Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Maja Kieffer Pedersen
|
Hold
|
2024 sa/a (1a sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Kriminalitet
Forløbets fokus er på, hvorfor kriminalitet opstår, og hvordan den kan forebygges og bekæmpes.
Vi læser sociologiske teorier om hvorfor nogle bliver kriminelle, og vi læser (overordnet) om forskellige politiske holdninger til, hvordan kriminalitet bedst kan forebygges/bekæmpes. Vi fokuserer primært på forskellen på værdipolitiske højre- og venstreorienterede holdninger.
Vi ser også kort på de økonomiske konsekvenser af kriminalitet.
Endelig læser vi også enkelte straffeteorier for at opnå forståelse for, hvorfor vi straffer.
Undervejs i forløbet er der en fællestime med en tidligere straffet, som fortæller om sin vej ind og ud af kriminalitet.
Kriminalitetsteorier i fokus:
Merton
Sutherland
Hirschi
Yderligere sociologiske begreber til at forstå kriminalitet:
socialisering (primær, sekundær og dobbeltsocialisering)
Socialiseringsarenaer
Normer - formelle, uformelle, internaliserede
Sociale roller
Social kontrol
Sanktioner
Indvandreres valg af identitet - ren, bindestregs- og kreolsk identitet
Integrationsformer - assimilation, segregation, pluralistisk integration
Honneths anerkendelsesbegreb
Politiske begreber i fokus:
Højre- venstre skala
Værdipolitik
Issuevoting
Straffeteoretiske begreber i fokus:
Typer af straf
Resocialisering
Recidiv
Social arv
Repression
Generalprævention
Specialprævention
Syndebukkemotivet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Demokrati i spil - hvordan får jeg indflydelse?
Dette forløb indledes med gennemgang af de politiske ideologier og eleverne arbejder med præsentationer af de politiske partier. Partiernes ideologiske placering diskuteres, og de placeres på den fordelings- og værdipolitiske akse, og vi læser om vælger- og partiadfærd (minus Molins model).
Fokus på:
- liberalisme (ikke fokus på bogens skelnen mellem klassisk og økonomisk liberalisme)
- konservatisme
- socialisme (kun meget overfladisk omkring kommunismen)
- socialliberalisme
- den fordelingspolitiske og værdipolitiske højre-venstre skala
- de danske partier(hvem arbejder sammen med hvem)
- Downs modeller for vælger- og partiadfærd
- Kaare Strøms model om partiadfærd (særskilt dokument)
- vælgertyper (issuevoter, kernevælger, egotropiske og sociotropiske vælgere)
Herefter læser vi om demokrati og medborgerskab. Vi ser på
- demokratiidealerne konkurrence- og deltagelsesdemokrati
- magtbegreber
- magtens tredeling
- parlamentarisme, regeringspartier, støttepartier, oppositionspartier
- parlamentarisk styringskæde
- lovgivningsprocessen
- EUs betydning for lovgivningen i DK
- politisk deltagelse og medborgerskab/modborgerskab
- rettigheder og pligter
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Har vi styr på økonomien?
I dette forløb opnår eleverne en grundlæggende forståelse for samfundsøkonomi.
Vi ser på forskellige nøgletal og samholder dem med teoretisk viden om, hvordan økonomien ideelt set bør se ud, og vi diskuterer hvilke økonomiske politikker, det vil give mening at føre i den givne økonomiske situation.
Fokus:
- markedsmekanismen (udbud, efterspørgsel --> pris)
- de økonomiske mål
- forskellige typer arbejdsløshed
- det økonomiske kredsløb
- de forskellige konjunkturer
- finanspolitik - kontraktiv og ekspansiv - fordele og ulemper
- pengepolitik - kontraktiv og ekspansiv - fordele og ulemper (og begrænsninger)
- strukturpolitik (herunder stramnings- og opkvalificeringsstrategien)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Den danske velfærdsstat og dens udfordringer
I forlængelse af økonomiforløbet ser vi på, hvordan den danske velfærdsstat er finansieret, hvordan den adskiller sig fra andre typer velfærdsstater samt hvilke udfordringer den står overfor i fremtiden.
Centrale teorier og begreber:
- serviceydelser og overførsler
- progressivt skattesystem
- velfærdstrekanten
- de tre velfærdsmodeller - herunder statens, markedets og civilsamfundets rolle
- velfærdsstatens udfordringer (både interne og eksterne)
- mulige løsninger (nedskærings- og udvidelsesstrategien)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63991210217",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63991210217",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63991210217"
}