Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Erik Pold
|
Hold
|
2024 Id (3g Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate og energiomsætning
I ultimate arbejdes med grundteknikker (forhånd, baghånd, upside-down, tohåndsgribning og sandwichgribning), pivotering, cuts, forsvars- og angrebstaktikker som zoneopdækning og stak. Samarbejde, regler og fair play-begrebet er andre fokuspunkter i den praktiske træning. Forløbet er hentet fra elevernes idræt C-fag med en kort repetition på B-niveau
Teoretisk arbejdes med kredsløbet, aerob og anaerob energiomsætning bl.a. med henblik på arbejdskravene i Ultimate.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Atletik og energiomsætning
Formålet med forløbet i atletik er indsigt i de grundlæggende og basale teknikker. Der arbejdes med spring i form af længde- og højdespring, kast via spydkast og kuglestød og endelig sprint som repræsentant for løbedisciplinerne
Idrætsteorien er en fortsættelse af energiomsætningsforløbet fra tidligere
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fysiologisk profil og sundhed
Fysisk træning hvor der via en mangfoldighed af individuelle test tegnes en fysiologisk profil af hver enkelt elev
Der udarbejdes en rapport på baggrund at testresultaterne.
Kobling til sundhedsteori, KRAM, kropsidealer, effekten af fysisk aktivitet og forebyggelse af sygdom. Omfanget af idrætsdeltagelsen og valg af idrætsgrene for forskellige aldersgrupper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Volleyball og muskelfysiologi
Vi er teoretisk fokuseret på muskler og muskelfibrenes opbygning samt nervesystemet.
Særlig fokus på den fysiske træning, hvor der arbejdes med styrke- og springtræning.
Den praktiske idræt har volleyball som omdrejningspunkt, hvor der teknisk arbejdes med grundlæggende slag (finger og baggerslag), serv og smash. Der introduceres til simple angrebs- og forsvarstaktikker.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vintersport og varmeregulering
Forberedelse til skisportsturen i Østrig ved hjælp af grundtræning med teknik-, koordinations- og balancetræning samt de tre typer muskelarbejde. Vintersport i form af skøjteløb samt rulleskøjter med henblik på overførselsværdi til skiløb. Grundlæggende bevægelsesteknikker, sving og stop.
Teoretiske er omdrejningspunktet temperaturregulering i varme og kulde samt skisport. Teorien omkring skisport drejer sig om udstyr (beklædning, ski, snowboard), teknik (grundstilling, balance, plov, kantning, parallelsving) og adfærdsregler (pister, sikkerhed,).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Badminton og idrætspolitik
Der arbejdes med spillernes grundlæggende bevægelsesmønstre, forhånd- og baghåndsteknik i henholdsvis underhånd- og overhåndsbevægelser. Elementer som serv, drop, clear og smash inddrages i undervisningen.
Teoretisk omhandler idrætspolitikken det mangfoldige idrætsbillede, idrættens organisering, interesseorganisationer og den internationale scene, hvor de store idrætslige megaevents bruges i et magtpolitisk spil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojekt og idrætshistorie
Træningsprojektet i form af generel eller idrætsspecifik fysisk træning gennemføres dels i timerne og dels som hjemmearbejde. Der inddrages omdrejningspunkter omkring træningslære, planlægning, testformer, restitution og afrapportering
Idrætshistorien tager udgangspunkt i 1800-tallets skytte- og gymnastikbevægelse og sportens introduktion i Danmark. Gymnasieidrætten og kønsforskellene følges gennem 1900-tallet. Inden idrættens moderne mangfoldighed og opdelingen i elite- og breddeidræt slår igennem i slutningen af det 20. århundrede
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Dans og anatomi
Idrætsteorien har udgangspunkt i anatomien med knogler, led og muskler samt bevægelsesanalysen af forskellige grundlæggende idrætslige aktiviteter
Dansen placeres i en kulturhistorisk sammenhæng og der arbejdes med dansens forskellige udtryksformer cirkeldans, geometriske dans og pardans. Vals er valgt som repræsentant for standarddans og salsa som eksempel på en latinamerikansk dans. Les Lanciers er fast skoletradition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Rytmisk opvarmningsprogram - idræt C
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere holdet i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692827205",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692827205",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692827205"
}