Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Anders Teglgaard Kjær
|
Hold
|
2024 ng/d (2d ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tektonik og naturkatastrofer
Fokus på jordens opbygning, pladebevægelser, pladegrænser, jordskælv, jordskælvsbølger og tsunamier.
Opgaver og øvelser:
- Bestemmelse af et jordskælvs epicenter og styrke
- Bestemmelse af sammenhæng mellem havdybde og tsunamibølgers hastighed
- Bestemmelse af densiteten af basalt og granit
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvor skal energien komme fra?
Fokus på energityper, energiteknologier, miljøpåvirkning, kulstofkredsløb, sammenhæng mellem BNP, energiforbrug og erhvervsfordeling, forskellige typer af vedvarende energiteknologier og deres fordele og ulemper.
Opgaver og øvelser:
- miniprojekt om forskellige energiteknologier
- Data om sammenhæng mellem BNP, erhvervsfordeling og energiforbrug
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vejr og klima
Fokus på temperaturfordeling på jorden, årsager til temperaturforskelle, lufttryk og vinde, nedbørsfordeling, klima- og plantebælter
Opgaver og øvelser:
- Opvarmning og afkøling af sand og vand
- Nat, dag og årstider med globus og lommelygte
- Strålingsbalance og drivhuseffekt med pyranometer (solcelle) og infrarødt termometer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tøjspild
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hvor skal maden komme fra?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63991032914",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63991032914",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63991032914"
}