Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Jeanette Møller Christensen
|
Hold
|
2024 re/x (3x re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro
I dette forløb skal eleverne introduceres til faget religion og de helt centrale fænomenologiske begreber, vi benytter os af. Vi vil også diskutere forskellige måder at definere religion på.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Buddhisme
Klassisk buddhisme samt buddhisme i Danmark i dag. Vi tager udgangspunkt i den klassiske buddhisme, Buddhas oplysning og Buddhas lære. Her introduceres religionens centrale forestillinger og begreber. Efter den klassiske del, springer vi til Danmark og buddhismen i dag. Vi diskuterer buddhismen som religion kontra brugen af denne til selvudvikling i vesten samt kritikken af buddhismen.
I forløbet har eleverne desuden deltaget i Religionernes Dag på gymnasiet hvor de har hørt fælles oplæg af Marianne Fibiger, og efterfølgende været til forskellige mindre oplæg ved eks. to zanbuddhister, en minimalistisk hindu, , en nordisk heks, en katolik osv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
I kristendomsforløbet skal eleverne arbejde med religionens grundlæggende sider, herunder dens formative (konkrete udtryksform) og dens historiske og nutidige skikkelser. I dette arbejde læser vi både tekster fra NT og GT, enkelte tekster fra kristendommens historie og tekster om kristendommen i dag. I forløbet arbejder vi med et bredt tekstbegreb (skrevne tekster, billeder, musik, film, internetinformation).
I forløbet har eleverne desuden deltaget i Religionernes Dag på gymnasiet hvor de har hørt fælles oplæg af Marianne Fibiger, og efterfølgende været til forskellige mindre oplæg ved eks. en hindu, en folkekirkepræst, en nordisk heks, en ateist.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Islam
I dette forløb arbejder eleverne med islam set i globalt perspektiv og især den danske kontekst. I arbejdet indgår tekster fra Koranen samt nutidige tekster. Kendskabet til islams grundlag opnås gennem læsning af centrale tekster fra Koranen. Filmklip indgår som anskueliggørelse af den levende tro, og til at belyse de dilemmaer og overvejelser der opstår hos unge danske muslimer, der lever i et spændingsfelt mellem to forskellige kulturer. I arbejdet på at opnå en forståelse af mangfoldigheden inden for islam inddrager vi Jan Hjärpes model (sekularisme - fundamentalisme, traditionalisme - modernisme). Vi afslutter forløbet med særligt fokus på unge moderne euromuslimske kvinders rolle i islam.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Religion i USA
Vi har i forløbet arbejdet med religionens betydning både i USA's fortid og nutid. Der fokuseres på civilreligion som begreb, og teorien afprøves på konkrete eksempler. Desuden fokuseres kort på den kristne fundamentalisme herunder genfødte kristne og deres betydning ift. etiske perspektiver på politiske beslutninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990984263",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990984263",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990984263"
}