Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Jens Busck
|
Hold
|
2024 MA1 (3g MA1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Integralregning
Ubestemt og bestemt integral. Definition af stamfunktion. Integralregningens fundamentalsætning. Arealfunktionen. Areal mellem grafer. Kurvelængde. Rumfang af omdrejningslegeme. Anvendelser af integralregningen.
Lærebogsmateriale: Hæftet: "Integralregning", af Torben Rønne, Skive Gymnasium. Hæftet vedlægges i mail i tilfælde af eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Formelsamling matematik A.pdf
-
Integralregning.pdf
-
Lærergennemgang intro integralregning.docx
-
Frivilligt om du vil læse den vejledende besvarelse af opgave 6U, side 7.
-
Lærergennemgang
-
Lærergennemgang stamfunktion og bestemt integral.docx
-
Du skal have en fornemmelse af at integralregning geometrisk set ofte handler om at finde arealer under eller mellem grafer.
-
Lærergennemgang integralregning regneregler.docx
-
Du skal kunne definition af stamfunktion, stamfunktionsprøve og definition af bestemt integral, (se side 13-14).
-
Lærergennemgang ubestemt integral og kontinuert funktion.docx
-
Du skal kunne regnereglerne for stamfunktioner, og have kendskab til sætning 3 og formel 158. (Se eventuelt side 15 -16).
-
Du skal kunne integrere forskellige typer funktioner så som x^2 , 1/x^2 , og Ln(x) ved hjælp af formelsamlingen. Du skal kunne regne bestemt integral og ubestemt integral.
-
Du skal kunne forklare hvordan arealfunktionen er defineret, og bevise at arealfunktionen er en stamfunktion til f, når f er kontinuert og ikke-negativ.
-
Lærergennemgang regneregler og indskudsregel.docx
-
Du skal have forståelse for at det bestemte integral giver en talværdi som facit, og at det ubestemte integral giver en (stam-) funktion som facit. Spørg, altid gerne hvis der er tvivl.
-
Lærergennemgang areal mellem grafer eksempel.docx
-
Du skal kunne bestemme integraler uden hjælpemidler, og med hjælpemidler. Med hjælpemidler er det fint, hvis du ved hvordan du kan bruge Wordmat og Geogebra.
-
Du skal kunne beregne areal mellem grafer for to funktioner. Husk at den øverste funktion skal stå først i integralet.
-
Du skal vide at bestemte integraler af negative funktioner giver den negative værdi af arealet under x-aksen og over grafen for den negative funktion.
-
Dem der ikke var på kanotur skal have en nogenlunde fornemmelse af hvordan vi integrerer ved substitution.
-
Du skal helst kunne integrere ved hjælp af substitution.
-
Du skal helst have en nogenlunde god fornemmelse af hvordan, vi integrerer ved substitution. Rigtig fint, hvis du også kan huske "den gode ide", når det ikke umiddelbart passer.
-
Link til Youtube video. Sætning 10 Kurvelængde
-
Opgave 95U og 97U, side 61.
-
Link til video gennemgang af bevis.
-
Kan du bevise formlen til beregning af kurvelængde? Det bliver med sikkerhed en del af et eksamensspørgsmål til mundtlig eksamen. Se eventuelt side 37 og video gennemgang.
-
Link til videogennemgang af bevis
-
Kan du bevise formlen til beregning af rumfang af et omdrejningslegeme? Beviset bliver med sikkerhed del af et eksamensspørgsmål til sommer.
-
Du skal have en nogenlunde fornemmelse af hvad en omvendt funktion er. Har alle funktioner en omvendt funktion?
-
Du skal helst have en forståelse af de trigonometrisk funktioner sin(x) og cos(x), og hvad en såkaldt harmonisk svingning er. I formel 127 i formelsamlingen skal du have en forståelse af bogstaverne/symbolernes betydning for grafens udseende. Se side
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Vektorfunktioner
Lærebogsmateriale: Hæftet: "Vektorfunktioner og funktioner af to variable", af Torben Rønne, Skive Gymnasium. Hæftet vedlægges i mail i tilfælde af eksamen.
Vektorfunktion og banekurve. Differentialkvotient og tangent. Bevis for differentiation af vektorfunktion. Sted-, hastighed- og accelerationsvektorfunktion. Cirkelbevægelse. Lodrette- og vandrette tangenter. Skæring med akserne. Mindste afstand til origo og optimering.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vektorfunktioner og funktioner af to variable.pdf
-
Du skal have en fornemmelse af hvad en vektorfunktion er. Du skal kunne beregne t-værdier til banekurvens skæring med akserne. Med disse t-værdier skal du kunne beregne skæringspunkternes koordinater.
-
Sætning 1 + bevis bliver med sikkerhed en del af eksamensspørgsmål. Det er fint hvis du har nogenlunde styr på beviset. Se side 9.
-
1) Du skal kunne bruge Geogebra kommandoerne kurve(...) og tangent(...) og vide hvordan du får Geogebra til at omforme tangentligningen ved at højreklikke. 2) Tænk over hvordan vi kan bestemme retningsvektor og/eller normalvektor for en tangent til k
-
1) Du skal kunne bestemme de t-værdier, hvor en given vektorfunktion har lodret tangent eller vandret tangent. 2) Du skal kunne bestemme t-værdier til et såkaldt dobbeltpunkt. (Se eventuelt side 14-15). 3) Hvordan bestemmer vi koordinaterne (x, y) ti
-
Resultat af afstemning tirsdag
-
Godt, hvis du har en fornemmelse af, hvordan vi kan bestemme t-værdien til det punkt på en banekurve, der ligger tættest på origo (0,0). Fint, hvis du også kan beregne punktets koordinater.
-
Givet en vektorfunktion skal du kunne beregne hastighed, fart og acceleration. (Side 16).
-
Plakat Georg Mohr 2025.pdf
-
Du skal kunne redegøre for en cirkels vektorfunktion/parameterfremstilling, og herunder hastighed og acceleration, side 19-20(beviset springes over).
-
1) Du skal kunne give nogle eksempler (regneforskrifter) for funktioner af to variable. 2) Forklar, hvad en snitkurve er. 3) Forklar hvad en niveaukurve er.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Funktioner af to variable
Lærebogsmateriale: Hæftet: "Vektorfunktioner og funktioner af to variable", af Torben Rønne, Skive Gymnasium. Hæftet vedlægges i mail i tilfælde af eksamen.
Funktioner af to variable. Forskrift, graf, niveaukurve og snitkurve. Snitfunktion. Partielle afledede. Stationære punkter og ekstremum. Optimering. Gradient. Andenordens afledede. Type af ekstremum ud fra andenordens afledede.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Differentialligninger
Lærebogsmateriale: Hæftet: "Differentialligninger", af Torben Rønne, Skive Gymnasium. Hæftet vedlægges i mail i tilfælde af eksamen.
Definition af differentialligning. Tangentligning og linjeelementer. "At gøre prøve". Differentialligningen y'=f(x). Lineære differentialligninger med kontinuerte koefficientfunktioner. Panserformlen og beviset herfor. Lineære differentialligninger med konstante koefficienter og beviset for løsningsformel. Logistiske differentialligninger og beviset for løsningsformel. Logistisk epidemimodel. Separable differentialligninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Normalfordeling og lineær regression
Lærebogsmateriale: Hæftet: "Normalfordelingen og lineær regression", af Torben Rønne, Skive Gymnasium. Hæftet vedlægges i mail i tilfælde af eksamen.
Tæthedsfunktionen og fordelingsfunktionen. Middelværdi og spredning. Sandsynligheder i normalfordelingen. Bestemmelse af sandsynligheder i normalfordelingen med CAS. Standardnormalfordelingen og omformning + bevis. Test om data er normalfordelt med normalplot/kvartilplot. Test om residualer ved lineær regression er normalfordelt med normalplot/kvartilplot. Konfidensinterval for hældningskoefficient ved lineær regression. Bevis for formler til bestemmelse af a og b ved mindste kvadraters metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Selvstudie sandsynlighedsregning
Arbejde med forberedelsesmaterialet og sandsynlighed, herunder betinget sandsynlighed, Bayes sætning og udvidede sætning, og loven om total sandsynlighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Repetition og eksamensforberedelse
Gennemgang af eksamensspørgsmål og forberedelse af skriftlig eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692826882",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692826882",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692826882"
}