Holdet 2024 ol/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Poul Jensen
Hold 2024 ol/b (3b ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Emne 1: EPOS: Homer: Odysséen
Titel 2 Emnel 2: KUNST: Skulptur
Titel 3 Emne 3: SAMFUND OG KULTUR I DET 5. ÅRH. F.KR. -
Titel 4 Emne 4: FILOSOFI: 1) Platon  2)Stoicismen
Titel 5 Emne 5: DRAMA: Sofokles: Kong Ødipus

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Emne 1: EPOS: Homer: Odysséen

Odysséen læses i dette forløb i uddrag som eksempel på den homeriske genre. Der er fokus på helten samt forholdet mellem guder og mennesker - det mytologiske verdensbillede:
- introduktion til de græske guder
- indføring til mundtlig poesi, de homeriske stilfigurer, epos som genre og det homeriske univers generelt
- centrale berørte temaer:
- gudernes rolle (mytisk verdensforståelse), forholdet guder/mennesker,
- Odysseus som helt.
- rejsemotivet
-  kønsroller

Kernestof:
- Homer / Odysséen: 1. sang (uddrag) + hele 6.sang (Otto Steen Dues oversættelse).

Perspektiverende materiale: "Selvportræt som Odysseus" af den italienske maler Giorgio de Chirico samt billedet af ”Odysseus og Kalypso” af Max Beckmann   (Thiedecke: "Videre sejled vi nu")



Supplerende materiale:
- Andreasen og Refslund Poulsen: "Paideia". Forlaget Systime: side 11-19, 27 - 29, 30, 31-43, 58-59,
- Græsk Kunst (side 13 - 23): introduktion til Bronzealderen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Emnel 2: KUNST: Skulptur

Dette forløb har som mål at skærpe evnen til at beskrive den græske skulptur og forstå skulpturernes udvikling i lyset af det antikke græske skønhedsideal. Perspektiverende undersøges der, hvordan eftertiden har brugt / bruger det græske forlæg.
Skulpturen studeres i den Arkaiske periode, den tidlig klassiske, højklassiske, senklassiske, hellenistiske samt den romerske periode. Der læses om disse perioder i "Paideia" og i "Græsk Kunst" Emnet afsluttes med elevfremlæggelser i grupper samt en perspektiverende diskussion i klassen.
De gennemgåede skulpturer er taget fra de ovennævnte materialer inden for de 6 tidsperioder.
Der eksamineres i kendt skulptur.
Kunstperioderne er studeret parallelt i forbindelse med en kronologisk gennemgang af emnerne - begyndende med epos - således at en integreret kronologi af såvel tekst og kunst (skulptur) er højt prioriteret.
Den angivne læseperiode er defor kun udgangspunktet for arbejdet med kunsten.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Emne 3: SAMFUND OG KULTUR I DET 5. ÅRH. F.KR. -

I dette forløb er fokus lagt på en forståelse af de antikke samfundsforhold og styreformer. Hovedvægten lægges på Athen i det 5.årh. f.Kr.

-  Sofistikken som en tendens i det 5.århundredes oplysningstid sat i forhold til den verdensforståelse, vi så hos Homer.

-  Det antikke demokrati og dets primære institutioner med linjer frem til det moderne vestlige demokrati.

-  Retorikkens forskellige virkemidler, retorikkens rolle i det antikke græske demokratiske samfund og retorikkens rolle i dag.

Kernestof:
Herodot: "De tre styreformer"
Thukydid: "Af Perikles' gravtale"
"Den gamle oligark"
(fra Erik Christiansen: "Antikkens styreformer til debat". Forlaget Gyldendal).
Lysias: "Forsvarstale i sagen om drabet på Erathostenes"
(fra Herman Hansen: "Lysias taler". Museum Tusculanums forlag).

Supplerende og perspektiverende materiale:
-  Andreasen og Refslund Poulsen: "Paideia" (Forlaget Systime: pp.: 177 - 181 (Introduktion til retorikken) + side 197 - 200 (Retorik efter antikken).

Græsk Kunst: siderne om Solon, Peisistratos og Kleisthenes (side 61 - 69; side 134 - 138; side 142 - samt siderne om sofisterne.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Emne 4: FILOSOFI: 1) Platon 2)Stoicismen

Ud fra Paideias filosofi-afsnit (side 137 - 163) vil vi skabe et overblik over nogle væsentlige perioder og figurer inden for antikkens filosofi-historie.

Vi læser Platon: "Sokrates' forsvarstale". Teksten læses i KEND DIG SELV - et Platon udvalg (Mejer - Tortzen)
Perspektivering til Kristendommen, Buddismen (Dalai Lahma), Existentialismen


Stoicismen:
Der læses en indføring til emnet i Paideia, side 159 - 166 +

Seneca: Epistula 41 ("Det Hellige") -
Henvisning til: Marcus Aurelius: "Tanker til sig selv" (uddrag: side 45 - 48)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Emne 5: DRAMA: Sofokles: Kong Ødipus

Sofokles' Kong Ødipus, oversat af Otto Foss,  læses i sin fulde længde med læsefokus på episoderne.

Introduktion til drama litterært og dramaturgisk.
Fokus på skyld, skæbne, tilfælde, ansvar, retfærdighed, selverkendelse.
Baggrundsmateriale: Paideia s. 101-116 om dramaet som genre, dramatikerne og Aristoteles' dramateori (Erling Harsberg): værk- og virkningsæstetik: kapitel 10 - 14
Perspektivering til Freud og psykoanalysen
Supplerende materiale: - Andreasen og Refslund Poulsen: "Paideia". Forlaget Systime: side 101 - 116


                                      
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer