Holdet 2024 re/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Jeanette Møller Christensen
Hold 2024 re/x (3x re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro
Titel 2 Buddhisme
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Islam
Titel 5 Religion i USA

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro

I dette forløb skal eleverne introduceres til faget religion og de helt centrale fænomenologiske begreber, vi benytter os af. Vi vil også diskutere forskellige måder at definere religion på.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Buddhisme

Klassisk buddhisme samt buddhisme i Danmark i dag. Vi tager udgangspunkt i den klassiske buddhisme, Buddhas oplysning og Buddhas lære. Her introduceres religionens centrale forestillinger og begreber. Efter den klassiske del, springer vi til Danmark og buddhismen i dag. Vi diskuterer buddhismen som religion kontra brugen af denne til selvudvikling i vesten samt kritikken af buddhismen.
I forløbet har eleverne desuden deltaget i Religionernes Dag på gymnasiet hvor de har hørt fælles oplæg af Marianne Fibiger, og efterfølgende været til forskellige mindre oplæg ved eks. to zanbuddhister, en minimalistisk hindu, , en nordisk heks, en katolik osv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

I kristendomsforløbet skal eleverne arbejde med religionens grundlæggende sider, herunder dens formative (konkrete udtryksform) og dens historiske og nutidige skikkelser. I dette arbejde læser vi både tekster fra NT og GT, enkelte tekster fra kristendommens historie og tekster om kristendommen i dag. I forløbet arbejder vi med et bredt tekstbegreb (skrevne tekster, billeder, musik, film, internetinformation).
I forløbet har eleverne desuden deltaget i Religionernes Dag på gymnasiet hvor de har hørt fælles oplæg af Marianne Fibiger, og efterfølgende været til forskellige mindre oplæg ved eks. en hindu, en folkekirkepræst, en nordisk heks, en ateist.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Islam

I dette forløb arbejder eleverne med islam set i globalt perspektiv og især den danske kontekst. I arbejdet indgår tekster fra Koranen samt nutidige tekster. Kendskabet til islams grundlag opnås gennem læsning af centrale tekster fra Koranen. Filmklip indgår som anskueliggørelse af den levende tro, og til at belyse de dilemmaer og overvejelser der opstår hos unge danske muslimer, der lever i et spændingsfelt mellem to forskellige kulturer. I arbejdet på at opnå en forståelse af mangfoldigheden inden for islam inddrager vi Jan Hjärpes model (sekularisme - fundamentalisme, traditionalisme - modernisme). Vi afslutter forløbet med særligt fokus på unge moderne euromuslimske kvinders rolle i islam.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer