slesvig, hvis I glemte den i sidste uge! I skal stadig
Husk kompendiet og Alles in allem
Skriftlig prøve på modulet (Siri). Husk Alles in allem og jeres grammatiknoter. Husk at lave opgaverne i Min Læring!
I skal have forstået den lille tekst om "Nationale Minderheiten" i kompendiet og I skal have skrevet tre sætninger på tysk til tekststykket (tre pointer)- formuleret i jeres eget sprog. Husk Alles in allem.
I skal hjemmefra have trænet vores Schlüsselwörter i 10 minutter (se link). Tag Alles in allem med.
I skal kunne bøjningen af sein, haben og werden i præsens UDENAD (se s. 28)! Jeg tager bolden med :)
I skal stadig kunne sein, haben og werden i præsens udenad! Tag kompendiet og Alles in allem med
I skal stadig kunne sein, haben og werden i præsens udenad! Tag brevet, kompendiet og Alles in allem med.
I skal have læst s. 7 i kompendiet og have besvaret disse spørgsmål på tysk:
Warum hat Max die anderen Kinder im dänischen Kindergarten ausgelacht?
I skal have læst s. 8 i kompendiet og have besvaret disse spørgsmål:
skriv tre sætninger med tre informationer fra websiden ned på tysk
I skal have lavet opgave 4 s. 30 i Alles in allem. I skal have skrevet alle sætningerne ned på tysk, og I skal kunne oversætte dem til dansk. Husk kompendiet og Alles in allem.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Helden während des Nationalsozialismus
Helden im Dritten Reich
Vi ser på 30erne og 40ernes Tyskland. Hvem er her skurke og hvem er helte? Det kommer an på, om man spørger i dag eller tilbage i den periode. Vi arbejder med nazisternes helte: den ideelle ungdom, den ideelle mand, den ideelle kvinde, soldaterne og den ariske familie (Mutterkult). Derefter lærer vi om modstandsbevægelsens helte: Die weisse Rose og Stauffenberg. Eleverne træner nøgleord til temaet:
https://quizlet.com/_4kyyj3?x=1jqt&i=18nse5
-Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove: Ein neuer Anfang, Lindhardt og Ringhof, 2013: s. 92 (intro til heltebegrebet, definition, egenskaber) s. 119 og s. 121 (die Familie im Dritten Reich)
-Hitlercitat (s. 119 i Ein neuer Anfang) Hermann Rausching: Gespräche mit Hitler. Zürich und New York 1940, Verlag Oprecht
fra Ein neuer Anfang
-Sophie Scholl: Die letzten Tage (film fra 2005)
-"Berthold von Stauffenberg Mein Vater wollte Hitler töten", von Anne-Katrin Schade, Spiegel 2011 : http://www.spiegel.de/deinspiegel/a-776460.html (skriftlig opgave)
-Annik Rubens: Sophie Scholl und Die weisse Rose, Slow German (2014): https://www.spiegel.de/deinspiegel/a-776460.html. Uddrag.
-Billedbeskrivelse af propagandabilleder:
"Ein Volk hilft sich selbst -Plakat des Winterhilfswerks(1938)
"Nicht Du bist der Massstab! Sondern die Front!". Tag der NSDAP im Generalgouvernement 13 - 15 August 1943.
"Kameradschaft" von Josef Thorak (1889-1952). Ausgestellt bei der Großen Deutschen Kunstausstellung 1937
Nationalsozialismus: https://www.hanisauland.de/wissen/lexikon/grosses-lexikon/n/nationalsozialismus.html
Die Nürnberger Gesetze (1935):
https://verschwiegenegeschichtedrittesreich.wordpress.com/2017/01/15/nuernberger-gesetze/
-Jutta Schneider: ”Jungmädchen im BDM”, aus der Internetseite Lebendiges Museum Online 2011 (skriftlig prøve)
Indhold
Kernestof:
I skal have oversat de nedenstående sætninger til tysk. Derudover skal I selv have lavet to sætninger (de skal være i perfektum eller plusquamperfektum). Husk Alles in allem
I skal kunne bøje de svage verber udenad i præsens til dette modul! (se s. 32 i Alles in allem). Tag Alles in allem og kompendiet med.
I skal stadig kunne bøje de svage verber i præsens UDENAD! Se s. 32 i Alles in allem. Tag komendiet med.
Tag kompendiet og Alles in allem med
Skriftlig prøve på klassen. Se mere under "opgaver" her i lectio. Husk kompendiet og Alles in allem
I skal hjemmefra have trænet vores Schlüsselwörter i 10 minutter (se link). Husk kompendiet og Alles in allem. Heldenschlüsselwörter
I har fået faste pladser - I skal sidde som på det vedhæftede powerpoint ved timens start. I skal have trænet vores Schlüsselwörter 10 minutter hjemmefra (se link). Husk kompendiet og Alles in allem.
Husk de ting, I skal bruge til jeres post!
Alias A.pptx Alias AA.pptm Alias AAA.pptx
I skal stadig kunne bøje de regelmæssige verber i præsens udenad! Tag kompenidet og Alles in allem med.
I skal have læst teksten om Sophie Scholl fra kompendiet
Fragen zum Text über Sophie Scholl.pptx
I skal på tysk kunne genfortælle, hvad vi har set i filmen "Sophie Scholl" ind til nu. I skal mindst have skrevet 20 stikord ned.
I skal kunne genfortælle hele filmen om Sophie Scholl på tysk ud fra cirka 40 stikord. Husk kompendiet og Alles in allem. I skal sidde på de faste pladser.
Ledsætninger
Husk Alles in allem. I skal sidde på de nye pladser, der er i det vedhæftede powerpointPLADSER APRIL.pptx
Zitat von Stauffenberg:
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Das macht Spass
Et emne om humor.
Eleverne stifter bekendtskab med tre teorier om, hvorfor vi synes, noget er sjovt(overraskelse, ydmygelse af andre, humor som ventil). Eleverne læser en artikel om, hvorfor der findes den fordom, at tyskere ikke har humor. Vi kommer ind på, om man kan lave sjov med alt -her med Hitler og Nazitiden som konkret eksempel og eleverne arbejder med forskellige genrer (youtubevideo, artikel, mail). Eleverne træner også at kunne anvende følgende ord til emnet:
https://quizlet.com/608431890/das-ist-lustig-flash-cards/?i=18nse5&x=1jqt
Materialer:
-Wo liegt die Quelle des Humors? Aus: Thomas Ortmann, https://www.humor-im-unterricht.be/2018/11/26/wo-liegt-die-quelle-des-humors/ (2018)
-Hasnain Kazim: "Karlheinz S." (2018) aus: Post von Karlheinz. Wütende Mails von richtigen Deutschen -und was ich ihnen antworte, Penguin Verlag, München. Fra: Jana Pohl: Das macht Spass, Tyskforlaget 2020.
-Jana Pohl "Deutsche und Humor" (2019), aus: Jana Pohl: Spass muss sein, Tyskforlaget 2020. Uddrag
-Phil Laude: "Wenn Menschen wie Hunde wären " (2021)
https://www.youtube.com/watch?v=EMbhDzj8R7Y&t=340s
-Freshtorge: Olaf Scholz Song (2023):
https://www.youtube.com/watch?v=aci_-dZD744&ab_channel=Freshtorge
-Walter Moers und Thomas Pigor: Ich hock in meinem Bonker (2006):
https://www.youtube.com/watch?v=np2ymo0iMfk
Indhold
Kernestof:
Husk Alles in allem
I skal hjemmefra have trænet vores nye Schlüsselwörter til emnet i 10 minutter.Das macht Spass
Husk Alles in allem og kompendiet
Skrivftlig prøve på klassen. Husk teksten "Jungmädchen im BDM" og Alles in allem. Se mere under "opgaver".
Husk kompendiet og Alles in allem
I skal træne vores Schlüsselwörter 10 minutter hjemmefra
Wenn Menschen wie HUNDE wären I Phil Laude
I skal kunne akkusativ- og dativremsen udenad (s. 44-45)
Husk Alles in allem. I skal sidde på de vedhæftede pladser ved timens start
Pladser resten af skoleåret.pptx
dobbeltstyrende præpositioner
Skriftlig prøve. Se mere under "opgaver"
I skal have læst og forstået s. 4 i kompendiet. I skal have skrevet to sætninger på tysk pr. afsnit, som handler om de vigtigste informationer i tekststykket.
I skal hjemmefra have trænet vores Shlüsselwörter i 10 minutter
Overført betydning
I får prøven tilbage
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
EKSAMENSEMNE Die Grossstadt
Die Grossstadt
Som intro til emnet har vi læst en artikel om, hvorfor unge mennekser foretrækker at bo i storbyen, om begrebet Schwarmstadt og hvilke muligheder/problemer der kan opstå i Schwarmstädte. Berlin er et eksemple på en attraktiv by for unge. Vi har især beskæftiget os med, hvilke fordele og ulemper der kan være ved storbyen, og eleverne har også skullet reflektere over, om man ser de samme tendenser i Danmark, og om de selv vil flytte til en større by. Vi har arbejdet med Schlüsselwörter til emnet:
https://quizlet.com/_53llj9?x=1jqt&i=18nse5
Materiale:
-Silvia Metzig: "Leben in der Grossstadt. Eine Generation sucht das (urbane) Glück", www.sachsen-fernsehen.de, 02.07.2017 (uddrag)
-Otto Dix: Die Grossstadt (1928) Maleri
-Lutz Walther: "Die neue Sachlichkeit" 02.05 2015 https://www.dhm.de/lemo/kapitel/weimarer-republik/kunst-und-kultur/neue-sachlichkeit.html (uddrag)
-Stadt oder Land -was macht glücklicher? (2021)
https://www.youtube.com/watch?v=qphyVFXuhVc&ab_channel=TerraXplore
-Jens Eisel: Frei (2014) Piper Verlag, fra: Kate Fuchs og Matilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016 uddrag
-Anja Tuckermann: Potsdammer Strasse. Fra: Berlin von Wort zu Ort,Gyldendal 2007
-Marcus Brühl: Berliner Chat (2001), fra: Ove Rimi Andersen og Poul Husum (red.): Berlin von Wort zu Ort, Gyldendal
-Billedcollage Grosstadt-Dorf (fordele og ulemper ved by og landsby -mundtlig øvelse)
Indhold
Kernestof:
Herzlichen willkommen zurück :) Husk Alles in allem. I små grupper skal I fortælle om jeres sommerferie på tysk, og I skal vise et billede på jeres telefon fra jeres sommerferie. Det er ikke noget, I skal forberede hjemmefra - I får tid på modulet ti
I skal hjemmefra have oversat og kunne forklare grammatikken på nedenstående sætninger (vær fx opmærksom på præpositioner og på vendinger, der skal slåes op i ordbogen):
I skal kunne den bestemte og ubestemte artikel udenad (s. 18-19) og kunne bøje de regelmæssige verber i præsens udenad (s. 32). Jeg tager bolden med :)
Unterrichtsmaterialien - Deutsch ist ein Plus - Goethe-Institut Dänemark
5 gode grunde
Danske virksomheder savner ansatte, der kan tale tysk
Husk kompendiet og Alles in allem
I skal have læst s. 2 i kompendiet (og de to øverste sætninger s. 3) og kunne svare på:
I skal have trænet vores Schlüsselwörter i 10 minutter til i dag
Skriftlig prøve (cirka 40 minutter). Se mere under "opgaver". Husk kompendiet og Alles in allem! I skal skrive på papir, men må bruge computer til grammatriknoter og ordbog.
I skal have trænet vores Schlüsselwörter til i dag OG I skal have styr på, hvad modalverberne betyder (s. 59 i Alles in allem). Husk kompendiet.
I skal til timen kunne forklare mig, hvornår man bruger "möchte" på tysk - læs side 61 i Alles in allem. Find også selv på en tysk sætning, hvor I bruger möchte.
Provinz - Großstadt (Official Video)
Stadt oder Land: Was macht glücklicher?
Husk Alles in allem
I skal have læst og forstået s. 7 og de fire første linjer s. 8 i teksten "Frei" i kompendiet. Vi skal tale om teksten på tysk på modulet. Tag også Alles in allem med.
I skal have læst til om med "Der Hund setzte sich" i "Frei" s. 8 i kompendiet. Husk også Alles in allem
I skal arbejde selv i dag. Kontoret kommer og tjekker fravær. I skal arbejde med teksten Frei og med de possessive pronominer. I kan se opgaverne i det vedhæftede dokument. Analyse vom Text Frei.docx
I skal have lavet de opgaver, som I lavede i arbejd-selv-modulet. Se det vedhæftede dokument. Analyse vom Text Frei.docx
Jeg fortæller jer om mundtlig eksamen, og vi skal se en video fra en rigtig eksamen. Tag kompendiet med. Genlæs teksten "Potsdamer Strasse" hjemmefra.
I skal tage kompendiet med. Se jeres noter igennem til forløbet inden denne time og læs dokumentet "gode vendinger" igennem. Det ligger i vores googlemappe (23-25 2gTy1). Vi skal træne mundtlig eksamen
Omfang
Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
EKSAMENSEMNE Sucht
Vi beskæftiger os med ekstrem afhængighed (Sucht)
Eleverne læser først generelt om emnet Sucht: at man skelner mellem substanzgebundene Sucht og stoffungebundene Abhängigkeit og hvilke former for afhængighed, der er mest normale i Tyskland -og her sammenligner vi med Danmark. Eleverne læser om, hvordan man kan hjælpe en, der er afhængig). Eleverne arbejder med forskellige former for afhængighed (fx afhængighed af mobiltelefon, alkohol og andre personer). Eleverne træner nøgleord til emnet:
https://quizlet.com/_856ekc?x=1jqt&i=18nse5
Materiale:
-Uddrag fra siden:www.kmdd.de (generelt om afhængighed)
-Uddrag fra:
https://gesundheit-koerper-seele.com/sucht-definition-abhaengigkeit-suchtpraevention/
(2020)
-3096 Tage (film fra 2013) -her træner eleverne personkarakteristik
-"Heute schon mit ihrem Kind gesprochen?" (billedbeskrivelse af to billeder): https://www.berlin-suchtpraevention.de/bestellportal/plakate/heute-schon-mit-ihrem-kind-gesprochen-kueche/
-Karen Köhler: "Der Vater", fra: Anette Bojstrup Kristensen: Lebenswege, Tyskforlaget 2015
-Rammstein: Stein um Stein (sang fra 2004)
-Katja Fischer: "Ich dachte, ich drehe durch", Die Welt 2014 (vi trænede mundtlig eksamen med denne tekst)
-Udo Ludwig: Ich bin der Stier, der Spiegel 2007 (uddrag fra artikel) teksten blev brugt til en mundtlig aflevering
Indhold
Kernestof:
I får den skriftlige prøve tilbage
I skal have læst artiklen "Was ist Sucht" fra vores kompendium og have besvaret disse spørgsmål:
I skal have trænet vores Schlüsselwörter 10 minutter hjemmefra. Husk kompendiet og Alles in allem
I skal have trænet vores 10 stærke verber i præsens hjemmefra (se dokumentet "2gTy1's 10 stærke verber" i drev). Husk Alles in allem og kompendiet
I skal på tysk ud fra stikord kunne genfortælle, hvad der er sket i "Der Vater" indtil nu. Husk kompendiet og Alles in allem
10 stærke verber A.pptx
Stærke verber B.pptx
I skal kunne genfortælle hele historien "Der Vater". Skriv stikord ned. Husk Alles in allem
I skal have læst og kunne genfortælle hele historien "Der Vater" på tysk. Skriv stikord ned. Husk Alles in allem og kompendiet.
Vi skal se film. Tag kompendiet med.
Vi skal se film. Husk kompendiet.
I skal ud fra stikord kunne give en personkarakterisitik af enten Natascha eller Priklopl på tysk. Husk kompendiet og Alles in allem.
I skal have brugt 10 minutter hjemmefra på at have trænet de stærke verber i præterium udenad (så I kan huske vokalskiftet). Husk Alles in allem
Skriftlig prøve. Se mere under "opgaver".
I skal arbejde selv og lave opgaverne i det vedhæftede dokument. Husk kompendiet
2gTy1 arbejdeselvmodul.docx
I skal have trænet vores 10 stærke verber både præsens, præteritum og perfektum. Vi skal også arbejde videre med sangen Stein um Stein, som I skulle kunne forstå i sidste time. Husk kompendiet
I skal inden timen have læst noter igennem til emnet og vores Schlüsselwörter. Læs også dokumentet "Gode vendinger" igennem på google drev. Husk kompendiet.
Husk kompendiet
Omfang
Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Bundestagswahl 2025
Eleverne har arbejdet med det tyske valg 2025. I grupper skulle de lave en powerpoint og en valgplakat for et parti. Ud fra stikord skulle de på tysk fortælle om deres parti for resten af holdet. Til sidst lavede vi en anonym afstemning og så, hvad eleverne på tyskholdet ville stemme. Senere sammenlignede vi dette resultat med det tyske valgresultat.
Indhold
Kernestof:
Willkommen zurück :) I behøves ikke at tage bøger med - men I får brug for en blyant.
Phil Laude - Alman (Official Music Video)
I skal arbejde med det tyske valg i små grupper
I skal arbejde videre med jeres parti
I dag skal I fremlægge om jeres parti. Tag også Alles in allem med. BUNDESTAGSWAHL 2025 2gTy1.docx
Adam og David og Philip og Nikolai skal fremlægge om deres parti
Husk Alles in allem
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
EKSAMENSEMNE Die DDR
Die DDR
Eleverne får en generel baggrundsviden om DDR og træner også i at kunne gengive den generelle viden på tysk(fx om DDRs opståen, muren og flugtmuligheder). Vi lægger især vægt på emnet Flugt. Vi ser også DDR lidt fra en anden side, hvor tidligere DDRborgere beretter om, hvad de savner. Eleverne har trænet Schlüsselwörter til temaet:
https://quizlet.com/_764sdn?x=1jqt&i=18nse5
"Die DDR"(2011): http://www.sowieso.de/portal/ddr/ddr
"2 Menschen, 2 Schicksale -unversöhnlich bis heute" fra: Stefan Polke: Die Themenkiste, 2007 (uddrag brugt til at træne mundtlig eksamen)
Ballon (film fra 2018) kan findes på filmstriben
"Die Mauer" (2012): https://sowieso.de/lexikon/932.htm
"Flucht" (uddrag): http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/weg-nur-wie/flucht/
Eleonora Paul(interviewer): "Ich habe gerne in der DDR gelebt" (2010): http://www.goethe.de/ins/ru/lp/prj/drj/top/wtt/010/mau/de5579477.htm (brugt til mundtlig aflevering)
Isolde Heyne: "Wiedersehen mit Vater" (1997), fra: Fahrtwind, Munksgaard 1998 uddrag
Andreas Kieling: "Gelernter DDR-Bürger", aus: Ein deutscher Wandersommer (2011) uddrag (brugt til mundtlig aflevering)
Eleverne har set forskellige oversigter, der viser nogle af de forskelle, man stadig kan se i dag mellem Øst- og Vesttyskland. Vi har talt om nogle af disse billeder:
https://www.bertelsmann-stiftung.de/de/themen/aktuelle-meldungen/2020/september/30-jahre-danach-ost-und-west-uneins-ueber-deutsche-einheit
https://www.faz.net/aktuell/politik/25-jahre-deutsche-einheit/ost-und-west-25-jahre-in-25-grafiken-13252046.html
https://www.zdf.de/nachrichten/politik/deutschland/bundestagswahl-ost-west-gruende-wahlverhalten-100.html
Fall der Berliner Mauer:
https://www.youtube.com/watch?v=s3FjYRRCMdE&ab_channel=Cynocephali
Indhold
Kernestof:
Skriftlig prøve. Se mere under "opgaver". Husk Alles in allem, computer og skriveredskaber
I skal have læst s. 2 i det nye kompendium og have understreget de vigtigste informationer. Vi tager en kahoot til lektien :)
I skal have lavet opgave 3 side 77 sætning 1-6 i Alles in allem. Husk også kompendiet.
Det er lektie, at I kan svare på disse spørgsmål til s. 3 i kompendiet
Vi skal tale om det tyske valg! Husk også kompendiet og Alles in allem
Vi skal se "Ballon" og påbegynder karaktersamtaler.
I skal på tysk ud fra stikord kunne fortælle, hvad der er sket i filmen "Ballon" indtil nu. Husk kompendiet
I skal kunne genfortælle hele filmen "Ballon" på tysk ud fra stikord. Husk kompendiet og Alles in allem
Husk kompendiet og Alles in allem
I skal have læst "Wiedersehen mit Vater" s. 6-7 i kompendiet (hen til "Ich will was von der Welt sehen"). I skal forstå handlingen. På timen skal vi tale om handlingen på tysk
I skal arbejde selv. Se det vedhæftede dokument. 2gTy1 arbejde selv marts.docx
I skal have læst resten af historien "Wiedersehen mit Vater". På timen skal vi tale om den på tysk
Tag kompendiet og Alles in allem med
Medbring Alles in allem og kompendiet
logo! am Dienstag, 03.04.2025 - Nachrichten, einfach erklärt
Læs jeres noter igennem til temaet Die DDR inden timen. Husk kompendiet.
Husk Alles in allem og kompendiet
Tag Suchtkompendiet med
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Repetition
Indhold
Kernestof:
Vi skal repetere emnet Sucht - så det er vigtigt, at I har Suchtkompendiet med! Alberte: Husk Alles in allem
Skriftlig prøve. Se mere under "opgaver"
Vi repeterer emnet Die Grossstadt, så husk kompendiet!
Sidste modul :) Vi leger
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58829244839", "T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58829244839", "H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58829244839" }