Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Søren Garsdal Rasmussen
|
Hold
|
2024 sa/x (1x sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
TEMA1 Det danske demokrati
Forløbet bygger oven på grundforløbets politik-forløb om kriminalitet
- Ideologier: Socialisme, konservatisme, liberalisme
- Partiernes holdninger
- Fordelings- og værdipolitik
- Demokrati og magtens tredeling
- Den parlamentariske styringskæde
- - Parti- og vælgertyper
- Folketingsvalg 2022
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
TEMA2 Unge i det senmoderne samfund
Forløbet bygger oven på sociologidelen fra grundforløbet. Centrale begreber er
- Normer, socialisering og sanktioner
- Jeg-identitet, personlig identitet, social identitet, kollektiv identitet. Iamget og Branding
- Traditionelle, moderne og senmoderne samfund
- Giddens: Individualisering, Aftraditionalisering, Adskillelse af tid og rum, udledring af sociale relationer og øget reflaksivitet
- Ziehe: Kulturel frisættelse, formbarhed & Reaktionsmønstre
- Goffman: Frontstage, backstage, face, impression management
- Generation Præstation. Præstationskulturen for unge i dag
- Bourdieus kapitaler og social arv
Statistik: Danskernes brug af sociale medier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
TEMA3 Økonomi og velfærd
Forløbet er 2-delt, hvor den første del fokuserer på om dansk økonomi
- Stat, marked og civilsamfund
- Planøkonomi og markedsøkonomi
- Økonomiske målsætninger: Vækst, arbejdsløshed, inflation, betalingsbalancen, statens budget, bæredygtighed
- Konjunkturer og det økonomiske kredsløb
- Økonomisk politik: Finanspolitik og strukturpolitik
Forløbets anden del handler om udfordringer for det danske velfærdssamfund
- Velfærdsmodeller
- Interne og eksterne udfordringer for den danske velfærdsstat
- Løsninger på velfærdsstatens udfordringer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63991213626",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63991213626",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63991213626"
}