Holdet 2023 Ty/g2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Poul Jensen
Hold 2023 Ty/g2 (1g Ty2, 2g Ty2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Jugend, Zukunft und Ausbildung
Titel 2 Familie
Titel 3 Landeskunde
Titel 4 Märchen
Titel 5 Die DDR
Titel 6 Der Krimi
Titel 7 Märchen und Fantasy

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Jugend, Zukunft und Ausbildung

I dette forløb fokuserer vi på ungdom, uddannelse og fremtid. Hvordan ser situationen ud i Tyskland og Danmark  - hvilke uddannelsesmuligheder er der for unge mennesker? Hvordan adskiller de to lande sig på dette område?

Vi får besøg fra grænselandet i december med to elevambassadører i vores klasse i et tyskmodul. De vil fortælle om livet som ungt menneske i grænseregionen (Südschleswig) - samt om uddannelse og fremtidsudsigter. Vi får hermed en ny vinkel på emnet - set fra et andet perspektiv fra grænseregionen.

Materiale:
Vi læser bl.a. nogle artikler fra tidsskriftet "Brennpunkt" (bl.a.: "Wir wohnen in der Wkingerstadt" - Brennpunkt 3 - 2022/23) samt et par uddrag fra bogen "Junge Stimmen aus Deutschland"  - ser de tilhørende videooptagelser og diskuterer efterfølgende indholdet.

Supplerende materiale:

"I Tyskland har jeg hjemme" (to videoudsendelser fra Region Syddanmark)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Familie

I dette forløb sætter vi fokus på familieliv i forskellige udformninger. Vi tager udgangspunkt i en introduktionstekst fra Ibogen "Dein Deutschland", hvor familien som historisk størrelse kort gennemgås. Disse ting læses og diskuteres i par / små grupper.
Herefter starter det egentlige tekstarbejde, som i første omgang er tekster fra "Dein Deutschland":
-  Daniel Erk. "So leben wir"
-  Oliver Gehrs: "So leben wir"
- Julia Franck: "Streuselschnecke"

Fra bogen "Wir sind wir": "Familienleben in Hamburg"

Youtube: Die Prinzen: "Mama" - musik, tekst + opgaveark
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 4. Mundtlig Præsentation 16-04-2024
Opgave 5: Videooptagelse 26-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Landeskunde

Tekstemnet er "Landeskunde": info om Tyskland, mindre tekster og opgaver, der fokuserer på at give en indføring til landet i sproglig, kulturel og geografisk betydning.
”Landeskunde” indbefatter også andre tysktalende lande som Østrig og Schweiz. Endvidere snakker vi om dialekter og andre måder at tale tysk på - end lige rigstysk.
Emnet omfatter læsning af tekster, sange, diskussioner, lytteøvelser og små videoklip. Endvidere arbejder vi med mundtlige fremlæggelser.
Emnet integreres i det skriftlige arbejde samt afleveringer.
Arbejdsformer: klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde / gruppearbejde.
Emnet afsluttes med et gruppearbejde-projekt, hvor man arbejder med en tysktalende by eller delstat. Der fremlægges i grupper over for PJE.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 Talepapir 05-09-2024
Opgave 2. Mundtlig fremlæggelse 05-09-2024
Opgave 3. Klassenarbeit 17-09-2024
Opgave 4. Talepapir 30-09-2024
Opgave 5. Landeskunde - Projekt 10-10-2024
Opgave 6. Øvelse med AI - Refleksion 27-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Märchen

Vi sætter fokus på genren ”Märchen” og vil læse nogle værker  fra Grimms eventyr: "Dornröschen", "Der Froschköning", "Rotkäppchen", "Sterntaler".
Derudover vil vi læse et kunsteventyr: ""Weg mit der Grenze" af Gudrun Pausewang fra bogen "Friedensgeschichten".
I den forbindelse fokuseres der på afgørende ligheder og forskelle mellem de to undergenrer: ”Volksmärchen” og ”Kunstmärchen”.



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 7. Skriftlig aflevering 31-10-2024
Opgave 8. Klassenarbeit 09-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Die DDR

Med dette emne fokuserer vi på "Die DDR und die Wende" i Tyskland (typiske træk ved livet i DDR samt murens fald og genforeningsprocessen).
Teksten "Weg mit der Grenze" af Gudrun Pausewang (Friedensgeschichten) er først læst under emnet "Märchen". Teksten læses nu som en allegori til Die DDR.
Vi læser teksten: "Die Russen sind da" af Friederike Grensemann.
Der læses tekster om emnet fra bøgerne: Die Themenkiste ("Die Geschichte der DDR) og Wir sind wir: ("Pioniere") side 98-99  (Holm / Gibson - Gyldendal) -
"Berlin und Deutschland damals und heute" (netartikel)
"Die Teilung Deutschlands" (netartikel)
Fra tidsskriftet "Brennpunkt" læser vi to artikler:
Aram Radomsky - Interview (1 / 2029) ; Als die Mauer fiel, war ich 13 Jahre alt" (1 / 2019).
"Das Leben der Anderen" (Szene 1 - 9).
Endvidere ser vi filmen "Das Leben der Anderen" og snakker om den.

Supplerende materiale: Filmklip fra Youtube omkring opførelse af muren i 1961




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Der Krimi


Krimi-genren læses og belyses ud fra introduktion til emnet i tekstmaterialet fra ibogen "Dein Deutschland"

- Inroduktion: forskellige krimi-typer belyses og diskuteres.

- Tekster:

- Milena Moser: "Mein fünfter Mord" (ibogen)
- Milena Moser: "Letzte Pizza" (Kurzum)
- Milena Moser: "Sonnenbrand" (Literatur um die Jahrtausendwende)
- Milena Moser: "Der Ausflug"

- Jan Flieger: "Abschied ohne Zeugen" (ibogen)

- Von Schirach: DNA (Schuld - Tyskforlaget 2013)
- Von Schirach: ANATOMIE (Schuld - Tyskforlaget 2013)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Märchen und Fantasy

Vi sætter fokus på genren ”Märchen” og vil læse nogle værker  fra Grimms eventyr: "Rapiunzel" og "Das Mädchen ohne Hände".
Derudover vil vi læse to kunsteventyr: "Das Märchen vom Glück" af Erich Kästner samt "Weg mit der Grenze" af Gudrun Pausewang fra bogen "Friedensgeschichten".
I den forbindelse fokuseres der på afgørende ligheder og forskelle mellem de to undergenrer: ”Volksmärchen” og ”Kunstmärchen”.

Til slut i forløbet fokuserer vi på Fantasy-genren og ser på ligheder og forskelle mellem Märchen og Fantasy. I den forbindelse læser vi et uddrag af Michael Endes roman: Momo fra bogen "Ein neuer Anfang": "Die Rechnung ist falsch und geht doch auf".

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde