Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Jens Gregersen
|
Hold
|
2024 Bi (3g Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Økologi I
Grundlæggende økologiske begreber
Fotosyntese
Næringsstofkredsløb
Intro til tema Overdrev
Intro til tema Vandløb
Gudenå Ekspeditionen 2024
Forsøg:
Makroindex, næringstoffer i Gudenåen
Vegetatinsanalyser, næringsstoffer på ovedrev
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hormoner
Grundlæggende viden om hormoner
Oplæg til Økotoksikologiforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Nervesystemet
CNS
PNS
Neuronmodellen
Sanser
Forsøg med Nikotin og Hudens sanseceller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Immunsystemet
Imunsystemets celler
Immunforsvarets opbygning og funktion
Infektionstyper
Influenza
SARS-Cov-2
HIV og aids
Vaccination
Forsøg med antigen-test
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Anvendt Bioteknologi
Planteforædling
Den grønne revolution
CRISPR/Cas9
Forsøg
Transformation af E.coli med GFP
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mikrobiologi
Dyrkning af mikroorganismer
Vækstkurver
Forsøg:
Kimnedfald
Bestemmelse af bakteriekoncentration
Antibiotikaresistens
Bakterie-Battle
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økotoksikologi
Hormonforstyrrende stoffer
Fosterudvikling
Skadelige effekter
Østrogenmodellen
TBT
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Evolution
Evolutionsteorier
Populationsgenetik
Hardy-Weinberg
Artsdannelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Økologi II
Stofkredsløb
Fotosyntese
Respiration
Landbrug
Energistrømme
Populationsbiologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692826839",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692826839",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692826839"
}