Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Sara Engfred
|
Hold
|
2024 re/d (2d re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion: Hvad er religion?
Dette forløb introducerer til faget religion og de helt centrale fænomenologiske begreber, vi benytter os af. Vi vil også undersøge, hvad begrebet religion dækker over og forskellige måder at definere religion på. Som afslutning på forløbet arbejder vi med at få et overblik over de tydeligste forskelle og ligheder, der findes mellem verdensreligionerne - i en gruppeopgave, hvor eleverne skulle forsøge at forbinde tekster med religioner, de endnu ikke har et stort kendskab til.
Grundbogen til Religion C:
S. 14-15, religion i det senmoderne + billedcollage
S.16-17, definitioner af religion
S. 267-268, om Smarts syv dimensioner
S. 251-257, om myte, ritual, overgangsritual, skellet ml helligt og profant
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til religion! Jeg glæder mig til at møde jer! :) I dag skal vi prøve at komme frem til, hvad religion egentlig er. I skal medbringe Grundbogen til Religion C (fra bogpakken).
-
LEKTIE: Læs i Grundbogen til Religion C s.16-17 om, hvad religion er. I skal læse de små citater i øvelse 3 med forskellige definitioner af religion. Skriv evt. et par stikord, så I kan huske, hvad de lægger vægt på, når vi skal arbejde med dem på kl
-
LEKTIE: Grundbogen til Religion C, s.251-252. Fokus på at kunne forklare, hvad en myte er. Vi skal de næste par gange arbejde med nogle af de helt centrale fænomener for alle religioner - i dag: Myter.
-
Purusha-hymnen_OCR.pdf
-
Vi samler op på "Purusha-hymnen" og taler om mytiske træk i teksten. Derefter skal vi arbejde med ritualer. LEKTIE: Læs i Grundbogen s. 253-255 og vær parat til at forklare typiske træk ved ritualer. Læs også den grønne faktaboks s.254, men spring ov
-
Vi skal tale mere om forskellige typer af ritualer. Medbring Grundbogen, men ingen lektier hjemme! ;)
-
Ritualer_gruppearbejde.docx
-
Stannis Baratheon burns his daughter Shireen
-
LEKTIE: Læs side 11-12 + 15 i Grundbogen til Religion C. Vi skal i dag tale om, hvordan religion kommer til udtryk i det senmoderne samfund.
-
Medbring Grundbogen!
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
I dette forløb arbejder eleverne med islam, og vi undersøger i udgangspunktet gudsopfattelsen og Dommedag, hvorefter de fem søjler nærstuderes. Her inddrages filmklip som anskueliggørelse af den levende tro. I arbejdet på at opnå en forståelse af mangfoldigheden inden for islam inddrager vi Jan Hjärpes skalaer (sekularisme - fundamentalisme, traditionalisme - modernisme), bl.a. i det afsluttende gruppearbejde (se nedenfor).
Materiale:
Fra "Grundbogen til Religion C":
- S. 89-90: Øjenåbner + bud på levet islam
- S. 92-95: Fakta + Islams historiske udvikling
- S. 97-103: Religiøs praksis i islam (inkl. de 5 søjler)
- S. 108-112: Islamiske forestillinger (inkl. samfundssyn og sharia)
- S. 113-117: Islam i Danmark
Fra "Muslimernes religion" (Forman, 2009):
- Tekst 2, s.59: Koranen om Guds storhed
- Tekst 3, s.59-60: Guds egenskaber
- Tekst 14, s.81-82: Koranen om Dommedag
- Tekst 23, s.99-101: Bønnens udførelse
- Tekst 25, s.103-104: Fastens betydning
- Tekst 26: Foran Kabaen
Fra Religionsportalen (iBog) - i kapitlet om ritualer:
- Zakariyah Kristoffer Scharff: Azan og det nyfødte barn
- Abdul Wahid Pedersen: Bønnens betydning
- Mehmet Öztoprak: Forberedelser til bøn
Andet:
- Dokumentar: Hajj - pilgrimsrejse til Mekka (DR2, 2003)
Forskellige tekster til at illustrere Hjärpes skalaer (handout, se dokumenter):
1) Om kvinden og tørklædet - uddrag fra http://islamsvar.dk/kvinderelaterede-emner/kvinder-toj-udseende-og-andet/torklaede-og-hijab-beviser-betingelser-og-form/
2) Hizb ut-Tahrir: Islam er svaret på Danmarks problemer såsom sexisme, materialisme og psykisk mistrivsel (uddrag), af Taimullah Abu-Laban,
INFORMATION 15. oktober 2020
3) Tekst 4 og 5 i Grundbogen til Religion C, "Vi tror på en sekulær islam" + "Hitb ut-Tahrirs mål"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
LEKTIE: Læs grundlæggende fakta om islam og om islams tilblivelse, s. 92-95 i Grundbogen. Fokusér på de her spørgsmål: Hvor opstod islam? Hvornår? Hvem er islams grundlægger /religionsstifter, og hvad ved vi om ham?
-
Medbring Grundbogen! :)
-
LEKTIE: Vi skal arbejde videre med gudsopfattelsen - alle har læst tekst 2 og 3 (s.59-60) i "Muslimernes Religion". I kan nøjes med at medbringe den bog i morgen.
-
ANALYSE AF TEKSTER I RELIGION.docx
-
LEKTIE: Læs s. 29-32 allerøverst i "Muslimernes religion" om de første to 'søjler' i praksis inden for islam (trosbekendelse og bøn).
-
Medbring "Muslimernes religion" - vi skal fortsætte med at arbejde med de fem søjler.
-
Medbring “Muslimernes religion”.
-
Grupper 2d_Religionernes Dag.docx
-
Holdfordeling, 30. okt. 2024.docx
-
Projekt Religionernes dag.docx
-
3.u Oversigt Religionernes Dag.docx
-
LEKTIE: Læs om almissen og valfarten til Mekka i "Muslimernes religion", s.33-35 øverst. Hvad er almisse kort defineret, og hvilke forskellige ritualer indgår i valfarten?
-
Medbring: Arket med model over overgangsritualer + OBS! "Grundbogen til religion C" (selv om jeg sagde noget andet på klassen).
-
LEKTIE: Læs afsnittet om "Det islamiske samfundssyn" i Grundbogen til Religion C, s.110-112. Notér og definér alle nøgleord, der bliver nævnt i forbindelse med sharia - dem tager vi udgangspunkt i på timen i dag. MEDBRING også Grundbogen i dag.
-
LEKTIE: Læs om muslimer i Danmark s.113-115 inklusiv de to tekster (tekst 4 og 5). Fokusér på hvad teksternes holdning er til forholdet mellem stat og religion/islam + deres argumenter. Vi skal også bruge skemaet på s.116 på timen i dag.
-
Tro på det - 18.okt.2020 (Sharia findes i DK. Mød fængselsimam Waseem Hussain)
-
LEKTIE: Lyt færdig af podcasten "Tro på det" - 18.okt.2020 (Sharia findes i DK. Mød fængselsimam Waseem Hussain) - de, der lyttede på klassen i fredags, er nået til minuttal 20 ;) Fokus på 1) Hvad siger de om sharia?, 2) Hvad siger de om at være musl
-
Medbring Grundbogen til Religion C til timen.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
Forløbet ligger i forlængelse af vores forløb om jødedommen, og vi begynder derfor med at etablere en forståelse af den nye pagt vs. den gamle. Jesus' rolle som det ultimative offer, og som et udtryk for det guddommelige koblet med det menneskelige er naturligvis vores fokus, når vi arbejder med Lidelseshistorien /løsningsmyten.
For at undersøge Jesus' forkyndelse nærmere arbejder vi med Bjergprædikenens radikale etik og lignelsen om den barmhjertige samaritaner samt i den forbindelse forskellige nutidige tolkninger af næsten og næstekærlighed.
Vi ser også nærmere på de forskellige menneskesyn, som kommer til udtryk inden for forskellige retninger inden for kristendommen i en dansk kontekst. Og vi afrunder forløbet med kort at arbejde (gruppevis) med de største overordnede retninger globalt set (den ortodokse kirke, katolicisme og protestantisme) - og desuden undersøge forskelle og ligheder på folkekirke-kristendom og pinsekirken gennem to konkrete danske unges øjne (se dokumentar nedenfor).
Vigtige begreber:
Problemmyten: Syndefaldet - Arvesynden
Løsningsmyten: Jesus Kristus' Lidelseshistorie (påsken)
Den historiske Jesus vs. den mytiske Kristus
Messias-forestillinger i GT
Paulus: Den Første og den Anden Adam
Jesus' radikalisering + internalisering af de 10 bud
Næstekærlighed - det dobbelte kærlighedsbud - forskellige tolkninger af næsten
Grundtvigianisme - Indre Mission (menneskeopfattelse)
Materiale:
Fra "Grundbogen til Religion C":
- S. 49-51: Eat ’n’ meet Jesus (inkl. Sociologisk, teologisk og fænomenologisk forklaring på nadver)
- S. 53-55: Kristendommens historiske udvikling (den historiske Jesus + intro til Paulus)
- S. 56-58: Den mytiske Kristus – evangeliernes fremstilling af Jesus
- S. 70-73: Kristne forestillinger
- S. 74-75: Det kristne menneskesyn
- S. 76-81 (inkl. tekst 16-19): Kristen etik
- S. 67-68: En sociologisk undersøgelse af den kristne praksis
- S. 60-62: Kristendommens hovedretninger
Bibeltekster:
- Paulus’ brev til romerne (Romerbrevet), kap. 5, v.12-21 (Adam og Kristus)
- Markus-evangeliet kap.11, v.1-11 (indtoget i Jerusalem) + kap.13, v.1-27 (de sidste tiders tegn)
- Markus-evangeliet kap. 14-16, v. 8 (Lidelseshistorien)
- Matthæus-evangeliet kap. 5-7 (Bjergprædikenen)
- Lukas-evangeliet kap. 10, v. 25-37 (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner)
Andet:
- Dokumentar: "Vis mig din tro", DRkultur 2013, afsnit 1 (frikirkekristen) + afsnit 4 (grundtvigiansk kristen)
- Dokumentar: "Tro til salg", afsnit 1: Kan man sammenligne Folkekirken med rullepølse? - https://www.dr.dk/drtv/episode/tro-til-salg_-kan-man-sammenligne-folkekirken-med-rullepoelse_290495
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Forløbet er en introduktion til buddhisme med primært fokus på den oprindelige lære (theravada). Senere i forløbet kort nedslag i forestillinger og praksis, som ses i hhv. mahayana og vajrayana + praksis ved en zenbuddhistisk tempelfestival. Afslutningsvis berører vi de typiske træk ved religion i det senmoderne samfund, hvor vi også diskuterer, hvad der gør, at mange i Vesten finder buddhismen interessant på trods af, at den har så anderledes et livssyn.
Materiale:
Fra ”Grundbogen til Religion C”:
- S. 143-146: Buddhisme i øst og vest
- S. 148-149: Buddhismens historiske udvikling
- S. 156-160: Buddhistiske forestillinger
- S. 150-155: Buddhistisk praksis (Spiro: karmisk, nirvanisk, apotropæisk buddhisme)
- Lærer-foredrag om s. 160-162 øv. + 167-169 (Mahayana og Vajrayana)
- S. 170: Buddhisme i Danmark (etnisk vs. konvertit-buddhisme)
- S. 11-15: Religion i det senmoderne samfund (sekularisering /afsekularisering, synkretisme, ikke-institutionaliseret religion mv.)
Fra Allan Ahle m.fl.: ”Horisont” (Gyldendal, 2013):
- S. 265-266: Buddha-legenden
Fra Lene Højholt: "Den tibetanske buddhisme" (1995):
- Benares-talen
- Buddhismens livssyn, s.24-26 (om karma og samsara, de 5 skandhaer)
Fra Bruun et.al.: "Buddhismen - tanker og livsformer" (Gyldendal, 1982):
- S. 40-42: Tekst 6 og 7 (uddrag fra Tripitaka, om karma og samsara)
Andet:
- 5 skarpe om buddhisme, DR undervisning
- Zenbuddhistisk tempelfestival: https://www.youtube.com/watch?v=dfxAorMQDK8 (fokus på praksisform og det gensidige afhængighedsforhold mellem munke og lægfolk)
- Vis mig din tro, afsnit 3 (Julie, ung dansk konvertitbuddhist) fra DR, https://www.dr.dk/studie/religion/vis-mig-din-tro-0
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Religion i det senmoderne
Afslutningsvis har vi et kort forløb om religion i det senmoderne samfund, hvor vi fokuserer på New Age og spiritualitet - hvad kendetegner egentlig spiritualitet i modsætning til religion, og hvad er det attraktive ved den form for tro for det senmoderne menneske?
Materialer:
- New Age - fra Religionsportalen (se vores dokumenter)
- Den personlige spiritualitet blomstrer på de sociale medier - religion.dk, 7.nov. 2018
- Grundbogen til Religion C, s.11-15
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990981444",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990981444",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990981444"
}