Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Poul Jensen
|
Hold
|
2024 ol/b (3b ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Emne 1: EPOS: Homer: Odysséen
Odysséen læses i dette forløb i uddrag som eksempel på den homeriske genre. Der er fokus på helten samt forholdet mellem guder og mennesker - det mytologiske verdensbillede:
- introduktion til de græske guder
- indføring til mundtlig poesi, de homeriske stilfigurer, epos som genre og det homeriske univers generelt
- centrale berørte temaer:
- gudernes rolle (mytisk verdensforståelse), forholdet guder/mennesker,
- Odysseus som helt.
- rejsemotivet
- kønsroller
Kernestof:
- Homer / Odysséen: 1. sang (uddrag) + hele 6.sang (Otto Steen Dues oversættelse).
Perspektiverende materiale: "Selvportræt som Odysseus" af den italienske maler Giorgio de Chirico samt billedet af ”Odysseus og Kalypso” af Max Beckmann (Thiedecke: "Videre sejled vi nu")
Supplerende materiale:
- Andreasen og Refslund Poulsen: "Paideia". Forlaget Systime: side 11-19, 27 - 29, 30, 31-43, 58-59,
- Græsk Kunst (side 13 - 23): introduktion til Bronzealderen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til oldtidskundskab! I bedes medbringe bogen "Græsk Kunst" samt "Paideia" til timen.
-
Iliaden / Odysséen? Prøv at finde noget om de to epos-tekster på nettet - og læs i Paideia side 14-15; side 19 (nederste halvdel); side 22. Vi afgør i timen, hvilket epos, vi skal læse.
-
"Græsk Kunst": læs side 13 - 23 (en del af siderne er billeder!). Skriv gerne stikord i hånden (papir).
-
Odyséen 1. sang - side 1- 2.pdf
-
Paideia: læs side 11 + 13; side 16 - 19 (midt på siden).
-
Bronzealderen - Grækenland.pptx
-
Mundtligt oplæg: Magnus - Karl - Frederik - Thomas: Zeus / Hera (en ppt. med billeder + overskrifter, der foldes ud i den mundtlige fremstilling. Varighed: ca. 4 - 5 minutter. Søg info på nettet.
-
Mundtligt oplæg: Peter, Gustav, Josefine og Karoline: Poseidon / Hades
-
Homers Odyssé: læs videre fra side 8 (vers 44) til side 9 (vers 95).
-
"Paideia": genlæs side 16-18; 23 + 25-26 (fokuser på begreberne: areté, timé, kléos, oíkos, teofani, antropomorf, do ut des, moira, epitet, patronymikon).
-
Mundtligt oplæg: Oline - Anne - Dicte - Sofie: Demeter / Hestia
-
Homers Odyssé: læs side 9 (vers 96 - 105); side11 (vers 150 - 157 + vers 178 - 186);
-
"Paideia": genlæs side 16-18; 23 + 25-26 (fokuser på begreberne: areté, timé, kléos, oíkos, teofani, antropomorf, do ut des, moira, epitet, patronymikon, homerisk lignelse). Læs også om rapsoder (side 27) og formelvers (side 28).
-
Homers Odyssé: genlæs side 9 (vers 96 - 105); side11 (vers 150 - 157 + vers 178 - 186);
-
Mundtligt oplæg: Mathilde - Line - Emma: Ares / Hefaistos
-
Mundtligt oplæg: Frida, Cecilie og Anna: Apollon / Artemis
-
Odysséen - 1.sang - vv. 44 - 186.docx
-
Mundtligt oplæg: Mia og Ida (Afrodite); Rikke og Maria (Athene)
-
Homers Odyssé: 6. sang: læs side 93 - 95 (vers 1 - 109)
-
Paideia; læs side 26 om "Homerisk lignelse". Prøv at finde en "Homerisk lignelse" i det nye tekststykke i 6. sang!
-
Odysseen 6. sang - vv. 1 - 109 - spørgsmål.docx
-
Læs også lidt videre i 6. sang: vers 110 - 185
-
Mundtlige oplæg: Amalie og Amalie: Hermes; Leah, Freja og Laura: Dionysos.
-
Homers Odyssé: genlæs vers 110 - 185 (fra side 95 - 97). Paideia: genlæs om "Den Homeriske Lignelse" side 26 (midt på siden) - 27 (øverst).
-
Odysséen 6.sang - vers 110 - 186 - spørgsmål.docx
-
Læs resten af 6. sang - fra vers 187 og ud.
-
Opsamling på EPOS - genren og Homers Odyssé. Paideia: læs side 24 + side 27 - 28
-
Perspektivmateriale.
-
Introduktion til nyt emne.
-
Epos - karakteristiske træk - Paideia.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Emnel 2: KUNST: Skulptur
Dette forløb har som mål at skærpe evnen til at beskrive den græske skulptur og forstå skulpturernes udvikling i lyset af det antikke græske skønhedsideal. Perspektiverende undersøges der, hvordan eftertiden har brugt / bruger det græske forlæg.
Skulpturen studeres i den Arkaiske periode, den tidlig klassiske, højklassiske, senklassiske, hellenistiske samt den romerske periode. Der læses om disse perioder i "Paideia" og i "Græsk Kunst" Emnet afsluttes med elevfremlæggelser i grupper samt en perspektiverende diskussion i klassen.
De gennemgåede skulpturer er taget fra de ovennævnte materialer inden for de 6 tidsperioder.
Der eksamineres i kendt skulptur.
Kunstperioderne er studeret parallelt i forbindelse med en kronologisk gennemgang af emnerne - begyndende med epos - således at en integreret kronologi af såvel tekst og kunst (skulptur) er højt prioriteret.
Den angivne læseperiode er defor kun udgangspunktet for arbejdet med kunsten.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Emne 3: SAMFUND OG KULTUR I DET 5. ÅRH. F.KR. -
I dette forløb er fokus lagt på en forståelse af de antikke samfundsforhold og styreformer. Hovedvægten lægges på Athen i det 5.årh. f.Kr.
- Sofistikken som en tendens i det 5.århundredes oplysningstid sat i forhold til den verdensforståelse, vi så hos Homer.
- Det antikke demokrati og dets primære institutioner med linjer frem til det moderne vestlige demokrati.
- Retorikkens forskellige virkemidler, retorikkens rolle i det antikke græske demokratiske samfund og retorikkens rolle i dag.
Kernestof:
Herodot: "De tre styreformer"
Thukydid: "Af Perikles' gravtale"
"Den gamle oligark"
(fra Erik Christiansen: "Antikkens styreformer til debat". Forlaget Gyldendal).
Lysias: "Forsvarstale i sagen om drabet på Erathostenes"
(fra Herman Hansen: "Lysias taler". Museum Tusculanums forlag).
Supplerende og perspektiverende materiale:
- Andreasen og Refslund Poulsen: "Paideia" (Forlaget Systime: pp.: 177 - 181 (Introduktion til retorikken) + side 197 - 200 (Retorik efter antikken).
Græsk Kunst: siderne om Solon, Peisistratos og Kleisthenes (side 61 - 69; side 134 - 138; side 142 - samt siderne om sofisterne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Emne 4: FILOSOFI: 1) Platon 2)Stoicismen
Ud fra Paideias filosofi-afsnit (side 137 - 163) vil vi skabe et overblik over nogle væsentlige perioder og figurer inden for antikkens filosofi-historie.
Vi læser Platon: "Sokrates' forsvarstale". Teksten læses i KEND DIG SELV - et Platon udvalg (Mejer - Tortzen)
Perspektivering til Kristendommen, Buddismen (Dalai Lahma), Existentialismen
Stoicismen:
Der læses en indføring til emnet i Paideia, side 159 - 166 +
Seneca: Epistula 41 ("Det Hellige") -
Henvisning til: Marcus Aurelius: "Tanker til sig selv" (uddrag: side 45 - 48)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Emne 5: DRAMA: Sofokles: Kong Ødipus
Sofokles' Kong Ødipus, oversat af Otto Foss, læses i sin fulde længde med læsefokus på episoderne.
Introduktion til drama litterært og dramaturgisk.
Fokus på skyld, skæbne, tilfælde, ansvar, retfærdighed, selverkendelse.
Baggrundsmateriale: Paideia s. 101-116 om dramaet som genre, dramatikerne og Aristoteles' dramateori (Erling Harsberg): værk- og virkningsæstetik: kapitel 10 - 14
Perspektivering til Freud og psykoanalysen
Supplerende materiale: - Andreasen og Refslund Poulsen: "Paideia". Forlaget Systime: side 101 - 116
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990949128",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990949128",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990949128"
}