Holdet 2024 re/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Sara Engfred
Hold 2024 re/z (3z re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion: Hvad er religion?
Titel 2 Karismatisk ledelse
Titel 3 Islam
Titel 4 Kristendom
Titel 5 Japansk religion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion: Hvad er religion?

Dette forløb introducerer til faget religion og de helt centrale fænomenologiske begreber, vi benytter os af. Vi vil også undersøge, hvad begrebet religion dækker over og forskellige måder at definere religion på. Som afslutning på forløbet arbejder vi med at få et overblik over de tydeligste forskelle og ligheder, der findes mellem verdensreligionerne - i en gruppeopgave, hvor eleverne skulle forsøge at forbinde tekster med religioner, de endnu ikke har et stort kendskab til.

Religioner lever (L&R 2017):
S.12-16: Religioner lever
S.17-19: Myter og ritualer
S. 23 m.-16: Offer

Eksempel-materiale:
Purushu-hymnen (myte)
Video: How to have a puja at home: https://www.youtube.com/watch?v=Pbxlh8oRNWU
Artikel: Studenter fester for nationen (overgangsritual): https://videnskab.dk/kultur-samfund/studenter-fester-for-nationen/
Video: Stannis Baratheons ofring af sin datter (Game of Thrones): https://www.youtube.com/watch?v=xnxfq7etN-w&t=1s

Vigtige begreber:
- Ninian Smarts syv dimensioner
- Ortopraksi vs. ortodoksi
- Helligt vs. profant
- Rent vs. urent
- Offer + do ut des
- Ritualtyper: vedligeholdelsesritual - afværgeritual - overgangsritual
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Karismatisk ledelse

I dette forløb tager vi udgangspunkt i Jonestown som eksempel på en nyere religiøs bevægelse, hvor vi kan undersøge den betydning, karismatisk ledelse kan have. Vi sætter os ind i bevægelsens forestillinger og idealer, og eleverne opnår en viden om forskellige typer af religiøse fællesskaber, og forskellige niveauer af karisma. Vi læser afslutningsvis også tekster fra det nye testamente, som kan vise noget om betydningen af karisma i kristendommens formative periode - og de typer af karisma som Jesus er i besiddelse af.

Materiale:
- Dokumentar: "Jonestown - hvad skete der?" (DR2, 2018)
- Artikel: "Charles Garry visits Jonestown: I Have Been to Paradise", The Sun Reporter, 10.november 1977 (https://jonestown.sdsu.edu/?page_id=86603)
- Bagrrundsinfo: https://www.history.com/this-day-in-history/november-18/mass-suicide-at-jonestown

Fra Begrebsnøglen til religion (Systime, 2016):
- S. 34-37: Karismatisk ledelse
- S. 104-106: Relgiøse fællesskaber

Tekster om Jesus og karisma:
- Lukas-evangeliet kap.4 (bl.a. Jesu fristelse i ørkenen + Helbredelsen af manden med den urene ånd)
- Matthæus-evangeliet kapitel 16, v.13-20 (Peters bekendelse)
- Apostlenes Gerninger, kapitel 3 v.1-10 (Løftet om helligånden + Jesu himmelfart)
- Apostlenes Gerninger, kapitel 5 v.12-16 (Tegn og undere ved apostlene)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

I dette forløb arbejder vi med islam, og vi undersøger i udgangspunktet gudsopfattelsen og Dommedag, hvorefter de fem søjler nærstuderes. I arbejdet på at opnå en forståelse af mangfoldigheden inden for islam inddrager vi Jan Hjärpes skalaer (sekularisme - fundamentalisme, traditionalisme - modernisme).

Materiale:
Fra "Religioner lever":
- S. 94-96: Introduktion
- S.96-100: Islams oprindelse
- S. 105-107: Religiøse forestillinger
- S. 107-112: Religiøs praksis
- S. 112-116: Sharia
- S. 116-120: Islam i Europa + Euroislam + Den globaliserede islam

Fra "Muslimernes religion" (Forman, 2009):
- Tekst 2, s.59: Koranen om Guds storhed
- Tekst 3, s.59-60: Guds egenskaber
- Tekst 14, s.81-82: Koranen om Dommedag
- Tekst 23, s.99-101: Bønnens udførelse
- Tekst 25, s.103-104: Fastens betydning

Fra Religionsportalen (iBog) - i kapitlet om ritualer:
- Zakariyah Kristoffer Scharff: Azan og det nyfødte barn
- Abdul Wahid Pedersen: Bønnens betydning
- Mehmet Öztoprak: Forberedelser til bøn

Andet:
- Dokumentar: Hajj - pilgrimsrejse til Mekka (DR2, 2003)

Forskellige tekster til at illustrere Hjärpes skalaer (handout, se dokumenter):
1) Om kvinden og tørklædet - uddrag fra http://islamsvar.dk/kvinderelaterede-emner/kvinder-toj-udseende-og-andet/torklaede-og-hijab-beviser-betingelser-og-form/
2) Hizb ut-Tahrir: Islam er svaret på Danmarks problemer såsom sexisme, materialisme og psykisk mistrivsel (uddrag), af Taimullah Abu-Laban,
INFORMATION 15. oktober 2020
3) Tekst 4 og 5 i Grundbogen til Religion C, "Vi tror på en sekulær islam" + "Hitb ut-Tahrirs mål"
4)  Sharia er en muslims hverdag, Kristeligt Dagblad 6.februar 2015
5) Kvinde ledte fredagsbøn for ny islam, Kristeligt Dagblad 27.august 2016
6) Køn og ligestilling i islam, Kristeligt Dagblad 25.september 2018
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kristendom

