Skive Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Skive Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/g2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Skive Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Poul Jensen
Hold
2023 Ty/g2 (
1g Ty2
,
2g Ty2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Jugend, Zukunft und Ausbildung
Titel 2
Familie
Titel 3
Landeskunde
Titel 4
Märchen
Titel 5
Die DDR
Titel 6
Der Krimi
Titel 7
Märchen und Fantasy
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Jugend, Zukunft und Ausbildung
I dette forløb fokuserer vi på ungdom, uddannelse og fremtid. Hvordan ser situationen ud i Tyskland og Danmark - hvilke uddannelsesmuligheder er der for unge mennesker? Hvordan adskiller de to lande sig på dette område?
Vi får besøg fra grænselandet i december med to elevambassadører i vores klasse i et tyskmodul. De vil fortælle om livet som ungt menneske i grænseregionen (Südschleswig) - samt om uddannelse og fremtidsudsigter. Vi får hermed en ny vinkel på emnet - set fra et andet perspektiv fra grænseregionen.
Materiale:
Vi læser bl.a. nogle artikler fra tidsskriftet "Brennpunkt" (bl.a.: "Wir wohnen in der Wkingerstadt" - Brennpunkt 3 - 2022/23) samt et par uddrag fra bogen "Junge Stimmen aus Deutschland" - ser de tilhørende videooptagelser og diskuterer efterfølgende indholdet.
Supplerende materiale:
"I Tyskland har jeg hjemme" (to videoudsendelser fra Region Syddanmark)
Indhold
Kernestof:
Minigrammatik - tysk.gyldendal.dk.pdf
sein-nutid-datid (1).pdf
haben-nutid-datid (1).pdf
werden-nutid-datid (1).pdf
Timen i dag: jeg er lidt forsinket. Kig på den første øvelse om 'sein- nutid - datid'. Lav så meget af den, som i kan.
Tjek bøjningen af 'haben' og 'werden' i Gyldendals Minigrammatik. Forbered derefter til mundtlig gennemgang i klassen de første 7 sætninger i hver opgavedel - altså 7 i præsens og 7 i præterium i både 'haben ' og 'werden'.
Jonas und Siri - Text.pdf
Læs de to afsnit om Jonas: "Jonas stellt sich vor" (genlæsning: side 12 - 13). "Jonas und die Zweisprachigkeit" (side 14)
Grammatik: personlige og possessive pronominer
Personlige pronominer - øvelse 1.pdf
Possessive Pronominer - øvelse.pdf
TIMEN I DAG: Toget er forsinket i dag, så jeg kommer ca. 1/2 time senere ind til jer. Men i skal bare arbejde selv med grammatikopgaven om de personlige pronominer - den ligger på modulet. Lav så meget i kan nå af den første opgave (afsnit 25).
Hjemmearbejde: lav øvelse 25 færdig (vedhæftede materiale)
Personlige Pronominer - Beschreibe dein Zimmer.pptx
Interview SL Brennpunkt.pdf
Læs den første side + de to første spalter på den næste side i den vedhæftede tekst
Overvej, hvilke spørgsmål i vil stille til elevambassadørerne fra Schleswig i 4. modul - auf Deutsch, bitte!
Skema 1.docx
Personlige Pronominer - Billedbeskrivelse.pdf
Bildbeschreibung 1.docx
Medbring en lille pakke (max. 15 kr.) til vores julebingo!
Øv jer på tallene fra 1 - 100 auf Deutsch, bitte!
Schule, Freizeit, Ausbildung, Beruf.pdf
Grammatik: Artikler (kendeord): "Alles in allem": læs side 18-19 og øv jer på bøjningsskemaerne (trænes lodret ved hver række).
Grammatik: Artikler: ALLES IN ALLEM: forbered de første 10 sætninger i opgave 3 på side 21 (til mundtlig gennemgang).
Julia Engelmann.docx
Husk at printe jeres talepapir ud, og medbring det til timen. Vi går i gang med jeres mundtlige præsentationer. Varighed: ca. 1 - 2 minutter pr. person.
Jugend und Ausbildung - mündliche Vorstellung.docx
Grüner wird's nicht - Text.docx
1g Ty2 - Tidsplan - Grupper.docx
Grüner wird's nicht - opgaver.docx
Grammatik: Artikler (repeter også de personlige pronominer: "Alles in allem" side 52-53).
Medbring: "Alles in allem" til timen.
Alles in allem - side 21 - opgave 4.docx
Crazy - Kapitel 1.pdf
Grammatik: læs afsnittet om GENITIV i "Alles in allem" - side 22-23.
Opgave til teksten.docx
Grammatik: Genitiv - lav opgave 2. (Alles in allem: side 24).
CRAZY - læse - talestrategier side 6 - 8.docx
Grammatik: sein, haben, werden. Læs side 26 - 27. Check bøjningen side 28 (prøv at lære præsens udenad!).
CRAZY - Fragen - Seite 8 - 10.docx
Grammatik: sein, haben, werden: perfektum / pluskvamperfektum
Skriftligt arbejde - afleveringsopgave. Opgaven udleveres ved timens begyndelse og afleveres ved slutningen af timen. Grammatisk emne: sein - haben - werden / bleiben + genitiv. Fordybelsestid: læs op på disse emner i "Alles in allem".
Opgaven skrives i hånden
Overvej et svar på følgende spørgsmål til teksten: - Was denkst du über Janosch? - Wie entwickelt sich die Relation zwischen Benjamin und Janosch? - Was hören wir über Lukas Landorf? - Wer ist Troy?
Künstliche Intelligenz.pdf
Sein - haben - werden - skr øvelse - 1 g (1) - Løsningsforslag.docx
Film: Crazy
Künstliche Intelligenz - Fragen.docx
Künstliche Intelligenz - Kreuzwort.pdf
Alles in allem: Svage Verber (regelmæssige verber): læs side 32-33 (øverst). Øv jer på bøjningen i præsens og præteritum.
Dresden - Swane und Felix.pdf
Grammatik: Svage verber - opgave 1. - 2. - 3. gennemgås i klassen.
Grammatik: Svage verber - "Alles in allem" - side 36: færdiggør opgave 4 og de 5 første sætninger i opgave 5.
Swane und Felix - Text.pdf
1g Ty2 - Grupper - Marts 2024.docx
I skal arbejde i grupper og forberede en mundtlig præsentation af Swane og Felix. Hver gruppe skal lave en præsentation af begge personer, således at 1 - 2 personer præsenterer Swane og 2 - 3 personer præsenterer Felix. I skal lave et talepapir med p
Swane und Felix - Opgave 1.docx
Swane und Felix - Opgave 2.docx
Mundtlig fremstilling - Tidsplan - 2.docx
Grammatik: svage verber - "Alles in allem": færdiggør opgave 6. på side 37.
Julia Engelmann STILLE POETEN - Songtext.docx
Julia Engelmann STILLE POETEN - Fragen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Familie
I dette forløb sætter vi fokus på familieliv i forskellige udformninger. Vi tager udgangspunkt i en introduktionstekst fra Ibogen "Dein Deutschland", hvor familien som historisk størrelse kort gennemgås. Disse ting læses og diskuteres i par / små grupper.
Herefter starter det egentlige tekstarbejde, som i første omgang er tekster fra "Dein Deutschland":
- Daniel Erk. "So leben wir"
- Oliver Gehrs: "So leben wir"
- Julia Franck: "Streuselschnecke"
Fra bogen "Wir sind wir": "Familienleben in Hamburg"
Youtube: Die Prinzen: "Mama" - musik, tekst + opgaveark
Indhold
Kernestof:
familie.pdf
Julia Engelmann STILLE POETEN - Songtext.docx
Julia Engelmann STILLE POETEN - Fragen.docx
Medbring: ALLES IN ALLEM - grammatik: svage verber - repeter bøjningen af præsens og præteritum.
Grammatik: svage verber (perfektum og pluskvamperfektum): færdiggør opgave 7 og 8 på side 37 i "Alles in allem".
Die Familie - Intro.docx
Julia Franck_Streuselschnecke - Text.docx
Grammatik: ordstilling (hovedsætninger) - "Alles in allem" læs afsnittet 'Ordstilling' side 35 + afsnittet 'Ordstilling i hovedsætninger' side 41.
Ordstilling i hovedsætninger - øvelse.docx
Ordstilling i hovedsætninger - oversigt.pptx
TYSK - ORDSTILLING - HOVEDSÆTNINGER.pptx
Ordst - HS - øvelse.docx
TYSK - tekstfremlæggelse - skabelon.docx
Kig på lektien til tirsdag den 30. april: arbejd i jeres grupper med at forberede den mundtlige præsentation. Husk at alle skal kunne fremlægge alle opgaver til teksten. Vi fremlægger i papirform.
Ordstilling - hovedsætninger - 1.docx
Das Buch gefällt mir.docx
Tekstpræsentation - Streuselschnecke.docx
Streuselschnecke - Fragen + Textpräsentation.docx
Ordstilling - ledsætninger.pptx
bisaetninger-0.pdf
Ordstilling i ledsætninger
Tekstpræsentation med de tirsdags-grupper, der mangler.
Ledsætninger - fra 'Wie geht's'.pdf
Afsnit
Daniel Erk_So leben wir_Text.docx
Daniel Erk_So leben wir_Fragen.docx
I skal arbejde selv i dette modul. Læs teksten godt igennem. Brug ordbogen til vanskelige gloser. Lav derefter et kort svar på spørgsmålene til teksten. Vi snakker teksten igennem, når vi ses igen.
Die Prinzen - Mama.docx
Die Prinzen - Mama - Aufgabe (1).docx
LIEDANALYSE.docx
Læs først teksten igennem og lyt til musikken / se videoen på youtube. Læs derefter dokumentet: LIEDANALYSE og lav derefter de vedhæftede opgaver til sangen. Vi går det igennem, når vi ses igen.
Opgave til timen: lav en videooptagelse med en præsentation / analyse af sangen "Mama" af Die Prinzen, og upload optagelsen på lectio. Optagelsen gælder som en aflevering. Det er en individuel opgave og aflevering. Til præsentation og analyse skal i
Husk: i skal filme jer selv, mens i fortæller om sangen. Skriv derfor stikord, som i kan have liggende på et bord eller lignende. Gør det så frit som muligt!
Familienleben in Hamburg.pdf Afsnit
Familienleben in Hamburg - Aufgabe 1.docx
1g Ty2 - Grupper - Tekstfremlæggelse.docx
Oliver Gehrs - So leben wir - Text.docx
Oliver Gehrs - So leben wir - Aufgabe 1.docx
Læs teksten og lav den vedhæftede opgave. Vi snakker det igennem, når vi ses igen.
Oliver Gehrs - So leben wir - Aufgabe 2.docx
1g Ty2 - Grupper - Tekstfremlæggelse - 2.docx
Timen i dag: de første 15 - 20 minutter: fremlæggelse af opgaven - to grupper over for hinanden. Herefter går vi en tur, spiser en is ...
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 4. Mundtlig Præsentation
16-04-2024
Opgave 5: Videooptagelse
26-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Landeskunde
Tekstemnet er "Landeskunde": info om Tyskland, mindre tekster og opgaver, der fokuserer på at give en indføring til landet i sproglig, kulturel og geografisk betydning.
”Landeskunde” indbefatter også andre tysktalende lande som Østrig og Schweiz. Endvidere snakker vi om dialekter og andre måder at tale tysk på - end lige rigstysk.
Emnet omfatter læsning af tekster, sange, diskussioner, lytteøvelser og små videoklip. Endvidere arbejder vi med mundtlige fremlæggelser.
Emnet integreres i det skriftlige arbejde samt afleveringer.
Arbejdsformer: klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde / gruppearbejde.
Emnet afsluttes med et gruppearbejde-projekt, hvor man arbejder med en tysktalende by eller delstat. Der fremlægges i grupper over for PJE.
Indhold
Kernestof:
Was hast du in den Sommerferien erlebt? Erzähl ganz kurz von deinen Sommerferien!
Grammatik: vi starter med at repetere de første kapitler i "Alles in allem": kapitel1 - 2. Som forberedelse til timen bedes i tjekke sætningsanalyse (tjek sætningsleddene i kassen nederst på side 11). Artikler (tjek bøjningen af bestemt / ubestemt ar
Sætningsled - artikler - genitiv.docx
Die Bundesrepublik Deutschland.pdf
Deutschland - Karte.docx
Grammatik: Verber / repetition (sein - haben - werden): læs i "Alles in allem" side 26 - 29 (indtil midt på siden)
Sein, haben und werden.pptx
Sein - Haben - Werden - skr øvelse.docx
Grammatik: svage verber (repetition): læs i "Alles in allem" side 32 - 34. Øv jer på bøjningerne!
Grammatik (repetition): "Alles in allem": læs side 39 - 41 (Hoved- og ledsætninger). Læs endvidere side 52 - 53 (Personlige Prominer).
Die Prinzen - Berlin.pdf
Udarbejdelse af et talepapir (papir og blyant) i timen til sangen: "Berlin" af Die Prinzen.
LIEDANALYSE.docx
2g Ty2 - Grupper.docx
Grammatik: Præpositioner (Akkusativ / Dativ): læs side 44 - 45 i "Alles in allem".
Berlin - intro.pdf
Berlin - intro - Fragen.docx
Grammatik: Præpositioner (Akkusativ / Dativ)
Skriftligt arbejde i timen. Hjælpemidler: "ALLES IN ALLEM". Opgaven udleveres ved begyndelsen af timen, skrives i hånden og afleveres ved timens afslutning.
Skriftlig aflevering - grammatik repetition: emnerne: artikler, genitiv, sein, haben og werden, svage verber, hoved- og ledsætninger samt personlige pronominer.
Grammatik: præpositioner (akkusativ / dativ): genlæs side 44-45. Forbered opgave 1. + 2. på side 49 til mundtlig gennemgang i klassen.
Genlæs teksten: "Die kulturelle Metropole Berlin" (udleveret i papirform i sidste time). Husk at medbringe teksten til timen - vi skal arbejde med spørgsmål til teksten.
"Alles in allem": læs om de dobbeltstyrende præpositioner på side 46 - 48
"Zitty: Berlin, Hauptstadt von Dänemark" - færdiggør spørgsmålene til "Einstieg" og "Textfragen". Vi snakker om det i timen.
Nik P. Berlin.docx
Grammatik: præpositioner (akkusativ / dativ): færdiggør opgave 4. på side 50. Vi gennemgår den i timen.
Hjemmearbejde: lav et talepapir i stikordsform til sangen / teksten: Berlin af Nik P. ud fra papiret: LIEDANALYSE.I timen arbejder vi også med at udarbejde et andet papir med hele sætninger, som du laver ud fra dine stikord. Begge papirer skal upload
Fremlæggelse i grupper: Nik P.: "Berlin". Fremlæggelse kun med teksten og talepapir i stikordsform! (papirudgave). Alle skal forberede sin egen præsentation af hele sangen. PJE stiller spørgsmål til hver enkelt i gruppen!
Opstart på Landeskunde-Projekt - gruppearbejde. Hver gruppe vælger en tysktalende by / delstat. Der udarbejdes en fælles Power Point med billeder, stikord / korte sætninger, der foldes ud i den mundtlige fremlæggelse i den følgende uge. I gruppen aft
Gruppearbejde med Landeskunde-Projekt - gruppearbejde. Hver gruppe vælger en tysktalende by / delstat. Der udarbejdes en fælles Power Point med billeder, stikord / korte sætninger, der foldes ud i den mundtlige fremlæggelse. I gruppen aftales det, hv
Fremlæggelse af de sidste grupper: Nik P.: "Berlin": gruppe 3, 5 og 6. Fremlæggelse kun med teksten og talepapir i stikordsform! (papirudgave). Medbring teksten og et udprintet talepapir!
Fremlæggelse: Landeskunde - Projekt. Gruppe 1, 2 og 4 fremlægger. Husk at medbringe et udprintet talepapir!
Fremlæggelse: Landeskunde - Projekt. Gruppe 3, 5 og 6 fremlægger. Husk at medbringe et udprintet talepapir!
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 1 Talepapir
05-09-2024
Opgave 2. Mundtlig fremlæggelse
05-09-2024
Opgave 3. Klassenarbeit
17-09-2024
Opgave 4. Talepapir
30-09-2024
Opgave 5. Landeskunde - Projekt
10-10-2024
Opgave 6. Øvelse med AI - Refleksion
27-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Märchen
Vi sætter fokus på genren ”Märchen” og vil læse nogle værker fra Grimms eventyr: "Dornröschen", "Der Froschköning", "Rotkäppchen", "Sterntaler".
Derudover vil vi læse et kunsteventyr: ""Weg mit der Grenze" af Gudrun Pausewang fra bogen "Friedensgeschichten".
I den forbindelse fokuseres der på afgørende ligheder og forskelle mellem de to undergenrer: ”Volksmärchen” og ”Kunstmärchen”.
Indhold
Kernestof:
Das Märchen.pdf
Grammatik: Possessive Pronominer - læs i "Alles in allem" side 55 (midt på siden) til side 57 (midt på siden).
Possessive Pronominer - øvelse.pdf
Die Brüder Grimm und ihre Zeit.docx
I skal arbejde selv i dette modul. Genlæs de papirer, som i fik udleveret i sidste modul: "Märchen" og "Merkmale des Märchens". Herefter skal i lave opgave 1. og 2. på side 6. I skal skrive svarene med BLYANT på bagsiden af opgavematerialet eller på
Märchenmerkmale: færdiggør opgave 1. og 2. på papiret "Märchenmerkmale" (side 6). Husk at skrive jeres notater med blyant! Vi gennemgår det i timen.
Læs eventyret "Dornröschen" til og med linje 36 på side 9. (papirform udleveret i klassen). Prøv at få fat i hovedindholdet. Vi snakker om teksten i timen.
Husk grammatikbogen - vi laver også grammatiske øvelser med possessive pronominer! Husk en blyant!
Possessive Pronominer - youtube - Kajs Kanal.docx
Possessive pronominer - opgave 4 - løsningsforslag.docx
Possessive pronominer - skriftlig aflevering.docx
Grammatik: modalverber - læs side 59 - 61 (midt på siden) i "Alles in allem".
Læs eventyret "Dornröschen" færdig. Hvis i har svært ved at forstå alle de tyske gloser, kan i med fordel læse eventyret på dansk først. Find det på nettet. Men læs det bagefter på tysk!
Märchenanalyse - Aufgabe.docx
Märchen Analyse.doc
Grammatik: Modalverber - "Alles in allem" - øvelser
Gruppe 1 + 2 + 4 snakker på skift med PJE om "Dornröschen" Læs teksten godt igennem, så i er hjemme i teksten. Husk at medbringe teksten til timen!
modalverber-5-verkehrsschilder.pdf
Vær klar til at gennemgå jeres opgaver fra sidste uge: "Alles in allem": side 61 (opgave 1.) - side 62 (opgave 2.) - samt den vedhæftede opgave nedenfor:
Der Froschkönig: læs teksten færdig. I skal ikke kunne teksten i detaljer, men prøv at få fat i hovedindholdet - handlingen. Vær forberedt på at snakke om den i timen.
Medbring grammatikbogen - vi arbejder med den i timen - stadig inden for emnet: Modalverber.
"Alles in allem": modalverber, færdiggør opgave 5 på side 63.
Skriftligt arbejde i timen. Emne: Modalverber. Medbring: "Alles in allem" + skriveredskaber (en spids blyant og viskelæder).
Der liebe Wolf.pdf
FRIEDENSGESCHICHTEN: Gudrun Pausewang: "Weg mit der Grenze": læs side 117 - 119
Rotkäppchen - modalverber.docx
Sang mellem linierne.pdf
Stille Nacht (1).pdf
Sterntaler.pdf
Ny Grammatik! : Stærke Verber (præsens) - læs i "Alles in allem" side 65-66
liste-uregelmaessige-verber-tysk.pdf
Weg mit der Grenze - øvelse med modalverber.docx
Gudrun Pausewang: "Weg mit der Grenze": genlæs side 117 - 119
Weg mit der Grenze - gloser.docx
"Weg mit der Grenze": læs side 120 - 123 - vær klar til at snakke om teksten.
Grammatikopgave (stærke verber): find de 4 stærke verber på den første side i teksten ("Weg mit der Grenze", side 117) - undersøg: person / tal / tempus.
Stærke verber - oversigt.docx
Læs resten af "Weg mit der Grenze".
Stærke verber - oversigt (3).docx
Weg mit der Grenze! - Aufgabe.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 7. Skriftlig aflevering
31-10-2024
Opgave 8. Klassenarbeit
09-12-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 5
Die DDR
Med dette emne fokuserer vi på "Die DDR und die Wende" i Tyskland (typiske træk ved livet i DDR samt murens fald og genforeningsprocessen).
Teksten "Weg mit der Grenze" af Gudrun Pausewang (Friedensgeschichten) er først læst under emnet "Märchen". Teksten læses nu som en allegori til Die DDR.
Vi læser teksten: "Die Russen sind da" af Friederike Grensemann.
Der læses tekster om emnet fra bøgerne: Die Themenkiste ("Die Geschichte der DDR) og Wir sind wir: ("Pioniere") side 98-99 (Holm / Gibson - Gyldendal) -
"Berlin und Deutschland damals und heute" (netartikel)
"Die Teilung Deutschlands" (netartikel)
Fra tidsskriftet "Brennpunkt" læser vi to artikler:
Aram Radomsky - Interview (1 / 2029) ; Als die Mauer fiel, war ich 13 Jahre alt" (1 / 2019).
"Das Leben der Anderen" (Szene 1 - 9).
Endvidere ser vi filmen "Das Leben der Anderen" og snakker om den.
Supplerende materiale: Filmklip fra Youtube omkring opførelse af muren i 1961
Indhold
Kernestof:
Die Teilung Deutschlands_0001.pdf
Parallelopgave 1 - stærke verber.pdf
Die Teilung Deutschlands: genlæs teksten (papirudgaven) og forbered et svar på spørgsmålene til teksten, som i fik udleveret i sidste time. Vi gennemgår materialet i to grupper.
Læs resten af teksten: "Die Russen sind da" (husk at medbringe papirteksten til timen!).
Find de fem stærke verber på den første side i teksten og find de fire hovedformer på listen nedenfor: starb - ging - kamen - stand - lagen
liste-uregelmaessige-verber-tysk.pdf
I Nazityskland slog folk sig selv ihjel på stribe. Tysk stjernehistoriker har skrevet en bog, så de ikke bliver glemt
2g Ty2 - Grupper - Opgaver.docx
Grundriss über die Geschichte der DDR.pdf
Artikel - Friederike Grensemann.docx
Læs de første to sider af teksten: Susanne Fritsche: Die Mauer ist gefallen. Forbered et svar på de tre spørgsmål til afsnittet: "Pioniere" på sidste side. Teksten er udleveret i sidste time. Forbered jer på at kunne snakke om teksten i timen.
Susanne Fritsche - Text und Fragen.pdf
Grammatik: Stærke Verber: Forbered jer (mundtligt) på at gengive det første afsnit i afsnittet "Heute keine Ware" i præsens. Brug den vedhæftede liste ovenfor (eller ordbogen) til at finde de stærke verber, der forekommer i dette første afsnit (de fø
DAS LEBEN DER ANDEREN - Szene 1 - 9 - Text.pdf
Stærke verber - oversigt (3).docx
nutid-svag-staerk-2.pdf
datid-staerk-1.pdf
DAS LEBEN DER ANDEREN - Szene 1 - 2 - Fragen.docx
Vi ser resten af filmen: "Das Leben der anderen".
Aram Radomski - Interview.pdf
Grammatik: (løst) sammensatte verber (hovedsætninger): "Alles in allem": læs side 74.
Als die Mauer fiel, war ich 13 Jahre alt - Text.pdf
sammensatte-verber-1 (1).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Der Krimi
Krimi-genren læses og belyses ud fra introduktion til emnet i tekstmaterialet fra ibogen "Dein Deutschland"
- Inroduktion: forskellige krimi-typer belyses og diskuteres.
- Tekster:
- Milena Moser: "Mein fünfter Mord" (ibogen)
- Milena Moser: "Letzte Pizza" (Kurzum)
- Milena Moser: "Sonnenbrand" (Literatur um die Jahrtausendwende)
- Milena Moser: "Der Ausflug"
- Jan Flieger: "Abschied ohne Zeugen" (ibogen)
- Von Schirach: DNA (Schuld - Tyskforlaget 2013)
- Von Schirach: ANATOMIE (Schuld - Tyskforlaget 2013)
Indhold
Kernestof:
Der Krimi - Definition und Krimitypen.docx
Løst sammensatte verber - øvelse.pdf
Mein fünfter Mord - Teil 1 - Text und Aufgaben.docx
Mein fünfter Mord - Teil 2 - Text (1).docx
Mein fünfter Mord - Teil 2 - Text og Opgaver.docx
Mein fünfter Mord - Teil 3 - Text (1).docx
"Alles in allem": relative pronominer: læs side 79 - 80
Grammatik: Relative Pronominer (Alles in allem): forbered hele opgave 1. og opgave 2. (de første 5 sætninger).
Milena Moser - Letzte Pizza.pdf
Grammatik: Relative Pronominer: "Alles in allem": lav resten af opgave 2. på side 82.
Milena Moser - Sonnenbrand 1991.pdf
Relative Pronominer - 1.docx
DNA von Schirach.pdf
DNA - Fragen.docx
TIMEN I DAG: I skal læse resten af teksten: DNA og forberede et mundtligt svar på spørgsmålene (vedhæftet). Skriv stikord.
Possessive pronominer - opgave 1.docx
Anatomie.pdf
Ferdinand von Schirach - Anatomie - spørgsmål.docx
Opgaver-2019-Tysk-B-2019_merged-050419.pdf
I skal alle have jeres tekstpræsentation af jeres gruppearbejde (prøveeksamenstekst) på plads til denne time. Vi trækker lod om, hvilke tre grupper, der fremlægger deres prøveeksamenstekst i dag.
Pensum: gå ind på holdets DOKUMENTER - find undermappen PENSUM og dernæst de to undermapper: DER KRIMI og DIE DDR. Her har i de tekster, som er pensum til de to emner. HUSK: filmen "Das Leben der anderen" er også pensum til emnet: DIE DDR.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Märchen und Fantasy
Vi sætter fokus på genren ”Märchen” og vil læse nogle værker fra Grimms eventyr: "Rapiunzel" og "Das Mädchen ohne Hände".
Derudover vil vi læse to kunsteventyr: "Das Märchen vom Glück" af Erich Kästner samt "Weg mit der Grenze" af Gudrun Pausewang fra bogen "Friedensgeschichten".
I den forbindelse fokuseres der på afgørende ligheder og forskelle mellem de to undergenrer: ”Volksmärchen” og ”Kunstmärchen”.
Til slut i forløbet fokuserer vi på Fantasy-genren og ser på ligheder og forskelle mellem Märchen og Fantasy. I den forbindelse læser vi et uddrag af Michael Endes roman: Momo fra bogen "Ein neuer Anfang": "Die Rechnung ist falsch und geht doch auf".
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58829246199", "T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58829246199", "H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58829246199" }