Holdet 2024 re/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Sara Engfred
Hold 2024 re/d (2d re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion: Hvad er religion?
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Religion i det senmoderne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion: Hvad er religion?

Dette forløb introducerer til faget religion og de helt centrale fænomenologiske begreber, vi benytter os af. Vi vil også undersøge, hvad begrebet religion dækker over og forskellige måder at definere religion på. Som afslutning på forløbet arbejder vi med at få et overblik over de tydeligste forskelle og ligheder, der findes mellem verdensreligionerne - i en gruppeopgave, hvor eleverne skulle forsøge at forbinde tekster med religioner, de endnu ikke har et stort kendskab til.

Grundbogen til Religion C:
S. 14-15, religion i det senmoderne + billedcollage
S.16-17, definitioner af religion
S. 267-268, om Smarts syv dimensioner
S. 251-257, om myte, ritual, overgangsritual, skellet ml helligt og profant
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islam

I dette forløb arbejder eleverne med islam, og vi undersøger i udgangspunktet gudsopfattelsen og Dommedag, hvorefter de fem søjler nærstuderes. Her inddrages filmklip som anskueliggørelse af den levende tro. I arbejdet på at opnå en forståelse af mangfoldigheden inden for islam inddrager vi Jan Hjärpes skalaer (sekularisme - fundamentalisme, traditionalisme - modernisme), bl.a. i det afsluttende gruppearbejde (se nedenfor).

Materiale:
Fra "Grundbogen til Religion C":
- S. 89-90: Øjenåbner + bud på levet islam
- S. 92-95: Fakta + Islams historiske udvikling
- S. 97-103: Religiøs praksis i islam (inkl. de 5 søjler)
- S. 108-112: Islamiske forestillinger (inkl. samfundssyn og sharia)
- S. 113-117: Islam i Danmark

Fra "Muslimernes religion" (Forman, 2009):
- Tekst 2, s.59: Koranen om Guds storhed
- Tekst 3, s.59-60: Guds egenskaber
- Tekst 14, s.81-82: Koranen om Dommedag
- Tekst 23, s.99-101: Bønnens udførelse
- Tekst 25, s.103-104: Fastens betydning
- Tekst 26: Foran Kabaen

Fra Religionsportalen (iBog) - i kapitlet om ritualer:
- Zakariyah Kristoffer Scharff: Azan og det nyfødte barn
- Abdul Wahid Pedersen: Bønnens betydning
- Mehmet Öztoprak: Forberedelser til bøn

Andet:
- Dokumentar: Hajj - pilgrimsrejse til Mekka (DR2, 2003)

Forskellige tekster til at illustrere Hjärpes skalaer (handout, se dokumenter):
1) Om kvinden og tørklædet - uddrag fra http://islamsvar.dk/kvinderelaterede-emner/kvinder-toj-udseende-og-andet/torklaede-og-hijab-beviser-betingelser-og-form/
2) Hizb ut-Tahrir: Islam er svaret på Danmarks problemer såsom sexisme, materialisme og psykisk mistrivsel (uddrag), af Taimullah Abu-Laban,
INFORMATION 15. oktober 2020
3) Tekst 4 og 5 i Grundbogen til Religion C, "Vi tror på en sekulær islam" + "Hitb ut-Tahrirs mål"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

Forløbet ligger i forlængelse af vores forløb om jødedommen, og vi begynder derfor med at etablere en forståelse af den nye pagt vs. den gamle. Jesus' rolle som det ultimative offer, og som et udtryk for det guddommelige koblet med det menneskelige er naturligvis vores fokus, når vi arbejder med Lidelseshistorien /løsningsmyten.
For at undersøge Jesus' forkyndelse nærmere arbejder vi med Bjergprædikenens radikale etik og lignelsen om den barmhjertige samaritaner samt i den forbindelse forskellige nutidige tolkninger af næsten og næstekærlighed.
Vi ser også nærmere på de forskellige menneskesyn, som kommer til udtryk inden for forskellige retninger inden for kristendommen i en dansk kontekst. Og vi afrunder forløbet med kort at arbejde (gruppevis) med de største overordnede retninger globalt set (den ortodokse kirke, katolicisme og protestantisme) - og desuden undersøge forskelle og ligheder på folkekirke-kristendom og pinsekirken gennem to konkrete danske unges øjne (se dokumentar nedenfor).

Vigtige begreber:
Problemmyten: Syndefaldet - Arvesynden
Løsningsmyten: Jesus Kristus' Lidelseshistorie (påsken)
Den historiske Jesus vs. den mytiske Kristus
Messias-forestillinger i GT
Paulus: Den Første og den Anden Adam
Jesus' radikalisering + internalisering af de 10 bud
Næstekærlighed - det dobbelte kærlighedsbud - forskellige tolkninger af næsten
Grundtvigianisme - Indre Mission (menneskeopfattelse)

Materiale:
Fra "Grundbogen til Religion C":
- S. 49-51: Eat ’n’ meet Jesus (inkl. Sociologisk, teologisk og fænomenologisk forklaring på nadver)
- S. 53-55: Kristendommens historiske udvikling (den historiske Jesus + intro til Paulus)
- S. 56-58: Den mytiske Kristus – evangeliernes fremstilling af Jesus
- S. 70-73: Kristne forestillinger
- S. 74-75: Det kristne menneskesyn
- S. 76-81 (inkl. tekst 16-19): Kristen etik
- S. 67-68: En sociologisk undersøgelse af den kristne praksis
- S. 60-62: Kristendommens hovedretninger

Bibeltekster:
- Paulus’ brev til romerne (Romerbrevet), kap. 5, v.12-21 (Adam og Kristus)
- Markus-evangeliet kap.11, v.1-11 (indtoget i Jerusalem) + kap.13, v.1-27 (de sidste tiders tegn)
- Markus-evangeliet kap. 14-16, v. 8 (Lidelseshistorien)
- Matthæus-evangeliet kap. 5-7 (Bjergprædikenen)
- Lukas-evangeliet kap. 10, v. 25-37 (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner)


Andet:
- Dokumentar: "Vis mig din tro", DRkultur 2013, afsnit 1 (frikirkekristen) + afsnit 4 (grundtvigiansk kristen)

- Dokumentar: "Tro til salg", afsnit 1: Kan man sammenligne Folkekirken med rullepølse? - https://www.dr.dk/drtv/episode/tro-til-salg_-kan-man-sammenligne-folkekirken-med-rullepoelse_290495
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

Forløbet er en introduktion til buddhisme med primært fokus på den oprindelige lære (theravada). Senere i forløbet kort nedslag i forestillinger og praksis, som ses i hhv. mahayana og vajrayana + praksis ved en zenbuddhistisk tempelfestival. Afslutningsvis berører vi de typiske træk ved religion i det senmoderne samfund, hvor vi også diskuterer, hvad der gør, at mange i Vesten finder buddhismen interessant på trods af, at den har så anderledes et livssyn.

Materiale:
Fra ”Grundbogen til Religion C”:
- S. 143-146: Buddhisme i øst og vest
- S. 148-149: Buddhismens historiske udvikling
- S. 156-160: Buddhistiske forestillinger
- S. 150-155: Buddhistisk praksis (Spiro: karmisk, nirvanisk, apotropæisk buddhisme)
- Lærer-foredrag om s. 160-162 øv. + 167-169 (Mahayana og Vajrayana)
- S. 170: Buddhisme i Danmark (etnisk vs. konvertit-buddhisme)
- S. 11-15: Religion i det senmoderne samfund (sekularisering /afsekularisering, synkretisme, ikke-institutionaliseret religion mv.)

Fra Allan Ahle m.fl.: ”Horisont” (Gyldendal, 2013):
- S. 265-266: Buddha-legenden

Fra Lene Højholt: "Den tibetanske buddhisme" (1995):
- Benares-talen
- Buddhismens livssyn, s.24-26 (om karma og samsara, de 5 skandhaer)

Fra Bruun et.al.: "Buddhismen - tanker og livsformer" (Gyldendal, 1982):
- S. 40-42: Tekst 6 og 7 (uddrag fra Tripitaka, om karma og samsara)


Andet:
- 5 skarpe om buddhisme, DR undervisning
- Zenbuddhistisk tempelfestival: https://www.youtube.com/watch?v=dfxAorMQDK8 (fokus på praksisform og det gensidige afhængighedsforhold mellem munke og lægfolk)
- Vis mig din tro, afsnit 3 (Julie, ung dansk konvertitbuddhist) fra DR, https://www.dr.dk/studie/religion/vis-mig-din-tro-0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Religion i det senmoderne

Afslutningsvis har vi et kort forløb om religion i det senmoderne samfund, hvor vi fokuserer på New Age og spiritualitet - hvad kendetegner egentlig spiritualitet i modsætning til religion, og hvad er det attraktive ved den form for tro for det senmoderne menneske?

Materialer:
- New Age - fra Religionsportalen (se vores dokumenter)
- Den personlige spiritualitet blomstrer på de sociale medier - religion.dk, 7.nov. 2018
- Grundbogen til Religion C, s.11-15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer