Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Susanne Bejer
|
Hold
|
2024 ol/z (3z ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Antik kunst
Formålet med første forløb er at skabe et overblik over de vigtigste historiske begivenheder i den græsk - romerske verden samtidig med at eleverne i grupper fordyber sig i den antikke skulptur med udblik til arkitektur og vasemaleri.
Grundbøger:
Andreasen og Refslund Poulsen: Paideia og Fich m.fl.: Græsk kunst
I Paideia læses afsnittene om minoisk, mykensk, geometrisk og arkaisk (s. 45-53), klassisk (s. 93 - 100, 129 - 136,171 - 176), hellenistisk ( s. 201 - 206) og romersk (247 - 254) kunst.
Projektet går ud på at beskrive, datere og fortolke kunstværker (Græsk kunst: Analysemodel s. 282-283).
Grupper på ca. fire elever samler mindst to repræsentative fremstillinger af skulpturer (mand og kvinde) fra arkaisk, tidlig klassisk, højklassisk, senklassisk, hellenistisk og romersk periode samt perspektiverende fremstillinger fra renæssance over nyklassicisme til nyeste tid. Eksemplerne findes i ovennævnte grundbøger og på internationale museers hjemmesider og samles i de respektive gruppers mapper.
Videoer om Akropolis og Parthenonskulpturerne fra Khan Academy på https://www.youtube.com/watch?v=tWDflkBZC6U&t=113s og ww.thorvaldsensmuseum.dk/formidling/historier-fra-samlingerne/fortaellingen-om-kaerlighedens-aldre (perspektivering til klassicismen)
Til overblikket over den historiske udvikling bruges de to grundbøger. Særligt fokus på krige, historiske hovedpersoner og demokratiets indførelse.
Som supplement til afsnittene i Paideia anvendes følgende i Kluge og Holm: Kunsten at se på skulptur, Systime (2023): Højklassisk tid/kunst side 89 - 97 og Antikreception side 147 - 165
og i Græsk kunst:
Arkaisk tid s. 61 - 62 + Arkaisk kunst s. 76 - 78
Klassisk tid s. 134, 135, 138, 148 - 149 + Klassisk kunst s. 150 - 152 og s. 157 - 159
Hellenistisk tid s. 224 - 226 + Hellenistisk og romersk kunst: 230 - 233 og s. 288
Myron s. 268 - 269
Standmotiver s. 272 - 273
Nøgne kvindefigurer s. 278 - 279
Bemaling s. 280 - 281
(Vasemaleri i mytologi, religion, hverdagsliv og krig s. 260 - 267)
Teknik s. 312 - 314
Græske dragter s. 317
Perspektivering til kunsthistoriske perioder s. 286 - 302
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Paideia; sider: 45-53, 93-100, 129-136, 171-176, 201-206, 247-254
-
Stikord til arkaisk tid.docx
-
3z Kunstgrupper.docx
-
Den arkaiske tid og kunst er færdig (tre afsnit: historien, mand- og kvindeskulptur)
-
Græsk kunst; sider: 136, 138-139, 148-149, 157-159, 188-197, 224-227, 230-233, 238-250, 285-291, 301-302, 308-309
-
Stikord til klassisk tid.docx
-
Perserriget.docx
-
perserkrigene.htm
-
Den_Peloponnesiske_Krig.svg
-
Athen med de lange mure.jpg
-
The Parthenon
-
Højklassik kunst v. Kluge og Holm.docx
-
Parthenon
-
youtube fidias parthenon - Google-søgning
-
Flere stikord.docx
-
Hårmoden i romersk kejsertid. Systime. Kunsten at se på skulptur.docx
-
Romerske stikord.docx
-
Romersk kvinde.pdf
-
Romersk kvinde.jpg
-
Romerriget 117 A.D..docx
-
Romersk og perspektiverende kunst.docx
-
MØD BERTEL Thorvaldsen - Thorvaldsens Museum
-
FORTÆLLINGER BAG KUNSTEN - Thorvaldsens Museum
-
Antikreception.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Græsk drama
Det græske drama med temaerne: Barbarkvinden versus den græske kvinde, græske helteidealer, Euripides som utraditionel, ironisk, samfundskritisk, moderne(!) forfatter.
Dramaet læses statarisk.
Basistekst: Euripides: Medea oversat af Marcel Lysgaard Lech (2016) Reitzels Forlag.
Baggrundsmateriale:
Hjortsø: Græsk mytologi S. 80-84 (myten om Argonauterne)
Andreasen og Refslund Poulsen: Paideia, s. 101-106 om Dionysosfesten og -teatret i Athen, Tragedien og s. 115 - 116 om Aristoteles' dramateori.
Perspektivering: Youtube klip fra engelsk opsætning med Zoe Caldwell i rollen som Medea (1983)
Henrik Ibsen, "Et Dukkehjem", uddrag fra 1. og 3. akt. Læst i dansk, DHO forløbet og forløb om kønsroller.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Epos. Homers Odyssé og Ovids Metamorphoser
Det homeriske univers og den særlige mundtlige tradition præsenteres i Andreasen og Refslund Poulsen: "Paideia" side 10-11,16-19, 22-27, 29, 31, 37--38
Der læses flg. uddrag af Odysséen med særligt henblik på helten og eventyreren Odysseus:
1. sang vers 1-27 (Prooimion)
6. sang vers 1 - 12 og 110 - 331 (Odysseus hos faiakerne) statarisk
vers 13 - 109 kursorisk
9. sang vers 1 - 115, 231 - 555 (Kyklopen) grupper
Det romerske epos præsenteres i to uddrag af Ovids Forvandlinger (Metamorphoserne):
8. sang vers 152-235 (side 244-247) Daedalus og Icarus
1. sang vers 89 - 150 (side 8 - 11) De fire verdensaldre
Basistekster: Homers Odyssé, overs af Otto Steen Due
Ovids Forvandlinger, overs. af Otto Steen Due, 1989 (pdf)
Perspektiverende tekst: Konstantinos Kavafis digt "Ithaka" (1911)
Eksamensvideoen fra VDGB set (Odysséens 9. sang + "Spydbæreren" og Michelangelo: "David"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Nyt emne: Epos (= heltedigtning), altså Odysséen
-
Paideia; sider: 16-19, 21-27
-
Epos intro.docx
-
Homers Odyssé; sider: 7, 93-101, 135-149
-
Spørgsmål 1,1-27.docx
-
6. sang vers 110 - 222.docx
-
6. sang vers 223 - 331.docx
-
Arbejdsspørgsmål 9, 105 - 230.docx
-
A odisseia - Cíclope ( The odyssey - cyclops )
-
Odysséen 9, 306 - 536.docx
-
O' BROTHER, WHERE ART THOU? Clip - "Big Dan" (2000) John Goodman
-
Kavafis, Ithaka.pdf
-
3z Epos hos grækere og romere.docx
-
Ovid, Metamorfoser, Icarus og Daedalus.pdf
-
Kære z'ere. Jeg er desværre syg i dag, og I skal arbejde selv:
-
Korte fremlæggelser iflg. planen 12/3
-
Vi ser "Ved det grønne bord"
-
VDGB Homer 9,490 - 536.docx
-
Ovid, Metamorfoser, Verdensaldre.pdf
-
Ovid, spørgsmål til de fire aldre.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det athenske demokrati
Kort forløb om demokratiet, som det blev praktiseret i Athen fra 507 - 338 f.Kr.
Herodots forfatningsdebat om de tre hovedstyreformer, demokrati, oligarki og monarki.
Thukydid om forherligelsen af det athenske demokrati og dets borgere.
Sokrates' kritik af demokratiet ses i efterfølgende filosofiforløb ("Kend dig selv" side 226 - 234) .
Basistekster:
Herodot: Forfatningsdebatten (Hastrup og Hjortsø: Herodot i udvalg), set på Oldportalen.
Thukydid: Mindetale over de faldne athenere (uddrag af I,22 (metodekapitel) og II, 36 - 41, 44 i H. Friis Johansen: "Thukydid i udvalg).
Baggrundsmateriale: Paideia side 76 - 77 og diverse oversigter.
Perspektiverende materiale: JyllandsPosten 10/4 2016: Jesper Bering Kristensen: "Et demokratisk opråb: Vi skal have indført det direkte demokrati" (debatindlæg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Græsk filosofi. Sokrates og Platon
I forlængelse af demokratiforløbet læses uddrag af Sokrates' forsvarstale.
Hovedvægten lægges på talens første del: Kapt. 1-10 (side 211 - 220, linje 29) og det egentlige forsvar, kapt. 16-21 (side 226 - 234).
Basistekster: Mejer og Tortzen, "Kend dig selv, Et Platon-udvalg" Gyldendal, 2000
Indføring i samtiden, Platons forfatterskab og forholdet til Sokrates, Sokrates' syn på retorik og politik, og forskellen på Sokrates/Platon og sofisterne side 9-18 + indledning til Forsvarstalen side 207-210 læses i "Kend dig selv."
Perspektiverende tekst: Poul Henningsen og Kai Normann Andersen: "Man binder os på mund og hånd" (1940). Særligt fokus på strofe 3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990956508",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990956508",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990956508"
}