Holdet 2024 sa/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Maja Kieffer Pedersen
Hold 2024 sa/a (1a sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Kriminalitet
Titel 2 Demokrati i spil - hvordan får jeg indflydelse?
Titel 3 Har vi styr på økonomien?
Titel 4 Den danske velfærdsstat og dens udfordringer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Kriminalitet

Forløbets fokus er på, hvorfor kriminalitet opstår, og hvordan den kan forebygges og bekæmpes.

Vi læser sociologiske teorier om hvorfor nogle bliver kriminelle, og vi læser (overordnet) om forskellige politiske holdninger til, hvordan kriminalitet bedst kan forebygges/bekæmpes. Vi fokuserer primært på forskellen på værdipolitiske højre- og venstreorienterede holdninger.
Vi ser også kort på de økonomiske konsekvenser af kriminalitet.
Endelig læser vi også enkelte straffeteorier for at opnå forståelse for, hvorfor vi straffer.

Undervejs i forløbet er der en fællestime med en tidligere straffet, som fortæller om sin vej ind og ud af kriminalitet.

Kriminalitetsteorier i fokus:
Merton
Sutherland
Hirschi

Yderligere sociologiske begreber til at forstå kriminalitet:
socialisering (primær, sekundær og dobbeltsocialisering)
Socialiseringsarenaer
Normer  - formelle, uformelle, internaliserede
Sociale roller
Social kontrol
Sanktioner
Indvandreres valg af identitet - ren, bindestregs- og kreolsk identitet
Integrationsformer - assimilation, segregation, pluralistisk integration
Honneths anerkendelsesbegreb


Politiske begreber i fokus:
Højre- venstre skala
Værdipolitik
Issuevoting


Straffeteoretiske begreber i fokus:
Typer af straf
Resocialisering
Recidiv
Social arv
Repression
Generalprævention
Specialprævention
Syndebukkemotivet






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Demokrati i spil - hvordan får jeg indflydelse?

Dette forløb indledes med gennemgang af de politiske ideologier og eleverne arbejder med præsentationer af de politiske partier. Partiernes ideologiske placering diskuteres, og de placeres på den fordelings- og værdipolitiske akse, og vi læser om vælger- og partiadfærd (minus Molins model).

Fokus på:
- liberalisme (ikke fokus på bogens skelnen mellem klassisk og økonomisk liberalisme)
- konservatisme
- socialisme (kun meget overfladisk omkring kommunismen)
- socialliberalisme
- den fordelingspolitiske og værdipolitiske højre-venstre skala
- de danske partier(hvem arbejder sammen med hvem)
- Downs modeller for vælger- og partiadfærd
- Kaare Strøms model om partiadfærd (særskilt dokument)
- vælgertyper (issuevoter, kernevælger, egotropiske og sociotropiske vælgere)


Herefter læser vi om demokrati og medborgerskab. Vi ser på
- demokratiidealerne konkurrence- og deltagelsesdemokrati
- magtbegreber
- magtens tredeling
- parlamentarisme, regeringspartier, støttepartier, oppositionspartier
- parlamentarisk styringskæde
- lovgivningsprocessen
- EUs betydning for lovgivningen i DK
- politisk deltagelse og medborgerskab/modborgerskab
- rettigheder og pligter
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Har vi styr på økonomien?

I dette forløb opnår eleverne en grundlæggende forståelse for samfundsøkonomi.
Vi ser på forskellige nøgletal og samholder dem med teoretisk viden om, hvordan økonomien ideelt set bør se ud, og vi diskuterer hvilke økonomiske politikker, det vil give mening at føre i den givne økonomiske situation.

Fokus:
- markedsmekanismen (udbud, efterspørgsel --> pris)
- de økonomiske mål
- forskellige typer arbejdsløshed
- det økonomiske kredsløb
- de forskellige konjunkturer
- finanspolitik - kontraktiv og ekspansiv - fordele og ulemper
- pengepolitik - kontraktiv og ekspansiv - fordele og ulemper (og begrænsninger)
- strukturpolitik (herunder stramnings- og opkvalificeringsstrategien)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Den danske velfærdsstat og dens udfordringer

I forlængelse af økonomiforløbet ser vi på, hvordan den danske velfærdsstat er finansieret, hvordan den adskiller sig fra andre typer velfærdsstater samt hvilke udfordringer den står overfor i fremtiden.


Centrale teorier og begreber:
- serviceydelser og overførsler
- progressivt skattesystem
- velfærdstrekanten
- de tre velfærdsmodeller - herunder statens, markedets og civilsamfundets rolle
- velfærdsstatens udfordringer (både interne og eksterne)
- mulige løsninger (nedskærings- og udvidelsesstrategien)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer