Holdet 2024 ol/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Susanne Bejer
Hold 2024 ol/u (3u ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Historiografi
Titel 2 Det græske demokrati
Titel 3 Antik kunst
Titel 4 Epos (heltedigt)
Titel 5 Filosofi. Sokrates og Platon
Titel 6 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Historiografi

Historiegenrens videreførelse fra epos(heltedigte) og mundtlige fortællinger til Herodot og de første prosatekster og overgangen fra mythos til logos.
Fokus på Herodots bevidste afstandtagen til myterne og fokus på kilder, autopsi og årsagsforklaringer.
Historien om Kroisos og Kyros læses med henblik på begreberne hybris, ate, nemesis og sofrosyne i forhold til Kroisos' skyld og skæbne og i sidste ende til grækernes sejr over perserne.
Basistekst: Hastrup og Hjortsø: Herodot i udvalg
Perspektiverende tekst: Se efterfølgende demokratiforløb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Det græske demokrati

Forløb om det athenske demokrati, som det fremstilles dels hos Thukydid i Perikles' mindetale over de faldne athenere i det første krigsår af den peloponnesiske krig 431-404 f.Kr. og med udblik til Herodot, Forfatningsdebatten med fokus på styreformens negative sider: Megabyzos, side 39 § 81
og dels i "Athenernes Statsforfatning"/"Den gamle oligark" i Historiske kilder, redigeret af Rudi Thomsen, "Antikkens styreformer til debat," Gyldendal, 1978

Forløbet indledes med perspektiverende tekst: "Et demokratisk opråb," debatindlæg i JP 10.4.2016
og Mogens Herman Hansens fire videoer om bystaten, dens borgere og det direkte demokrati: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=497&L=0

Basistekst: Adam Schwartz' oversættelse på Oldportalen: Indledning 1. bog, kap. 1 + metodekapitlet 1. bog, kap. 22 - 23 + Gravtalen 2. bog, kap. 34 - 46
Efter gravtalen læses Abraham Lincolm "Gettysburgh Adress" (1863)
(Lærermateriale om demokratiske institutioner)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Antik kunst

Kunstforløbet bygger videre på den viden, som klassen opnåede på studieturen til Grækenland (Athen og Delphi) i foråret 2024.
Formålet er at skabe overblik over de vigtigste historiske begivenheder i den græsk - romerske verden (krige, historiske hovedpersoner og demokratiets indførelse), samtidig med at eleverne i grupper fordyber sig i den antikke skulptur med udblik til arkitektur og vasemaleri.
Grundbøger:
Andreasen og Refslund Poulsen: Paideia og Fich m.fl.: Græsk kunst
I Paideia læses afsnittene om minoisk, mykensk, geometrisk og arkaisk (s. 45-53), klassisk (s. 93 - 100, 129 - 136,171 - 176), hellenistisk ( s. 201 - 206) og romersk (247 - 254) kunst.
Projektet går ud på at beskrive, datere og fortolke kunstværker (Græsk kunst: Analysemodel s. 282-283).
Grupper på ca. fire elever samler mindst to repræsentative fremstillinger af skulpturer (mand og kvinde) fra arkaisk, tidlig klassisk, højklassisk, senklassisk, hellenistisk og romersk periode samt perspektiverende fremstillinger fra renæssance over nyklassicisme til nyeste tid. Eksemplerne findes i ovennævnte grundbøger og på internationale museers hjemmesider og samles i de respektive gruppers mapper.
Videoer om Akropolis og Parthenonskulpturerne fra Khan Academy på https://www.youtube.com/watch?v=tWDflkBZC6U&t=113s og  ww.thorvaldsensmuseum.dk/formidling/historier-fra-samlingerne/fortaellingen-om-kaerlighedens-aldre (perspektivering til klassicismen)

Som supplement til afsnittene i Paideia anvendes følgende i Kluge og Holm: Kunsten at se på skulptur, Systime (2023): Antikreception side 147 - 165
og i Græsk kunst:
Arkaisk tid s. 61 - 62 + Arkaisk kunst s. 76 - 78
Klassisk tid s. 134, 135, 138, 148 - 149 + Klassisk kunst s. 150 - 152 og s. 157 - 159
Hellenistisk tid s. 224 - 226 + Hellenistisk og romersk kunst: 230 - 233 og s. 288
Myron s. 268 - 269
Standmotiver s. 272 - 273
Nøgne kvindefigurer s. 278 - 279
Bemaling s. 280 - 281
(Vasemaleri i mytologi, religion, hverdagsliv og krig s. 260 - 267)
Teknik s. 312 - 314
Græske dragter s. 317
Perspektivering til kunsthistoriske perioder s. 286 - 302
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Epos (heltedigt)

Det homeriske univers af guder og helte.
Der læses uddrag af Iliaden og Aeneiden med fokus på trojanerne og krigen set fra tabernes side. Genren/temaet følges videre i romersk litteratur.
Basistekst: Homers Iliade 1. sang vers 1 -  246
                                          6. sang, vers 370 - 502
                                         22. sang, vers 1-411. Oversat af O.S. Due

                   Vergil Aeneiden 2. sang, vers 675 - 804 + perspektivering til augustæisk tid og Augustus' bestræbelser på at forankre kulturpolitik og egen slægt i de gamle græske myter. Fokus på Aeneas' dyder.
Baggrundsmateriale: Andreasen og Refslund Poulsen, Paideia, side 11 - 13, 16 - 19, 23 - 29, 31 - 37 (Epos hos romerne)

Perspektiverende materiale: Holck Mette: Achilleus i Vietnam (kronik)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Filosofi. Sokrates og Platon

Kort forløb i filosofi, repræsenteret ved "Sokrates' forsvarstale."
Hovedvægten lægges på talens første del: Kapt. 1-10 (side 211 - 220, linje 29) og det egentlige forsvar, kapt. 16-21 (side 226 - 234).

Basistekster: Mejer og Tortzen, "Kend dig selv, Et Platon-udvalg" Gyldendal, 2000
Indføring i samtiden, Platons forfatterskab og forholdet til Sokrates, Sokrates' syn på retorik og politik, og forskellen på Sokrates/Platon og sofisterne side 9-18 + indledning til Forsvarstalen side 207-210 læses i "Kend dig selv."
Baggrundslæsning i Paideia.
Perspektiverende tekst: Poul Henningsen og Kai Normann Andersen: "Man binder os på mund og hånd" (1940). Særligt fokus på strofe 3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer