Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Susanne Bejer
|
Hold
|
2024 ol/u (3u ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Historiografi
Historiegenrens videreførelse fra epos(heltedigte) og mundtlige fortællinger til Herodot og de første prosatekster og overgangen fra mythos til logos.
Fokus på Herodots bevidste afstandtagen til myterne og fokus på kilder, autopsi og årsagsforklaringer.
Historien om Kroisos og Kyros læses med henblik på begreberne hybris, ate, nemesis og sofrosyne i forhold til Kroisos' skyld og skæbne og i sidste ende til grækernes sejr over perserne.
Basistekst: Hastrup og Hjortsø: Herodot i udvalg
Perspektiverende tekst: Se efterfølgende demokratiforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det græske demokrati
Forløb om det athenske demokrati, som det fremstilles dels hos Thukydid i Perikles' mindetale over de faldne athenere i det første krigsår af den peloponnesiske krig 431-404 f.Kr. og med udblik til Herodot, Forfatningsdebatten med fokus på styreformens negative sider: Megabyzos, side 39 § 81
og dels i "Athenernes Statsforfatning"/"Den gamle oligark" i Historiske kilder, redigeret af Rudi Thomsen, "Antikkens styreformer til debat," Gyldendal, 1978
Forløbet indledes med perspektiverende tekst: "Et demokratisk opråb," debatindlæg i JP 10.4.2016
og Mogens Herman Hansens fire videoer om bystaten, dens borgere og det direkte demokrati: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=497&L=0
Basistekst: Adam Schwartz' oversættelse på Oldportalen: Indledning 1. bog, kap. 1 + metodekapitlet 1. bog, kap. 22 - 23 + Gravtalen 2. bog, kap. 34 - 46
Efter gravtalen læses Abraham Lincolm "Gettysburgh Adress" (1863)
(Lærermateriale om demokratiske institutioner)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Antik kunst
Kunstforløbet bygger videre på den viden, som klassen opnåede på studieturen til Grækenland (Athen og Delphi) i foråret 2024.
Formålet er at skabe overblik over de vigtigste historiske begivenheder i den græsk - romerske verden (krige, historiske hovedpersoner og demokratiets indførelse), samtidig med at eleverne i grupper fordyber sig i den antikke skulptur med udblik til arkitektur og vasemaleri.
Grundbøger:
Andreasen og Refslund Poulsen: Paideia og Fich m.fl.: Græsk kunst
I Paideia læses afsnittene om minoisk, mykensk, geometrisk og arkaisk (s. 45-53), klassisk (s. 93 - 100, 129 - 136,171 - 176), hellenistisk ( s. 201 - 206) og romersk (247 - 254) kunst.
Projektet går ud på at beskrive, datere og fortolke kunstværker (Græsk kunst: Analysemodel s. 282-283).
Grupper på ca. fire elever samler mindst to repræsentative fremstillinger af skulpturer (mand og kvinde) fra arkaisk, tidlig klassisk, højklassisk, senklassisk, hellenistisk og romersk periode samt perspektiverende fremstillinger fra renæssance over nyklassicisme til nyeste tid. Eksemplerne findes i ovennævnte grundbøger og på internationale museers hjemmesider og samles i de respektive gruppers mapper.
Videoer om Akropolis og Parthenonskulpturerne fra Khan Academy på https://www.youtube.com/watch?v=tWDflkBZC6U&t=113s og ww.thorvaldsensmuseum.dk/formidling/historier-fra-samlingerne/fortaellingen-om-kaerlighedens-aldre (perspektivering til klassicismen)
Som supplement til afsnittene i Paideia anvendes følgende i Kluge og Holm: Kunsten at se på skulptur, Systime (2023): Antikreception side 147 - 165
og i Græsk kunst:
Arkaisk tid s. 61 - 62 + Arkaisk kunst s. 76 - 78
Klassisk tid s. 134, 135, 138, 148 - 149 + Klassisk kunst s. 150 - 152 og s. 157 - 159
Hellenistisk tid s. 224 - 226 + Hellenistisk og romersk kunst: 230 - 233 og s. 288
Myron s. 268 - 269
Standmotiver s. 272 - 273
Nøgne kvindefigurer s. 278 - 279
Bemaling s. 280 - 281
(Vasemaleri i mytologi, religion, hverdagsliv og krig s. 260 - 267)
Teknik s. 312 - 314
Græske dragter s. 317
Perspektivering til kunsthistoriske perioder s. 286 - 302
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ancient Greece in 18 minutes
-
Paideia; sider: 45-53, 93-100, 129-136, 171-176, 201-205, 247-253
-
Stikord til arkaisk tid.docx
-
3u kunstgrupper.docx 3u kunstgrupper.docx
-
Græsk kunst; sider: 61-132, 138-142, 150-151, 157, 163-172, 194-207, 211, 215-222, 224-226, 230-250, 288-291
-
Analyse af kouros.pdf
-
Kouros fra Attika.pdf
-
En god del af modulet bruges på analyser af skulpturer. Find inspiration i de to vedhæftede.
-
3u kunstgrupper.docx
-
Stikord til klassisk tid.docx
-
Phidias, Parthenon sculptures
-
Tidlig klassisk tid og kunst er færdig
-
Det antikke Athen PP.pptx
-
Parthenon (Acropolis)
-
The MASSIVE Explosion that Destroyed The Parthenon
-
Flere stikord.docx
-
Romerske stikord.docx
-
Hårmoden i romersk kejsertid. Systime. Kunsten at se på skulptur.docx
-
Graecia capta ferum victorem cepit et artes intulit agresti Latio.docx
-
Historier fra samlingerne - Thorvaldsens Museum
-
Antikreception.docx
-
giacometti holstebro - Google-søgning
-
3u Perspektiverende kunst.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Epos (heltedigt)
Det homeriske univers af guder og helte.
Der læses uddrag af Iliaden og Aeneiden med fokus på trojanerne og krigen set fra tabernes side. Genren/temaet følges videre i romersk litteratur.
Basistekst: Homers Iliade 1. sang vers 1 - 246
6. sang, vers 370 - 502
22. sang, vers 1-411. Oversat af O.S. Due
Vergil Aeneiden 2. sang, vers 675 - 804 + perspektivering til augustæisk tid og Augustus' bestræbelser på at forankre kulturpolitik og egen slægt i de gamle græske myter. Fokus på Aeneas' dyder.
Baggrundsmateriale: Andreasen og Refslund Poulsen, Paideia, side 11 - 13, 16 - 19, 23 - 29, 31 - 37 (Epos hos romerne)
Perspektiverende materiale: Holck Mette: Achilleus i Vietnam (kronik)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Paideia; sider: 10-19, 31-33
-
Ordforklaringer til 1. sang.pdf
-
Epos intro.docx
-
1, 8 - 246.docx
-
Homers Iliade; sider: 5-11, 98-104, 344-354
-
Græsk mytologi; sider: 86-88
-
Battle at the Beach of Troy
-
Troy | Achilles Takes The Beach of Troy | ClipZone: High Octane Hits
-
Oversigt over 1. sang.docx
-
Spørgsmål til 6, 312 - 529.doc
-
22, 1 - 78.docx
-
(S+) Troja: Nach 2001 tobte unter deutschen Archäologen ein heftiger Streit um den Rang der Fundstätte
-
3u, 22. sang.docx
-
Spørgsmål til 22, 1-277.docx Spørgsmål 22. sang vers 278 - 411.docx
-
22. sang. Oversigt.doc
-
Troy (2004) - Achilles vs Hector Fight Scene
-
Akilleus i Vietnam.pdf
-
Titel
-
Uddrag af Vergils Aeneide, 2. sang vers 675 - 804.pdf
-
Spørgsmål til 2. sang vers 675 - 804.docx
-
Aeneiden 6. sang vers 847-853.docx
-
Vergil, Aeneiden, uddrag af 2. sang; sider: 63-65
-
Romerske dyder.docx
-
Illustreret fortælling om Trojas fald.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofi. Sokrates og Platon
Kort forløb i filosofi, repræsenteret ved "Sokrates' forsvarstale."
Hovedvægten lægges på talens første del: Kapt. 1-10 (side 211 - 220, linje 29) og det egentlige forsvar, kapt. 16-21 (side 226 - 234).
Basistekster: Mejer og Tortzen, "Kend dig selv, Et Platon-udvalg" Gyldendal, 2000
Indføring i samtiden, Platons forfatterskab og forholdet til Sokrates, Sokrates' syn på retorik og politik, og forskellen på Sokrates/Platon og sofisterne side 9-18 + indledning til Forsvarstalen side 207-210 læses i "Kend dig selv."
Baggrundslæsning i Paideia.
Perspektiverende tekst: Poul Henningsen og Kai Normann Andersen: "Man binder os på mund og hånd" (1940). Særligt fokus på strofe 3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990953237",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990953237",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990953237"
}