Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Lene Raae Søndergaard
|
Hold
|
2023 Ty/u (1u Ty, 2u Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
D / DK und die gute Nachbarschaft
D / DK und die gute Nachbarschaft
Forløbet tematiserer det dansk/tyske naboskab og herunder det tyske mindretal i Danmark. Vi inddrager national selvforståelse, stereotyper og klischeer vha Rammsteins sang ”Deutschland”. Herunder arbejdes der med genren lyrik. Til sidst arbejdes der med forskelle og ligheder i tysk og dansk skolesystem og omgangsformer. Holdet får desuden besøg af Elevambassadørerne fra Grænseforeningen.
Tysk læreplan:
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
Kernestof:
Deutsch oder Dänisch. Fra Brennpunkt Deutsch 4/2019 side 4-7. Hjalmar Jess
Jonas und Siri aus Apenrade. Fra Junge Stimmen aus Deutschland side 12-17. D. Albertsen. Lindhardt og Ringhof 2016
Rammstein Deutschland: https://genius.com/Rammstein-deutschland-lyrics
Kapitlerne Typsich Dänisch, typisch Deutsch og Siezen und Duzen og Das deutsche Schulsystem. Fra: Dein Deutschland. R. Taber og M. Graverholt. Systime
Supplerende materiale:
Uddrag fra H. Egendal: Gattungen. Side 107-112 (Lyrik)
https://www.youtube.com/watch?v=ctqzFbfsneE typisch Deutsch
https://www.youtube.com/watch?v=yA3Vuoux6Aw tysk video om Schleswig-Holstein
Video til Rammsteins Deutschland: https://www.youtube.com/watch?v=NeQM1c-XCDc
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hallo und Willkommen! Tag en blyant med
-
sein nutid 1.htm
-
sein datid 1.htm
-
haben nutid.htm
-
haben datid.htm
-
werden nutid.htm
-
werden datid.htm
-
Lektie: Man skal arbejde med side 9 + 10 i kompendiet. Metode:
-
substantiver1.htm
-
substantiver2.htm
-
Lektie: a. Inden man ser videoen i linket, skal man oplæse HØJT på tysk og dansk gloserne i den venstre spalte på side 7 i kompendiet.
-
Makkerskabsgrupper, 1u, uge 47 og 49.docx
-
Lektie: a. Inden man ser videoen i linket, skal man oplæse HØJT på tysk og dansk gloserne i den midterste og højre spalte på side 7 i kompendiet.
-
interview.html
-
Makkerskabsgrupper, 1u, uge 49-51.docx
-
Lektie: a. Undersøg gloserne i den øverste boks på side 14 og slå de ord op, som du ikke kender og notér deres betydning. Brug www.ordbogen.com, som er et tilladt hjælpemiddel. Muligvis kan man ikke finde alle udtryk i ordbogen.
-
Lektie: a. Følg linket nedenfor og genlæs/lyt til Typisch dänisch - typisch deutsch Teil 2.
-
Titel
-
Lektie: a. Træn bøjning af bestemt artikel vha s. 18 i Alles in allem. Træn lodret og indtil du kan skemaet i søvne!
-
Lektie: Løs opgave a + b på bagsiden af arbejdsarket fra sidste tysktime (er osse vedhæftet her). Læs instruksen til opgaverne grundigt, så du ved, hvordan du skal tackle opgaverne.
-
Typisch dänisch - typisch deutsch
-
Lektie: gør dig klar til Klassenarbeit. Se Lectio > Opgaver
-
Øvelse Duzen Siezen.docx
-
Siezen und Duzen
-
Lektie: a. Se videoen i linket med 5 små interviews, hvor personerne forholder sig til das Siezen (at være Des) og das Duzen (at være dus). Studenten, husmoderen og piloten er danskere, som bor i Tyskland, mens lægen og sygeplejersken er tyskere, som
-
Aussagen zum Siezen und Duzen.docx
-
Kasuschaos.docx
-
Das deutsche Schulsystem
-
Lektie: a. Se de 7 bittesmå videoclips i linket med gymnasieeleven Jakob Nehls og løs de interaktive opgaver til hvert clip. Nedsæt evt hastigheden. Man behøver dog ikke forstå 100% for at kunne løse opgaverne.
-
Lektie: a. Hvordan er det lige med den tyske Nationalismus? Det forholder det tyske metalband RAMMSTEIN sig til i sangen Deutschland. I musikvideoen optræder mange begivenheder og personer fra den tyske historie. Løs derfor vedhæftningen, idet du læs
-
Lektie: a. Se og hør (skru op!) Rammsteinsangen Deutschland i linket igen.
-
Lektie: Vær klar til Startscreening i tysk, idet du har lavet de forberedende øvelser på Min Læring (se link under Lectio > Opgaver)
-
Genitiv frem og tilbage.docx
-
Lektie: Løs det udleverede ark med småordstræning og få styr på (nogle af) de ord, som optræder hyppigt på tysk.
-
Quia - Genitive Possession
-
Perfektum.docx
-
Lektie: Løs vedhæftningen, idet du læser instruktionen og eventuelt inddrager dine noter fra sidste tysktime
-
2. Die moderne Familie
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hausarbeit 1
|
15-12-2023
|
Deutsche Aussprache
|
11-01-2024
|
Opvarmning til Startscreening
|
23-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Die Familie: Himmel oder Hölle EXAMEN
Familie: Himmel oder Hölle
Forløbet omfatter læsning af tekster i forskellige genrer om familien og der gribes tilbage i historien til hhv Goethes digtning og efterkrigstidens kaputte familier. Eleverne udfordres på forståelsen af kernefamilie. Der trænes analyse og fortolkning af skønlitteratur og i forbindelse med filmen "Das Wunder von Bern" trænes evnen til at gennemskue gloser
Tysk læreplan:
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945. I mindst ét af emnerne skal indgå tysksproget tekst fra før 1945
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland.
Kernestof:
Einführung Die moderne Familie. Fra: Dein Deutschland. R. Taber og M. Graverholt. Systime 2018
Streuselschnecke. Julia Franck. Fra: Dein Deutschland
So leben wir. Daniel Erk. Fra: Dein Deutschland
Goethe: Der Erlkönig 1782. Fra: Deutsche Gedichte. P.V. Christiansen. Haase 1970
Rammstein: Dalai Lama. Fra CD: Reise, Reise 2004
Film: Das Wunder von Bern (Sönke Wortmann/2003) med tyske undertekster
Supplerende stof:
Erlkönig omsat til musik af Schubert og musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=JS91p-vmSf0
Statistik over kvinders erhvervsfrekvens. Hentet fra: https://www.statistik-bw.de/Service/Veroeff/Monatshefte/PDF/Beitrag04_04_02.pdf
Statistik over skilsmisser. Hentet fra: https://de.statista.com/statistik/daten/studie/76211/umfrage/scheidungsquote-von-1960-bis-2008/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie: a. Løs vedhæftningen, når du har læst forklaringen i toppen af dokumentet
-
Daniel Erk: So leben wir (1)
-
Lektie: Gør dig klar til en omgang diktat. Se vedhæftningen.
-
Lektie: Vær klar til Klassenarbeit.
-
Familienleben in Deutschland.docx
-
Lektie: a. Genlæs og genlyt teksten So leben wir (klik på link nedenfor)
-
Lektie: a. Welche Assoziationen wecken die 2 Synonyme "Stieffamilie" und "Patchworkfamilie" in dir? Notiere maximal 3 Assoziationen zu jedem Wort.
-
Lektie: a. Se videoen i linket til Min Læring nedenfor om modalverbernes brug og betydning (beklager den dræbende fortællerstemme: forsøg at holde dig vågen!)
-
Lektie: a. Løs opgaven på side 3+4 i kompendiet til Das Wunder von Bern. Her skal man kombinere tallene på side 3 (som refererer til en filmscene) med det rigtige bogstav og udsagn på side 4. Filmscenerne er afbildet i kronologisk rækkefølge. Der er
-
Lektie: Løs opgaverne 1+2 i vedhæftningen og medbring Alles in allem + kompendium til Wunder von Bern
-
Lektie: a. Arbejd ca 10 minutter på quizletlinket. Prøv gerne forskellige spil af.
-
Lektie: Se video og løs opgaver til ordklassen præpositioner. Følg nedenstående link.
-
aus bei mit nach seit von zu.htm
-
durch fuer gegen ohne um.htm
-
Wunder Præp.docx
-
Lektie: Så skal langtidshukommelsen aktiveres og du skal lære et par remser.
-
Makkerskabsgrupper, 1u, uge 12-14.docx
-
sortering af forholdsord.htm
-
Lektie: Løs de vedhæftede opgaver og repeter ved samme lejlighed de 3 remser med præpositioner. Medbring Wunder-kompendium.
-
Lektie: Vær klar til Klassenarbeit. Se Lectio > Opgaver.
-
Lektie: Løs vedhæftningen. Læs instruxen, så man ved, hvad man skal stille op med opgaven.
-
Lektie: Se Lectio > Opgaver.
-
Julia Franck: Streuselschnecke
-
Lektie: a. Lyt og læs med i linket (Streuselschnecke KUN Teil 1), hvor man lige skal skrolle en smule ned for at finde selve teksten.
-
Analyse und Interpretation Streuselschnecke
-
Lektie: a. Læs feedback/feedforward til din Freie schriftliche Darstellung, som ligger i et delt dokument på Drev. Søg på Deutsch XX (XX=dit fornavn). Jeg har bestræbt mig på at finde lyspunkter og give en konstruktiv kritik, som kan bruges til at sk
-
Lektie: Genfortæl mundtligt Erlkönig til dansk strofe for strofe, idet du taler HØJT med dig selv. Det behøver ikke rime og det behøver ikke være oversættelse :-) Husk, at lyrik kan drille, fordi versefødder og linjeskift (layout) kan forstyrre læsni
-
Erlkönig.docx
-
Lektie: a. Løs vedhæftningen, idet du følger instruktionen.
-
Lektie: Løs vedhæftningen og medbring Alles in allem samt teksten Reise, Reise af Rammstein
-
Textpräsentation Rammstein.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hausarbeit II: Perfektum og genitiv
|
20-02-2024
|
Hausarbeit III: Modalverber og præpositioner
|
07-04-2024
|
Freie schriftliche Darstellung
|
16-04-2024
|
Genskrivning af Freie schriftliche Darstellung
|
29-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Der Krimi
Der Krimi
Efter en introduktion til forskellige krimi-typer læses der korte krimifortællinger. Der arbejdes med motiv og definition af krimitype. Der trænes tekstforståelse og mundtlighed i form af tekstpræsentation. Forløbet fortsættes i 2g.
Tysk læreplan:
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland.
Kernestof:
Der Krimi - einige Informationen. Erik Christophersen. Fra: Dein Deutschland. R. Taber og M. Zickert. systime 2018
Anatomie. Ferdinand von Schirach. Fra: Auf uns. K. Fuchs og M. Sinding. Gyldendal 2016
Liebfrauenmorgen. Jan Flieger. Fra: Dein Deutschland. R. Taber og M. Zickert. systime 2018
Mein 5. Mord. Milena Moser. Fra: Dein Deutschland
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mündliche Präsentation
|
21-05-2024
|
Ny opgave
|
29-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Programmiert EXAMEN
Undervisningsbeskrivelse: Vi forfølger konsekvenserne af den omsiggribende digitalisering og vores brug af sociale medier og relaterede teknologiske produkter. Der arbejdes med forskellige teksttyper (interview, lyrik, novelle, avisartikel, spillefilm og videoindslag) samt analyse heraf
Kernestof:
Informationsvideo produceret af Heimat Krankenkasse https://www.youtube.com/watch?v=0K8CU6eNCqs
Was ist das Tolle an Smartphones? Hjalmar Jess. Fra: Brennpunkt Deutsch 2/2017 (uddrag)
Berliner Morgenpost: Dänemark zieht die Notbremse beim digitalen Unterricht (uddrag). Diana Zinkler, 12.8.2024
Tim Benzko: Programmiert. Fra: Auf uns. K. Fuchs og M. Sinding. Gyldendal 2016
Film: Ich bin dein Mensch. Maria Schrader 2021
Uddrag af novellen Ich bin dein Mensch. Emma Brslavsky. Fra: 2029. Geschichten von Morgen. Suhrkamp 2019. Side 22, side 51, side 84-86 inkl.
Supplerende materiale:
Infovideo: https://www.youtube.com/watch?v=Wj0kROaA4s4
Billedbeskrivelse af posters mod forældres mobilafhængighed: https://www.berlin-suchtpraevention.de/bestellportal/plakate/heute-schon-mit-ihrem-kind-gesprochen-kueche/
Musikvideo Bendzko: https://www.youtube.com/watch?v=G7nrO8MJvaE
Tysk læreplan:
- udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945
- aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
- et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
- kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie: a. Kriminalkommissar Franke hat den Mörder gefunden! Hast du ihn auch gefunden? Hvis ikke, så læs (og lyt til) krimiens slutning i linket nedenfor. Læs evt 2 gange og inddrag gloserne undervejs.
-
Lektie: a. Løs gloseopgaven på side 1 i kompendiet, idet du finder en oversættelse inden for hver kasse. Gæt først (brug gerne udelukkelsesmetoden), inden du tjekker de svære ord i ordbogen
-
Lektie: a. Löse die Aufgaben auf Seite 3 in dem Kompendium: øverst skal man placere tidsadverbierne i den rigtige rækkefølge. I de 2 nederste kasser skal man finde ordenes antonym (=ord med modsat betydning), således at man i den midterste kasse skri
-
Lektie: Vær klar til Freie schriftliche Darstellung: se Lectio > Opgaver. Medbring Programmiert-kompendium, grammatikbog (Alles in allem) samt en spids blyant og viskelæder.
-
Medbring Programmiert-kompendium og medbring Alles in allem
-
Lektie: a. Læs din feedback på Freie schriftliche Darstellung på drev (søg på "Deutsch XX")
-
Lektie: Genlæs første del af interviewet "Was ist das Tolle an Smartphones?". Stop på side 7, linje 65. Vælg et af interviewerens spørgsmål og skriv DIT (relativt) korte svar i lektionens Elevfeedbackfelt
-
Lektie: Gør øvelsen med relativpronomen i kombination med præposition færdig - prøv uden de såkaldte tekniske hjælpemidler - men læs i stedet på side 81 (er det vistnok) i Alles in allem.
-
Lektie: Oversæt KUN de 5 første linjer på den udleverede øvelse til relativkonstruktioner (se evt. vedhæftning). I kassen til højre finder man gloser til de ord, SOM er markeret med en lille sort trekant. Medbring Programmiert-kompendium bitte.
-
Lektie: Gloser, gloser, gloser - som opvarmning til lydaflevering. Kig på glosekasserne på side 1 og 3 i kompendiet. Træn generelle vendinger vha kahoot i linkene. ACHTUNG! De ord, som du allerede kender er uinteressante, men fang ord, som du ikke ke
-
Lektie: Både på dansk og tysk findes der stærke/uregelmæssige verber som fx jeg finder > jeg fandt > jeg har fundet. Vokalen inde i stammen ændrer sig. Se videoen i linket, så vi er klar til at gå i flæsket på de uregelmæssige tyske verber.
-
Uregelmæssige verber PRÆSENS.docx
-
Lektie: a. Schreibe bitte 2 Fragen an den Film und seine Handlung und notiere sie in dem Elevfeedback-Feld der Lektion.
-
Lektie: Kig i vedhæftningen og løs opgaven til de uregelmæssige verber i DATID/PRÆTERITUM.
-
Vocaroo 20 Nov 2024 16_59_38 GMT+0100 1hl8byF7EoNA.mp3
-
Lektie: Taleøvelse: Se side 9 i kompendium og notér ca 10 tyske ord, som du umiddelbart kender og som er relevante for filmen. Noter bagefter ca 10 danske ord, som du IKKE kender på tysk, men som osse er relevante for filmen. Find oversættelsen til t
-
Lektie: Vi er igang med de uregelmæssige/stærke verber.
-
Relativ Mensch.docx
-
Uregelmæssig perfektum.docx
-
Lektie: Kig i listen over uregelmæssige verber, som er vedhæftet. Vælg 10 favoritverber (som du enten synes lyder lækkert eller tænker, at du får brug for. Og man får brug for dem). Lær de 10 verbers bøjning udenad. Hvis man synger dem, husker man de
-
Lektie: a. Vælg 5 verber fra listen over uregelmæssige verber (se vedhæftning) og
-
Lektie: gør dig klar til Klassenarbeit + medbring Programmiert-kompendium. Se Lectio > OPgaver
-
Relativsätze - Relativpronomen
-
Lektie: Lies das Ende von der Novelle "Ich bin dein Mensch" auf Seite 13 in dem Kompendium (rechte Spalte). Beschreibe mit deinen eigenen Worten das Ende. Lies gerne das Textstück zweimal.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sucht EXAMEN
Emnet fokuserer på forskellige former for afhængighed og hvilke konsekvenser afhængighed fører med sig. Der arbejdes med forskellige genrer (lyrik, sagprosa, spillefilm, podcast og Kurzgeschichte) samt analyse af disse genrer.
Tysk læreplan:
- aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år.
Kernestof:
Podcast: „Sucht und Abhängigkeit“. Annik Rubens/Slow German: https://slowgerman.com/inhaltsverzeichnis/
Ich bin der Stier. Artikel fra Der Spiegel (Udo Ludwig, 7.1.2007): https://www.spiegel.de/spiegel/print/d-50110049.html (uddrag)
Stein um Stein. Rammstein Fra CDen Reise, Reise 2004
Die Flinte, die Laterne und Mary Monroe. Clemens Meyer. Fra Die Nacht, die Lichter 2010 (uddrag)
Der Vater. Karen Köhler. Fra Lebenswege. Tyskforlaget, A. Kristensen, 2015
Uddrag af "Sucht Definition": https://gesundheit-koerper-seele.com/sucht-definition-abhaengigkeit-suchtpraevention/#die_vielzahl_der_suechte_wovon_kann_man_abhaengig_werden
Supplerende materiale:
Billedbeskrivelse af vinderen af en skolekonkurrence mod druk: https://www.presseportal.de/pm/50313/5821353
Spillefilmen 3096 Tage med tysk synkronisation og tyske undertekster.
Uddrag af 3096 Tage. Natascha Kampusch. Fra Ein neuer Anfang. Lindhardt og Ringhof, M. Beck og C. Hove, 2013
Musikvideoer: Programmiert: https://www.youtube.com/watch?v=G7nrO8MJvaE
Is´mir egal: https://www.youtube.com/watch?v=6BUR6z333XI
BVG-reklame: https://www.youtube.com/watch?v=YEYim54pJ00
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Frohes neues Jahr!
-
Überblick über das Thema Programmiert
-
Lektie: Arbejd med quizletlinket i 5-10 minutter. Prøv gerne forskellige spil af. Løs dernæst opgaven i det vedhæftede dokument, hvor modalverberne trænes. Medbring det nye kompendium fra nu af, tak.
-
Lektie: a. Læs udsagnene på side 3 + 4 i Sucht-kompendiet igennem, så du forstår, hvilke informationer du skal lytte efter i den efterfølgende lytteøvelse.
-
Wir sind Helden.docx
-
Lektie: a. Start med at skimme gloserne i højre spalte på side 8 i kompendiet. Kun til og med glosen aufschlieβen. Kast osse et blik på tekstens titel og illustrationen
-
Lektie: Læs resten af Der Vater (Kompendium side 9), idet du vælger en metode, som passer dig. Til sidst skal man have læst tekststykket 2 gange (mindst) og besvare Frage 9 + 10 enten mundtligt og HØJT eller vha stikord.
-
Lektie: Brug 5-10 minutter på din egen quizlet (den, som du afleverede i sidste uge) og træn derudover også de 12 gloser i højre spalte på sidste side i kompendiet. Sørg især for, at du kan oversætte de danske gloser til tysk (i højere grad end de ty
-
Lektie: a. Løs opgave A (Wortjagd I) på side 20 i kompendiet.
-
Lektie: a. Inden timen skal man have læst og forstået teksten "Ich bin der Stier", men KUN bis Seite 19, Zeile 2. Markér vigtige ord undervejs, som du (nok) vil bruge til en sammenfatning.
-
Lektie: Arbejd med den skriftlige aflevering. Se Lectio > opgaver
-
Sachliteratur.docx
-
Lektie: Læs og forstå Stein um Stein (in dem Kompendium Seite 11). Det er jo lyrik, så sætningsstruktur og tegnsætning er kaput.
-
Lektie: A-elever (se nedenfor) læser linje 1-8 inkl på side 14 så godt, at de kan genfortælle på tysk (eller dansk), mens B-elever læser linje 9-19 på side 14 så godt, at de kan genfortælle på tysk (eller dansk). Husk, at vi er i fortællerens noget f
-
Die Flinte.docx
-
Lektie: Læs din feedback-feedforward til din mundtlige præsentation i vores delte dokument i Docs (søg på Deutsch + dit fornavn). Der gives både ros og ris. På den måde kan man se, hvor man kunne sætte ind, hvis man vil blive endnu bedre til tysk.
-
Minlæring
-
Lektie: a. Se illustrationen på side 15 i kompendiet. Brainstorm med dig selv og notér på side 16 de tyske og danske ord, som spontant popper op i dit hoved. Fyld ca den halve side med enkeltstående ord (evt ordforbindelser på 2 ord)
-
app.minlaering.dk
-
3096 Tage
-
Lektie: a. Bladr Suchtkompendiet igennem og vælg 1 af teksterne (film og billeder er også "tekster", dvs tegningen på side 15 må gerne vælges).
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Die Stunde Null EXAMEN
Vi arbejder med tiden efter det 3. Riges undergang i såvel samtidig som senere litteratur. Der arbejdes med analyse og fortolkning af lyrik og prosa koblet op på begrebet Trümmerliteratur. Der gribes tilbage til filmen Das Wunder von Bern fra 1g´s pensum og der inddrages billedmateriale.
Klassen undervises under opsyn af en specialeskrivende fra tyskstudiet på Århus Universitet.
Tysk læreplan:
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland.
Kernestof:
Inventur. Günther Eich. https://www.deutschelyrik.de/index.php/inventur.html
Mein teures Bein. Heinrich Böll (1948). Fra: Wanderer kommst du nach Spa… Erzälungen, S. 151-154. München: dtv.
Das Brot. Wolfgang Borchert (1946). Fra: Klassische deutsche Kurzgeschichten, S. 18-20. Reclam.
Todesfuge. Paul Celan. Fra: https://www.lyrikline.org/en/poems/todesfuge-66
Die rote Katze. Luise Rinser. Fra: Wie war´s? G. Christensen og S. Rasmussen. Gads Forlag 1997
Supplerende materiale:
introducerende video fra Mr Wissen2Go: https://www.youtube.com/watch?v=ci9oHbvNluw&t=157s
Video om hverdagen i Stunde Null: https://www.youtube.com/watch?v=ci9oHbvNluw&t=157s
Todesfuge oplæst som lytteøvelse: https://www.lyrikline.org/en/poems/todesfuge-66
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Die besten Deutschen
En lille ekskurs, hvor eleverne beskæftiger sig med kendte tyske personligheder. Der arbejdes med informationssøgning og præsentation. Bør man ikke kende: Rosa Luxemburg, Hannah Arendt, Karl Marx, Martin Luther, Immanuel Kant, Angela Merkel, Friedrich Nietzsche, Albert Einstein, Sophie Scholl, Oskar Schindler, Marlene Dietrich og Adi Dassler?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58829254483",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58829254483",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58829254483"
}