Holdet 2023 Ty/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Lene Raae Søndergaard
Hold 2023 Ty/u (1u Ty, 2u Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 D / DK und die gute Nachbarschaft
Titel 2 Die Familie: Himmel oder Hölle EXAMEN
Titel 3 Der Krimi
Titel 4 Der Krimi Teil 2
Titel 5 Programmiert EXAMEN
Titel 6 Sucht EXAMEN
Titel 7 Die Stunde Null EXAMEN
Titel 8 Die besten Deutschen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 D / DK und die gute Nachbarschaft

D / DK und die gute Nachbarschaft
Forløbet tematiserer det dansk/tyske naboskab og herunder det tyske mindretal i Danmark. Vi inddrager national selvforståelse, stereotyper og klischeer vha Rammsteins sang ”Deutschland”. Herunder arbejdes der med genren lyrik. Til sidst arbejdes der med forskelle og ligheder i tysk og dansk skolesystem og omgangsformer. Holdet får desuden besøg af Elevambassadørerne fra Grænseforeningen.

Tysk læreplan:
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold


Kernestof:
Deutsch oder Dänisch. Fra Brennpunkt Deutsch 4/2019 side 4-7. Hjalmar Jess
Jonas und Siri aus Apenrade. Fra Junge Stimmen aus Deutschland side 12-17. D. Albertsen. Lindhardt og Ringhof 2016
Rammstein Deutschland: https://genius.com/Rammstein-deutschland-lyrics
Kapitlerne Typsich Dänisch, typisch Deutsch og Siezen und Duzen og Das deutsche Schulsystem. Fra: Dein Deutschland. R. Taber og M. Graverholt. Systime

Supplerende materiale:
Uddrag fra H. Egendal: Gattungen. Side 107-112 (Lyrik)
https://www.youtube.com/watch?v=ctqzFbfsneE typisch Deutsch
https://www.youtube.com/watch?v=yA3Vuoux6Aw  tysk video om Schleswig-Holstein
Video til Rammsteins Deutschland: https://www.youtube.com/watch?v=NeQM1c-XCDc

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hausarbeit 1 15-12-2023
Deutsche Aussprache 11-01-2024
Opvarmning til Startscreening 23-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Die Familie: Himmel oder Hölle EXAMEN

Familie: Himmel oder Hölle

Forløbet omfatter læsning af tekster i forskellige genrer om familien og der gribes tilbage i historien til hhv Goethes digtning og efterkrigstidens kaputte familier. Eleverne udfordres på forståelsen af kernefamilie. Der trænes analyse og fortolkning af skønlitteratur og i forbindelse med filmen "Das Wunder von Bern" trænes evnen til at gennemskue gloser

Tysk læreplan:
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945. I mindst ét af emnerne skal indgå tysksproget tekst fra før 1945
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland.

Kernestof:
Einführung Die moderne Familie. Fra: Dein Deutschland. R. Taber og M. Graverholt. Systime 2018
Streuselschnecke. Julia Franck. Fra: Dein Deutschland
So leben wir. Daniel Erk. Fra: Dein Deutschland
Goethe: Der Erlkönig 1782. Fra: Deutsche Gedichte. P.V. Christiansen. Haase 1970
Rammstein: Dalai Lama. Fra CD: Reise, Reise 2004
Film: Das Wunder von Bern (Sönke Wortmann/2003) med tyske undertekster

Supplerende stof:
Erlkönig omsat til musik af Schubert og musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=JS91p-vmSf0
Statistik over kvinders erhvervsfrekvens. Hentet fra: https://www.statistik-bw.de/Service/Veroeff/Monatshefte/PDF/Beitrag04_04_02.pdf  
Statistik over skilsmisser. Hentet fra: https://de.statista.com/statistik/daten/studie/76211/umfrage/scheidungsquote-von-1960-bis-2008/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hausarbeit II: Perfektum og genitiv 20-02-2024
Hausarbeit III: Modalverber og præpositioner 07-04-2024
Freie schriftliche Darstellung 16-04-2024
Genskrivning af Freie schriftliche Darstellung 29-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Der Krimi

Der Krimi
Efter en introduktion til forskellige krimi-typer læses der korte krimifortællinger. Der arbejdes med motiv og definition af krimitype. Der trænes tekstforståelse og mundtlighed i form af tekstpræsentation. Forløbet fortsættes i 2g.

Tysk læreplan:
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland.

Kernestof:
Der Krimi - einige Informationen. Erik Christophersen. Fra: Dein Deutschland. R. Taber og M. Zickert. systime 2018
Anatomie. Ferdinand von Schirach. Fra: Auf uns. K. Fuchs og M. Sinding. Gyldendal 2016
Liebfrauenmorgen. Jan Flieger. Fra: Dein Deutschland. R. Taber og M. Zickert. systime 2018
Mein 5. Mord. Milena Moser. Fra: Dein Deutschland
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mündliche Präsentation 21-05-2024
Ny opgave 29-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Der Krimi Teil 2

Vi fortsætter emnet Der Krimi

Kernestof:
Mord im Hotel. Fra Dein Deutschland
Letzte Pizza. Milena Moser. Fra: Kurzum. A. Homann, Tyskforlaget 2005
Summertime. Ferdinand von Schirach. Episode fra TV-Serien Verbrechen, som består af filmatiseringer af von Schirachs noveller. 2013. Forskellige instruktører. Vist med tyske undertekster.

Supplerende materialer:
Uddrag af artikel: https://politiken.dk/indland/art8612841/Det-er-de-allern%C3%A6rmeste-der-sl%C3%A5r-kvinder-ihjel.-Kun-i-sj%C3%A6ldne-tilf%C3%A6lde-en-fremmed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Programmiert EXAMEN

Undervisningsbeskrivelse: Vi forfølger konsekvenserne af den omsiggribende digitalisering og vores brug af sociale medier og relaterede teknologiske produkter. Der arbejdes med forskellige teksttyper (interview, lyrik, novelle, avisartikel, spillefilm og videoindslag) samt analyse heraf

Kernestof:
Informationsvideo produceret af Heimat Krankenkasse https://www.youtube.com/watch?v=0K8CU6eNCqs
Was ist das Tolle an Smartphones? Hjalmar Jess. Fra: Brennpunkt Deutsch 2/2017 (uddrag)
Berliner Morgenpost: Dänemark zieht die Notbremse beim digitalen Unterricht (uddrag). Diana Zinkler, 12.8.2024
Tim Benzko: Programmiert. Fra: Auf uns. K. Fuchs og M. Sinding. Gyldendal 2016
Film: Ich bin dein Mensch. Maria Schrader 2021
Uddrag af novellen Ich bin dein Mensch. Emma Brslavsky. Fra: 2029. Geschichten von Morgen. Suhrkamp 2019. Side 22, side 51, side 84-86 inkl.

Supplerende materiale:
Infovideo: https://www.youtube.com/watch?v=Wj0kROaA4s4
Billedbeskrivelse af posters mod forældres mobilafhængighed: https://www.berlin-suchtpraevention.de/bestellportal/plakate/heute-schon-mit-ihrem-kind-gesprochen-kueche/
Musikvideo Bendzko: https://www.youtube.com/watch?v=G7nrO8MJvaE

Tysk læreplan:
- udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945
- aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
- et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
- kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sucht EXAMEN

Emnet fokuserer på forskellige former for afhængighed og hvilke konsekvenser afhængighed fører med sig. Der arbejdes med forskellige genrer (lyrik, sagprosa, spillefilm, podcast og Kurzgeschichte) samt analyse af disse genrer.

Tysk læreplan:
- aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år.

Kernestof:
Podcast: „Sucht und Abhängigkeit“. Annik Rubens/Slow German: https://slowgerman.com/inhaltsverzeichnis/
Ich bin der Stier. Artikel fra Der Spiegel (Udo Ludwig, 7.1.2007): https://www.spiegel.de/spiegel/print/d-50110049.html (uddrag)
Stein um Stein. Rammstein Fra CDen Reise, Reise 2004
Die Flinte, die Laterne und Mary Monroe. Clemens Meyer. Fra Die Nacht, die Lichter 2010 (uddrag)
Der Vater. Karen Köhler. Fra Lebenswege. Tyskforlaget, A. Kristensen, 2015
Uddrag af "Sucht Definition": https://gesundheit-koerper-seele.com/sucht-definition-abhaengigkeit-suchtpraevention/#die_vielzahl_der_suechte_wovon_kann_man_abhaengig_werden

Supplerende materiale:
Billedbeskrivelse af vinderen af en skolekonkurrence mod druk: https://www.presseportal.de/pm/50313/5821353
Spillefilmen 3096 Tage med tysk synkronisation og tyske undertekster.
Uddrag af 3096 Tage. Natascha Kampusch. Fra Ein neuer Anfang. Lindhardt og Ringhof, M. Beck og C. Hove, 2013
Musikvideoer: Programmiert: https://www.youtube.com/watch?v=G7nrO8MJvaE
Is´mir egal: https://www.youtube.com/watch?v=6BUR6z333XI
BVG-reklame: https://www.youtube.com/watch?v=YEYim54pJ00
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Die Stunde Null EXAMEN

Vi arbejder med tiden efter det 3. Riges undergang i såvel samtidig som senere litteratur. Der arbejdes med analyse og fortolkning af lyrik og prosa koblet op på begrebet Trümmerliteratur. Der gribes tilbage til filmen Das Wunder von Bern fra 1g´s pensum og der inddrages billedmateriale.
Klassen undervises under opsyn af en specialeskrivende fra tyskstudiet på Århus Universitet.

Tysk læreplan:
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland.

Kernestof:
Inventur. Günther Eich. https://www.deutschelyrik.de/index.php/inventur.html
Mein teures Bein. Heinrich Böll (1948). Fra: Wanderer kommst du nach Spa… Erzälungen, S. 151-154. München: dtv.
Das Brot. Wolfgang Borchert (1946). Fra: Klassische deutsche Kurzgeschichten, S. 18-20. Reclam.
Todesfuge. Paul Celan. Fra: https://www.lyrikline.org/en/poems/todesfuge-66
Die rote Katze. Luise Rinser. Fra: Wie war´s? G. Christensen og S. Rasmussen. Gads Forlag 1997

Supplerende materiale:
introducerende video fra Mr Wissen2Go: https://www.youtube.com/watch?v=ci9oHbvNluw&t=157s
Video om hverdagen i Stunde Null: https://www.youtube.com/watch?v=ci9oHbvNluw&t=157s  
Todesfuge oplæst som lytteøvelse: https://www.lyrikline.org/en/poems/todesfuge-66
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer