Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Lene Raae Søndergaard
|
Hold
|
2024 la2 (3g la C2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Latin C Opstart
Opstartsfase Latin C
Første forløb på latin C har til formål at gentage og uddybe latinkundskaberne fra Almen Sprogkundskab. Der arbejdes med morfologi med fokus på verber og kasus samt syntax med identifikation af sætningsled. Der trænes vha konstruerede tekster, som introducerer romersk historie, kultur og litteratur
Materiale:
Susanne Høeg: Augustus + Basisgrammatik fra serien God latin, bog 1. Forlaget Modtryk, 2019.
Grammatiks oversigtsskema af Olav Nygaard, Sorø Akademis Skole
https://latinskordbog.dk
Supplerende stof:
Mordet på Cæsar: https://www.youtube.com/watch?v=wgPymD-NBQU
Augustus (fra serien Rome): https://www.youtube.com/watch?v=jpFQD8ZHugw
Latinsk grammatik: https://www.youtube.com/watch?v=zT6BgWu2_Kk&t=102s
Arkæologisk materiale: Primaportastatuen og Augustus som præst (Palazzo Massimo i Rom)
Samlet omfang: ca 5 sider
Omfang:
Konstrueret latinsk tekst og supplerende stof: ca 12 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Phaedrus´fabler: magt, misbrug og misundelse
I forløbet arbejdes der med Phaedrus´ fabler. Genren defineres og eksemplificeres. De indholdsmæssige aspekter kredser omkring magt, misbrug og misundelse, illustreret vha dyrenes barske verden. Phaedrus kritiserede uden tvivl sin samtid, men digtede samtidig eviggyldige og stadig aktuelle budskaber. Der trækkes kort tråde tilbage til Æsop og frem til Danmarks kedeligste orkester TV2.
Kernestof:
Lupus et agnus ("Ulven og lammet")
Rana rupta et bos ("Frøen der pustede sig op")
De vulpe et uva ("Ræven og druen")
Teksterne er hentet fra: Latin – her og nu. K. Jørgensen og L. Jensen. Praxis 2022
Øvrigt materiale:
Vacca, capella, ovis et leo ("Koen, geden, fåret og løven"). Fra: Latin - her og nu
Canis per fluvium carnem ferens ("Hunden"). Fra: Phaedrus´ fabler. E. Jensen og S. Outzen. Sommer & Sørensen 1982
De vitiis hominum. Fra: Latin – her og nu
Latin her og nu side 59-65 inkl, side 80-84
Internetsøgning på Æsop
Steffen Brandt og TV2: Ræven og rønnebærrene
Oversættelser af originalteksterne
Omfang:
Latinske originaltekster: 3 sider
Øvrigt materiale: ca 13 sider
Grammatisk fokus:
Infinitte verbalformer: perf.part og præs. part som frit prædikat
Instrumental ablativ
Passiv og deponente verber
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie: I starten af timen gennemfører vi en screening (AP Sluttest Latin fra Min Læring). Hvis man har fulgt så nogenlunde med og læst lektier til undervisningen, volder screeningen ingen problemer. Ellers vil jeg anbefale, at man (gen?)læser side 1
-
Lektie: Læs om finitte og infinitte verbalformer på side 5 + 6. Stop ved overskriften Verber uden personendelse. Læs gerne 2 gange :-)
-
Participier som adjektiver
-
Lektie: Arbejd 20 minutter fokusseret med analysearkene til Lupus et agnus, idet du husker, hvad du læste i den danske gendigtning på side 10.
-
Lektie: Vi har fordelt analyse og oversættelse af nedenstående sætninger. I timen har man 10 minutter til at blive enige i gruppen. Dernæst laver vi rotation, hvor man med 1 makker fra gruppen forklarer sin sætning til andre og får forklaret deres sæ
-
Lektie: a. Læs den danske oversættelse af den næste fabel (Rana rupta et bos) på side 13
-
Lektie: Analyse og oversættelse af Rana rupta et bos (side 13) er blevet fordelt, således at:
-
Lektie: a. Læs den danske oversættelse af fablen Vacca, capella, ovis et leo på side 18.
-
Latin-dansk ordbog
-
Lektie: a. Læs først den danske oversættelse af den næste fabel på side 24 i kompendiet.
-
Lektie: Prøv at få skovlen under 1 af de andre sætninger fra fablen De vulpe et uva inkl overskriften (s. 24 i kompendium). Den sidste lange sætning i vers 5-6 er ikke for nybegyndere! STOP efter ca 15 minutter. Brug de sidste 5 minutter på hyggetræn
-
Lektie: Træning af brug af hjælpemidler, nemlig https://ordnet.dk/ldo/ , grammatikpladen, gloseliste fra kompendium og bogen Ordliste til latin. Man skal morfologisk bestemme hvert enkelt ord i fablen på side 27, dvs ordklasse, verbers bøjning (perso
-
Verber i aktiv og passiv præsens
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Køn og kærlighed: Catul og Ovid
Forløbet Køn og kærlighed inddrager poesi og epos af Catul og Ovid. De store følelser og disses sproglige formidling er i centrum. Den autopsiske metode med nærlæsning på morfemniveau introduceres og der arbejdes med faglige begreber som lyrisk jeg, afsender og modtager i forbindelse med analyse og fortolkning.
Kernestof:
a. Catul 5 (Vivamus, mea Lesbia).
b. Catul 7 (Quaeris)
c. Catul 8 (Miser, Catulle)
d. Ovid Metamorphosis 3. sang vers 430-436 + vers 454-460 (Narcissus)
Teksterne er hentet fra hhv
Latin – her og nu. K. Jørgensen og L. Jensen. Praxis 2022
Catul. Susanne Høeg. Modtryk 2019
Ovid. Forvandlingerne. S. Høeg og M. Jørgensen. Modtryk 2019
Hjælpemiddel: www.latinskordbog.dk
Øvrigt materiale:
a. Catul 58
b. Catul 70
c. Catul 85
d. Ovid Metamorphosis 3. sang vers 379-401 samt vers 463-470
e. Oversættelser af alle digte.
f. Intro til Catul: side 93-95 fra Latin – her og nu. K. Jørgensen og L. Jensen. Praxis 2022
g. Kvinder i Rom. Fra Latinbogen. L. Pedersen og S. Svenningsen. Systime 2022
h. Sex og samliv + Kvinderne. Fra Romerne. Susanne W. Rasmussen. JP/Politikens Forlag 2006
i. Intro til Ovid: uddrag af Evigheden i et siv. I. Vallejo. Gutkind 2019
j. Intro til Ovid og Forvandlingerne: side 6 + side 30 fra Ovid. Forvandlingerne. S. Høeg og M. Jørgensen. Modtryk 2019
Omfang:
Latinske originaltekster: 5 sider
Øvrigt materiale: ca 13 sider
Ny Grammatik:
Konjunktiv (morfologi) og dens oversættelse i hovedsætning
Imperativ (morfologi)
Passiv (morfologi) og dens oversættelsesmuligheder på dansk
Vokativ
ACI (Akkusativ med infinitiv)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Seneca og stoicismen
Forløbet introducerer Seneca og udvalgte aspekter af stoicismen, som den præsenteres i Epistulae Morales. Især Senecas tanker om tid, modgang og naturens orden kommer i fokus.
Kernestof:
Brev 1, 1-2
Brev 107, 2
Brev 107, 7-8
Teksterne er hentet fra Susanne Høeg og Margit Jørgensens ”Seneca. Stoiske tanker” (Modtryk 2021)
Øvrigt materiale:
a. Oversættelser af brevene
b. Intro til stoicismen: Stoicismen. Fra Latinbogen. L. Pedersen og S. Svenningsen. Systime 2022
c. Intro til Seneca og hans tid. Fra Susanne Høeg og Margit Jørgensens ”Seneca. Stoiske tanker” (Modtryk 2021)
d. Stoiske principper. Forfatter og journalist Niels Overgård præsenterer stoicisme i moderne kontekst: https://www.youtube.com/watch?v=3WyQzQMYQbQ
Omfang:
Latinske originaltekster: ca 4 sider
Øvrigt materiale: ca 10 sider
Ny grammatik:
ACI
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692827275",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692827275",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692827275"
}