Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Torben Rønne
|
Hold
|
2023 Ty/g3 (1g Ty3, 2g Ty3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Das Grenzenland
Eleverne lærer om den dansk-tyske grænses historie, hvad et nationalt mindretal er og hvad det danske og tyske mindretal står for - især ud fra unge menneskers perspektiv. Hvilke fordele og ulemper er der ved at være del af et mindretal? Føler de sig som tyskere eller danskere? Eleverne ser billeder om den dansk-tyske grænse fra før 1864, efter 1864 og fra 1920 (i forhold til afstemningen). Vi havde besøg af unge fra grænseforeningen.
Kernestof:
- Nationale Minderheiten (Grænseforeningen Im Grenzgebiet, 2019)
- Die heutige dänische Minderheit (fra Stimmen aus der Grenzregion 1, 2022)
- Siri aus Apenrade (fra Dan Albertsen et al: Junge Stimmen aus Deutschland (2016)
- Max Kahrmann: Dänisch oder Deutsch? (fra Stimmen aus der Grenzregion 1, 2022)
- Minderheit wächst: Warum mehr Deutsche im Süden Dänemarks leben. (2023) https://www.ndr.de/nachrichten/schleswig-holstein/Warum-mehr-Deutsche-im-Sueden-Daenemarks-leben,daenemark1476.html
Supplerende stof:
- Isabell om at være en del af det tyske mindretal (2021):
https://www.youtube.com/watch?v=YVLH7tTj560
- Studenter, der fortæller om at være en del af det danske mindretal (2018):
https://www.youtube.com/watch?v=lYaVx2cbMPc&t=25s
- I Tyskland har jeg hjemme (TV SYD 2017)
Hjemmesider:
https://graenseforeningen.dk/om-graenselandet/graenselandets-mindretal/det-danske-mindretal
Grammatisk fokus:
Bestemt og ubestemt artikel
Genitiv
Hjælpeverber (sein, haben, werden)
Anvendte ordbøger (igennem alle forløb):
www.ordbogen.com og abc.ordbogen.com
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Volksmärchen
Vi arbejder med brødrene Grimms eventyr, ser på eventyrtræk og læser nogle eventyr. Eleverne arbejder med både en traditionel og en psykoanalytisk fortolkning af Dornröschen. Der arbejdes med billedanalyse.
Kernestof:
- Merkmale des Märchens (fra Egendal: Gattungen, Systime, 2017)
- Dornröschen (1812)
- Die Bremer Stadtmusikanten (https://www.youtube.com/watch?v=0Ukr9p-lBt4)
- Der Froschkönig (1857)
- Der Froschkönig (Film på zdf.de med tyske tekster, 88 minutter)
- Rammstein: Sonne (2001) - lyrik + video
Supplerende stof:
- Die Brüder Grimm und ihre Zeit (skrevet af Lene Søndergaard, Skive Gymnasium)
- Dina Goldstein: Fallen Princesses (https://www.dinagoldstein.com/dina-goldsteins-fallen-princesses/) - brugt til billedanalyse
Grammatisk fokus:
Substantivers køn
Svage verber
Ordstilling i hovedsætning og ledsætning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Die Zeit
Vi ser på forskellige aspekter af begrebet tid: Hvad er tid, tid nok eller ingen tid, at komme rettidigt (tysk dyd?) eller for sent. Vi afslutter forløbet med at læse et moderne eventyr om en dag (Der kleine Tag).
Kernestof:
- Julia Franck: Streuselschnecke (2000, fra Ein neuer Anfang)
- Annett Louisan: Die Trägheit (2004, fra Ein neuer Anfang) Lyrik + video
- Poul Maar: Der Mann, der nie zu spät kam (1986, fra Auf uns)
- Nena: Ganz viel Zeit (2009, fra Ein neuer Anfang) Lyrik + video
- Goethe: Über allen Gipfeln ist Ruh (1780, fra Ein neuer Anfang)
- Wolfram Eicke: Der kleine Tag (1986, fra Vorwärtsträumen)
Grammatisk fokus:
Præpositioner
Personlige og possessive pronominer
Modalverber
Tidsangivelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Die Zwischenkriegszeit
Vi ser vi på tiden mellem første og anden verdenskrigen (die Weimarer Republik, die Hyperinflation, die goldenen Zwanziger, das dritte Reich). Udover lærerforedrag arbejder eleverne i grupper om et af følgende emner, som præsenteres for resten af klassen ud fra en PowerPoint:
1. Gründung der Weimarer Republik (9. November 1918)
2. Hitler-Putsch (9. November 1923)
3. Kristallnacht (9. November 1938)
4. Der Fall der Mauer (9. November 1989)
(sidste emne falder uden for kategorien)
- Lothar Loewe: Der Schicksalstag für die deutsche Nation (1994, fra Vorwärtsträumen)
- Das Haus der Träume (sæson 1, afsnit 1 - foregår i 1928. Fra CFU)
- Das Haus der Träume (sæson 2, afsnit 5 - foregår i 1933. Fra CFU)
Hjemmesider:
https://www.planet-wissen.de/geschichte/index.html
Herudover har eleverne selv fundet andre internetkilder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Die Liebe (eksamensgrundlag)
Vi ser på forskellige sider af kærligheden, som den beskrives i sange, lyrik og prosa. Først ser vi på forskellen mellem mænds og kvinders kærlighed i Bosses sangtekst ”Liebe ist leise”. Derefter ser vi på kærligheden i Heinrich Heines digt ”Ein Jüngling liebt ein Mädchen” fra 1822. Som der står i digtet: ”Es ist eine alte Geschichte, doch bleibt sie immer neu“. Vi ser også på den voldsomme kærlighed i sagnet „Die Seerosennixe” fra 1867. Forskellige kærlighedsaspekter fra nyere tid behandles i de tre noveller ”Ein netter Kerl”, ”Elvira weiß, was sie will” og ”Das fotorealistische Gemälde”. I filmen ”Emmas Glück” møder Emma og Max den uventede kærlighed.
Kernestof:
1. Bosse: Liebe ist leise (2009) Lyrik + video
2. Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen (1822)
3. Die Seerosennixe (1867)
4. Gabriele Wohmann: Ein netter Kerl (1973)
5. Hanna Johansen: Elvira weiss, was sie will (1998)
6. Sasa Stanisic: Das fotorealistische Gemälde (2019) (uddrag af roman)
7. Film: Emmas Glück (2006)
Tekst 1-4 fra Mette Hermann: Los geht's.
Tekst 5 fra Homann og Wikkelsø Pedersen: Kurzum
Tekst 6 fra studentereksamen Tysk begynder A 27. maj 2021
Supplerende stof:
Was ist eine Sage? (fra Mette Hermann: Los geht's)
Sohpie: Roségold (musikvideo)
Grammatisk fokus:
Stærke verber
Sammensatte verber
Relative pronomener
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Sucht (eksamensgrundlag)
Vi beskæftiger os med sygelig afhængighed (Sucht) i forskellige former.
Vi ser først generelt på begrebet Sucht og lærer at skelne mellem substanzgebundene Sucht og stoffungebundene Abhängigkeit. Vi ser på, hvilke former for afhængighed der er mest normale i Tyskland - og sammenligner med Danmark. Vi ser også på, hvordan man kan hjælpe en person, der er afhægig og på, at den afhængige først må erkende sin Sucht, før han eller hun kan hjælpes. Forskellige former for afhængighed (fx afhængighed af mobiltelefon, alkohol, kontrol eller magt) behandles i tekster, film, sange og billeder.
Kernestof
1. Was ist Sucht? Uddrag fra hhv. www.kmdd.de (generelt om afhængighed) og https://gesundheit-koerper-seele.com/sucht-definition-abhaengigkeit-suchtpraevention/ (2020)
2. 3096 Tage (film fra 2013) - her træner eleverne bl.a. personkarakteristik
3. Ich bin (nicht) süchtig (2018). Lyrik + tekst. Fra https://www.youtube.com/watch?v=41Aut2l__dw
4. 22 Bahnen. Uddrag fra roman "22 Bahnen" af Caroline Wahl (2023)
5. Nora hat Hunger. Novelle af Sibylle Berg (1997). (fra Literatur um die Jahrtausendwende)
Supplerende stof
Heute schon mit Ihrem Kind gesprochen? (billedbeskrivelse af to billeder): https://www.berlin-suchtpraevention.de/bestellportal/plakate/heute-schon-mit-ihrem-kind-gesprochen-kueche/
Phil Laude: Alkoholfrei shaming (2019) https://www.youtube.com/watch?v=lNhb0QnKWgg&t=6s&ab_channel=PhilLaude (anvendt til skriftlig aflevering)
Grammatisk fokus:
Udvidet infinitiv
Adjektiver
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Die DDR (eksamensgrundlag)
Vi beskæftiger os med DDRs opståen og ideologi, med Berlin-muren og med at leve i DDR, med DDR-systemets kontrol og overvågning af sine borgere og med flugt fra DDR.
Kernestof
1. Auferstanden aus Ruinen (1949)
2. Das Lied der Partei (1950)
3. Das System will dich! Uddrag fra selvbiografi af Harald Stutte: Wir wünschten uns Flügel (2023)
4. Das Märchen vom kleinen Herrn Moritz, der eine Glatze kriegte. Af Wolf Biermann (1972)
5. Du hast den Farbfilm vergessen. Schlager af Nina Hagen (1974)
6. Ballon (film, 2018)
7. Das Leben der Anderen (film, 2006)
Supplerende stof
https://www.youtube.com/watch?v=wzItcv0akA0 (kort film om murens opførelse)
https://www.dw.com/de/eingemauert-die-innerdeutsche-grenze/video-6592858 (om den indre tyske grænse i 1980erne)
Muren der faldt (DR Horisont, 2014, 25 min)
Tal og statistik om forskel på Øst- og Vesttyskland i dag (indkomst, arbejdsløshed, alder, tilfredshed med demokrati)
I forbindelse med Bundestagswahl 23. februar 2025 har eleverne arbejdet med de forskellige partier i Tyskland - også set i relation til det tidligere DDR
Grammatisk fokus:
Konjunktiv II (irreale betingelsessætninger og høflig konjunktiv)
Småord
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63254495191",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63254495191",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63254495191"
}