Vi begynder med at etablere en forståelse af den nye pagt vs. den gamle pagt. Jesus' rolle som det ultimative offer, og som et udtryk for det guddommelige koblet med det menneskelige er naturligvis vores fokus, når vi arbejder med Lidelseshistorien /løsningsmyten.
For at undersøge Jesus' forkyndelse nærmere arbejder vi med Bjergprædikenens etik og to lignelser, herunder lignelsen om den barmhjertige samaritaner samt i den forbindelse forskellige nutidige tolkninger af næsten og næstekærlighed.
Vi ser også nærmere på de forskellige menneskesyn, som kommer til udtryk inden for forskellige retninger inden for kristendommen i en dansk kontekst. Og vi afrunder forløbet med kort at undersøge forskelle og ligheder på folkekirke-kristendom og pinsekirken gennem to konkrete danske unges øjne (se dokumentar nedenfor).

Vigtige begreber:
Problemmyten: Syndefaldet - Arvesynden
Løsningsmyten: Jesus Kristus' Lidelseshistorie (påsken)
Den historiske Jesus vs. den mytiske Kristus
Messias-forestillinger i GT
Paulus: Den Første og den Anden Adam
Jesus' radikalisering + internalisering af de 10 bud
Næstekærlighed - det dobbelte kærlighedsbud - forskellige tolkninger af næsten
Grundtvigianisme - Indre Mission (menneskeopfattelse)

Materiale:
Fra "Religioner lever":
- S.58-60: Kristendommens formative periode
- S.60-68: Evangeliernes Jesus
- S.69: Nadver
- S.82-87: Den danske folkekirke + udvalgte traditioner /retninger i folkekirken
- S.87-88: Pentekostal kristendom

Fra Grundbogen til Religion C:
S.84-86: Nadveren som ritual og kultdrama (inkl. bl.a. højmessen + prædiken på skærtorsdag)

Bibeltekster:
GT:
- 1 Mos 1-3: Skabelsesberetningerne + Syndefaldet
- 1 Mos 15, 1-21: Herrens pagt med Abram
- 1 Mos 17, 1-17: Omskærelsen
- 2 Mos 19: Åbenbaringen på Sinaj
- Esajas 1, 1-19: Davidssønnens fredsrige
- Esajas 52,13-53,12: Herrens lidende tjener
NT:
- Paulus’ brev til romerne (Romerbrevet), kap. 5, v.12-21: Adam og Kristus
- Matthæus-evangeliet kap. 5-7: Bjergprædikenen
- Markus-evangeliet kap.4, 1-20: Lignelsen om sædemanden
- Lukas-evangeliet kap.10, v. 25-37: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner

Salmer:
- Julen har bragt velsignet bud
- I denne søde juletid
- Velkommen igen Guds engle små
- Barn Jesus i en krybbe lå
- Et barn er født i Bethlehem

Andet:
- Dokumentar: Adam & Eva, DR dokumentar, sæson 1, ep.7 "Næstekærlighed til flygtninge?" (DR, 2.oktober 2018)
- Dokumentar: Vis mig din tro, DRkultur 2013, afsnit 1 (frikirkekristen) + afsnit 4 (grundtvigiansk kristen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Japansk religion

Vi har i dette forløb studeret japansk religion nærmere. Vi gjorde os først bevidst om de faktorer, som gør det svært at sætte tal på japansk religion og indstillingen til religion i den japanske befolkning. Derefter tog vi et nærmere kig på shinto med særligt fokus på ritualer og forestillingerne om kami. Dernæst fik vi et kort indblik i den klassiske buddhisme for afslutningsvis at se på de japanske former for buddhisme - Rene Land-buddhisme og shin-buddhismen. Her fokuserede vi på de overordnede forskelle i forhold til den klassiske udgave, og på de indbyrdes forskelle.

Materiale:
Fra Religioner lever:
S. 244-246: Lost in translation
S. 247-249: Natursyn og kami-begrebet
S. 254-256: Religiøs praksis
S. 256-258: Solgudindens hjem i Ise

Fra Grundbogen til Religion C:
S.199-201: Øjenåbner: Tsunami, jordskælv og religion + Efter tsunamien søger japanerne mod de gamle ritualer (tekst 1)
S.202-203: Fakta om religioner i Japan

Fra Religionsportalen (Systime, 2011):
Japanske religioner - Hellige steder + Gudsopfattelse + Menneskesyn (https://religion.systime.dk/?id=900)
Buddhistiske retninger - Shinbuddhisme + Zenbuddhisme (https://religion.systime.dk/?id=901)
Videoer:
Esben Andreasen: Shintobøn (https://religion.systime.dk/?id=929)
Esben Andreasen: Matsuri for tre shintoguder (https://religion.systime.dk/?id=929)
Jørn Borup: Butsudan + Kamidana (https://religion.systime.dk/?id=928)
Esben Andreasen: Shinbuddhistisk begravelse (https://religion.systime.dk/?id=931)
Buddhistiske tekster:
- Shinbuddhisme (https://religion.systime.dk/?id=921)
- Poul Erik Pilmann: Zazen. Instruktion i siddende meditation for begyndere (https://religion.systime.dk/?id=921)

Fra Japansk religion (af Andreasen & Borup, Forlaget Univers 2013):
S. 54-56: Carmen Blacker: Begrebet kami (1993)
S.66-70: Norito, den store renselse (927)
S. 71-73:  Esben Andreasen: Natlig matsuri ved Iwashimizu Hachiman-gu (2002)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer