Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Susanne Bejer
|
Hold
|
2024 ol/a (3a ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Epos, heltedigt. Homers Odyssé
Første forløb
Det homeriske univers og den særlige mundtlige tradition præsenteres i Andreasen og Refslund Poulsen: "Paideia" side 16 - 22, 23 - 27, 29, 30.
Der læses flg. uddrag af Odysséen med særligt henblik på helten, eventyreren og forføreren Odysseus:
1. sang vers 1-27 (Prooimion)
2. sang vers 40 - 156 (Tilstanden på Itaka)
5. sang vers 28-227 (Kalypso på Ogygia), statarisk
9. sang vers 1 - 555 (Kyklopen)
11. sang vers 84 - 125, 140 - 208 (Nykyia)
23. sang vers 85 - 95, 153 - 217 (Genkendelsen), kursorisk
Det romerske epos præsenteres i uddrag af Ovids Forvandlinger
(Metamorphoserne): Verdens skabelse, de fire verdensaldre og Apollon og Daphne
Andreasen og Refslund Poulsen: "Paideia" side 31, 37 - 38
Perspektiverende tekst: Konstantinos Kavafis digt "Ithaka" (1911)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
12 olympiske guder.pdf
-
Paideia; sider: 16-31, 37-38
-
Homers Odyssé; sider: 7, 22-25, 77-83, 135-149, 173-176, 367, 369-370
-
Spørgsmål til 2, 40-156.docx
-
5, 28 - 227.docx
-
Odysseus leaves Ogygia
-
The Odyssey 1997
-
Læsningen fortsætter i 9. sang, derfor husk bogen
-
Arbejdsspørgsmål 9,1 - 115, 166 - 251.docx
-
hellas.htm
-
Arbejdsspørgsmål 9, 105 - 230.docx
-
Spørgsmål 9, 252 - 374.docx
-
Spørgsmål til 9, 371 - 555.docx
-
Hades - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Opsamling på "Nekyia," besøget i Hades.
-
Kavafis, Ithaka.pdf
-
Ovid, Metamorfoserne. Verdens skabelse, de fire verdensaldre.docx
-
Ovid, Metamorfoserne. Verdens skabelse.docx
-
Ovid, spørgsmål til de fire aldre.docx
-
Fremvisning og forklaring af illustrationer af fire verdensaldre.
-
Ovid, Metamorfoser, Apollon og Daphne.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Antik kunst
Formålet med kunstforløbet er at skabe et overblik over de vigtigste historiske begivenheder i den græsk - romerske verden (krige, historiske hovedpersoner og demokratiets indførelse), samtidig med at eleverne i grupper fordyber sig i den antikke skulptur med udblik til arkitektur og vasemaleri.
Grundbøger:
Andreasen og Refslund Poulsen: Paideia og Fich m.fl.: Græsk kunst
I Paideia læses afsnittene om minoisk, mykensk, geometrisk og arkaisk (s. 45-53), klassisk (s. 93 - 100, 129 - 136,171 - 176), hellenistisk ( s. 201 - 206) og romersk (247 - 254) kunst.
Projektet går ud på at beskrive, datere og fortolke kunstværker (Græsk kunst: Analysemodel s. 282-283).
Grupper på ca. fire elever samler mindst to repræsentative fremstillinger af skulpturer (mand og kvinde) fra arkaisk, tidlig klassisk, højklassisk, senklassisk, hellenistisk og romersk periode samt perspektiverende fremstillinger fra renæssance over nyklassicisme til nyeste tid. Eksemplerne findes i ovennævnte grundbøger og på internationale museers hjemmesider og samles i de respektive gruppers mapper.
Videoer om Akropolis og Parthenonskulpturerne fra Khan Academy på https://www.youtube.com/watch?v=tWDflkBZC6U&t=113s og ww.thorvaldsensmuseum.dk/formidling/historier-fra-samlingerne/fortaellingen-om-kaerlighedens-aldre (perspektivering til klassicismen)
Som supplement til afsnittene i Paideia anvendes følgende i Kluge og Holm: Kunsten at se på skulptur, Systime (2023): Højklassisk tid/kunst side 89 - 97 og Antikreception side 147 - 165
og i Græsk kunst:
Arkaisk tid s. 61 - 62 + Arkaisk kunst s. 76 - 78
Klassisk tid s. 134, 135, 138, 148 - 149 + Klassisk kunst s. 150 - 152 og s. 157 - 159
Hellenistisk tid s. 224 - 226 + Hellenistisk og romersk kunst: 230 - 233 og s. 288
Myron s. 268 - 269
Standmotiver s. 272 - 273
Nøgne kvindefigurer s. 278 - 279
Bemaling s. 280 - 281
(Vasemaleri i mytologi, religion, hverdagsliv og krig s. 260 - 267)
Teknik s. 312 - 314
Græske dragter s. 317
Perspektivering til kunsthistoriske perioder s. 286 - 302
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ancient Greece in 18 minutes
-
Paideia; sider: 45-50, 62-63, 72-73, 93-100, 129-136, 171-176, 201-205, 247-252
-
3a kunstgrupper.docx
-
Græsk kunst; sider: 61, 65-67, 69, 76-78, 138-142, 157-158, 163-172, 188-207, 215-222, 224-226, 230-250, 288-291, 308
-
Analyse af kouros.pdf
-
Stikord til arkaisk tid.docx
-
Perserriget.docx
-
Stikord til klassisk tid.docx
-
Parthenon (Acropolis)
-
Højklassik kunst v. Kluge og Holm.docx
-
Flere stikord.docx
-
Ungeprofilen.dk
-
Romerske stikord.docx
-
Historier fra samlingerne - Thorvaldsens Museum
-
Antikreception.docx
-
giacometti holstebro - Google-søgning
-
Graecia capta ferum victorem cepit et artes intulit agresti Latio.docx
-
3a Perspektiverende kunst.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Det græske drama
Det græske drama med temaerne: Barbarkvinden versus den græske kvinde, græske helteidealer, Euripides som utraditionel, ironisk, samfundskritisk, moderne(!) forfatter.
Dramaet læses statarisk.
Basistekst: Euripides: Medea oversat af Marcel Lysgaard Lech (2016) Reitzels Forlag.
Baggrundsmateriale:
Tortzen: Antik mytologi side 124 - 132 (myten om Argonauterne, Medea og hævnen)
Andreasen og Refslund Poulsen: Paideia, s. 101-106 om Dionysosfesten og -teatret i Athen, Tragedien og s. 115 - 116 om Aristoteles' dramateori.
Perspektivering: Youtube klip fra engelsk opsætning med Zoe Caldwell i rollen som Medea (1983)
Uddrag af Ibsen, "Et Dukkehjem" (1879), uddrag af sidste akt, læst i forløb om drama i dansk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det athenske demokrati
Kort forløb om demokratiet, som det blev praktiseret i Athen fra 507 - 338 f.Kr.
Der læses
1) Herodots forfatningsdebat om de tre hovedstyreformer, demokrati, oligarki og monarki
og 2) uddrag af Perikles' tale om forherligelsen af det athenske demokrati og dets borgere i Thukydids værk om den peloponnesiske krig
Sokrates' kritik af demokratiet ses i efterfølgende filosofiforløb ("Kend dig selv" side 226 - 234) .
Basistekster:
Herodot: Forfatningsdebatten (Hastrup og Hjortsø: Herodot i udvalg), set på Oldportalen.
Thukydid: Mindetale over de faldne athenere II, 36 - 41, 44 I H. Friis Johansen: "Thukydid i udvalg).
Baggrundsmateriale: Paideia og diverse oversigter.
Perspektiverende materiale: Mogens Herman Hansen videoer om demokratiet og bystaten.
JyllandsPosten 10/4 2016: Jesper Bering Kristensen: "Et demokratisk opråb: Vi skal have indført det direkte demokrati" (debatindlæg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofi. Sokrates og Platon
Kort forløb i filosofi, repræsenteret ved "Sokrates' forsvarstale."
Hovedvægten lægges på talens første del: Kapt. 1-10 (side 211 - 220, linje 29) og det egentlige forsvar, kapt. 16-21 (side 226, linje 26 - 234, linje 17).
Basistekster: Mejer og Tortzen, "Kend dig selv, Et Platon-udvalg" Gyldendal, 2000
Indføring i samtiden, Platons forfatterskab og forholdet til Sokrates, Sokrates' syn på retorik og politik, og forskellen på Sokrates/Platon og sofisterne side 9-18 + indledning til Forsvarstalen side 207-210 læses også i "Kend dig selv."
Baggrundslæsning i Paideia.
Perspektiverende tekst: Poul Henningsen og Kai Normann Andersen: "Man binder os på mund og hånd" (1940). Særligt fokus på strofe 3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990943136",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990943136",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990943136"
}