Titel
3
|
Græsk kunst
Formålet er at skabe overblik over de vigtigste historiske begivenheder i den græsk - romerske verden (krige, historiske hovedpersoner og demokratiets indførelse), samtidig med at eleverne i grupper fordyber sig i den antikke skulptur med udblik til arkitektur og vasemaleri. I den forbindelse så vi en video, der gerne skulle give et overblik, nemlig: "Ancient Greece in 18 minutes": https://www.youtube.com/watch?v=gFRxmi4uCGo&ab_channel=Arzamas
Grundbøger:
Andreasen og Refslund Poulsen: Paideia og Fich m.fl.: Græsk kunst
I Paideia læses afsnittene om minoisk, mykensk, geometrisk og arkaisk (s. 45-53), klassisk (s. 93 - 100, 129 - 136,171 - 176), hellenistisk ( s. 201 - 206) og romersk (247 - 254) kunst.
Forløbet blev indledt med en øvelse hentet fra "Kunsten at se på skulptur". Eleverne så på en række kunstværker både fra antikken og fra senere tider og skulle først diskutere følgende spørgsmål:
a. Hvilken af skulpturerne synes du er skønnest? Hvorfor?
b. Hvilken af skulpturerne vil du udsætte for damnatio memoriae? Hvorfor?
c. Hvilken af skulpturerne udtrykker værdier, du sætter pris på? Hvorfor?
Herefter diskuterede en fra hver gruppe spørgsmålene i plenum.
I arbejdet med arkaisk kunsttil skulle eleverne i grupper beskrive, datere og fortolke forskellige kunstværker (Græsk kunst: Analysemodel s. 282-283). De kunne som udgangspunkt vælge værker fra "Græsk kunst" s. 61-132 og valgte;
a. Attisk rødfigureret kylix (billede 155-158)
b. Frise fra Sifniernes skatkammer i Delfi
c. Kore + Kouros
d. Diende mor + Kalvebæreren
e. Sirene + Døende kriger, Afaia-templet Aigina
I arbejdet med klassisk kunst arbejdede vi især med Polydoros' "Spydbæreren", "Tyranmorderne" og Myrons "Diskoskasteren" Tjek Tjek
Vi brugte her Khan Academy's videoer
Kontrapost: https://en.khanacademy.org/humanities/ancient-art-civilizations/greek-art/beginners-guide-greece/v/contrapposto
Prøve: https://en.khanacademy.org/humanities/ancient-art-civilizations/greek-art/classical/e/doryphoros-quiz
Tekst: https://en.khanacademy.org/humanities/ancient-art-civilizations/greek-art/classical/e/doryphoros-quiz
samt prøven fra "Kunsten at se på skulptur": https://en.khanacademy.org/humanities/ancient-art-civilizations/greek-art/classical/e/doryphoros-quiz
Vi så/hørte en del af Thomas Heine Nielsens PPT-foredrag om Parthenon. Se Google-drev-mappen.
Forløbet blve afsluttet med et STATIONSARBEJDE, hvor eleverne i grupper skulle forberede stationer, hvor de på skift skulle præsentere en kunstperiode for klassekammeraterne. Opgaven var:
A. Forberede en station som indfører klassekammeraterne i perioden og kunsten i den periode, gruppen er ansvarlig for.
B. Hver station skulle indeholde:
1. en skulpturanalyse og fortolkning af to antikke skulpturer fra perioden
2. en perspektivering til en selvvalgt efterantik skulptur
3. Mindst en øvelse til de besøgende, så de engageres (og så de lytter efter og prøves lidt i stoffet).
Senklassiske stationer:
Astrid, Caroline, Frida, Cecilie B. Christensen: Hermes med Dionysosbarnet
Cecilie O, Carl Emil, Celina: Afrodite fra Knidos; Herakles Farnese
Hellenistiske skulpturer:
Ida, Ole, Johanne H, Laura: Laokoon-gruppen, Sovende satyr
Johanne K, Ingeborg, Max, Tobias: Galler der dræber sig selv og sin hustru;
Afrodite, Eros og Pan
Romerske skulpturer:
Sarah W, Simon, Sofie W, Sujoud: Romersk mand (Paideia s. 247), Kejser Augustus (Paideia s. 248)
Sarah G, Sofia Sofie M: Figur 6. 52; Kejser Cladius (Paideia s. 248)
|