Holdet 2024 re/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Gitte Breum Esbjørn
Hold 2024 re/u (3u re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religion
Titel 2 Prærieindiansk religion og shamanisme
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Islam
Titel 5 Buddhisme
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til religion

Religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Intro til religionsfaget. Metode i religion, tekstanalysemodellen og de vigtigste religionsfaglige begreber. Bøn som eksempel. Religionens rolle i historisk perspektiv (religion i de tre samfundstyper).  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Prærieindiansk religion og shamanisme

Væsentlige sider af yderligere en valgfri religion i kombination med et veldefineret religionsfagligt emne = prærieindiansk religion og shamanisme.
1) Intro til naturfolks religion. Animisme. Mana og tabu. Shamanisme.
2) Prærieindianernes historie. Mødet med de hvide, indianerkrige, reservater. Kristen mission og assimilering.
3) Præindiansk religion: Menneskesyn og forbundethed til alt. Wakan-verdenen og Wakan Tanka. 4-tallet. Cirklen. Axis mundi.
4) Myter: Iktomi. Myten om bisonkvinden og den hellige pibe.
5) Ritualer: Soldansen. Åndedansen. Wovoka. Peyotekult. Synkretisme.
6) Romantiseringen af prærieindianernes oprindelige kultur og forhold til naturen. Ny-shamanisme (shamanisme i dag).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

Kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster.
1) Jødedommen. Verdens skabelse. Adam og Eva. Den gamle pagt. Loven. Messias.
2) Kristendommen. Trosbekendelsen. Syndefaldet og det syndige menneske. Den nye pagt. Jesus som Messias (Kristus).
3) Den historiske Jesus og den mytologiske Kristus. Bjerg-prædikenen (syndsbevidsthed). Lignelsen om den barmhjertige samaritaner (næstekærlighed). Dåb og nadver. Det dobbelte kærlighedsbud. Den gyldne regel. Ikke gerning, men indstilling.
4) Paulus og kristendommens udbredelse.
5) Skriftsyn. Investeringskristendom versus provokationskristendom. Etik og de tre etiske  hovedpositioner. Hjärpes model.
6) Kristendommens historie i Danmark. Vikingetid og trosskifte. Martin Luther og reformationen. Folkekirken.
7) Religionskritik og sekularisme. Ateistisk Selskab og Kirken for Det Flyvende SpaghettiMonster i Danmark.  
8) Kristen fundamentalisme. Kreationisme og Intelligent Design.

Feltarbejde:
* Religionernes Dag på Skive Gymnasium d. 30. oktober 2024. Oplæg ved Marianne Fibiger (Aarhus Universitet) om religion i Danmark i det senmoderne samfund. Besøg af repræsentanter for forskellige religioner og livsanskuelser: Buddhister, hindu, Jehovas Vidner, Forn Sidr (ase- og vanetro), nordisk heks/shamanisme, Ateistisk Selskab, Den katolske kirke, healer.
* Besøg af Pastor Farian fra Kirken for Det Flyvende SpaghettiMonster i Danmark d. 8. november 2024. Han fortalte sin personlige historie om at vokse op i en meget kristen familie, men ikke kunne få kontakt til Gud.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Islam

Islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster.
1) Sammenhængen mellem jødedom, kristendom og islam.
2) Trosindholdet i islam: De seks trosartikler. Tro og handlinger. Dommedag.
3) De fem søjler.
4) Tørklædet. Traditionelt kvindesyn i islam versus moderne kvindesyn i islam (mipsterz).
5) At være ung muslim i Danmark. Eksempel: Duaa.
6) Sunni og shia. Sufisme. Sekularisme. Euro-islam (kvindelig imam Sherin Khankan). Fundamentalisme. Den store jihad, den lille jihad, global jihad.
7) Skriftsyn. Hjärpes model. Fire religionssociologiske teorier og enkeltpersoners religiøsitet. Tre religionssociologiske teorier om identitetsvalg.

Feltarbejde:
* Besøg af Noah og Johan fra Kristeligt Forbund for Studerende (KFS) d. 28/1 2025. Om personlig tro, og om for Johans vedkommende at vokse op i Israel i en dansk præstefamilie og føle sig tættere på troende jøder og muslimer end på almindelige danskere.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Buddhisme

Væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse = buddhisme. I arbejdet indgår både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster.
1) Buddha og Buddha-legenden. At finde middelvejen.
2) De tre buddhistiske hovedretninger.
3) De fire ædle sandheder om lidelsen. Den otteledede vej til nirvana. De fem skandhaer. De tre rodårsager. Livshjulet. Benares-talen. Livshjulet.  
4) Traditionel østlig buddhisme versus moderne vestlig buddhisme. Buddhisme er et godt brand. Meditation. Mindfulness. Synkretisme.
5) Konversion, Lofland og Starks konversionsmodel. Konversionsberetning (Mikkel Uth Ovesen).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer